Hoofdmenu

kleed?

Gestart door Alex Bos, april 28, 2012, 00:34:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Bos

Ik heb een vraag.

In de ANWB gids staan heel mooi alle kleden van de meeuwen weergegeven, maar alleen de winterkleden. Hoe zit het dan met zomerkleden?

Wat ik bedoel: Een meeuw wordt geboren in de lente (juveniel). Na 1 januari is het een 2e kalenderjaar of 1e winter.  Betekend dit ook dat het eerste zomerkleed ook al voorbij is, of wordt 1e zomer pas geteld na de 1 januari? Dus dat een 2e zomerkleed meeuw nog steeds een 1e kalenderjaar meeuw is?
Groeten Alex Bos

Jeroen Nagtegaal

Ik zou zeggen vergeet de zomer en winterkleden, en tel in kalenderjaren. Veel minder verwarring. Zeker omdat de rui per vogel binnen een soort toch wat spreiding kent.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

caliprobola

Citaat van: Alex Bos op april 28, 2012, 00:34:30 AM
Ik heb een vraag.

In de ANWB gids staan heel mooi alle kleden van de meeuwen weergegeven, maar alleen de winterkleden. Hoe zit het dan met zomerkleden?

Wat ik bedoel: Een meeuw wordt geboren in de lente (juveniel). Na 1 januari is het een 2e kalenderjaar of 1e winter.  Betekend dit ook dat het eerste zomerkleed ook al voorbij is, of wordt 1e zomer pas geteld na de 1 januari? Dus dat een 2e zomerkleed meeuw nog steeds een 1e kalenderjaar meeuw is?
En om toch een antwoord te geven op de vraag. De term kalenderjaar is in feite heel eenvoudig, de vogel wordt geboren en is in zijn eerste kalenderjaar tot 31 december en in zijn tweede kalenderjaar vanaf 1 januari tot 31 december daaropvolgend enz...
De termen zomerkleed en winterkleed geven in feite een ruistadium aan.
Als een meeuw geboren wordt is het in feite nog een pullus, eens alle dons verloren spreken we van juveniel kleed. In de loop van het najaar zal de vogel bepaalde lichaamsveren ruien (veelal meest opvallend op de mantel) en dan spreken we van 1ste winterkleed. De daaropvolgende rui brengt de vogel in eerste zomerkleed, dit is dan in het voorjaar van zijn tweede kalenderjaar. Een tweede zomerkleed meeuw is dus geen eerste kalenderjaarvogel maar een derde kalenderjaarvogel. Het probleem met die kleden is dat er uitzonderingen op bestaan, burgemeesters bijvoorbeeld stellen de rui van juveniel naar eerste winterkleed zodanig lang uit dat die overloopt in de rui naar eerste zomer en het onderscheid moeilijk te maken is. Daarom is de term kalenderjaar soms een eenvoudiger term om te gebruiken. En dan hebben we het nog niet over het amerikaanse systeem om leeftijden te benoemen waar ze het eerder over ruicycli hebben.

Alex Bos

Duidelijk!

Bedankt voor de uitleg.
Groeten Alex Bos