Zwarte zeekoet Texel verenkleed

Gestart door mwoerd, juni 21, 2012, 19:27:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

mwoerd

De zwarte zeekoet van Texel laat al een hele tijd (2,5 maand) versleten/missende arm en handpennen zien. http://waarneming.nl/fotonew/2/3146562.jpg, http://waarneming.nl/fotonew/4/3480324.jpg. Ik dacht in het begin dat dit lag aan dat de vogel aan het ruien was. Maar het lijkt wel heel lang te duren. Hoe lang duurt zoiets normaliter? Is het normaal voor (zwarte) zeekoeten om alle veren in een 1 keer te ruien? En om zo gesleten te zijn in broedseizoen lijkt me ook niet helemaal normaal? Zo te zien heeft hij/zij wel alle "lichaamsveren" geruid naar zomerkleed. Weet iemand daar meer van?

Jeroen Nagtegaal

Hij was niet in de rui, maar zijn veren waren op zijn zachtst gezegd belabberd. Niet heel vreemd dus dat ie rond Texel bleef drijven. Nu is ie wel in de HP-rui, en dat duurt toch wel enkele weken. Hij lijkt al ver te zijn. Zou me niets verbazen als ie over een week of 3 verdwenen is.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BramtK

Inderdaad, de vogel loopt achter in de rui. Dat lijkt me ook de reden waarom de vogel nog bij Texel rondhangt. Waarom de vogel achterloopt in de rui, dat zal iets met de conditie te maken hebben.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: BramtK op juni 21, 2012, 21:06:28 PM
Inderdaad, de vogel loopt achter in de rui. Dat lijkt me ook de reden waarom de vogel nog bij Texel rondhangt. Waarom de vogel achterloopt in de rui, dat zal iets met de conditie te maken hebben.
Waarom zou hij achter lopen? Is toch een normale tijd om nu te ruien?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BramtK

Is dat zo? Ik weet niet hoe dat zit bij Zwarte zeekoeten, maar als een vogel met een volledig afgeragde vleugel probeert rond te vliegen en dan ook nog eens heel lang doet over het doorruien van de zo gesleten pennen en ook nog eens laat naar zomerkleed ruidt, dan lijkt het mij dat hij iets achterloopt.


Zwarte zeekoeten gebruiken hun vleugels, meen ik, net als andere zeekoetachtigen om onder water te vliegen. Wellicht hebben dit soort dieren het in het winterverblijf zo moeilijk dat ze hun rui niet goed kunnen afmaken.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Nagtegaal

Zelf doe ik vrij veel met watervogels. Daarbij gaat het weliswaar vaak om broedvogels, die over het algemeen later ruien. Maar dan loopt deze vogel nog voor. Alleen P10 is oud, en bijna alle armpennen lijken uitgeworpen te zijn.

Volgens mij 'snapt' een vogel niet dat hij slechte veren heeft en dus moet ruien. Alleen als een pen geheel eruit is komt er een nieuwe.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BramtK

Goed, dat is meer algemene informatie die op zichzelf nog niks zegt over Zwarte zeekoet. En dan heb je het kennelijk niet over de rui van de contourveren!? Het kan natuurlijk ook zijn dat de slijtage enorm voorloopt.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Nagtegaal

De slijtage die de vogel had toen ie naar Texel is gedreven is niet normaal. Mogelijk iets van veermijt?
Opvallen was dat de veerschachten wel nog in stand waren. Je ziet vaker bij 2kj vogels dat er groeibanen zijn waarop veren afbreken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com