Fotos /Geluiden gebruiken in ObsMapp en Webobs

Gestart door hiskodevries, mei 22, 2012, 14:26:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Veel fotografen /geluidsopnemers hebben (on)bewust ingesteld dat hun foto`s/ geluiden niet buiten Waarneming.nl / waarnemingen.be en observado.org mogen worden gebruikt

Zouden we die foto`s /geluiden wel mogen gebruiken voor de soortinformatie schermen op obsmapp en webobs ?
Of zeggen jullie, dat gaat te ver. Eerlijk zeggen.

Ter zijde. Dit stel je in via mijn waarneming.nl->persoonlijke gegevens->waar gaat mijn data naar toe
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jvogels

Om geruzie te voorkomen zijn er volgens mij 2 opties:

1.
Je verandert de tekst "foto's mogen alleen voor waarneming.nl en aanverwante telefoon/tablet applicaties (obsmapp, webobs) gebruikt worden". Mensen die dit nu hebben aangevinkt moeten hier van wel op de hoogte worden gesteld dat dit veranderd is

2. je maakt twee opties
- alleen gebruiken op de site waarneming.nl
- op de site waarneming en aanverwante apps te gebruiken.

mijn voorkeur geniet de 1e. Ik neem aan dat de foto's fysiek op 1 en dezelfde server blijven staan, dus technisch wordt er alleen info van waarneming.nl opgehaald door de apps?




Botervlieg

Ik vind het een goede maar lastige vraag Hisko.

Ik denk dat ik een extra optie zou maken waarbij mensen zelf kunnen kiezen of ze toestemming geven voor andere dingen dan alleen waarneming site. en ook duidelijk aangeven waar het dan voor gebruikt wordt.

Ik denk zelf dat ik het prettiger zou vinden als het alleen op waarneming wordt gebruikt en niet op apps enzo, al kan ik daar eerlijk gezegd ook niet echt een goede reden voor geven. Meer een gevoel.

Sowieso zou ik persoonlijk "spelregels" "nooit" (tenzij écht niet anders kan), wijzigen. Liever iets toevoegen. Als je nu alle mensen op de hoogte moet gaan stellen van een wijziging, oke voor jou is het misschien een kwestie van 1 mail de deur uit doen, maar de vraag is of het aankomt.

Mensen lezen of niet, of mailbox is vol / verwijdert, of ... dan heb je kans dat foto's van waarnemers op apps komen terwijl waarnemers dat niet willen en ze daar pas later achterkomen. En er achteraf gedoe van kan komen.

Ze hebben er nu eenmaal geen toestemming voor gegeven.

Maar dat is mijn mening.

Groetjes, Marleen

hiskodevries

nee we gaan geen opties wijzigen in dat scherm
voor geluiden hebben we een prachtige escape , via xeno canto mogen we alle geluiden gebruiken, daar hebben ze geen last van moeilijke gebruikers.
Voor foto`s kunnen we elke bron gebruiken die ze aanbiedt, dus als het hier te ingewikkeld wordt gaan we die ook van elders betrekken.
De multimedia wordt dus vanuit de database gedownload , verkleind en gezipt aangeboden naar de mobiele apps.
De foto`s worden enorm verkleind en van de geluiden wordt de bitrate verlaagd zodat de multimedia zo min mogelijk ruimte inneemt
voorbeeld foto


Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Eddy Clerx

Voor mij is het "...toesteming.php" formulier voldoende Hisko. Als iemand bang is voor zijn auteursrechten kan hij/zij altijd nog een vette Copyright over de foto smeren.
Als "plezier deler" van zijn foto's heb ik genoeg aan af en toe een  :duim: en hoef aan een 800x500pixel kiekje geen geld te verdienen.  De jpg compressie laat zowiezo weinig detail heel en maakt ze niet bruikbaar voor commerciële doeleinden.  Als iemand het origineel bestand van me wil, heeft waarneming mijn email.
De licentievinkblokjes  op het formulier begrijp ik niet.  ???

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan vH

#6
Ik vind dat foto's ook wel gebruikt mogen worden ObsMapp en Webobs.

Citaat van: Eddy Clerx op mei 22, 2012, 15:45:50 PM
Als iemand bang is voor zijn auteursrechten kan hij/zij altijd nog een vette Copyright over de foto smeren.

Dat levert ook weer problemen op, zie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=67838.msg1182787#msg1182787...
Jan van Harten
Validator Plantengallen

hiskodevries

Citaat van: Jan vH op mei 22, 2012, 16:46:03 PM
Ik vind dat foto's ook wel gebruikt mogen worden ObsMapp en Webobs.

Citaat van: Eddy Clerx op mei 22, 2012, 15:45:50 PM
Als iemand bang is voor zijn auteursrechten kan hij/zij altijd nog een vette Copyright over de foto smeren.

Dat levert ook weer problemen op, zie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=67838...
die zie ik even niet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan vH

Citaat van: hiskodevries op mei 22, 2012, 16:48:19 PM
Citaat van: Jan vH op mei 22, 2012, 16:46:03 PM
Ik vind dat foto's ook wel gebruikt mogen worden ObsMapp en Webobs.

Citaat van: Eddy Clerx op mei 22, 2012, 15:45:50 PM
Als iemand bang is voor zijn auteursrechten kan hij/zij altijd nog een vette Copyright over de foto smeren.

Dat levert ook weer problemen op, zie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=67838.msg1182787#msg1182787...
die zie ik even niet.

Link was niet helemaal goed, nu verwijst hij naar het goede bericht in het topic.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

ArjenDrost †

Als dit niet betaalde apps zijn, vind ik het wel oké (al zit er wel een logo op m'n foto's hier).


Groeten, Arjen

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Aad G.

Citaat van: hiskodevries op mei 22, 2012, 14:26:57 PM
Ter zijde. Dit stel je in via mijn waarneming.nl->persoonlijke gegevens->waar gaat mijn data naar toe
Ik wilde kijken of ik mijn instelling moest wijzigen om altijd toestemming te verlenen tot evt. gebruik van foto's,maar ik vind nergens het '->waar gaat mijn data naar toe'-gedeelte?
Ik heb even gekopieerd wat ik tevoorschijn krijg als ik naar Persoonlijke gegevens ga,te weten het volgende :

Login    vetenari
Naam    
E-mail    
E-mailadres voor alerts    
mobiel nummer    Alleen zichtbaar voor admins
Website    
Twitter account (zonder #)    
Provincie    
Taal    
ik wil ook voorkomen in topspotters    Ja Nee
ik wil mijn eigen waarnemingen kunnen kopiëren vanwege de lokatie    Ja Nee
mijn foto's mogen gewaardeerd worden    Ja Nee
email & nieuwsbrief ontvangen    Ja Nee (als een admin vragen heeft over een waarneming ontvangt u altijd een email)

Waarbij ik mijn ja/nee instellingen vetgedrukt heb gemaakt.
Zie er verder niets over waar mijn data naar toe gaat. :P
Niet echt van levensbelang,maar zou ze het liefst gewoon standaard 'vrijgeven'.

Grt. Aad

Botervlieg

Er zijn 2 plekken met "persoonlijke gegevens".

Ik heb net ook weer lopen zoeken.

Ingelogd - verticaal menu rechts -> persoonlijke gegevens -> verkeerde
Ingelogd - horizontaal menu bovenin "mijn waarneming.nl" -> verticaal uitklaplijstje de op één na onderste persoonlijke gegevens -> juiste

Groetjes, Marleen

ArjenDrost †

Citaat van: hiskodevries op mei 22, 2012, 18:11:01 PM
Nee. Die apps zijn gratis natuurlijk.
In dat geval zou ik het gewoon zien als een gebruik "binnen" waarneming.nl en zou ik er geen probleem mee hebben.


Groeten, Arjen

Aad G.

Citaat van: M. Baltus op mei 22, 2012, 19:56:26 PM
Er zijn 2 plekken met "persoonlijke gegevens".

Ik heb net ook weer lopen zoeken.

Ingelogd - verticaal menu rechts -> persoonlijke gegevens -> verkeerde
Ingelogd - horizontaal menu bovenin "mijn waarneming.nl" -> verticaal uitklaplijstje de op één na onderste persoonlijke gegevens -> juiste

Groetjes, Marleen
Daar staat het inderdaad.
Dank U! :blink:

SlechtValk

Om eerlijk te zijn vindt ik dat de foto's niet zonder meer buiten de genoemde websites gebruikt mogen worden. Mensen hebben toestemming gegeven om het hier te gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat ze ermee in zouden stemmen om het in andere programma's te gebruiken. Slechts weinige (tot geen) zullen er problemen mee hebben, maar juridisch gezien denk ik dat je een probleem hebt indien je het zonder meer zomaar zou doen en iemand zou het er niet mee eens zijn.

Uiteraard is het wel mogelijk om de policy te wijzigen, waardoor alle hierna toegevoegde foto's daaronder vallen.

Voor wat betreft oude foto's zou eventueel iedereen die foto's geuploaded heeft automatisch een melding kunnen krijgen, of ze toestemming geven (prominent op de homepage, tot er een positief dan wel negatief antwoord op gegeven is) Als ik mij niet vergis wordt er al bijgehouden onder welke licentie de foto's vallen (copyright of CC) daar zou een nieuwe catagorie aan toegevoegd kunnen worden waarbij de toestemming uitgebreid wordt voor genoemde apps. Nieuwe foto's vallen dan automatisch daaronder en oude foto's kunnen met een verzoek met terugwerkende kracht van een nieuwe licentie worden voorzien.

Overigens kunnen foto's die onder CC licentie gepubliceerd zijn zowiso al gebruikt worden (mits voldaan wordt aan de voorwaarden van de specifieke licentie, bijv. naamsvermelding).

Kortom, NIET zomaar de voorwaarden wijzigen, maar duidelijk aangeven dat er iets gewijzigd is en waarnemers daarmee akkoord laten gaan alvorens ze te gebruiken.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

CiteerOm eerlijk te zijn vindt ik dat de foto's niet zonder meer buiten de genoemde websites gebruikt mogen worden. Mensen hebben toestemming gegeven om het hier te gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat ze ermee in zouden stemmen om het in andere programma's te gebruiken. Slechts weinige (tot geen) zullen er problemen mee hebben
vandaar ook deze discussie
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jvogels

Aan de andere kant kun je de apps ook beschouwen als een verlengstuk van waarneming.nl. Zonder waarneming.nl heb je weinig aan deze apps, ze worden volledig door wrn.nl ontwikkeld, en zijn daarmee wat mij betreft een onlosmakelijk onderdeel van de site. Vanuit die redenatie zou je kunnen stellen dat er voor toestemming niet veel veranderd hoeft te worden. (zie optie  1 in mijn eerdere post).

of mis ik hier iets?

hiskodevries

dat is op dit moment de situatie maar...
Obsmapp kun je ook gebruiken om alleen bmp tellingen naar sovon door te geven en webobs upload tegenwoordig ook naar telmee.
Nu zullen de verschillen tussen al die 'families' wel verdwijnen in de loop van de tijd.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

#19
Citaat van: ArjenDrost op mei 22, 2012, 19:58:02 PM
In dat geval zou ik het gewoon zien als een gebruik "binnen" waarneming.nl en zou ik er geen probleem mee hebben.
Volgens mij kan en mag dat copyright technisch niet en zul je dus moeten terugvallen op de fotos van mensen die de CC licentie hebben aangevinkt. Elke licentievorm is volgens mij bruikbaar omdat het gratis en niet-commerciele app's zijn.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

HPM

Citaat van: gtroost op mei 23, 2012, 09:38:48 AM
Citaat van: ArjenDrost op mei 22, 2012, 19:58:02 PM
In dat geval zou ik het gewoon zien als een gebruik "binnen" waarneming.nl en zou ik er geen probleem mee hebben.
Volgens mij kan en mag dat copyright technisch niet en zul je dus moeten terugvallen op de fotos van mensen die de CC licentie hebben aangevinkt. Elke licentievorm is volgens mij bruikbaar omdat het gratis en commerciele app's zijn.

Ik neem aan dat je bedoelt dat dat het non-commerciele apps zijn.
Herman van der Meer

Gerard Troost

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Eddy Clerx

Alhoewel ik net de BY-NC hokjes heb aangevinkt moeten we denk ik niet al te achterdochtig zijn over de term commercieel. Een overheid(-s instantie) die een rapport wil hebben opgemaakt over x?x?x zal de opsteller van dit rapport hiervoor betalen.  Als deze gegevens uit waarneming worden gedestilleerd zal een derde instantie hier dus geld mee verdienen. Heel legitiem als waarneming dit ook doet. Hisko must eat! ;D   Hoe komt de vlinderstichting b.v. aan zijn middelen? Niet alleen uit subsidies denk ik.

hiskodevries

eddy, voordat deze discussie de verkeerde kant opgaat. We gaan die foto`s en geluiden niet verhandelen, idem voor alle andere data op deze site.
Want die gegevens zijn van degene die ze invoert
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


SlechtValk

Citaat van: jvogels op mei 23, 2012, 09:22:12 AM
Aan de andere kant kun je de apps ook beschouwen als een verlengstuk van waarneming.nl. Zonder waarneming.nl heb je weinig aan deze apps, ze worden volledig door wrn.nl ontwikkeld, en zijn daarmee wat mij betreft een onlosmakelijk onderdeel van de site. Vanuit die redenatie zou je kunnen stellen dat er voor toestemming niet veel veranderd hoeft te worden. (zie optie  1 in mijn eerdere post).

of mis ik hier iets?

Zo zou je het kunnen stellen, echter begint het dan al schimmig te worden... want waar leg je de grens. Als er zometeen nog een andere app komt die niet alleen aan waarneming.nl gekoppeld is, mag het dan nog wel? en als het een app is die gratis te verkrijgen is, maar dan met advertenties en je moet betalen voor een advertentievrije versie? mag het dan ook nog?

Feit blijft dat mensen toestemming hebben gegeven voor gebruik op waarneming.nl en NIET voor gebruik elders (uiteraard kan dat met terugwerkende kracht verzocht worden, maar dat vereist actie van waarneming.nl en een akkoord van de gebruiker).

Voor de toekomst kan de policy uiteraard gewijzigd worden, zodat iedere nieuwe foto automatisch ook daarvoor gebruikt zou mogen worden, maar ik blijf van mening dat je dat niet, zonder aanvullende toestemming, voor oude foto's zou moeten doen. (misschien hoeft het nieteens heel uitgebreid... misschien hoeft niet eens iedereen persoonlijk het goed te keuren, een duidelijke melding op de homepage "dat de policy gaat wijzigen en als je het er niet mee eens bent moet je voor datum x je bezwaren kenbaar maken" of eventueel een mail naar de gebruikers met dezelfde strekking.)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

S.
De instelling wordt niet bij de foto vastgelegd, maar bij de gebruikers gegevens. Je kunt dit dus niet voor nieuwe foto`s laten gelden.
over een tijdje zal ik alle fotografen eens mailen waarvan de foto`s in aanmerking komen (dat zijn foto`s uit familie overzichten en / of de soort informatie pagina) b.v. http://waarneming.nl/familie/view/265 en http://waarneming.nl/soort/info/454
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: SlechtValk op mei 23, 2012, 14:23:13 PM
Feit blijft dat mensen toestemming hebben gegeven voor gebruik op waarneming.nl en NIET voor gebruik elders (uiteraard kan dat met terugwerkende kracht verzocht worden, maar dat vereist actie van waarneming.nl en een akkoord van de gebruiker).

Voor de toekomst kan de policy uiteraard gewijzigd worden, zodat iedere nieuwe foto automatisch ook daarvoor gebruikt zou mogen worden, maar ik blijf van mening dat je dat niet, zonder aanvullende toestemming, voor oude foto's zou moeten doen.

Mee eens

Citaat van: SlechtValk op mei 23, 2012, 14:23:13 PM
(misschien hoeft het nieteens heel uitgebreid... misschien hoeft niet eens iedereen persoonlijk het goed te keuren, een duidelijke melding op de homepage "dat de policy gaat wijzigen en als je het er niet mee eens bent moet je voor datum x je bezwaren kenbaar maken" of eventueel een mail naar de gebruikers met dezelfde strekking.)

Hier zou ik zéér voorzichtig mee zijn.

Citaat van: M. Baltus op mei 22, 2012, 15:01:38 PM
Sowieso zou ik persoonlijk "spelregels" "nooit" (tenzij écht niet anders kan), wijzigen. Liever iets toevoegen. Als je nu alle mensen op de hoogte moet gaan stellen van een wijziging, oke voor jou is het misschien een kwestie van 1 mail de deur uit doen, maar de vraag is of het aankomt.

Mensen lezen of niet, of mailbox is vol / verwijdert, of ... dan heb je kans dat foto's van waarnemers op apps komen terwijl waarnemers dat niet willen en ze daar pas later achterkomen. En er achteraf gedoe van kan komen.

Ze hebben er nu eenmaal geen toestemming voor gegeven.

Betwijfel ook of het wettelijk is toegestaan, om op deze omgekeerde manier "toestemming" te krijgen als je de regels wijzigd. Ik weet niet hoe dat zit met "kleinschalige" dingen als waarneming & foto's, maar ik denk eraan vanwege de discussie toen met donoren. Dat je sowieso donor bent, tenzij je zegt dat je het niet wilt. Misschien haal ik er nu iets bij wat totaal iets anders is, sorry in dat geval.

Bovendien schreef ik al eerder, je hebt niet de garantie dat iedereen het ziet.

En stel iemand maakt bezwaar, wat dan? Foto's alsnog weghalen? Het is dan al verspreid (waarschijnlijk).

Groetjes, Marleen

SlechtValk

Citaat van: M. Baltus op mei 23, 2012, 14:30:43 PM
Bovendien schreef ik al eerder, je hebt niet de garantie dat iedereen het ziet.

En stel iemand maakt bezwaar, wat dan? Foto's alsnog weghalen? Het is dan al verspreid (waarschijnlijk).

Als je die garantie wilt hebben kun je niet anders dan elke gebruiker (die foto's onder copyright gepost heeft) afzonderlijk vragen of ze het goed vinden als ze breder gebruikt worden (nogmaals: dit is NIET nodig bij alle foto's onder CC-licentie).

Buiten dat, geen toestemming geven om foto's breder te gebruiken wil NIET zeggen dat ze niet meer op waarneming.nl zelf gebruikt mogen worden (want daar heeft de gebruiker bij het uploaden al toestemming voor gegeven), ze moeten alleen niet automatisch doorgegeven worden aan gerelateerde apps.

Misschien een beetje beroepsdeformatie, maar ik zit al meteen te denken hoe je dat in de database verwerkt en dat lijkt me eigenlijk nieteens zo moeilijk, je hebt nu al een indicatie voor de licentie (copyright of CC) daar kan een Copyright-nieuwe-stijl bij komen die de toestemming voor gebruik verbreedt. Alle nieuwe foto's krijgen een nieuwe stijl alle oude kunnen eventueel met terugwerkende kracht (door toestemming van de auteur) naar nieuwe stijl omgezet worden. Ik ben bang dat je altijd mensen zult houden die niet (meer) reageren waardoor je de toestemming nooit voor alle foto's zou kunnen uitbreiden.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Botervlieg

Citaat van: SlechtValk op mei 23, 2012, 14:53:29 PM
Citaat van: M. Baltus op mei 23, 2012, 14:30:43 PM
Bovendien schreef ik al eerder, je hebt niet de garantie dat iedereen het ziet.

En stel iemand maakt bezwaar, wat dan? Foto's alsnog weghalen? Het is dan al verspreid (waarschijnlijk).

Als je die garantie wilt hebben kun je niet anders dan elke gebruiker (die foto's onder copyright gepost heeft) afzonderlijk vragen of ze het goed vinden als ze breder gebruikt worden (nogmaals: dit is NIET nodig bij alle foto's onder CC-licentie).

Buiten dat, geen toestemming geven om foto's breder te gebruiken wil NIET zeggen dat ze niet meer op waarneming.nl zelf gebruikt mogen worden (want daar heeft de gebruiker bij het uploaden al toestemming voor gegeven), ze moeten alleen niet automatisch doorgegeven worden aan gerelateerde apps.

Misschien een beetje beroepsdeformatie, maar ik zit al meteen te denken hoe je dat in de database verwerkt en dat lijkt me eigenlijk nieteens zo moeilijk, je hebt nu al een indicatie voor de licentie (copyright of CC) daar kan een Copyright-nieuwe-stijl bij komen die de toestemming voor gebruik verbreedt. Alle nieuwe foto's krijgen een nieuwe stijl alle oude kunnen eventueel met terugwerkende kracht (door toestemming van de auteur) naar nieuwe stijl omgezet worden. Ik ben bang dat je altijd mensen zult houden die niet (meer) reageren waardoor je de toestemming nooit voor alle foto's zou kunnen uitbreiden.

Als je gewoon een regel tekst maakt "ik geef waarneming toestemming om mijn foto's op webobs en obsmapp te gebruiken" checkbox ervoor, dan ben je toch klaar?

Nu wordt ook niet ieder afzonderlijk gevraagd of die wel/geen toestemming geeft om foto's te delen. Er is een mogelijkheid en of en wanneer je dat invult is aan jou, daar is nooit om "gevraagd". En nu hebben ook niet "alle" foto's toestemming, maakt toch niet uit? Is toch ook niet nodig?

En wat ik ook in het vogel goedkeuring topic schreef. Je kunt ook eens ergens een regel tekst in een kleurtje neerzetten en iedereen wijzen om daar eens naar te kijken.

En nu ik toch tips aan het uitdelen ben: Misschien een idee om in zo'n gekleurde tekst ook mensen te wijzen op dit topic en dat abonnement/notificatie erop erg handig is, blijf je altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Groetjes, Marleen