Donkerklauwzandgitje?

Gestart door a1000, april 19, 2012, 20:42:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

a1000

 
Zou dit een donkerklauwzandgitje kunnen zijn of de urbana?
Frons is ook wat opgezwollen, zoals denk ik bij de donkerklauw meer is dan bij de lichtklauwzandgitjes.
Volgens mij zie ik ook donkere klauwtjes.
Een aantal gevangen, maar het blijft moeilijk.

Gegroet Henry

a1000

 
Hoi Forum,

Heeft niemand ervaring hiermee?
Wacht zelf op een extra vergroting voor mijn microscoop, zodat dat ik de klauwtjes beter kan zien.
Er is bij mij wat verwarring gezien het kenmerk van de oognaad, die ongeveer 1,5 maal zo lang mag zijn als het voorhoofd (tot aan de lunula).
Bij een (hier op foto) is dat net andersom en lijkt Hypandrium: dorsaal uitsteeksel van gonostylus kort en in ventrale richting gekromd.
Dit pleit weer voor de donkerklauwzandgitje.

Gegroet Henry

a1000

Heeft iemand nog enig idee

Gegroet Henry

Sander Bot

Hoi Henry,

Zou goed kunnen kloppen, klauwtje is in ieder geval donker. Ik reageerde nog niet omdat ik bij deze wat lastiger soorten toch graag de vlieg zelf zie, en alleen vanaf foto durf ik het zelf niet echt aan. Maar misschien iemand met meer ervaring misschien wel.

groeten, Sander

Sander Bot

Oh ja, je zou ook aan het eind van het seizoen je vliegen waar je niet zeker bent eens kunnen laten controleren. Vliegen aan een pinnetje zijn geduldig  ;) .

a1000

Hoi sander,
Ik heb inmiddels een extra vergroting en zie wel een aantal verschillen.vooral de. Klauwtjes,maar ook de genitalien .ik heb een aantal man en vrouw van beide soorten en zal eens na de andere kenmerken kijken,zoals frons en kleur geel voorpoot.
Menno had ook gekeken maar geen reactie.

Gegroet henry