Hoofdmenu

Pontische meeuwen?

Gestart door Thijs Fijen, oktober 18, 2006, 16:16:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Allemaal meeuwen bij de Spuisluizen op de brouwersdam.

Zitten hier pontische meeuwen bij?
Thijs Fijen

teunvankessel

`Hoi Thijs,
je was me net voor met een topic plaatsen :P
groet Teun  
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Thijs Fijen

vogel 2 (hiervan zijn meerdere foto's)
Thijs Fijen

thijs

#3
Ik vind dat ze allebei een te groot oog hebben voor pont.
2 heeft ook een te grote gonys, en bij nr 1 zou ik vaalgele poten verwachten.
Maar ik ben alleen een beetje bij kennis wbt. de 1kjs (dankzij de meeuwenspecial)

Thijs

edit: gefeliciteerd trouwens met je Zwartkopgors!
edit 2: ik denk dat 1 een te korte snavel heeft, hoewel met een vrij kleine gonyshoek
edit 3: ik zie wel wat streping in de nek van no 2, een boa is een mooie kenmerk bij 1e jaars ponten.
maar k weet niet hoe dat zit met oudere beesten in winterkleed, dus ik wacht maar ff de mening van Maarten ofzo af.
Thijs Udo
VWG Alkmaar

maartenwielstra

#4
Dit zijn 2 subadulte zilvermeeuwen; waarom wordt er aan Pont gedacht? Ik had vandaag mijn eerste Pont van het najaar. zie

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1606229

En hier nog twee 3KJ's uit mijn 'archief'

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1340609

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1340611

Let naast kop/snavelvorm ook op dingen als: zwartachtige plekken op tertials, zeer lange poten (kleurloos/vaalgeel), iets donkerdere mantel vergeleken met Zilvers, geen winterstreping op kop, keurige sjaal van streepjes in hals, vaak donker oog, jizz met verticale lichaamshouding (pinguin) en opgekrikte borst. Je moet altijd kijken naar een combinatie van kenmerken. Dus niet alleen smalle snavel en sjaaltje. Zilvermeeuwen zijn erg variabel!

Oja, op mijn avatar staat het koppie van een adulte Pont, mooi rond koppie (soms vlak of hoekig), geen oogschaduw, potloodsnaveltje (zal wel een vrouwtje zijn zo miezerig), donker kraaloog, lange kronkelige nek.

teunvankessel

kan iemand mij de kenmerken van een pont uitleggen ?
groet teun
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

ruud_altenburg

#6
Waarschijnlijk niet in de ruimte die hier beschikbaar is. Het is al makkelijk om een hele Gierzwaluw te wijden aan 1kj vogels ;) Maar je kunt beginnen met wat vogels te vergelijken, bv op deze pagina met Poolse meeuwen.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Thijs Fijen

Citeerwaarom wordt er aan Pont gedacht?

Misschien het donkere oog?? Lange smalle snavel??

Thijs
Thijs Fijen

theomuusse

Quote Maarte:
Let naast kop/snavelvorm ook op dingen als: zwartachtige plekken op tertials, zeer lange poten (kleurloos/vaalgeel), iets donkerdere mantel vergeleken met Zilvers, geen winterstreping op kop, keurige sjaal van streepjes in hals, vaak donker oog, jizz met verticale lichaamshouding (pinguin) en opgekrikte borst. Je moet altijd kijken naar een combinatie van kenmerken. Dus niet alleen smalle snavel en sjaaltje. Zilvermeeuwen zijn erg variabel!

Het blijft lastig, want al de kenmerken die hier worden zitten ook niet op de vogel die maarten aanhaalt in dezelfde mail.
Bijv; geen tertial vlekken, geen zeer lange poten, duidelijk gele poten geen sjaal en geen pinguin houding.
Dan kan het zomaar een geelpootmeeuw worden...
Theo

maartenwielstra

#9
tertialvlekken zijn bijna overdekt bij de geelpotige vogel. Sjaaltje nog enigzins aanwezig. Pinguinhouding wel degelijk in mijn ogen. Die strandvogel is natuurlijk heel overtuigend, maar de geelpotige vogel zit me nog steeds niet helemaal lekker. Het blijft lastig; vogels kijken.