Hoofdmenu

Vandaag afgelezen...

Gestart door Botervlieg, april 13, 2012, 18:37:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal...

In "opvolging" van "Vandaag gezien"... "Vandaag afgelezen".

Vertel hier van wat voor soort vogel je de ring hebt afgelezen. En leuke info die je er van weet.
Dus hoe ver het dier vanaf de ringplaats is, hoe oud het is, evt iets van de historie voor zover bekend etc.
Eventueel link naar de waarneming en/of de foto's. Plaats de foto's op deze manier hier op het forum.

Het gaat hier dus niet om hulp bij aflezen van ringen, maar om achtergrond informatie over de geringde vogel te delen.
Zoals de informatie die het ringen heeft opgeleverd (zoals leeftijd, afstand tot ringlocatie, etc).

Het plaatsen van je "vandaag afgelezen" verhaal kan prima zonder het ringnummer hier te noemen!
(Daar kunnen we toch niets mee, behalve het vals melden)

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Ik heb vandaag een kauw en zilvermeeuw de ring afgelezen.

De zilvermeeuw zat hier in juli 2011 al. En daarvoor ook al een tijdje, maar dit was de eerste keer dat ik de ring af heb gelezen.
Ik zie deze meeuw vrijwel dagelijks. De meeuw is 3e kj. (klik op de foto voor link naar de waarneming):


De kauw zit hier iets minder lang (voor zover mij bekend). Ook 3e kj.
Eerste keer afgelezen vorige maand, maar vermoedelijk zat ze hier al op 12-08-2011.
En hier de waarneming van vandaag (klik op de foto voor link naar de waarneming):


Groetjes, Marleen

Wil

Geen foto helaas.
Gisteren afgelezen: Grote Canadese gans, halsring letters GAH in weiland te Geleen.
Eerste keer gezien 13-3-2012 zelfde plek.
Via geese.org blijkt deze geringd in Sittard bij de stadsvijver op 6-5-2011.
Geen grote verplaatsing dus.  ;)
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Wil op april 13, 2012, 21:33:11 PM
Geen foto helaas.
Gisteren afgelezen: Grote Canadese gans, halsring letters GAH in weiland te Geleen.
Eerste keer gezien 13-3-2012 zelfde plek.
Via geese.org blijkt deze geringd in Sittard bij de stadsvijver op 6-5-2011.
Geen grote verplaatsing dus.  ;)
Leuk! Deze was één dag, of een paar dagen in Sittard en reageerde toen op brood. Daar hebben we deze met de hand gevangen. Over de Limburgse Canadezen is helemaal niets bekend, en sinds dit jaar duiken ook in Midden-Limburg 10-tallen Candadezen op.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Gister wel een duif met ring gevonden. Er was gevoerd in de stad en ik maakte van de gelegenheid gebruik om te kijken of er geringde vogels tussen zaten.

De ring helaas niet kunnen aflezen. De ring is beschadigd en daardoor zijn 2 van de 7 cijfers niet leesbaar.

De ring is uit 2007, dus de vogel is in elk geval rond de 5 jaar (of ouder, want je weet natuurlijk niet op welke leeftijd de vogel geringd is.)

http://waarneming.nl/waarneming/view/64549468
Stadsduif - Columba livia forma domestica gezien op 2012-04-21 Haarlem







Groetjes, Marleen

HPM

Dat is een postduivenring. Geen 'wetenschappelijke'. Je kan er vele vinden in elke groep stadsduiven.  Ze zijn niet gemaakt om van afstand af te lezen.
Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: HPM op april 22, 2012, 11:50:07 AM
Dat is een postduivenring. Geen 'wetenschappelijke'. Je kan er vele vinden in elke groep stadsduiven.  Ze zijn niet gemaakt om van afstand af te lezen.

Dat weet ik, maar dan nog. Mag je hem daarom niet aflezen? Het ging overigens niet om de afstand, maar de ring is beschadigd en daardoor is het niet af te lezen.

HPM

Als jij je graag wil bezighouden met het aflezen van de (tien-/honderd-?)duizenden geringde soepduiven in je stad moet je dat zeker doen, maar ik kan me nuttiger tijdsbestedingen bedenken.
Het zijn allemaal ontsnapte/niet op hun til teruggekeerde beesten en hun nakomelingen.

http://www.npoveenendaal.nl/duif-gevonden
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

hoi Marleen,

Tuurlijk mag je ringen van Postduiven aflezen. Want ook dit kan erg boeiende informatie opleveren. In het tijdschrift 'De Takkeling' van de WRN (Werkgroep Roofvogels Nederland) staan regelmatig erg leuke artikelen over geringde Postduiven (vaak vondsten van ringen). Zie verder http://werkgroeproofvogels.nl/detakkeling/uitgave-de-takkeling

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Botervlieg

Citaat van: HPM op april 22, 2012, 12:02:03 PM
Als jij je graag wil bezighouden met het aflezen van de (tien-/honderd-?)duizenden geringde soepduiven in je stad moet je dat zeker doen, maar ik kan me nuttiger tijdsbestedingen bedenken.
Het zijn allemaal ontsnapte/niet op hun til teruggekeerde beesten en hun nakomelingen.

http://www.npoveenendaal.nl/duif-gevonden

Je hoeft het me geen 3x uit te leggen, wat postduiven zijn. Wat betreft nuttiger tijdbesteding ken ik er ook wel een paar....
Ik zou het op prijs stellen als je me gewoon eens met rust liet. Ik vind het vervelend dat je vaak met negatieve reacties op mijn berichten reageert.
Vriendelijk bedankt.

@ Klaas, dank je wel!
Ik ga daar eens lezen. Ik heb 1x een postduivenring gevonden. Gewoon op straat. Helaas met de botten van de poot eraan.
Of de poot is afgestorven maar de rest van de duif nog wel leeft weet je natuurlijk niet. Al zal waarschijnlijker de hele duif dood zijn.

Groetjes, Marleen

HPM

Citaat van: M. Baltus op april 22, 2012, 12:19:50 PM
Citaat van: HPM op april 22, 2012, 12:02:03 PM
Als jij je graag wil bezighouden met het aflezen van de (tien-/honderd-?)duizenden geringde soepduiven in je stad moet je dat zeker doen, maar ik kan me nuttiger tijdsbestedingen bedenken.
Het zijn allemaal ontsnapte/niet op hun til teruggekeerde beesten en hun nakomelingen.

http://www.npoveenendaal.nl/duif-gevonden

Je hoeft het me geen 3x uit te leggen, wat postduiven zijn. Wat betreft nuttiger tijdbesteding ken ik er ook wel een paar....
Ik zou het op prijs stellen als je me gewoon eens met rust liet. Ik vind het vervelend dat je vaak met negatieve reacties op mijn berichten reageert.

Als je weer eens wat post zet er dan even bij dat iedereen mag reageren behalve ik. Misschien kan je zelfs wel een wens indienen om het in de huisregels op te nemen.

Citeer

Vriendelijk bedankt.


Groetjes, Marleen

Je berdankt mij nooit als ik je informatie geef, terwijl je duidelijk behoefte hebt aan informatie
Nu heb ik je ook het adres van een website gegeven waar je je aflezingen kan melden.

Telkens hetzelde liedje van Marrleen met haar ultralange tenen. Zodra je iets anders hoort dan je wil horen begin je te krijsen en te stampvoeten.


De 
Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: HPM op april 22, 2012, 12:34:06 PM
Citaat van: M. Baltus op april 22, 2012, 12:19:50 PM
Citaat van: HPM op april 22, 2012, 12:02:03 PM
Als jij je graag wil bezighouden met het aflezen van de (tien-/honderd-?)duizenden geringde soepduiven in je stad moet je dat zeker doen, maar ik kan me nuttiger tijdsbestedingen bedenken.
Het zijn allemaal ontsnapte/niet op hun til teruggekeerde beesten en hun nakomelingen.

http://www.npoveenendaal.nl/duif-gevonden

Je hoeft het me geen 3x uit te leggen, wat postduiven zijn. Wat betreft nuttiger tijdbesteding ken ik er ook wel een paar....
Ik zou het op prijs stellen als je me gewoon eens met rust liet. Ik vind het vervelend dat je vaak met negatieve reacties op mijn berichten reageert.

Als je weer eens wat post zet er dan even bij dat iedereen mag reageren behalve ik. Misschien kan je zelfs wel een wens indienen om het in de huisregels op te nemen.

Citeer

Vriendelijk bedankt.


Groetjes, Marleen

Je berdankt mij nooit als ik je informatie geef, terwijl je duidelijk behoefte hebt aan informatie
Nu heb ik je ook het adres van een website gegeven waar je je aflezingen kan melden.

Telkens hetzelde liedje van Marrleen met haar ultralange tenen. Zodra je iets anders hoort dan je wil horen begin je te krijsen en te stampvoeten.


De

Bedankt, Herman.

Oenanthe

Vrienden en vriendinnen, laten we eens proberen om niet persoonlijk naar elkaar te worden. Daar is het forum niet voor. Als iemand een vraag stelt, geef dan antwoord op de vraag of reageer niet. En voer discussie op basis van inhoudelijke argumenten, niet op persoonlijke.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Als ik op iemand reageer maakt het mij helemaal niets uit om wie het gaat. Ik maak eventueel alleen een keuze op wie of wat ik wel of niet regaeer en als ik reageer doe ik dat op de manier die mij nuttig en gepast lijkt.
Wie er op mij reageert heb ik niet in de hand, net zo min als wáár ze mee reageren. Als je in een forum post kan iedereen reageren. Dat is het wezen van een forum. Soms zijn er duidelijk nuttiger tijdsbestedingen te bedenken dan het beantwoorden van vragen op een forum.
Herman van der Meer

frankmeer

Zondag mijn eerste Stormmeeuw afgelezen, minimaal een 6e kj en een vaste broedvogel van de Petten op Texel. Ik had uiteraard al diverse ge(kleur)ringde Stormmeeuwen gezien, maar nooit lukte het om er eentje af te lezen. Dat is nu wel gelukt en het was mijn 17e afgelezen soort (wv. 16 in NL). Buiten deze 17 soorten nog ruim 20 soorten met een ring gezien zonder deze af te kunnen lezen.
Frank van der Meer

Botervlieg

Vanochtend even in eigen gemeente wezen waarnemen. Vond er in een groep van bijna 40 stadsduiven 1 duif met een ring.

Aflezen zat er alleen niet in, want er stond niets op de ring.

http://waarneming.nl/waarneming/view/66894807





Groetjes, Marleen

tarsiger

Om deze nog eens wat hoger te krijgen, enkele leuke ringen die ik afgelopen dagen aan de Belgische kust zag:
- Nederlandse Scholekster (met 3 kleurringen), nog maar mijn tweede daarvan die ik in België zie (geringd in Oostkapelle)
- Deense Aalscholver (rode ring)
- mijn eerste Noorse Kokmeeuw
- en uiteraard verschillende Belgische Zilvers/Kleine mantels, enkele Noorse Grote mantels (ook mijn eerste die enkel met metaal geringd was, en 1 Nederlandse (Norman van Swelm) Kleine mantel.

Vriendelijke groeten,
Simon Feys

Mark Zevenbergen

Als ik tegenwoordig een dagje (dagdeel) ga vogelen, probeer ik van minimaal 1 vogel de ring af te lezen. De soort maakt mij niet uit, maar meestal zijn het Lepelaars, meeuwen of ganzen.
Vanmiddag tijdens een klein rondje Noord-Beveland één Roland-Jan Zilvermeeuw en 2 (al eerder afgelezen) Kolganzen afgelezen en als bonus een Sneeuwgans gevonden.
Misschien heb ik morgenmiddag nog tijd voor een rondje, want ik wil eigenlijk deze vakantie nog een buitenlander aan m'n lijstje toevoegen. (niet helemaal eerlijk want ik las afgelopen maandag nog een Belgische Zilvermeeuw af, maar de afgelegde afstand was maar 60km. Dus Belgische meeuwen in Zeeland noem ik geen buitenlanders)

grts Mark

frankmeer

En weer een nieuw land erbij... Dat maakt 16 bij 31 soorten.

Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: frankmeer op februari 14, 2014, 15:39:06 PM
En weer een nieuw land erbij... Dat maakt 16 bij 31 soorten.

Leuk! Die zijn in Limburg, op belgen na, zo'n beetje het algemeenst...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankmeer

Goh, grappig zeg.. Ik kijk nooit meeuwen in Limburg dus vandaar...
Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: frankmeer op februari 14, 2014, 15:56:56 PM
Goh, grappig zeg.. Ik kijk nooit meeuwen in Limburg dus vandaar...
Toch maar eens gaan doen dan ;) Ik sprokkel er jaarlijks 18-20 landen bijeen. Soms zitten er ook nog eens leuke andere soorten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

s.prins

Hallo ,


Vandaag heb ik een onvolwassen lepelaar kunnen observeren met aan de rechterpoot een groene kleuring met witte letters ; V027.


Iemand een idee hoe ik kan achterhalen hoe en waar deze vogel geringd is ?


Met vriendelijke groeten ,


Sven Prins

Jeroen Nagtegaal

Leuk! Een Deen, zie de details in het andere topic.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

s.prins

Hallo Jeroen ,


Ik ben totaal onbekend hier op het forum en weet totaal niet hoe het werkt .. Hoe kom ik bij de details op het andere topic ?


Groet Sven

augustvansteensel

Citaat van: s.prins op februari 28, 2014, 19:21:40 PM
Hallo Jeroen ,


Ik ben totaal onbekend hier op het forum en weet totaal niet hoe het werkt .. Hoe kom ik bij de details op het andere topic ?


Groet Sven

Hoi Sven,
als je op deze link klikt, en even naar beneden scrolt,  dan kom je weer bij de gegevens die Klaas heeft gegeven.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=9452.1410
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Botervlieg

#26
Citaat van: augustvansteensel op februari 28, 2014, 19:24:16 PM
Citaat van: s.prins op februari 28, 2014, 19:21:40 PM
Hallo Jeroen ,


Ik ben totaal onbekend hier op het forum en weet totaal niet hoe het werkt .. Hoe kom ik bij de details op het andere topic ?


Groet Sven

Hoi Sven,
als je op deze link klikt, en even naar beneden scrolt,  dan kom je weer bij de gegevens die Klaas heeft gegeven.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=9452.1410

Om precies te zijn dit bericht: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=9452.msg1572032#msg1572032

August,
Als je bij een bericht midden in een topic, naar de titel van het bericht gaat,
en die met de rechter muisknop aanklikt, kun je de "linkadres kopiëren".
Dan heb je de link naar het specifieke bericht.
Zie bijgevoegde foto.

Groetjes, Marleen

augustvansteensel

Citaat van: M. Baltus op februari 28, 2014, 19:26:18 PM
Citaat van: augustvansteensel op februari 28, 2014, 19:24:16 PM
Citaat van: s.prins op februari 28, 2014, 19:21:40 PM
Hallo Jeroen ,


Ik ben totaal onbekend hier op het forum en weet totaal niet hoe het werkt .. Hoe kom ik bij de details op het andere topic ?


Groet Sven

Hoi Sven,
als je op deze link klikt, en even naar beneden scrolt,  dan kom je weer bij de gegevens die Klaas heeft gegeven.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=9452.1410

Om precies te zijn dit bericht: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=9452.msg1572032#msg1572032

August,
Als je bij een bericht midden in een topic, naar de titel van het bericht gaat,
en die met de rechter muisknop aanklikt, kun je de "linkadres kopiëren".
Dan heb je de link naar het specifieke bericht.
Zie bijgevoegde foto.

Groetjes, Marleen

Ahh, bedankt Marleen! :blink:
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

escher

Ringen melden bij de ringer van dienst
Soms kan ik wel aangeven de ring al gemeld te hebben en de ander keer weer niet. Vind de functie niet duidelijk uit de verf komen.
kan hier naar gekeken worden.
Groeten Carl
Groeten Carl Zuhorn

Henri25

Klopt Carl... we zijn er mee bezig, systeem is idd onduidelijk. Helaas door drukte kan het wel even duren voordat we concreet veranderingen hebben  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland