Baby Ree aaien of niet.

Gestart door FrankK, juli 05, 2012, 16:41:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

FrankK

http://waarneming.nl/waarneming/view/69352470?_popup=1

Ik zag dat deze waarnemer in het commentaar aangaf een baby ree geaait te hebben.
Lijkt mij zeer onverstandig. (zwak uitgedrukt)
Doet Waarneming hier iets aan?
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

Pim

Ik heb een reactie geplaatst.


Je zou denken dat bijna iedereen wel weet dat je een jonge ree nooit moet aaien omdat de moeder hem kan afstoten.
Gewoon zo'n reekalf met rust laten en de moeder weet het jong in de meeste gevallen terug te vinden.


Goed om dit dus nog eens onder de aandacht te brengen!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Maarte5n

Citaat van: FrankK op juli 05, 2012, 16:41:50 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/69352470?_popup=1

Ik zag dat deze waarnemer in het commentaar aangaf een baby ree geaait te hebben.
Lijkt mij zeer onverstandig. (zwak uitgedrukt)
Doet Waarneming hier iets aan?

ik wou hem ook neerzetten maar dacht is zinloos er zijn wel 100den mesen die ze aaien en denken papa en mama kwijt
ze leren het nooit helaas. deze red het n niet en zal wel dood zijn nu omdat er mensen lucht op zit.

Groet M dus
Maarten vd Berg

Botervlieg

Kan iemand mij laten zien voorbeelden van waar/hoe voorlichting wordt gegeven over het niet aaien van jonge reeën en herten?

Groetjes, Marleen


Botervlieg

Hoi Maarten,

Ik had het in een tv programma wel al eens gezien, ik was me er niet meer van bewust maar wist dus diep ergens wel.

Wat ik vaak/vaker/wel eens merk is dat voorlichting in dergelijke situaties erg beperkt is of ontbreekt.

Ik volg waarneming, op twitter heb ik allerlei natuurorganisaties, ik krijg natuurbericht elke dag klokslag 8:45 in mijn mailbox.
Maar mij had dit nieuws niet bereikt.

Ik bedoel dat niet onaardig of rot ofzo, maar meer:
Echt niet iedereen (lang niet iedereen!!) weet dit soort dingen. Meer voorlichting kan veel helpen.

Groetjes, Marleen

Henri van Dodeweerd

Citaat van: M. Baltus op juli 05, 2012, 19:38:05 PM
Hoi Maarten,

Ik had het in een tv programma wel al eens gezien, ik was me er niet meer van bewust maar wist dus diep ergens wel.

Wat ik vaak/vaker/wel eens merk is dat voorlichting in dergelijke situaties erg beperkt is of ontbreekt.

Ik volg waarneming, op twitter heb ik allerlei natuurorganisaties, ik krijg natuurbericht elke dag klokslag 8:45 in mijn mailbox.
Maar mij had dit nieuws niet bereikt.

Ik bedoel dat niet onaardig of rot ofzo, maar meer:
Echt niet iedereen (lang niet iedereen!!) weet dit soort dingen. Meer voorlichting kan veel helpen.

Groetjes, Marleen

Als ik het in mijn lessen over reeen heb, dan zeg ik het altijd tegen mijn leerlingen. Maar ja, dan moeten ze het wel  onthouden.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Botervlieg

Wat voor school / lessen geef je?

Ik heb geen opleiding in een natuur-richting gedaan, dus ik moest het hebben van biologie op de basisschool,
kan me niet herinneren dat we het toen ooit überhaupt over herten hebben gehad.

Terwijl ik me nog veel herinner! Over de waterpest onder de microscoop, "levend, dood, levenloos" (1e les bio brugklas) etc.

Nogmaals, het was niet zozeer als "verwijt" bedoelt, maar meer als "het kan (nog veel) beter!" met het geven van voorlichting.
(denk ik), maar misschien heb ik het mis en heb ik gewoon totaal niet opgelet, dat kan ook.

Groetjes, Marleen

Henri van Dodeweerd

Citaat van: M. Baltus op juli 05, 2012, 19:44:49 PM
Wat voor school / lessen geef je?

Ik heb geen opleiding in een natuur-richting gedaan, dus ik moest het hebben van biologie op de basisschool,
kan me niet herinneren dat we het toen ooit überhaupt over herten hebben gehad.

Terwijl ik me nog veel herinner! Over de waterpest onder de microscoop, "levend, dood, levenloos" (1e les bio brugklas) etc.

Nogmaals, het was niet zozeer als "verwijt" bedoelt, maar meer als "het kan (nog veel) beter!" met het geven van voorlichting.
(denk ik), maar misschien heb ik het mis en heb ik gewoon totaal niet opgelet, dat kan ook.

Groetjes, Marleen

Ik zie het ook niet als verwijt hoor. Niet iedere docent verteld het. Ik ook niet aan iedereen. Je zit vaak vast aan een lesprogramma. Daar kun je vaak omwille van de tijd niet omheen. Ik geef overigens biologielessen in het voortgezet onderwijs, klas 1 t/m 4 alle niveaus.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Maarte5n

Citaat van: Henri van Dodeweerd op juli 05, 2012, 19:40:00 PM
Citaat van: M. Baltus op juli 05, 2012, 19:38:05 PM
Hoi Maarten,

Ik had het in een tv programma wel al eens gezien, ik was me er niet meer van bewust maar wist dus diep ergens wel.

Wat ik vaak/vaker/wel eens merk is dat voorlichting in dergelijke situaties erg beperkt is of ontbreekt.

Ik volg waarneming, op twitter heb ik allerlei natuurorganisaties, ik krijg natuurbericht elke dag klokslag 8:45 in mijn mailbox.
Maar mij had dit nieuws niet bereikt.

Ik bedoel dat niet onaardig of rot ofzo, maar meer:
Echt niet iedereen (lang niet iedereen!!) weet dit soort dingen. Meer voorlichting kan veel helpen.

Groetjes, Marleen

Als ik het in mijn lessen over reeen heb, dan zeg ik het altijd tegen mijn leerlingen. Maar ja, dan moeten ze het wel  onthouden.

het valt mij op dat de jeugd van afgelopen 15 jaar heel weinig weet over natuur maar zo te zien zijn er ook volwassenen die niet weten wat wel en niet mag
zoals ik een keer meemaakte in de blauwe kamer

een echtpaar met 2 kinderen. de vader met dochter aait een paard(wild) en de moeder gaat er tussen door met de kinderwagen!! het domste wat je kunt doen.

op de veluwe zoom een ouder zegt tegen kind ga maar bij die koe met die grote hoorns staan( schotse hoolander stier) voor een foto!!! gelukkig was die stier slimmer en liep weg maar had ook anders kunnen zijn. en zo nog wel meer dingen die ik mee gemakt heb.
.

eigenlijk zou er meer info moeten staan in natuurgebieden maar ook meer les er in gezet moeten worden maar ja wie en ik om dat te zeggen.

Groet Maarten
Maarten vd Berg

maurice.lahaye

Oke. De voorlichting is duidelijk, maar waar is het (wetenschappelijke) rapport waarin staat dat jonge reetje na het aaien verstoten worden door de moeder? Dat lijkt mij namelijk sterk overdreven en grotendeels gebaseerd op 'elkaar napraten'.

Maurice
(op persoonlijke titel)

P.S. Gevonden jonge reetjes moet je uiteraard wel zoveel mogelijk met rust laten, maar dat vooral voor het diertje zelf (stress) en de moeder die ergens in de buurt toekijkt (nog meer stress).
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Henri van Dodeweerd

Citeerhet valt mij op dat de jeugd van afgelopen 15 jaar heel weinig weet over natuur

Ahum!  ;) Ik hoor daar volgens mij ook nog bij. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen ;D
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Maarte5n

een zin die ik hoorde en leraar zegt tegen leerling waar komt melk vandaan  die jongen wist niets beter te zeggen ,word gemaakt in de fabriek!! hij wist het echt niet.

of niet weten hoe een jong van een ree heet, van alles komt er langs ( hertje bambi lam enzov)
Maarten vd Berg

Maarte5n

Citaat van: Henri van Dodeweerd op juli 05, 2012, 19:59:49 PM
Citeerhet valt mij op dat de jeugd van afgelopen 15 jaar heel weinig weet over natuur

Ahum!  ;) Ik hoor daar volgens mij ook nog bij. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen ;D

ikzelf ook :)
Maarten vd Berg

Maarte5n

Citaat van: maurice.lahaye op juli 05, 2012, 19:57:16 PM
Oke. De voorlichting is duidelijk, maar waar is het (wetenschappelijke) rapport waarin staat dat jonge reetje na het aaien verstoten worden door de moeder? Dat lijkt mij namelijk sterk overdreven en grotendeels gebaseerd op 'elkaar napraten'.

Maurice
(op persoonlijke titel)

P.S. Gevonden jonge reetjes moet je uiteraard wel zoveel mogelijk met rust laten, maar dat vooral voor het diertje zelf (stress) en de moeder die ergens in de buurt toekijkt (nog meer stress).

er is nooit bewezen dat je een kalf aait de moeder terug loop en er aan ruikt en hem verstoot of gewoon houd, want de ree kan hem weer geacepteerd hebben zonder dat wij het weten en 1 dag later ligt hij dood door onbekende oorzaak dan wijzen we gelijk naar verstoten. Groet Marten
Maarten vd Berg

Oenanthe

Het verhaal dat reegeiten hun door mensen geaaide kalf verstoten omdat er mensengeur aan zit is, zoals Marten al aangeeft, één van de hardnekkigst doorvertelde onzinverhalen over de ree. Het is gewoon niet waar. Kwaad kan het dus niet, maar goed is het denk ik ook niet. Al baseer ik dat puur op gevoel en niet op enige feitenkennis.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Norman

Citaat van: maurice.lahaye op juli 05, 2012, 19:57:16 PM
Oke. De voorlichting is duidelijk, maar waar is het (wetenschappelijke) rapport waarin staat dat jonge reetje na het aaien verstoten worden door de moeder? Dat lijkt mij namelijk sterk overdreven en grotendeels gebaseerd op 'elkaar napraten'.

Maurice
(op persoonlijke titel)

P.S. Gevonden jonge reetjes moet je uiteraard wel zoveel mogelijk met rust laten, maar dat vooral voor het diertje zelf (stress) en de moeder die ergens in de buurt toekijkt (nog meer stress).

Maurice,

Het is algemeen bekend dat stress een belangrijke doodsoorzaak is voor reeën. Aaien geeft stress en is dus een potentieel risico. Vaak zal de geit het kalf op afstand in de gaten houden. Ik wil niet beweren dat mensengeur er voor zorgt dat kalfjes verstoten worden, maar uitsluiten doe ik het ook niet.

Het Ree maakt vaak gebruik van zijn neus en kan panisch reageren op de geur van mensen. Daarom kan ik mij voorstellen dat de geur van de mens op het kalf dusdanig veel stress geeft bij de geit dat er afstand word gehouden tussen geit en kalf waardoor het dier mogelijk te weinig gevoed word.

Overigens ken ik van andere zoogdieren wel dat ze plekken mijden waar mensen hun 'stempel' hebben gezet en ook hun jongen links laten liggen als deze door mensen zijn gehanteerd.

Overigens gok ik dat jij makkelijker toegang heb tot de literatuur bij je werkgever dan ik dat heb. Zou je eens e.e.a. willen nazoeken en dat delen hier?

maurice.lahaye

Hallo Norman,

Reeën zijn inderdaad stress-kikkers, dat klopt. En ik heb inderdaad toegang tot wetenschappelijke literatuur, maar die artikelen kan ik natuurlijk niet zomaar delen op dit forum. Artikelen raadplegen kost geld en artikelen mogen niet door geleverd worden... Desalniettemin zal ik eens een poging wagen of ik er iets over kan vinden en de conclusies samen vatten. Iemand een idee voor trefwoorden? Nota bene, zoeken in de Nederlandse literatuur lijkt mij vrij zinloos, het moet dus gaan om engels-talige trefwoorden. Wie biedt?

Maurice




2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

maurice.lahaye

Bingo: abstract te lezen zonder ingelogd te hoeven zijn: http://www.springerlink.com/content/62h57r1559617478/

In totaal 85 ree-kalfjes gezenderd, waarna het gedrag is bestudeerd. Voor zenderen moet je de dieren daadwerkelijk in handen hebben en een zender aanbrengen. Dat zal veelal langduriger zijn dan een 1-malig aai-incident. Als dat had geleidt tot een hoge sterfte, dan hadden de onderzoekers nooit zoveel kalfjes kunnen volgen (en was het onderzoek ook vast niet goedgekeurd door deze of gene commissie).

Kortom, dat het aaien van ree-kalfjes direct tot verstoten leidt, lijkt mij typisch 'elkaar napraten'.

Maurice
(op persoonlijke titel)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

rombout

Als student heb ik heeeel lang geleden een bijvak over reeën gedaan en toen van mijn begeleider (een erkend reeëndeskundige) al geleerd dat het verstoten van kalfjes vanwege mensengeur klinkklare onzin was. En dat er diverse voorbeelden waren die het tegendeel bewezen, o.a. van kalfjes die al een paar dagen onder mensen hadden verkeerd en vervolgens toch gewoon weer door de moeder werden geaccepteerd. Het verhaal zou vooral in leven worden gehouden om mensen te leren reekalfjes met rust te laten. En dat is natuurlijk prima, vooral zo laten.
Maar ja, moet ik dit bericht hier nu wel of niet posten.... Toch maar wel dus.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

maurice.lahaye

Fijn dat je mijn idee bevestigd. En Natuurlijk moet je ree-kalfjes niet aaien: het zijn en blijven wilde dieren en die moet je zoveel mogelijk met rust laten  8) .

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Henri van Dodeweerd

Tja, dan ben ik ook altijd een naprater geweest. Vanaf nu zal ik me gaan verbeteren tot leugenaar, met als doelstelling dat ze er vanaf blijven  ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

frankw

Citaat van: rombout op juli 06, 2012, 01:21:15 AM
Het verhaal zou vooral in leven worden gehouden om mensen te leren reekalfjes met rust te laten. En dat is natuurlijk prima, vooral zo laten.

Die indruk krijg ik ook. Hetzelfde gold vroeger bij 'mij op de basisschool' met jonge eenden en of eieren, als je die aanraakte werden ze ook verstoten en blabla. Waarschijnlijk om de kinderen te weerhouden de beestjes op te rapen om te aaien.

Oenanthe

Als ringer heb ik al zo vaak van mensen de vraag gekregen of het niet gevaarlijk is dat mijn geur aan vogels komt. Zo hardnekkig is de fabel over mensengeur aan dieren. Ik antwoord dan altijd dat vogels niet kunnen ruiken en daarmee krijg ik de meeste vragenstellers wel stil. Pas als dat niet lukt vertel ik ze dat het geur-verstotings verhaal klinkklare onzin is. Wat overigens meestal weinig effect sorteert.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankw

"Ik heb gehoord van wél" krijg je dan waarschijnlijk. Als je dan vraagt van wie, krijg je nog een onzinniger antwoord.

Maarte5n

#25
ik werk op de boerderij en in de 15 jaar dat ik met vee werk moet ik wel zeggen,

als je aan pasgeboren lammeren/kalveren/veulens zit van bange eerste jaars dieren (schaap, geit, koe, paard) dan is het risico aardig groot op verstoting de eerste 2 dagen. oudere ervaren dieren die al 3 of meer keer geworpen hebben hebben al een sterke ervaring met hun jongen ook direckt na de geboorte, wat de verstoting minimaal maakt.
Vooral bij schapen is dat ik mee heb gemaakt bij 3/4 lingen dat je help schoonmaken en flesje extra geef dat ze dan verstoten door mensen geur. ook bij rundvee weleens gehad 1e jaars dieren waarvan je denkt help wel even omdat moeders 1e kalf is en niet weet wat ze moet doen, is ook een groot risico omdat de moeder het niet meer wilt door de verstoring vasn mensen handen.

kan me beetje indenken dit zijn makke(wilde dieren), dus een wild dier(ree,edelhert) waarvan je de kalf uitgebreid aait kan ik me indenken dat ervaren moeders makkerlijker acepteren dat er mensen lucht aan zit dan 1e jaars dieren. omdat de eerste jaars dieren niet begrijpt of het wel klopt en voor de zekerheid maar verstoten.

Maar de vergelijkeing is er wel alleen of dat in de praktijd ook werkelijk zo is........ dat is de vraag.

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Oenanthe

Elkaar napraten is aan de orde van de dag, vooral als mensen horen wat ze willen horen. Als je ze vraagt hoe ze aan hun kennis komen krijg je meestal iets te horen als "dat is toch logisch". Hier in Leiden denkt vrijwel iedereen dat meeuwen op het dak broeden omdat ze hier zoveel te eten vinden. Dat ze het grootste deel van hun voedsel uit zee halen (wat nog recent bleek bij gezenderde kleine mantelmeeuwen en al 20 jaar geleden door onderzoekers van de universiteit werd vastgesteld) wil er gewoon niet in. En zo zijn er nog vele voorbeelden aan te halen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Norman

Citaat van: maurice.lahaye op juli 05, 2012, 22:59:11 PM
Bingo: abstract te lezen zonder ingelogd te hoeven zijn: http://www.springerlink.com/content/62h57r1559617478/

In totaal 85 ree-kalfjes gezenderd, waarna het gedrag is bestudeerd. Voor zenderen moet je de dieren daadwerkelijk in handen hebben en een zender aanbrengen. Dat zal veelal langduriger zijn dan een 1-malig aai-incident. Als dat had geleidt tot een hoge sterfte, dan hadden de onderzoekers nooit zoveel kalfjes kunnen volgen (en was het onderzoek ook vast niet goedgekeurd door deze of gene commissie).

Kortom, dat het aaien van ree-kalfjes direct tot verstoten leidt, lijkt mij typisch 'elkaar napraten'.

Maurice
(op persoonlijke titel)

Maurice,

Bedankt voor je snelle reactie. Mijn doel was niet dat je artikelen met © te delen, maar jij had waarschijnlijk toegang tot de juiste literatuur om de mythe te ontkrachten. 

KorHaan

#28
Wel....


Ik was dus tot voor zéér kort één van die sukkels die dat aannamen, dat mensengeur leidt tot het afstoten van reekalfjes door de moeder. Wat dat betreft is dit topic een echte eye-opener!  Nou moe!


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


Hannie Luijten

Weer een van die dingen die ik ooit op school geleerd heb waar niets van blijkt te kloppen  :( >:(
Groet, Hannie