150 waarnemingen van de tjiftjaf niet goedgekeurd!

Gestart door hdeheer, april 25, 2012, 18:49:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

hdeheer

Even voorstellen; mijn naam is Herman de Heer, 65 jaar, schoolbioloog. Mijn levenslijst omvat 2260 soorten, 2000 foto's en 11.500 waarnemingen.
Samen met Maico Weites en Bert Oving geven wij drie-en, denk ik, de meeste tjiftjaffen door in Groningen. Alleen die van mij zijn, op een vijftal van voor 2007, allemaal, ik noem het maar, afgekeurd. Totaal heb ik 150 x een tjiftjeffende , baltsende man doorgegeven. Afgekeurd.
Het valt direct op. Als ik mee ga op vogelexcursie en we horen een koekoek dan krijgen alle waarnemers een groen vinkje maar die van mij niet. Ik schaam me dood.
Zelfs huismus en huiszwaluw, alles wordt blanco gelaten. Ik voel me behandeld als een kleuter, maar als die een spreeuw doorgeeft krijgt ie nog een groen vinkje. Ik niet. Sta ik op een soort lijst? Nu wordt er geld gevraagd voor deze site, legaat e.d. daar doe ik dus mooi niet aan mee, tenzij dit opgehelderd kan worden. Ook een gering aantal andere vogelaars treft dit lot. Eigenwijze mensen misschien, ook op de lijst? Ik vindt het een schande!
Graag reacties van iedereen.

Botervlieg

#1
Hallo Herman.

Afgekeurd of "blanco gelaten" zijn twee verschillende dingen. Afkeuren is  :wrong:, dan is de waarneming echt niet goed en krijg je ook reactie van een admin.
Als de waarneming een "blanco" vakje heeft, dan is de waarneming helemaal niet beoordeeld.

Beoordelen gebeurt alleen bij waarnemingen met foto. Omdat de admins alleen daarvan kunnen zeggen of het goed is of niet.

Waarnemingen zonder foto worden alleen gecontroleerd als het een "bijzondere waarneming" betreft. Dus of bijzondere soort, of bijzondere plek, of bijzondere tijd van het jaar ofzo.

Zou dat in dit geval de reden kunnen zijn, dat jou waarnemingen geen  :right: krijgen?

Groetjes, Marleen

Robertmeer

Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

hdeheer

Citaat van: Robertmeer op april 25, 2012, 18:53:00 PM
Zie voor uitleg ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=169078.0
Robert kun je even plakken uit je tekst wat hier van toepassing is?
Kun je even uitleggen of er wel of geen zwartelijst is?
MVG
Herman

hdeheer

Citaat van: M. Baltus op april 25, 2012, 18:52:21 PM
Hallo Herman.

Afgekeurd of "blanco gelaten" zijn twee verschillende dingen. Afkeuren is  :wrong: , dan is de waarneming echt niet goed en krijg je ook reactie van een admin.
Als de waarneming een "blanco" vakje heeft, dan is de waarneming helemaal niet beoordeeld.

Beoordelen gebeurt alleen bij waarnemingen met foto. Omdat de admins alleen daarvan kunnen zeggen of het goed is of niet.

Waarnemingen zonder foto worden alleen gecontroleerd als het een "bijzondere waarneming" betreft. Dus of bijzondere soort, of bijzondere plek, of bijzondere tijd van het jaar ofzo.

Zou dat in dit geval de reden kunnen zijn, dat jou waarnemingen geen  :right: krijgen?

Groetjes, Marleen
Marleen, er zijn vanaf het begin in totaal 6000 meldingen van tjiftjaffen in de provincie Groningen. 5500 na 2007. Daarvan heeft 95 % een groen vinkje 5 % juist niet, dus dat valt het meeste op. Een 300 bladzijden van elk 20 waarnemingen heb ik voor onze provincie bekeken. En het is echt waar een 4 tot 5-tal mensen krijgen dus dit vinkje niet in al die tijd!
Groeten Herman.

Jeroen Nagtegaal

Er wordt gewerkt met een flinke lijst admins, dus een zwarte lijst handhaven wordt ook onmogelijk.
Wellicht is het handig om even de link naar zulke ongekeurde waarnemingen te plaatsen?

Verder kan het zijn dat je foto's later invoert, of een waarneming later wijzigt. Hierdoor kan het goedkeuren anders lopen dan standaard.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Guus Peterse

Herman, er is geen zwarte lijst. En verder is het zoals Marleen schrijft: waarnemingen van gewone soorten op gewone plekken en tijdstippen zonder documentatie (foto of geluidsopname), worden in het algemeen niet gekeurd. Niet keuren kun je zien als impliciete goedkeuring. Als het inderdaad zo is dat een groot aantal van zulke ongedocumenteerde waarnemingen in Groningen, met name van tjiftjaffen en met name van andere waarnemers, wel zijn goedgekeurd, kan ik dat niet verklaren. Maar ik denk dat je daar niet al te zwaar aan zou moeten tillen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankmeer

Citaat van: hdeheer op april 25, 2012, 19:06:39 PM
Marleen, er zijn vanaf het begin in totaal 6000 meldingen van tjiftjaffen in de provincie Groningen. 5500 na 2007. Daarvan heeft 95 % een groen vinkje 5 % juist niet, dus dat valt het meeste op. Een 300 bladzijden van elk 20 waarnemingen heb ik voor onze provincie bekeken. En het is echt waar een 4 tot 5-tal mensen krijgen dus dit vinkje niet in al die tijd!
Groeten Herman.

Er is verhoudingsgewijs maar een zeer klein aantal Tjiftjaffen goedgekeurd in de prov. Groningen (t.o.v. het totaal ingevoerde Tjiffen). Het aantal goedgekeurde waarnemingen zal eerder in de buurt van de 5 dan van de 95 procent komen.

Verder is men een paar meldingen vergeten af te keuren: http://waarneming.nl/user/view/1663?q=Tjiftjaf&g=0&from=2007-03-12&to=2008-01-02&prov=0&z=1&sp=0&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=20&only_hidden=0&q=Tjiftjaf&from=2007-03-12&g=0&to=2007-05-09&prov=0&z=1&m=K&zeker=O&rows=20&month=0
Frank van der Meer

ejslootweg

Ik denk dat er een misverstand in het spel is. Ik heb net even naar de Groningse tjiftjaffen gekeken en er zijn er vrijwel geen met een groen vinkje. Wel is achter de meeste waarnemingen een groen cirkeltje met een plusje te zien, maar dat heeft niets met de validatie te maken. Dat plusje zie je niet achter je eigen waarnemingen, want het is bedoeld om andermans waarneming te kopieren en niet die van jezelf.

groeten,  Erik
groeten, Erik

Robertmeer

Citaat van: hdeheer op april 25, 2012, 18:59:39 PM
Citaat van: Robertmeer op april 25, 2012, 18:53:00 PM
Zie voor uitleg ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=169078.0
Robert kun je even plakken uit je tekst wat hier van toepassing is?
Kun je even uitleggen of er wel of geen zwartelijst is?
MVG
Herman
"Waarnemingen zonder beschrijving of documentatie - foto('s) en/of geluidsopname(n) - zijn niet te beoordelen.
TIP: Plaats altijd een zo uitgebreid mogelijke beschrijving bij je waarneming, zeker wanneer er geen documentatie bij aanwezig is."

Daarnaast leggen de admins de prioriteit bij het beoordelen van waarnemingen van foto's, geluidsopnames, zeldzame soorten en fenologische uitschieters. Waarnemingen van Tjiftjaffen, Huismussen, Huiszwaluwen etc. zonder foto's kunnen we niet beoordelen, dus deze laten we staan op onbekend (= niet onderzocht). Dat is dus wat anders dan afgekeurd.

Zoals anderen al meldden, er bestaat geen zwarte lijst.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

JohanvantBosch

Daarnaast neem ik aan dat de meeste waarnemingen op termijn gewoon door de automatische validatie worden goedgekeurd?

HPM

Citaat van: hdeheer op april 25, 2012, 19:06:39 PM
Citaat van: M. Baltus op april 25, 2012, 18:52:21 PM
Hallo Herman.

Afgekeurd of "blanco gelaten" zijn twee verschillende dingen. Afkeuren is  :wrong: , dan is de waarneming echt niet goed en krijg je ook reactie van een admin.
Als de waarneming een "blanco" vakje heeft, dan is de waarneming helemaal niet beoordeeld.

Beoordelen gebeurt alleen bij waarnemingen met foto. Omdat de admins alleen daarvan kunnen zeggen of het goed is of niet.

Waarnemingen zonder foto worden alleen gecontroleerd als het een "bijzondere waarneming" betreft. Dus of bijzondere soort, of bijzondere plek, of bijzondere tijd van het jaar ofzo.

Zou dat in dit geval de reden kunnen zijn, dat jou waarnemingen geen  :right: krijgen?

Groetjes, Marleen
Marleen, er zijn vanaf het begin in totaal 6000 meldingen van tjiftjaffen in de provincie Groningen. 5500 na 2007. Daarvan heeft 95 % een groen vinkje 5 % juist niet, dus dat valt het meeste op. Een 300 bladzijden van elk 20 waarnemingen heb ik voor onze provincie bekeken. En het is echt waar een 4 tot 5-tal mensen krijgen dus dit vinkje niet in al die tijd!
Groeten Herman.


Heer de Heer,
Ik tel voor Groningen na 2007 in totaal 5301 tjiftjafmeldingen, voor zover ik door steekproeven kan bepalen vrijwel allemaal ongedocumenteerd en (dus) niet beoordeeld. Het gaat ook wel om wat meer mensen dan 4-5.  Jouw 141 waarnemingen vormen  ongeveer 2.5 procent van het totaal.  Als ik op basis van het gebrek aan expliciete goedkeuringen aan een 'zwarte lijst' zou willen denken zou ik veronderstellen dat iedereen in  Groningen op een zwarte lijst staat, maar als ik ook naar de andere provincies kijk moet er wel een zwarte lijst voor heel Nederland bestaan en dan niet alleen wat betreft Tjiftjaffen.
Herman van der Meer

hdeheer

#12
Goed, er is dan misschien geen zwarte lijst, maar dan is er dusl sprake van een witte lijst.
Mij gaat het erom Hoe kom ik van de zwarte lijst af, of hoe kom ik op de witte lijst., Dat is gewoon hetzelfde. Verreweg de meeste mensen krijgen een groen vinkje ( moet zijn plusje) in de tweede kolom. Zoals alle moderatoren bijv.
Bij een zeer klein aantal mensen verschijnt dit groene vinkje (plusje) met grote hardnekkigheid niet.
Dit valt ontzettend op, zodat iedereen wel moet denken: Daar is wat mee, daar is iets niet in orde. Waarschijnlijk een fantast, een querulant misschien enz.
Als men er prijs op stelt wil ik die specifieke namen wel opzoeken.
Blijft bij mij het gevoel van als een paria behandeld te worden.
Hoe kom ik van die lijst af. Kafka-sfeertje.
Zelfs de gewone soorten van mij worden dus systematisch niet van dit groene vinkje (plusje)voorzien in de achterste kolom.
Zal er straks nog meer naar kijken.
Herman.

ejslootweg

Kijk nog even goed of die groene vinkjes geen groene plusjes zijn voor je de verkeerde conclusies trekt. Er zijn geen witte of zwarte noch Kafkaeske lijsten.

met vriendelijke groeten, Erik
groeten, Erik

HPM

Citaat van: hdeheer op april 26, 2012, 07:43:12 AM
Goed, er is dan misschien geen zwarte lijst, maar dan is er dusl sprake van een witte lijst.
Mij gaat het erom Hoe kom ik van de zwarte lijst af, of hoe kom ik op de witte lijst., Dat is gewoon hetzelfde. Verreweg de meeste mensen krijgen een groen vinkje in de tweede kolom. Zoals alle moderatoren bijv.
Bij een zeer klein aantal mensen verschijnt dit groene vinkje met grote hardnekkigheid niet.
Dit valt ontzettend op, zodat iedereen wel moet denken: Daar is wat mee, daar is iets niet in orde. Waarschijnlijk een fantast, een querulant misschien enz.
Als men er prijs op stelt wil ik die specifieke namen wel opzoeken.
Blijft bij mij het gevoel van als een paria behandeld te worden.
Hoe kom ik van die lijst af. Kafka-sfeertje.
Zelfs de gewone soorten van mij worden dus systematisch niet van dit groene vinkje voorzien in de achterste kolom.
Zal er straks nog meer naar kijken.
Herman.

Zéér verdacht allemaal!
Misschien moet je je maar aansluiten bij een nieuwe partij.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/11991219/___UFO-partij__wil_tientallen_zetels__.html
Herman van der Meer

hiskodevries

herman
er is een groot verschil tussen en deze
deze staat achter waarnemingen die je mag copieren omdat je ze zelf ook op die dag op die plek hebt gezien, dat scheelt je werk
deze staat achter waarnemingen die goedgekeurd zijn door een validator
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankw

CiteerGoed, er is dan misschien geen zwarte lijst, maar dan is er dusl sprake van een witte lijst.
Hoe kom je daar bij?

Botervlieg

Herman de heer,

Kun je hier een stuk of 3-5 links plaatsen van waarnemingen die niet zijn goedgekeurd?

Dan kijken we ernaar voor je.

Groetjes, Marleen

Vincent Hart

Citaat van: hiskodevries op april 26, 2012, 09:48:16 AM
herman
er is een groot verschil tussen en deze
deze staat achter waarnemingen die je mag copieren omdat je ze zelf ook op die dag op die plek hebt gezien, dat scheelt je werk
deze staat achter waarnemingen die goedgekeurd zijn door een validator
En dat er achter je eigen waarnemingen geen plusje staat is niet meer dan logisch. Waarom zou je immers je eigen waarneming willen kopiëren?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Pim

Beste meneer De Heer,


U spreekt in uw eerste post over een NSB lijst.
Ik wil even aangeven dat ik vind dat dit niet door de beugel kan en dat we dit soort vergelijkingen niet accepteren.


met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Botervlieg

Citaat van: Vincent Hart op april 26, 2012, 11:20:12 AM
Citaat van: hiskodevries op april 26, 2012, 09:48:16 AM
herman
er is een groot verschil tussen en deze
deze staat achter waarnemingen die je mag copieren omdat je ze zelf ook op die dag op die plek hebt gezien, dat scheelt je werk
deze staat achter waarnemingen die goedgekeurd zijn door een validator
En dat er achter je eigen waarnemingen geen plusje staat is niet meer dan logisch. Waarom zou je immers je eigen waarneming willen kopiëren?

Vanwege de locatie? Daarom staat er bij mij wel een plus achter, mits je de pijl ergens hebt meergezet binnen geloof 10m.

HPM

Citaat van: Vincent Hart op april 26, 2012, 11:20:12 AM
Citaat van: hiskodevries op april 26, 2012, 09:48:16 AM
herman
er is een groot verschil tussen en deze
deze staat achter waarnemingen die je mag copieren omdat je ze zelf ook op die dag op die plek hebt gezien, dat scheelt je werk
deze staat achter waarnemingen die goedgekeurd zijn door een validator
En dat er achter je eigen waarnemingen geen plusje staat is niet meer dan logisch. Waarom zou je immers je eigen waarneming willen kopiëren?

Bij je persoonlijke gegeven kan je aangeven of je je eigen waarnemingen wil kunnen kopieren

"ik wil mijn eigen waarnemingen kunnen kopiëren vanwege de lokatie  Ja  Nee"

Vreemd genenoeg niet of je wil dat anderen jouw waarnemingen kunnen kopieren.
Herman van der Meer

sjonnoh

Zelf voer ik altijd alle waarnemingen in met een foto speciaal voor het vinkje. Zodra het gekeurt is en de foto niet mooi/interessant is, verwijder ik het en houd je toch dat vinkje over.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

HPM

Citaat van: sjonnoh op april 26, 2012, 11:48:12 AM
Zelf voer ik altijd alle waarnemingen in met een foto speciaal voor het vinkje. Zodra het gekeurt is en de foto niet mooi/interessant is, verwijder ik het en houd je toch dat vinkje over.

Dan kan je er beter gelijk een foto van een groen vinkje bijzettten. Spaart een hoop moeite  :)
Herman van der Meer

sjonnoh

Maar ja, niet alle waarnemingen (incl foto's) voer ik met zekerheid in he  ::)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

hdeheer

Citaat van: HPM op april 26, 2012, 11:29:12 AM
Citaat van: Vincent Hart op april 26, 2012, 11:20:12 AM
Citaat van: hiskodevries op april 26, 2012, 09:48:16 AM
herman
er is een groot verschil tussen en deze
deze staat achter waarnemingen die je mag copieren omdat je ze zelf ook op die dag op die plek hebt gezien, dat scheelt je werk
deze staat achter waarnemingen die goedgekeurd zijn door een validator
En dat er achter je eigen waarnemingen geen plusje staat is niet meer dan logisch. Waarom zou je immers je eigen waarneming willen kopiëren?

Bij je persoonlijke gegeven kan je aangeven of je je eigen waarnemingen wil kunnen kopieren

"ik wil mijn eigen waarnemingen kunnen kopiëren vanwege de lokatie  Ja  Nee"

Vreemd genenoeg niet of je wil dat anderen jouw waarnemingen kunnen kopieren.
Excuses, voor mijn nogal sterk emotionele reactie, maar het is waar hier zit hem de clou. Ik moet dus niet praten over groene vinkjes,, maar over groene plusjes. Bril kopen, dus. Wat ik dan nog niet helemaal snap is waarom praktisch iedereen zijn eigen waarneming wil kopieeren.
Is dit om dat groene plusje te verkrijgen? Kan iemand mij dat verder nog wat uitleggen.
Als ik dus de persoonlijke instelling verander dan komen die groene plusjes vanzelf met terugwerkende kracht of pas vanaf vandaag?
MVG
Herman

Botervlieg

Citaat van: hdeheer op april 27, 2012, 08:42:00 AM
Wat ik dan nog niet helemaal snap is waarom praktisch iedereen zijn eigen waarneming wil kopieeren.
Jij krijgt bij andermans waarnemingen altijd een plusje als de locatie exact is opgegeven.
Jij krijgt alleen bij je eigen waarneming een plusje als je de instelling hebt geactiveerd om je eigen waarnemingen te kunnen kopieren.

Dus... Als ik of jij de instelling uit heb staan om eigen waarnemingen te kopieren, kan een ander alsnog wel jouw waarneming kopieren (mits de locatie exact is opgegeven).

Citaat van: hdeheer op april 27, 2012, 08:42:00 AM
Als ik dus de persoonlijke instelling verander dan komen die groene plusjes vanzelf met terugwerkende kracht of pas vanaf vandaag?
Ik ga er vanuit dat dat met terugwerkende kracht is.

Groetjes, Marleen

Jan vH

Citaat van: M. Baltus op april 27, 2012, 08:54:14 AM
Citaat van: hdeheer op april 27, 2012, 08:42:00 AM
Wat ik dan nog niet helemaal snap is waarom praktisch iedereen zijn eigen waarneming wil kopieeren.
Jij krijgt bij andermans waarnemingen altijd een plusje als de locatie exact is opgegeven.
Jij krijgt alleen bij je eigen waarneming een plusje als je de instelling hebt geactiveerd om je eigen waarnemingen te kunnen kopieren.

Dus... Als ik of jij de instelling uit heb staan om eigen waarnemingen te kopieren, kan een ander alsnog wel jouw waarneming kopieren (mits de locatie exact is opgegeven).

Citaat van: hdeheer op april 27, 2012, 08:42:00 AM
Als ik dus de persoonlijke instelling verander dan komen die groene plusjes vanzelf met terugwerkende kracht of pas vanaf vandaag?
Ik ga er vanuit dat dat met terugwerkende kracht is.

Groetjes, Marleen

Zie ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=136549.0.
Jan van Harten
Validator Plantengallen