5000 ganzen vergast rond Schiphol

Gestart door pia zz, juni 20, 2012, 20:56:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bram Rijksen

Dat hangt af van de vraag om wat voor een soort 'natuurgebied' het gaat, en wat de status van dat gebied is... In veel natuurgebieden wordt één of andere vorm van beheer wordt toegepast, over het algemeen gericht op het instandhouden of uitbreiden van bestaande natuurwaarden.
Het 'nut' van het vergassen van ganzen staat m.i. los van het 'nut' van een natuurgebied.

Marcel van kammen

Wel een effectieve vangmethode gebruikt...5000 in 7 dagen is best veel.

hiskodevries

gaat iemand ook bijhouden hoe snel dezelfde aantallen weer op die lokatie aanwezig zijn?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

slechtvalk07

Nog maar eens deze link met daarin de pdf naar de uitspraak van de rechtbank die hier toestemming voor heeft gegeven. http://nos.nl/artikel/380450-ganzen-op-schiphol-afgemaakt.html. De ontheffing geldt nog tot t/m 14 juli, dus wanneer deze campagne nu gestopt wordt, is de rui blijkbaar eerder voltooid dan gedacht.   

De vergunning is afgegeven "voor het opsporen, opzettelijk verontrusten, bemachtigen, vangen en doden van grauwe ganzen en Canadese ganzen binnen de zogenaamde 10-kilometerzone rondom Schiphol aangevuld met de werkgebieden van de wildbeheereenheden Zaanstreek, Oostzaan, Waterland en Omstreken en De Dieën en daarbij gebruik te maken van CO2." Nijlganzen mogen ook gedood, maar dat mag sowieso jaarrond, geloof ik, vanwege hun exoten-status. Uit het vonnis blijkt ook dat Duke Faunabeheer ook had verzocht om brandganzen te mogen vergassen, maar dat is door de rechter afgewezen.

Afgelopen weekend rondje polders gefietst bij Warmond, daar zitten de nodige nieuwe ganzen (en hun jongen) klaar om naar het noorden op te rukken...

Anne Sytske Keijser

Marina

Er zullen toch wel betere methodes zijn om het aantal beperkt te houden. Bijtijds ingrijpen is m.i. altijd beter dan achteraf alles doodmaken wat je vindt dat teveel is. Op dit moment zie ik ook in bepaalde gebieden hier in de buurt dat de aantallen ganzen sterk stijgen. Als ík dat al zie, dan kan dat een natuurgebiedbeheerder toch ook niet ontgaan zijn. 

Het is in het Schipholgebied maar 10% dat is vergast, dus in een mum zullen ze weer op het oude aantal zijn.
De vergaste ganzen zijn naar de voedselbank gegaan en de jonge ganzen naar de dierentuin als voedsel voor de roofdieren.
Vraag me af of dat gas wel zo gezond is om te eten?

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Marcel van kammen op juni 21, 2012, 00:25:02 AM
Wel een effectieve vangmethode gebruikt...5000 in 7 dagen is best veel.
Duke kennende zullen ze wel met groot materieel gevangen hebben. Daarbij betwijfel ik of het er altijd wel even zo vriendelijk aan toe is gegaan... Het schijnt een wat dubieus bedrijf te zijn waarmee vele ecologen niet willen samenwerken.

Citaat van: Marina op juni 21, 2012, 11:37:12 AM
Er zullen toch wel betere methodes zijn om het aantal beperkt te houden.

Zeker. Het beperken van het voedselaanbod gedurende de rui- en broedperiode. Dat kan eenvoudig door ruigte-zones te hebben rond de wateren waar de broeden. Een andere optie is om een raster te plaatsen op de grens van het water en het land. Echter is, in mijn ogen, de beste manier om de jacht op Vos te staken.

Citaat van: Marina op juni 21, 2012, 11:37:12 AM
Vraag me af of dat gas wel zo gezond is om te eten?
CO2 is geheel ongevaarlijk. CO2 is dacht ik het meest voorkomende gas in de lucht die je dagelijks inademt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Marina op juni 21, 2012, 11:37:12 AM
Vraag me af of dat gas wel zo gezond is om te eten?

CO2 is geen lichaamsvreemde stof en je bent er zelfs afhankelijk van (als er te weinig van in je bloed zit ten opzichte van O2 ga je hyperventileren).
(en het zit ook in bier, dus... hik  :blink: ).

@ Jeroen, je bent in de war met Stikstof (N)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Oenanthe

Dieren doden en tegelijk hun levensmogelijkheden in stand houden is een typisch voorbeeld van dweilen met de kraan open. Er is een voorstel geweest om de fourageergebieden van de ganzen rond Schiphol vol te zetten met zonnepanelen. Landschappelijk een gruwel maar in dit geval een goede manier om het nuttige met het aangename te verenigen. Maar ja.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

KorHaan

Precies wat IK dacht, Maarten.

Het lijkt me zeker een oplossing die het waard is om uit te proberen. Maar daar moet wel een consensus van welwillendheid over bestaan tussen de diverse betrokken groepen/instanties, en dat is iets wat niet van vandaag op morgen even bereikt wordt.


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

grutto


Volgens mij worden die ruiers altijd in natuurgebieden gevangen. Naast Schiphol, boeren hebben ook de natuurbeschermings organisaties al aangegeven "schade" te hebben van de ganzen. Riet kragen waar rodelijst soorten zich zouden kunnen ophouden zijn uitgedund en grasland gaat te kaal het voorjaar in zodat grutto´s en tureluurs daar last van hebben door het ontbreken van nestgelegenheid.

Er is dus een breed (groeiend) draagvlak om iets aan die enorme hoeveelheid ganzen te gaan doen !  Ik probeer het allemaal goed te volgen.
Inmiddels zijn de grauwe uit de rui en gaan de canada ganzen juist de rui in.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Jeroen Nagtegaal

Tjeerd,

Grauwe Ganzen ruien nog steeds volop... Dat zal zeker nog enkele weken duren. Verder staat de achteruitgang van de weidevogels (en rietvogels) los van de groei van de ganzen. Ook de schade van ganzen door natuurbeschermingsorganisaties is mij vrijwel onbekend.

Overigens ruien Grauwe Ganzen op grote waterplassen. En ja, deze liggen vaak in natuurgebieden. Echter lang niet altijd. Van het draagvlak om te vergassen merk ik juist weinig. De personen die ik spreek, ook op straat, geven aan dat de jacht op vos, en andere populatie beperkende maatregelen meer hun keuze is.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rikstar

beetje rare uitzending gisteren van het nos 6 uur journaal. ze noemde grauwe ganzen maar lieten kolganzen zien.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

grutto

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 22, 2012, 21:09:25 PM
Tjeerd,

Grauwe Ganzen ruien nog steeds volop... Dat zal zeker nog enkele weken duren. Verder staat de achteruitgang van de weidevogels (en rietvogels) los van de groei van de ganzen. Ook de schade van ganzen door natuurbeschermingsorganisaties is mij vrijwel onbekend.

Overigens ruien Grauwe Ganzen op grote waterplassen. En ja, deze liggen vaak in natuurgebieden. Echter lang niet altijd. Van het draagvlak om te vergassen merk ik juist weinig. De personen die ik spreek, ook op straat, geven aan dat de jacht op vos, en andere populatie beperkende maatregelen meer hun keuze is.

Jeroen de ganzen vliegen al hoor. Wellicht dat het in het ene gebied meer is dan ergens anders. Bij Schiphol zijn ze in iedergeval gestopt met vangen stond in de krant omdat er al veel vliegen. Daar hebben ze overigens een vergunning waarbij ze niets met de eigenaar van de grond te maken hebben als het er op aankomt. Muskusratten vangers hebben ook zo iets. GS keurt dat wel allemaal goed !!!!

Verder google eens iets over de schade:
Grauwe ganzen en natuurschade in reservaten - Wageningen UR ...www.alterra.wur.nl/.../Grauwe_ganzen_en_natuurschade_in_reservat...12 juli 2011 – Grauwe ganzen worden ook door veel natuurbeheerders als schadelijk ervaren. De mate waarin zij hinder ervaren is niet gekoppeld aan de ...

Verder hoor ik natuurlijk ook niet dat er meer gas gebruikt moet worden maar wel van aantallen reducties. Grote aantallen ganzen kan je alleen maar euthanaseren met CO2 net zoals de overheid kippen ruimt bij besmettelijke ziektes. De gedeputeerde in Friesland wilde ook al vangen maar dat is niet doorgegaan.

Kleine alles anti clubjes proberen e.e.a. tegen te houden en soms hebben ze een tijdelijk succes. In de tussentijd zijn er wel weer meer dieren bij gekomen dus is het probleem (volgens Schiphol, boeren en tbo's) alleen maar weer groter geworden.

Mij zijn geen goede voorbeelden bekend om bv vossen in te zetten tegen de ganzen. Lijkt mij ook complete onzin en ik vraag me af welke geesten dat bedenken.

Iets goeds te bedenken waarbij je de geit en de kool spaart, lijkt mij niet makkelijk.

Groet,

Grutto


Groet
Tjeerd

Marcel van kammen

@Tjeerd: vossen "zet" je niet in. Het zijn geen werknemers. Als je gewoon stopt met vossenjacht rond schiphol scheelt dat je al een heel stuk in het aantal ganzen wat groot wordt.
Maar ja....stoppen met vossenjacht....dat is nou net niet wat die boeren willen,ook al hebben ze veel schade van ganzen.

grutto

Citaat van: Marcel van kammen op juni 23, 2012, 12:40:19 PM
@Tjeerd: vossen "zet" je niet in. Het zijn geen werknemers. Als je gewoon stopt met vossenjacht rond schiphol scheelt dat je al een heel stuk in het aantal ganzen wat groot wordt.
Maar ja....stoppen met vossenjacht....dat is nou net niet wat die boeren willen,ook al hebben ze veel schade van ganzen.

Misvattingen op de oude leest geschoeid. De vossen rond Schiphol houden zich voor een groot deel op ook in de natuurgebieden. In diverse gebieden die ik ken, zullen deze natuur organisaties vasthouden aan vossenbeheer. Immers hun purperreigers, zwarte sterns enz die willen ze behoeden voor predatie en laten we eens wat anders tegen de agrarische sector aan gaan kijken.

Die paar ganzen die vossen eventueel zouden verorberen hebben naar mijn idee geen enkele invloed. Daarnaast hebben nog niet eens gehad over het enorme aanpassings vermogen van de grauwe gans. Zou broedsucces uitblijven en of de predatie te hoog zijn dan vinden deze super intelligente dieren hier iets op.

Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

Vincent de Boer

Citaat van: hiskodevries op juni 21, 2012, 08:08:52 AM
gaat iemand ook bijhouden hoe snel dezelfde aantallen weer op die lokatie aanwezig zijn?
Het  zou inderdaad wel goed (en mijn inziens nodig) zijn om te weten in welke gebieden deze vogels gevangen zijn, hoeveel Grauwe/Canadees/Soep/Kol etc.  en of deze actie het gewenste effect heeft door een follow up met tellingen aldaar.   
Daar hoor ik in de media niets over. Als deze actie eenmalig is geweest had men het net zo goed niet kunnen doen, maar valt het onder het motto: "we moeten iets..."  :-[ 
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

Norman

Citaat van: grutto op juni 24, 2012, 12:43:51 PM
Citaat van: Marcel van kammen op juni 23, 2012, 12:40:19 PM
@Tjeerd: vossen "zet" je niet in. Het zijn geen werknemers. Als je gewoon stopt met vossenjacht rond schiphol scheelt dat je al een heel stuk in het aantal ganzen wat groot wordt.
Maar ja....stoppen met vossenjacht....dat is nou net niet wat die boeren willen,ook al hebben ze veel schade van ganzen.

Misvattingen op de oude leest geschoeid. De vossen rond Schiphol houden zich voor een groot deel op ook in de natuurgebieden. In diverse gebieden die ik ken, zullen deze natuur organisaties vasthouden aan vossenbeheer. Immers hun purperreigers, zwarte sterns enz die willen ze behoeden voor predatie en laten we eens wat anders tegen de agrarische sector aan gaan kijken.

Die paar ganzen die vossen eventueel zouden verorberen hebben naar mijn idee geen enkele invloed. Daarnaast hebben nog niet eens gehad over het enorme aanpassings vermogen van de grauwe gans. Zou broedsucces uitblijven en of de predatie te hoog zijn dan vinden deze super intelligente dieren hier iets op.

Groet,

Grutto

Als inwoner van de Haarlemmermeer kan ik je verzekeren dat er in de hele Haarlemmermeer nauwelijks Vossen voorkomen. Allemaal kapotgeschoten op valse gronden. Weidevogels hebben we namelijk nauwelijks in de Haarlemmermeer.

In de Haarlemmermeer kennen we geen natuurgebieden.Helemaal niets. De potentiële gebieden worden zwaar belast door recreanten en vooral honden, heel veel honden.

De enige oplossing voor het ganzenprobleem, als er al een ganzenprobleem was, is het veranderd gebruik van de landbouw.
Waar eten is voor ganzen, zullen ganzen zijn. Wel of geen Vossen. Kijk maar naar de OVP. Veel Ganzen en veel Vossen. Overigens zie ik geen enkele reden om Vossen te bestrijden.

Misschien moet er ook wel veel minder landbouw in de Haarlemmermeer en een mooi natuurgebied aanleggen met een goede recreatiezonering zodat er voor iedereen ruimte is, honden, recreanten en flora & fauna. Uiteraard niet ingericht voor ganzen.

Norman

Citaat van: Vincent de Boer op juni 24, 2012, 13:49:16 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 21, 2012, 08:08:52 AM
gaat iemand ook bijhouden hoe snel dezelfde aantallen weer op die lokatie aanwezig zijn?
Het  zou inderdaad wel goed (en mijn inziens nodig) zijn om te weten in welke gebieden deze vogels gevangen zijn, hoeveel Grauwe/Canadees/Soep/Kol etc.  en of deze actie het gewenste effect heeft door een follow up met tellingen aldaar.   
Daar hoor ik in de media niets over. Als deze actie eenmalig is geweest had men het net zo goed niet kunnen doen, maar valt het onder het motto: "we moeten iets..."  :-[

In de Haarlemmermeer worden de Ganzen en Zwanen geteld. Door wie en welke resultaten er zijn heb ik geen idee van.
Zie hier!

belle

"In de Haarlemmermeer kennen we geen natuurgebieden.Helemaal niets. De potentiële gebieden worden zwaar belast door recreanten en vooral honden, heel veel honden. "

Goed plan: Groot "hondenlosloop/recreatiegebied" rond schiphol! Iedereen blij, behalve de ganzen natuurlijk. ;D
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Norman

Citaat van: belle op juni 24, 2012, 13:55:45 PM
"In de Haarlemmermeer kennen we geen natuurgebieden.Helemaal niets. De potentiële gebieden worden zwaar belast door recreanten en vooral honden, heel veel honden. "

Goed plan: Groot "hondenlosloop/recreatiegebied" rond schiphol! Iedereen blij, behalve de ganzen natuurlijk. ;D

Ik denk dat ik ook maar ga verhuizen naar Frankrijk als ze dat doen. Ik ben niet zo van het ongevraagd kruisruiken als ik lekker door de natuur aan het struinen ben.  ;D

Oenanthe

Citaat van: Norman op juni 24, 2012, 13:50:31 PM

De enige oplossing voor het ganzenprobleem, als er al een ganzenprobleem was, is het veranderd gebruik van de landbouw.
Waar eten is voor ganzen, zullen ganzen zijn. Wel of geen Vossen. Kijk maar naar de OVP. Veel Ganzen en veel Vossen. Overigens zie ik geen enkele reden om Vossen te bestrijden.

De OVP zijn nadrukkelijk geen landbouwgebied. Ook in weidegebieden die als reservaat worden ingericht en het landbouwkundig gebruik sterk verandert, floreren de ganzen. Er is dus meer aan de hand dan enkel het landbouwkundig gebruik.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Norman

Dat OVP geen landbouw is mij uiteraard volkomen helder.
Maar de overeenkomst met de Haarlemmermeer en de OVP is ook helder.
Veel voedsel en veel water.

grutto


Gelezen op Internet:

Aantal grauwe ganzen rond Schiphol in 5 jaar vertienvoudigd Zonder veranderingen in de omgeving heeft in 5 jaar tijd een vertienvoudiging van de populatie grauwe ganzen in de 20 kilometer zone rondom luchthaven Schiphol plaatsgevonden. Drastische maatregelen, waaronder het vergassen van de ganzen, waren daarom noodzakelijk. Dat schrijft staatssecretaris Atsma van Infrastructuur & Milieu in antwoord op vragen vanuit de Tweede Kamer.

Het bedwelmen en doden van ganzen rondom Schiphol met CO2 is één van de vier sporen in het convenant Reduceren risico vogelaanvaringen Schiphol van 16 april. De andere sporen zijn het voorkomen van nieuwe vogelaantrekkende bestemmingen in de omgeving Schiphol, het beperken van foerageermogelijkheden in de omgeving Schiphol en het ontwikkelen van vogeldetectie apparatuur. Alle partijen die het convenant hebben getekend zijn het erover eens dat je geen van de vier sporen kunt missen.

De kosten van het vergassen bedragen 4.000 euro per vangdag inclusief vervoer naar een poelier. De kosten worden door het ministerie van Infrastructuur en Milieu betaald. Er zijn in de eerste fase van 8 dagen ongeveer 5.000 grauwe ganzen gevangen.

bron: Ministerie van Infrastructuur en Milieu, 21/06/12

Copyright ©2012 AgriHolland B.V.
Groet
Tjeerd

Oenanthe

In vijf jaar een vertienvoudiging van de populatie en geen woord over aanvaringen of ongelukken. Die zijn bij mijn weten ook niet gebeurd de afgelopen vijf jaar. Is het probleem misschien toch minder groot dan men doet voorkomen?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

grutto

Citaat van: Oenanthe op juni 24, 2012, 21:45:54 PM
In vijf jaar een vertienvoudiging van de populatie en geen woord over aanvaringen of ongelukken. Die zijn bij mijn weten ook niet gebeurd de afgelopen vijf jaar. Is het probleem misschien toch minder groot dan men doet voorkomen?

Oenanthe hier een rapportage met cijfers. Met google op internet gevonden.  Trefwoord. Birdstrike

http://nordicbirdstrike.com/birdcontrol_sheets_zweden.pdf

Het kan en zal toch niet zo zijn dat Dhr Atsma daar een verkeerd beeld van geeft.

Grutto
Groet
Tjeerd

Oenanthe

Een powerpoint presentatie van het bedrijf dat zich met de bestrijding bezighoudt. Waar het woord gans zelfs in het Engels niet in voorkomt. Dit is helaas geen antwoord op mijn vraag.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Klaas van Dijk

Citaat van: Oenanthe op juni 24, 2012, 21:45:54 PMIn vijf jaar een vertienvoudiging van de populatie en geen woord over aanvaringen of ongelukken. Die zijn bij mijn weten ook niet gebeurd de afgelopen vijf jaar. Is het probleem misschien toch minder groot dan men doet voorkomen?

hoi Maarten,

In ieder geval was er wel een botsing tussen een vliegtuig en Canadese Ganzen, zie bijvoorbeeld http://www.faunabescherming.nl/2011/12/08/oorlog-aan-de-ganzen-rond-schiphol/

Maar een Grauwe Gans is natuurlijk geen Canadese Gans.

Groetjes, Klaas

PS: een uitmuntend idee om een enorm gebied op & rond Schiphol gewoon helemaal vol te zetten met zonnepanelen!