Hoofdmenu

geringde Grutto

Gestart door Nella, april 19, 2012, 22:27:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nella

Graag zou ik willen weten wat het nut is van de 6 ringen die deze Grutto heeft.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/64523325
Grutto - Limosa limosa gezien op 2012-04-19 Nijkerk - Polder Arkemheen - West
Foto's:

Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


Herman Bouman

Probeer google.nl en toets grutto en ringonderzoek in. Kijken waar het toe leidt? ::)

Nella

Eigenlijk was ik meer benieuwd naar HOE een Grutto aan zoveel ringen komt. Is dat voor ieder jaar 1, en loopt ie ze ook in het buitenland op, waarom heeft ie plastic ringen (waarvan er 1 zelfs met een soort vlaggetje), en waarom ook een metalen?
Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


Jeroen Nagtegaal

Een metalenring gaat als het goed is een leven lang mee, en zal ook niet afvallen. Deze zijn van staal en worden dichtgeknepen. Op zo'n ring staat een adres, en een code van meestal 7 cijfers. De combinatie van beide maakt de ring uniek, echter is zo'n ring bijna onleesbaar in het veld... Daarom wordt een vogel herkenbaar gemaakt met kleurringen.
Omdat maar een beperkt aantal kleuren kan worden gebruikt (Geel, Blauw, Rood en Lime) gebruiken ze ook ringen met een vlag. Zo heb je 8 "kleuren" en is het aantal codes dat beschikbaar is vele malen groter. Ook kun je aan de vlag direct zien dat dit een vogel is die als Broedvogel is geringd. Dat is voor de onderzoekers in het veld handig om te weten. Als je weet dat een vogel van elders komt kun je voor de zekerheid een foto nemen of de code extra controleren.

De vogel wordt dus maar één maal gevangen, en kan dan de rest van zijn leven gevolgd worden. Je kan Jos Hooijmeijer nog mailen, Dan ontvang je de informatie achter deze vogel. Zijn adres is j.c.hooijmeijer@rug.nl
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Nella

Interessant, Jeroen!

Dank je wel voor zoveel informatie.
Ik ga zeker even mailen, dank!
Met vriendelijke groet,
Nel Bekema