Baby Ree aaien of niet.

Gestart door FrankK, juli 05, 2012, 16:41:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

FrankK

#30
Citaat van: maurice.lahaye op juli 05, 2012, 22:59:11 PM
Bingo: abstract te lezen zonder ingelogd te hoeven zijn: http://www.springerlink.com/content/62h57r1559617478/

In totaal 85 ree-kalfjes gezenderd, waarna het gedrag is bestudeerd. Voor zenderen moet je de dieren daadwerkelijk in handen hebben en een zender aanbrengen. Dat zal veelal langduriger zijn dan een 1-malig aai-incident. Als dat had geleidt tot een hoge sterfte, dan hadden de onderzoekers nooit zoveel kalfjes kunnen volgen (en was het onderzoek ook vast niet goedgekeurd door deze of gene commissie).

Kortom, dat het aaien van ree-kalfjes direct tot verstoten leidt, lijkt mij typisch 'elkaar napraten'.

Maurice
(op persoonlijke titel)

Staat er iets bij over preventieve maatregelen, zoals rubber handschoenen of de reetjes met aarde insmeren, teneinde de mensenlucht te ontwijken?

Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

maurice.lahaye

Hallo Frank,

Goede poging, maar dat ga ik niet uitzoeken of nalezen. De volgende vraag is dan namelijk om op zoek te gaan naar een artikel waarin staat dat het aanpakken van ree-kalfjes met handschoenen (ook) wel/niet tot afstoten leidt, etc. Op die manier kunnen we de mythe nog wel een tijdje in leven houden  ;) . Waar het om gaat is dat je ree-kalkfjes niet moet aaien vanwege de stress die het oplevert voor kalf en moeder (en niet omdat de moeder het dan zogenaamd zal verstoten). Kortom, goed advies, verkeerde onderbouwing.

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

SlechtValk

Op zich doet het er natuurlijk niet toe of de "schade" optreed door afstoting door de moeder, dan wel door stress, het beste is hoe dan ook het beestje met rust te laten (tenzei de moeder meerdere dagen achtereen niet gezien worden en het beestje zichtbaar verzwakt, of er bewijs is dat de moeder is overleden). Gewoon lekker vanaf blijven, zoals bij zoveel in de natuur.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

frankw

Citaat van: SlechtValk op juli 09, 2012, 02:44:11 AM
(tenzei de moeder meerdere dagen achtereen niet gezien worden en het beestje zichtbaar verzwakt, of er bewijs is dat de moeder is overleden).
Waarom dán wel?

Maarte5n

Citaat van: SlechtValk op juli 09, 2012, 02:44:11 AM
Op zich doet het er natuurlijk niet toe of de "schade" optreed door afstoting door de moeder, dan wel door stress, het beste is hoe dan ook het beestje met rust te laten (tenzei de moeder meerdere dagen achtereen niet gezien worden en het beestje zichtbaar verzwakt, of er bewijs is dat de moeder is overleden). Gewoon lekker vanaf blijven, zoals bij zoveel in de natuur.

ok hier geld de natuur is de natuur net als bij beleef de lente en andere camara,s in de wereld bij jonge dieren in het wild.

als er uitzonderingen voor reekalveren worden gemaakt moet er ook uitzonderingen voor moederloze zwijntjes worden gedaan (zie utrechtse heuvelrug). en voor  jonge vogels die verhongeren enzv.
Maarten vd Berg

d.donders


als je je zelf met modder gras en bladeren en nog meer natuurlijk materiaal insmeert , de geur van "de mens" vrijwel onherkenbaar zou zijn voor de ree?
klopt dat?
groetjes, daniella

SlechtValk

Citaat van: frankw op juli 09, 2012, 09:33:38 AM
Waarom dán wel?

Daarover valt natuurlijk zoals over zoveel weer te discussieren, ik formuleerde het misschien niet helemaal goed en doelde er meer op dat er in zulke situaties misschien een uitzondering gemaakt kan worden, omdat het beestje bij een doodgereden moeder zo goed als geen kans meer maakt. Uiteraard is het helemaal de vraag of je daar iets aan zou moeten doen, maar velen zullen het denk ik met me eens zijn dat als je een weesje vindt wat nog afhankelijk is van de moeder, je misschien beter het diertje door mensen kan laten opgroeien dan een zo goed als zekere prooi voor een roofdier kan laten worden.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

frankw

Citeermaar velen zullen het denk ik met me eens zijn dat als je een weesje vindt wat nog afhankelijk is van de moeder, je misschien beter het diertje door mensen kan laten opgroeien dan een zo goed als zekere prooi voor een roofdier kan laten worden.
Ik niet iig. De vossen enzo moeten ook eten.
In het geval dat de moeder is dood gereden zou je het kunnen overwegen, maar verder...

d.donders

ja overal zit een kern van waarheid in.
zo gaat het nu eenmaal.

als een moeder aangereden wordt of ziek is geworden en het ligt ergens in het bosje gewond en ligt op sterven, dan zal de moeder zowiezo ten prooi vallen. dieren zullen zich te goed doen aan de moeder, dood of levend.
gewonde dieren verstoppen zich vaak heel goed zodat de mens cq roofdieren hun niet goed kunnen vinden, wat logisch is...
het kalf is dan het vraagstuk, wat doe je ermee. laat je de natuur zijn werk doen of niet.
ieder jaar sterven er dieren en ieder jaar worden nieuwe geboren  maar is de sterfte hoger of lager dan de geboortes?? geboren jongen kunnen ook ziek zijn of niet volledig ontwikkeld zijn of verstoten worden waardoor ze eigenlijk niet levensvatbaar kunnen zijn en alsnog sterven..de natuur maakt ook fouten..
als er een weesje is zijn er genoeg mensen en instanties die de jongen groot trekken maar daarvan zal een heel groot deel niet meer in het wild kunnen leven omdat ze te gewend zijn aan de mensen en waardoor deze in gevangenschap hun leven moeten leiden, als dat dan gebeurt vind dat er alles dan aan gedaan moet worden dat het dier dan ook in het wild zou moeten kunnen leven, daarvoor is het immers wildlife en geen huisdier.
het is niet de bedoeling dat er meer dieren in gevangeschap leven dan in het wild.
je zou kunnen kijken naar de populatie van het dier in dat gebied.
Je hoort vaak genoeg dat er dieren geschoten worden omdat er teveel in het gebied leven en overlast veroorzaken (terwijl de mens het schuld is want wij nemen hun leefgebied in), de dieren die ze schieten zijn voornamelijk de oudere dieren en niet de jongere(nu heb ik het niet specifiek over de ree).
waardoor er kans is dat er minder jonge geboren worden omdat de volwassen exemplaren er niet meer zijn of nog niet geslachtsrijp zijn, waardoor ze dan raar staan te kijken dat er toch minder dieren in het gebied leven dan ze dachten.
dan zou je kunnen besluiten om het kalf op een verantwoorde manier te helpen, zodat het dier de populatie in stand kan houden maar wat is verantwoord???
zo vind ik ook dat het jong eigenlijk moet blijven waar het is,als wij al een jong tegenkomen, die andere 3 zien wij bijv niet...
natuurlijk zijn er meer dieren dan wat wij tegenkomen en ben ik van mening dat is een geval is dat per situatie bekeken moet worden.
ik weet niet of het ook in nederland gebeurt is maar in het buitenland is het weleens voorgekomen dat een ree een kalf addopterde van een overleden ree (als haar eige kalf het niet heeft overleefd door welke reden dan ook), de ene keer succesvol de andere keer niet.
als een dier door de een mens overlijd, zullen wij als de mens ook de dieren moet helpen, als de ree nu een zeldzaam dier was , wat met uitsterven werd bedreigd dan zouden we er alles aan doen om het jong te redden.
dit is mijn mening en zoals je kan lezen is het handelen puur naar de gehele situatie en per geval.
sommige kunnen het met mij eens zijn en sommige niet maar daarom zijn wij mensen met eigen meningen
groetjes, daniella