Xyphydriidae: Konowia megapolitana [= betulae]

Gestart door Theo MJP, mei 22, 2012, 02:14:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

Theo MJP

Jippie!!

Het kostte me even wat speurwerk, maar dan heb je ook wat!!
Zie http://waarneming.nl/waarneming/view/68648020
Een nieuwe houtwespensoort voor mij en ook nog een bijzondere: Konowia megapolitana Brauns, 1884. Een van de ?twee soorten van dit genus in Europa, die onlangs door Shcherbakov (2008) werden gesynonimiseerd, waardoor de in Nederland bekende soort K. betulae (Enslin, 1911) een nieuwe naam zou moeten krijgen.   Zover mij bekend is tot op heden slechts één vrouw gemeld uit ons land nl. op 21 mei 1991 Vijlener bos (leg. Bob van Aartsen) (Mol 1994).
Op mijn balkon trof ik op het eind van de middag een aantal dieren die vastgeplakt waren aan de natte witte verf van mijn balkonbalustrade. Veelal dansmuggen maar ook een vliegende mier en... nog lopend over de balustrade deze kleine slanke (nagenoeg) geheel zwarte wesp.
Het bleek een mannetje. Prachtige bouw die me aan Cephidae (halmwespen) deed denken. Maar de tabel van Ad Mol (2002 in Bzzz 15) bracht me op het goede spoor. Ik zal het dier straks opbergen in de collectie van het Natuurmuseum Brabant, zodat eenieder die dat wil ervan kan genieten.

En nu wordt 't tijd om rustig op een oor te gaan liggen...
Truste Theo:)



H. Meijer

Dag Theo,

Mooie waarneming.
Ik wil de pret niet bederven, maar wat is die waard?
Wat ik hiermee bedoel is, waarom staan sommige Symphyta op Waarneming.nl te boek als (vrij) algemeen en andere als zeldzaam? Dit valt mij ook op bij zeer veel andere insectenfamilies.
Wat zijn dan de criteria waarop, maar misschien vooral ook wie dat bepaald? De zogenaamde expert?
Schiet mij maar lek!
Heb b.v. zelf het afgelopen weekend een zekere Pamphilius alternans verzameld, volgens Waarneming.nl algemeen, maar volgens van Achterberg en van Aartsen (1986) slechts 1 vrouwtje bekend uit Nederland.

Ik hoop daarom dat deze bijdrage een vervolg krijgt en dat is eigenlijk natuurlijk ook mijn bedoeling.

Nog zoiets, de opmars van het het gebruik van Nederlandse namen, iets wat ik persoonlijk een gruwel vind!

Zoals gewoonlijk weer een late groet en hopelijk een inhoudelijke discussie,

Hilco


Jorgen

Hallo Theo, mooie vondst hoor eventueel nog een foto toevoegen zodat ik deze aan het overzicht kan hangen? De World catalog of symphyta (2010) beschouwd Konowia overigens als subgenus van Xiphydria. En Hilco, de bladwespen die nu op zeldzaam staan zijn wel degelijk zeldzaam. Degene die op algemeen staan, kunnen inderdaad wel degelijk zeldzaam zijn.

Voor Symphyta's zijn er gewoon amper referenties om de zeldzaamheid te bepalen. Voor Argidae en Cephidae is 'De Cephidae en Argidae van Nederland' gevolgd. De Pamphiliidae zal ik binnenkort eens nakijken. Dit zijn wel werken van meer dan 20j oud, waarvan de status van sommigen inmiddels al is veranderd, zie bv Arge berberidis. Ad Mol is bezig aan een nieuwe bladwespen naamlijst, hopelijk staat daar ook iets ivm de zeldzaamheid in. Bij de Aculeata is bovendien NF 6 gevolgd voor de zeldzaamheid. Mij lijkt het standaard op algemeen zetten van soorten waarvan we geen weet hebben over de zeldzaamheid, dan geen slecht compromis. 
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

Theo MJP

#3
Hoi allemaal,

Ik heb enkele niet scherpe foto's van het opgeprikte dier toegevoegd aan de waarneming (met de apparatuur die me ter beschikking staat is er niet meer uit te halen). De foto's voldoen echter ruim om te zien dat het dit taxon is.

Hilco, ik maak me hier niet druk over zeldzaamheidscriteria en Nederlandse namen.

Jorgen, heb jij een website die verwijst naar de wereldcatalogus van de Symphyta of heb jij die catalogus digitaal? Zou ik ook wel over willen beschikken als er een digitale versie in omloop is.
En ken / heb jij nog publicaties van vondsten in België, anders dan in Mol (1994) worden vermeld?
Ik laat enkele nieuwe foto's maken en wil na de zomer graag een korte mededeling aan deze waarneming wijden in NFM, EB of HymenoVaria.

Groet Theo:)


H. Meijer

Nog even een reactie van mijn kant.

Ten eerste mijn posting was vooral bedoeld om mensen te prikkelen en kennelijk is er dus niemand die dit soort zaken echt interessant vindt.
Waarom zet je soorten waarvan we geen weet hebben over de verspreiding op algemeen? Een veel beter compromis lijkt mij dan b.v. onbekend, of onvoldoende gegevens.
Wat betreft de Nederlandse namen, wat is daarvan het nut? Ik weet natuurlijk heel goed wat de achterligende gedachte is van bepaalde groeperingen en waarom het gepropageerd wordt. Persoonlijk zie ik eigenlijk alleen maar nadelen, maar ja tijden veranderen en Linnaeus is niet meer in.

Overigens, dat iemand die medeauteur is van een reeds verschenen deel en daarnaast nog een te publiceren deel van de Nederlandse fauna dit soort zaken afdoet als triviaal vind ik totaal onbegrijpelijk.
Die is waarschijnlijk teveel in de ban van zijn gevangen Konowia soort, jippie!!!!

H.



Theo MJP

#5
Hilco,
als je mij en wellicht ook andere mensen wil prikkelen, zul je toch uit een ander vaatje moeten tappen!!

Groet Theo


Jorgen

Theo, de world catalog is hier online te raadplegen. Ik heb deze ook wel digitaal, maar dat is een document van meer dan 1000 pagina's. Interesse?

Over de statussen is ook achter de schermen veel gediscussieerd, maar men heeft er voor gekozen om de status onbekend niet als categorie op te nemen. Daar kan je dan verder tegen in gaan, of je erbij neerleggen en verder doen met wat je eerder prioritair ziet. Ik vind het namelijk belangrijker om de taxonomie en de waarnemingen in orde te hebben dan de zeldzaamheid, zeker als er geen goede referentie voor is.

Van Nederlandse namen ben ik ook geen voorstander, zeker niet van die niets zeggende als 'groene bladwesp'. Dat gaat denk ik wel op voor de meesten die echt met Hymenoptera bezig zijn.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

Theo MJP

Hoi Jorgen,

Zeker interesse. Stuur maar. Dank!

Als je heel veel goede data van een soort hebt kun je wat met statussen. De rode lijst van de bijen bijvoorbeeld zou nodig herzien moeten worden. Het ministerie zou dat toch elke 10 jaar een keer doen? Welnu, de eerste rode lijst verscheen in 2003.
En och die Nederlandse namen... ik ken ze nauwelijks van bijvoorbeeld al die bijen. Het is dat de opdrachtgever (destijds ministerie LNV) vroeg bij het maken van de rode lijst om Nederlandse namen van bijen erbij te leveren. Fijn dat ze er zijn, maar ik gebruik ze bij serieus werk zelden. Alleen de leukste en meest algemene blijven hangen en de lelijkste en meest foute gebruik je gewoon niet, of je verzint een betere! Verder niet moeilijk over doen is mijn devies.

Groetjes Theo:)

Theo MJP

Om het geheel aan meningen bij elkaar te houden, hieronder nog de reactie van Ad Mol op 30 mei j.l.
Groet Theo:)

"Het is een bijzonder leuke vondst. Nadat Bob van Aartsen een exemplaar van K. betulae had gevangen, heb ik me vaak afgevraagd waarom er niet meer vondsten zijn gevolgd. Ik wil jouw beest graag wat beter bekijken als ik binnenkort op dinsdag naar het museum in Tilburg kom (vermoedelijk na onze vakantie in juni).
Overigens heb ik 2 jaar geleden het (helaas schaarse) materiaal van Konowia in de collectie Senckenberg/DEI in Münchenberg bekeken. Ik zie op dit moment geen reden om betulae en megapolitana tot synoniem te verklaren. Ook staan beide soorten afzonderlijk genoemd in de wereldcatalogus die in 2010 is gepubliceerd door Taeger c.s. hoewel het artikeltje van Shcherbakov ook in Münchenberg bekend is. De vraag ok Konowia synoniem is met Xiphydria (zoals Taeger et al. dat doen), is een kwestie van persoonlijke smaak. In mijn genustabel staan beide genera nog apart, maar ik neig inmiddels vrij sterk naar één genus (Xiphydria dus).
Gefeliciteerd en tot binnenkort.
"