Ook een Indonesische Cetoniidae voor Toon :o)

Gestart door Arp, juli 03, 2012, 20:31:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Ik lees net dat Toon "Cetoniden uit de regio" verzamelt  :lol:

Dan kun je deze misschien ook bevestigen/corrigeren? Ik had er de naam Miksicus acuminatus bij bedacht ...


Taman Sari Water Castle, Yogyakarta, Java, Indonesia (August 2010)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

in mijn literatuur kan ik alleen urbania acuminata vinden deze lijkt er wel wat op. ook met de verlengde dekschild naad maar deze heeft een iets andere tekening met wtte vlekjes en de grondkleur is wat meer naar zwarter toe dan naar groenig. dus weet niet goed of dit dezelfde zijn. groeten toon. ik ben in thailand meerdere keren geweest dus dat is de reden dat ik wat cetoniden heb uit die regio. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Ha Toon,

Bedankt weer :) Ik had Urbania er inderdaad als oude naam bij aangetekend ;) Het groen is denk ik wat weerkaatsing/doorlicht van de grote sappige groene bladeren waar ze tussen zaten - in mijn herinnering waren ze ook gewoon bruin. Staan er andere gelijkende Urbania-soorten in je slimme boeken?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

acuminata heb ik zelf en deze is met duidelijke zwarte kleur dekschilden. de groenige heb ik ook wel althans iets uit die buurt en daar ben ik op protaetia fusca uit gekomen maar deze is uit thailand. het is nog niet zo eenvoudig daar er meerdere soorten zijn die vrij dicht bij elkaar zitten. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

#4
Ha Toon,

Zeg dat dan meteen  ;D

Protaetia fusca lijkt er inderdaad (ook) heel behoorlijk op - beter zelfs  :duim: Die was ik bij al het zoeken destijds kennelijk niet tegengekomen :'( Het beest lijkt nogal een flinke verspreiding te hebben (Florida, Australie ... deze pagina geeft: India, Myanmar, S. China, Japan, Malaysia and Thailand). Het lijkt me dat die dan ook op Java te verwachten is.
(P.S. Bij deze foto Fundort: Indonesien, Irian Jaya, Ransiki; Verbreitung: Japan, Okinawa, Miyako Isl., Irabu-Jima Isl.; West-Papua; leg.det. A.Skale, 2007; Foto: U.Schmidt, 2007) - ken jij die "A. Skale"? ID betrouwbaar?)

Het zou me ook niks verbazen als de struiken/boompjes waar ze in zaten, aan de rand van zwembad in waterpaleis, inderdaad Mango was. Typisch iets om op zo'n plek neer te zetten zodat de prinsen en prinsesjes bij het vertier een mangootje kunnen plukken.

Was je nog meer mogelijke lookalikes tegengekomen?

P.S. Hier op e-bay is iemand uit Sulawesi die het land leegrooft om een centje bij te verdienen :-/  - hij biedt diverse "Protaetia turlini?" aan die er ook wel wat op lijken. Opvallend is daarbij dat op deze foto sommige wel en sommige geen zeppelinluchtroer hebben (?!) Is dat eventueel sexueel dimorfisme, of heeft de man z'n identificaties niet helemaal op rij?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

beste arp. de verspreiding naar florida zal een fout zijn of een introductie meerdere jaren geleden. ik haal mijn gegevens vooral uit een japans boek van sakai en nagai the cetonid beetles of the world. wetenschappelijke naam en vindplaats zijn in het westerse schrift dus leesbaar voor mij. japans is iets moeilijker. groeten toon. het is een groot gezoek vaak en wil dit eigenlijk te snel doen vandaar soms een extra berichtje. leuk om uit te zoeken wat helaas niet altijd zal lukken maar we doen ons best en jij bent weer wat beter op internet zodat we samen een eind komen. het uitsteeksel is inderdaad indivdueel verschillend maar ik weet niet of dit geslacht gebonden is sorry.
Toon Keukelaar

beetlestitch

ze zitten er alleen op als er een zoete vloeistof uit de takjes of bloemen komen ook als de dop en of andere luizen en cicaden op zitten. dhr a. skale ken ik niet helaas. op het internet kan men allerhande kevers kopen tegen grote bedragen en dan zeker de grotere spectaculaire soorten. dit is in principe niet de bedoeling van verzamelen want dan kun je beter postzegels doen. helaas doet ieder dit op zijne wijs. ik vang ze ter plaatse en de soorten die ik wil maak ik ook dood dus ja wat is wijsheid? maar ik probeer met kennis die ik zo vergaar anderen te helpen. groeten toon.
Toon Keukelaar