Hoofdmenu

menu structuur van obsmapp

Gestart door hiskodevries, mei 17, 2012, 16:24:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Natuurlijk is ObsMapp bijna perfect maar het kan altij beter.
M.n. de menu structuur is nog wel wat aan te sleutelen.
Daarvoor willen we graag input van (veel) gebruikers
Het gaat erom dat de meest gebruikte functies snel zijn te vinden met een juiste omschrijving
Kom maar op.
Alles mag, tekenen, beschrijven etc
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Mudde

Ik kan alles goed vinden hoor. Zou dan ook niet weten wat je wil verbeteren. Scheelt misschien dat ik een doorgewinterde gebruiker ben die werkt op een smartone met groot scherm.groeten jan mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

jvogels

functie: "alle zeldzaamheidklassen voor alle soortgroepen activeren"

kan volgens mij nu alleen maar per soortgroep, en dat kost een hoop werk. Van de meeste wil ik toch alle zeldzaamheidsklassen zien.

Alex Kwak

Citaat van: jvogels op mei 18, 2012, 11:38:12 AM
functie: "alle zeldzaamheidklassen voor alle soortgroepen activeren"
kan volgens mij nu alleen maar per soortgroep, en dat kost een hoop werk. Van de meeste wil ik toch alle zeldzaamheidsklassen zien.

Wensen voor functionaliteit graag hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=161847.0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gerard Troost

Ik zou graag aan deze discussie toevoegen het wel of niet gebruik van systeem knoppen? Is het fijn dat de functionaliteit onder de systeem knoppen zit of is het plezieriger om sommige veel gebruikte knoppen gewoon in je scherm te zien?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

escher

Bij het uploaden zou ik er voor gaan de upload knop in het het scherm te zien. Het liefst centraal. Maar lees net dat dat technisch lastig is. Maar heb geloof ik wel vaker "luchtfietswensen" (BMPscherm) ;D
Groeten Carl Zuhorn

Gerard Troost

Citaat van: escher op mei 25, 2012, 14:26:22 PM
"luchtfietswensen"
Laat iedereen maar lekker zijn luchtfietswensen neerzetten :duim:
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Pieter Stolwijk

In WnPda kun je kiezen voor export in CSV-formaat of in XML. Nu heb ik nooit begrepen wat ik aan een xml-bestand heb, maar csv-bestanden kan ik makkelijk verwerken in mijn eigen database.
Hoe werkt dat in ObsMapp?


Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

hiskodevries

in het menu van obsmapp kies je ->Meer->oude waarnemingen->menu->exporteren kies zelf welk formaat
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pieter Stolwijk

Als ik menu>meer kies krijg ik 2 opties te zien, en wel: 1. Foto's, geluiden en informa.. 2. Over obsmapp
Oude waarnemingen staat er niet bij.
Wat doe ik fout?

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Gerard Troost

Citaat van: Pieter Stolwijk op augustus 20, 2012, 15:22:27 PM
Als ik menu>meer kies krijg ik 2 opties te zien, en wel: 1. Foto's, geluiden en informa.. 2. Over obsmapp
Oude waarnemingen staat er niet bij.
Wat doe ik fout?
Dan heb je vast nog geen "oude" waarnemingen. Waarnemingen komen daar te staan als ze geupload zijn.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Alex Kwak

Citaat van: gtroost op augustus 20, 2012, 15:26:03 PM
Citaat van: Pieter Stolwijk op augustus 20, 2012, 15:22:27 PM
Als ik menu>meer kies krijg ik 2 opties te zien, en wel: 1. Foto's, geluiden en informa.. 2. Over obsmapp
Oude waarnemingen staat er niet bij.
Wat doe ik fout?
Dan heb je vast nog geen "oude" waarnemingen. Waarnemingen komen daar te staan als ze geupload zijn.

Of het staat als 5de of 6de optie in het menu voordat je op "meer" klikt
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Pieter Stolwijk

#12
Ik heb zeker wel oude waarnemingen: 2 sets.
De opmerking van Alex begrijp ik niet.
Ik ga nu eerst een waarneming maken, en uploaden. Zien wat er dan gebeurt.

Inmiddels gedaan en nu werkt het.
De oude "oude waarnemingen" ziet ie echter niet.
Geen nood; die importeer ik wel vanaf de site.
Bedankt voor de reacties.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente


Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Andre321

#15
nou jehebt dan gewoon een lijst die je met het filter in kort (Zoals vroeger op wrn.nl en zo als het in basislogboek werkt).
Dus in het filter zeg je wat je NIET wilt zien..

Alex Kwak

Citaat van: ahospers op augustus 21, 2012, 22:26:41 PM
nou jehebt dan gewoon een lijst die je met het filter in kort (basislogboek)

Als je dat bedoelt, dat komt in ObsMapp 2.6 (de optie "alle soortgroepen")
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Stijn E.

Dat kan ik simpel uitleggen door mijn situatie te beschrijven. Ik kijk voornamelijk naar vogels maar zie soms een dagvlinder/reptiel/amfibie die ik graag wil invoeren. Als ik echter aan het vogels kijken ben wil ik niet steeds Ringslang tegenkomen als ik een Ringmus in wil voeren. De optie Alle soortgroepen dicht het gat voor alle mensen die wel actief naar alle groepen kijken, maar de soortgroepen zijn er omdat je soms niet alles door elkaar wil zien. Zo is dit op Waarneming.nl zelf ook geregeld.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Andre321

@Stijn,
Als dat waar is zou je een filter moeten maken waarbij je alleen de vogels ziet. Maar niet zoals nu een button soortgroepen zodat iedereen die dat niet alleen vogels wil eerst moet kijken in welke soortgroep hij nu zit voordat ie in kan voeren.

Jan Mudde

#20
Citaat van: ahospers op augustus 22, 2012, 09:03:38 AM
@Stijn,
Als dat waar is zou je een filter moeten maken waarbij je alleen de vogels ziet. Maar niet zoals nu een button soortgroepen zodat iedereen die dat niet alleen vogels wil eerst moet kijken in welke soortgroep hij nu zit voordat ie in kan voeren.

@ahospers
Ik denk eerlijk gezegd dat ObsMapp al een fantastische toolkit is voor het invoeren van waarnemingen direct in het veld. Daarnaast ben ik (met vele anderen)  nu ObsMapp 2.6.0.3 aan het testen met de optie "Alle soortgroepen" voor mensen die de moeite niet willen nemen even wat apart in te stellen is deze "soortgroep"perfect. In één keer heb je alle soorten van Nederland onder de knop. Wel reageerd deze optie iets trager dan wanneer ik maar één soortgroep geactiveerd heb. Dat is geen onoverkomelijk probleem. Als ik echt diehard alleen naar vogels aan het kijken ben dan zet ik alleen de soortgroep "Vogels" aan. Kijk ik naar meer soortgroepen op enig moment dan zet ik "alle soortgroepen" aan.

Deze optie is er in de huidige versie nog niet maar komt er eind augustus wel aan dus!

Bedenk goed dat zowel waarneming.nl als de mobiele invoerapplicaties WebObs en ObsMapp en hun voorlopers als m.waarneming.nl en WNPDA gebouwd, ontwikkeld en in stand gehouden worden door mensen die voor het belangrijkste deel zich vrijwillig inzetten!!!!! Daarbij houden ze zoveel mogelijk rekening met de wensen "uit het veld", waarbij het gaat om duizenden gebruikers elk met hun eigen specifieke wensen en verlangens. Dat daarbij keuzes gemaakt moeten worden is geheel logisch. En dat betekend weer dat je soms iets wat je zelf graag zou willen niet direct in de invoertools terugziet. Echter wat we nu met z'n allen in handen hebben is duizenden malen beter als de oude situatie van notitieboekjes, veldlijsten, streeplijsten en noem maar op. Die tijd kan ik me als "ouwe knar" nog erg goed heugen. Een uurtje veldwerk leverde vaak zomaar het dubbele aan bureauwerk op!!!! Wees blij dat dat nu niet meer het geval is; waarnemen, inkloppen, uploaden, je bent klaar in no-time en alles stat ook nog eens voor de eeuwigheid opgeslagen. Voor jezelf toegankelijk op vele manieren en gevalideerd vastgelegd als dataset voor PGO's en beleidsmakers!

Ik zou bijna zeggen dat wat meer nederigheid en dankbaarheid ook wel eens tentoongespreid mag worden :police:

Groeten,

Jan Mudde

edit; @ahospers Ik zie nu net dat je Observado admin bent dus volgens mij weet je hoeveel vrijwillige tijd er in de diverse portals en tools gaat zitten!
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Nietspitten

Citaat van: gtroost op mei 25, 2012, 15:08:03 PM
Citaat van: escher op mei 25, 2012, 14:26:22 PM
"luchtfietswensen"
Laat iedereen maar lekker zijn luchtfietswensen neerzetten :duim:
Citaat van: Jan Mudde op augustus 22, 2012, 15:32:58 PM
Citaat van: ahospers op augustus 22, 2012, 09:03:38 AM
@Stijn,
Als dat waar is zou je een filter moeten maken waarbij je alleen de vogels ziet. Maar niet zoals nu een button soortgroepen zodat iedereen die dat niet alleen vogels wil eerst moet kijken in welke soortgroep hij nu zit voordat ie in kan voeren.

@ahospers
Ik denk eerlijk gezegd dat ObsMapp al een fantastische toolkit is voor het invoeren van waarnemingen direct in het veld. Daarnaast ben ik (met vele anderen)  nu ObsMapp 2.6.0.3 aan het testen met de optie "Alle soortgroepen" voor mensen die de moeite niet willen nemen even wat apart in te stellen is deze "soortgroep"perfect. In één keer heb je alle soorten van Nederland onder de knop. Wel reageerd deze optie iets trager dan wanneer ik maar één soortgroep geactiveerd heb. Dat is geen onoverkomelijk probleem. Als ik echt diehard alleen naar vogels aan het kijken ben dan zet ik alleen de soortgroep "Vogels" aan. Kijk ik naar meer soortgroepen op enig moment dan zet ik "alle soortgroepen" aan.

Deze optie is er in de huidige versie nog niet maar komt er eind augustus wel aan dus!

Bedenk goed dat zowel waarneming.nl als de mobiele invoerapplicaties WebObs en ObsMapp en hun voorlopers als m.waarneming.nl en WNPDA gebouwd, ontwikkeld en in stand gehouden worden door mensen die voor het belangrijkste deel zich vrijwillig inzetten!!!!! Daarbij houden ze zoveel mogelijk rekening met de wensen "uit het veld", waarbij het gaat om duizenden gebruikers elk met hun eigen specifieke wensen en verlangens. Dat daarbij keuzes gemaakt moeten worden is geheel logisch. En dat betekend weer dat je soms iets wat je zelf graag zou willen niet direct in de invoertools terugziet. Echter wat we nu met z'n allen in handen hebben is duizenden malen beter als de oude situatie van notitieboekjes, veldlijsten, streeplijsten en noem maar op. Die tijd kan ik me als "ouwe knar" nog erg goed heugen. Een uurtje veldwerk leverde vaak zomaar het dubbele aan bureauwerk op!!!! Wees blij dat dat nu niet meer het geval is; waarnemen, inkloppen, uploaden, je bent klaar in no-time en alles stat ook nog eens voor de eeuwigheid opgeslagen. Voor jezelf toegankelijk op vele manieren en gevalideerd vastgelegd als dataset voor PGO's en beleidsmakers!

Ik zou bijna zeggen dat wat meer nederigheid en dankbaarheid ook wel eens tentoongespreid mag worden :police:

Groeten,

Jan Mudde

edit; @ahospers Ik zie nu net dat je Observado admin bent dus volgens mij weet je hoeveel vrijwillige tijd er in de diverse portals en tools gaat zitten!

De laatste regel is wel waar (in een dankbaarheid topic), maar in dit topic niet nodig lijkt mij.
groeten, Gerrit

Pieter Stolwijk

In WnPda kun je de gedane waarnemingen ook alfabetisch ordenen? Kan dit in ObsMapp niet of zie ik iets over het hoofd? Zou ik wel makkelijk vinden.


Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Alex Kwak

Citaat van: Pieter Stolwijk op augustus 22, 2012, 19:56:49 PM
In WnPda kun je de gedane waarnemingen ook alfabetisch ordenen? Kan dit in ObsMapp niet of zie ik iets over het hoofd? Zou ik wel makkelijk vinden.

Dat kan inderdaad niet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Pieter Stolwijk

Jammer, maar niet onoverkomelijk.

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Andre321

#25
@Jan Mudde
Door all die soortgroepen is het eigenlijk al niet lonend op de app te gebruiken omdat je zovaak van groep moet wisselen. Een Cumulatieve lijst (dagvlinders, libellen, zoogdieren en vogels) ligt toch veel meer voor de hand..
Vergeet niet dat ik de helft van de tijd bezig ben om te kijken in welke soortgroep ik zit, dan al of niet te gaan switchen van soortgroep en dan vervolgens bij fel licht of harde wind de verkeerde soortgroep kies en weer op nieuw moet kiezen.


Maar vanuit interface is het toch niet handig om en met meerdere filters te gaan werken (snap de keuze van exoot, hybriden, algemeen,zz en zzz ook niet helemaal. Kun je soorten als fazant en stinkende ballote en strandbiet niet invoeren. Lekker handig!!!) en soortgroepen ?

Overigens heb ik nog met WnPda 0.58 (Bij de eerste 1000 wrn zaten er flink wat van mij bij) gewerkt en met voorgangers van Webobs gewerkt toen dat nog met Google Gear (waarneming nr26) werkte, en ik weet nog dat heel vroeger er geen soortgroepen bestonden en dat we er steeds meer kregen...


Eigenlijk wil ik een distinct lijst met soorten die ik afgelopen vijf jaar ingevoerd heb.. Grote kans dat in die lijst alles staat wat ik nodig heb..en zo niet..dan heb ik een lifer, niet waar...En die lijst is waarschijnlijk wel lekker snel.


Maar goed, waar ik ben vaak geen wifi, electriciteit en internet, maar is je telefoon wel weg als je hem in het sanitair gebouw aan het opladen die na een halve dag leeg is, dus uiteindelijk was pen en papier sneller in het veld, betrouwbaarder en werkte het vaak sneller.
Ik geef toe, het gaf wel VEEL nawerk.


hiskodevries

André voel jij je wel helemaal oké?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Mudde

@ahospers Ik geloof dat ik, net als Hisko, Je reactie helemaal begrijp. Juist in de huidige versie 2.6.3 hoef Je helemaal niet meer van soortgroep te wisselen als je kiest voor "alle soortgroepen". Het probleem van geen electriciteit beschikbaar is op te lossen met een solar oplader. Ik geef toe de goede zijn prijzig maar als Je veel op locaties zit war electriciteit het probleem is dan is de aanschaf het overwegen waard. Juist ObsMapp kan m.b.v de OSM kaarten volledig zonder internet draaien. Waar ook ter wereld. Op de meeste luchthavens en in steeds meer steden dorpen en gehuchten is tegenwoordig internet/wifi beschikbaar. Een beetje moderne telefoon, evt. met extra SD-card kan duizenden waarnemingen opslaan . Lijkt mij genoeg voor langdurig verblijf in de bamboe!

Groeten,

Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Weer on topic.

Mijn idee is om na het splash-screen onderstaand scherm te krijgen. (wees gerust, tenzij je bij de instellingen gekozen hebt om meteen naar invoeren te gaan, dan sla je dat scherm over). De icoontjes wijzen hopelijk voor zich: waarneming toevoegen, overzicht waarnemingen, kaart, omgeving, instellingen, multimedia.
Als je op een van de icoontjes klikt ga je naar het betreffende onderdeel. Bij kaart kan je dan kiezen voor Google of OSM, waarneming toevoegen op de kaart, eigen waarnemingen op de kaart, waarnemingen in de omgeving op de kaart, alles weer met een eigen icoontje. Enz, enz.

Schiet er maar op!

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!