verschillende huidjes

Gestart door JR de Jong, mei 18, 2012, 10:57:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

JR de Jong

Goedemorgen

Ik heb in de Wieden (de Veldweg) verschillende huidjes aangetroffen, daarvan ook enkele foto's
De Juffer is denk ik het grote roodoogjuffer want die vlogen daar massaal, de langwerpige is denk ik de glassnijder
of misschien een vroege glazenmaker want ook die heb ik zien vliegen.
Maar allemaal zeker weet ik het niet dus laat ik het graag aan deskundigen over.

met vr gr Jack



met vriendelijke groet, Jack

ewoudploeg

Oeh, die juffer is een lastige. Ondanks het aantal roodogen dat er vloog, denk ik dat je iets anders te pakken hebt. De achterlijfsaanhangselen lijken me niet fors en niet bont genoeg voor deze soort. Ik zou eerder denken aan een Coenagrion-soort. De andere twee kunnen wel op naam worden gebracht. Vanwege het komvormige vangmasker en de lichaamsbouw belanden die beide bij de libellulidae. Bij de bovenste van de twee valt de donkere tekening op de buikzijde nog net op. In combinatie met de aanwezigheid van rugdoornen t/m segment 8 en de relatief grote ogen kunnen we hier een Gevlekte witsnuit van maken. Die andere echte libel heeft veel kleinere ogen. Daarvan weet ik vrijwel zeker dat het een Viervlek betreft, maar de foto is niet 100% toereikend.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

JR de Jong

Bedankt Ewoud,

de laatste 2 zal ik op waarneming plaatsen
met vriendelijke groet, Jack