Aanschaf telescoop

Gestart door Pim, juni 21, 2004, 23:13:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Dit najaar wil ik eens een goede telescoop aanschaffen.
De Swarovski ATS 80HD komt als "zeer goed" uit diverse testen, maar eigenlijk vind ik het belangrijker om van vogelaars hier iets over te horen.
Zijn er ook andere merken die goed zijn, of is de kwaliteit echt stukken minder.
En hoe zit het dan met de prijs-kwaliteit verhouding.
Het is een beetje een vaak gestelde vraag, maar er is op internet een overload aan informatie hierover. Zie door de bomen het bos niet meer.

Bedankt voor de reacties alvast!

PIM ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

Wat is het grootste verschil tussen de ATS 60 of ATS 80 van Swarovski, behalve de prijs. Welke is het beste in het veld?

vragen en nog eens vragen................. ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

jasper

Wat wel zo is, Swarovski zijn duur maar dan heb je ook wel een hele goed kwaliteits telescoop, zelf heb ik een kleine Swarovski [type moet ik nazoeken] (niet zo erg duur) die ongeveer 54x vergroot, maar hij is goed en handzaam in het veld.
Maar je moet je goed laten informeren bij zaken die telescope/verrekijkers verkopen, en veel info inwinnen voordat je iets gaat kopen.

Succes ermee,

Jasper

Dylan

Als je voor kwaliteit gaat, kom je op Leica of Swarovski. Zeiss, Nikon en Kowa hebben ook (hele) goede telescopen, maar die zie ik in het veld toch minder.

Voor beide geldt, dat van iedere telescoop een goedkope (zonder kleurcorrectie) en een dure (met kleurcorrectie) uitvoering is. Bij Leica heten de dure APO, bij Swarovski HD.

Koop ALTIJD de dure variant. Als je zoveel geld uit gaat geven voor ene telescoop, dan krijg je onherroepelijk spijt als je de goedkopere versie neemt. Als je gaat fotograferen (digiscoping), wil je zowiezo de APO of HD.

Leica is dan weer een stuk goedkoper dan Swarovski. Swarovski maakt licheter telescopen met een even goede vergroting als hun "grote", dus als het formaat telt, dan zou je voor Swarovski moeten gaan. Leica heeft ook een kleine telescoop, maar die vergroot maximaal 45x (i.p.v. 60x).

Op http://www.kamera-express.nl/ vind je een goede (en goedkope) prijsindicatie. Om verschillende scopen uit te proberen ga je naar de Vogelbescherming in Zeist. Qua prijs wil je daar WEL kijken NIET kopen, want ze zitten ver boven de prijzen van andere winkels (sorry VBN, maar het is waar), zelfs met hun ledenkorting. Als je toch wat geld aan VBN wilt geven, koop je je statief in Zeist ;-)

Persoonlijk heb ik gekozen voor de Leica APO 77, en die bevalt me prima. Voor een flinke wandeling (Grote Geelpootruiter) is hij wel zwaar.

Goede link: http://www.betterviewdesired.com/

Dylan
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

hiskodevries

aankooptechniek:
Even een tip. Toen ik mijn kowa kijker wilde aanschaffen ben ik op een hoop plaatsen geweest waar ze voor zeer uiteenlopende prijzen werden verkocht.
Uiteindelijk naar mijn eigen fotografie winkel gegaan (die deze kijker niet verkoopt) en gevraagd voor hoeveel zij hem konden leveren, dat was aanzienlijk onder de goedkoopste prijs die ik tegenkwam
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pim

Bedankt Dylan voor je uitgebreide reactie!
Bedankt voor de tip Hisko.
Blijft nog staan de vraag wat is verschil tussen ATS 60 of de ATS 80 als ze beiden 60 keer vergroten?

groetjes,

Pim ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pim

Die site ken ik, maar adviezen uit het veld zijn zeer welkom!

PIM ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Dylan

Pim: Lees op de verschillende sites veen over de lichtopbrengst. Een TAS 60 heeft minder "lichtinval" dan een ATS 80, en dus heb je meer licht nodig om te kunnen zien. Vooral belangrijk als je in de ochtend of avondschemering wilt kunnen kijken. ATS 80 is dus in feite beter, maar zal zwaarder zijn. Volgens mi jis hij amper groter dan de 60.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

twan

pim
gelukkig ben ik niet de enige die door de bomen het bos niet meer ziet
iedereen vind zijn telescoop de beste,  
je zult zelf de telescopen moeten bekijken, optillen, betalen, enz
je weet al wel wat de goede merken zijn. alleen welke bevalt het best is de vraag
ik ben bij rooymans in budel NB geweest, heeft veel staan om te proberen en ik denk ook goed advies.
(ik ben er nog niet uit hoor)
en dan heb je ook nog zoiets als een statiefje nodig, begint het weer van voor af aan.

gr
twan  

jeep

Op de site van de verrekijkershop.nl vindt je naast een goed en compleet aanbod van kijkers en telescopen ook een verhaal met uitleg over de belangrijke aspecten van dit gebeuren.

Het verschill tussen een 60 en 80 uitvoering heeft betrekking op de diameter van het objectief (de voorkant van de scoop dus)< hoe groter die opening des te lichtsterker is de telescoop.
Maar zoals op meer fronten elk voordeel heeft zijn nadeel en dat geldt bij kijkers voortdurend, want hoe groter de diameter van het objectief des te zwaarder is de hele telescoop.

Verder zou ik eens naar bovengenoemde site gaan.
Ook op de site van de twentse vogelwerkgroep vindt je veel info. (www.tvwg.nl)

Succes en koop iets moois.

RogiervanV

Maar het beste nog kun je ze t beste nog "ff" in de hand nemen als je vogelaars tegen komt want elke scoop heeft toch zn eigen karakter... ik geloof dat je ze in de Vogelbeschermingswinkel kon testen (en ergens anders kopen.... :o).

Zelf ga ik binnenkort ook een telescoop kopen en ben me al een tijdje aan het orienteren!
Rogier van Viegen

thijs

Bij de website van  De Vogelbescherming is een testrapport down te loaden (te downloaden)
Maar liefst 17 pagina's dik, en erg veel informatie, over o. a. transmissie-waardes en andere optische prestaties van 2 Leica's, 2 Zeiss, 2 Swarovski's, een Kowa en een Optolyth.
Erg compleet   :)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Pim

Bedankt voor alle reacties!

groet,

Pim ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

jasper

Trouwens heb je al een telescoop, of ben je nog aan het kijken.

Jasper

Pim

Ben nog steeds op zoek, net een nieuw huis gekocht, dat hakt natuurlijk ook flink in mijn budget!

Pim ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

#16
Ik heb bijna een telescoop, wacht nog een enkele offerte af.
De topprijs (wat een bak geld evengoed....) is telescoop en oculair voor 2150 eurootjes.

groet,

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

jasper

Bij mij staat er in begin december een gleodnieuwe telescoop, en nu kan ik ook gaan digiscopen  :lol:  

Pim

gefeliciteerd!
Stuur wat fotootjes mee bij je waarnemingen, dat fleurt de boel een beetje op.

groetjes,

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

jasper

Dat zal ik cker gaan doen ;)  

jasper

CiteerStuur wat fotootjes mee bij je waarnemingen
Dat zal er nooit meer van komen.

BWoets

Hoezo.. gaat je nieuwe telescoop niet door?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

jasper

Citeergaat je nieuwe telescoop niet door
Dat gaat wel gewoon door, maar het bij mijn waarnemingen plaatsen.. als je snapt wat ik bedoel ;)  

BWoets

Je kunt toch gewoon foto's bij je waarnemingen plaatsen? ik begrijp je niet hoor .. sorry
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

matthijsbroere

Matthijs Broere

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

jasper

Beter lezen voordat je iets zegt  ;)