Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: wouteren3 op april 15, 2012, 21:16:21 PM
Het zou fijn zijn als je het aan/uit kan zetten dat je een mail krijgt als de waarnemingen succesvol zijn geüpload.

Ja, gaat komen. Ik zal 'm in het todo-lijstje zetten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Wouter van der Ham

Citaat van: Alex Kwak op april 15, 2012, 21:37:29 PM
Citaat van: wouteren3 op april 15, 2012, 21:16:21 PM
Het zou fijn zijn als je het aan/uit kan zetten dat je een mail krijgt als de waarnemingen succesvol zijn geüpload.

Ja, gaat komen. Ik zal 'm in het todo-lijstje zetten.
Mooi  :duim:
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

rapunzel

Hi Alex,

Ik heb de afgelopen 2 weken met Obsmapp gewerkt op Cyprus. De kleurenopmaak van het scherm maakt werken in het veld met mijn Samsung Galaxy S Plus heel oncomfortabel en de kans op fouten groot. Wanneer denk je dat dit probleem opgelost kan zijn ?
Vraag: Worden nieuwe versies automatisch geinstalleerd of moet ik nieuwe versies ophalen bij de Android Market ?
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Alex Kwak

Citaat van: rapunzel op april 16, 2012, 11:39:06 AM
Ik heb de afgelopen 2 weken met Obsmapp gewerkt op Cyprus. De kleurenopmaak van het scherm maakt werken in het veld met mijn Samsung Galaxy S Plus heel oncomfortabel en de kans op fouten groot. Wanneer denk je dat dit probleem opgelost kan zijn ?

In ObsMapp houd ik mij keurig aan de standaard-controls. Het is aan het toestel hoe deze getoond worden. Klaarblijkelijk heeft jouw Samsung Galaxy S daar een eigen idee over. Geen idee hoe dat op te lossen.

Citaat van: rapunzel op april 16, 2012, 11:39:06 AM
Vraag: Worden nieuwe versies automatisch geinstalleerd of moet ik nieuwe versies ophalen bij de Android Market ?

Je kan aanvinken om dat automatisch te laten doen, en/of je kijkt zelf regelmatig hier in het forum of op de market.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Citaat van: Alex Kwak op april 16, 2012, 11:50:31 AM
Je kan aanvinken om dat automatisch te laten doen, en/of je kijkt zelf regelmatig hier in het forum of op de market.
Als je Vodafone hebt, om wat voor reden dan ook, dan wordt dat niet zondermeer automatisch geupdated! Kijk in dat geval zelf even regelmatig..
Thijs Fijen

rapunzel

Citaat van: Alex Kwak op april 16, 2012, 11:50:31 AM
Citaat van: rapunzel op april 16, 2012, 11:39:06 AM
Ik heb de afgelopen 2 weken met Obsmapp gewerkt op Cyprus. De kleurenopmaak van het scherm maakt werken in het veld met mijn Samsung Galaxy S Plus heel oncomfortabel en de kans op fouten groot. Wanneer denk je dat dit probleem opgelost kan zijn ?

In ObsMapp houd ik mij keurig aan de standaard-controls. Het is aan het toestel hoe deze getoond worden. Klaarblijkelijk heeft jouw Samsung Galaxy S daar een eigen idee over. Geen idee hoe dat op te lossen.

Citaat van: rapunzel op april 16, 2012, 11:39:06 AM
Vraag: Worden nieuwe versies automatisch geinstalleerd of moet ik nieuwe versies ophalen bij de Android Market ?

Je kan aanvinken om dat automatisch te laten doen, en/of je kijkt zelf regelmatig hier in het forum of op de market.

Ik zal eens bij KPN langs om advies omtrent kleurenaanpassingen.
Koos
Koos Ballintijn

rapunzel

In ObsMapp houd ik mij keurig aan de standaard-controls. Het is aan het toestel hoe deze getoond worden. Klaarblijkelijk heeft jouw Samsung Galaxy S daar een eigen idee over. Geen idee hoe dat op te lossen.


Zou je me via de mail een plaatje van jouw scherm kunnen sturen dan neem ik dat mee naar KPN ?
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Alex Kwak

Citaat van: rapunzel op april 16, 2012, 16:58:39 PM
Zou je me via de mail een plaatje van jouw scherm kunnen sturen dan neem ik dat mee naar KPN ?

Hierbij van een Archos 101 en een HTC Desire
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rapunzel

Bedankt Alex.
Ik ga er morgen achter aan.
Koos
Koos Ballintijn

hiskodevries

Alex,
Je hebt bij locatiegegevens nog steeds de mogelijkheid om de gebiedsnaam te tonen.
Kan dit gewijzigd worden naar een klein knopje in het invoerscherm waar je die even kan ophalen om te checken of je goed bent ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op april 19, 2012, 09:07:02 AM
Je hebt bij locatiegegevens nog steeds de mogelijkheid om de gebiedsnaam te tonen.
Kan dit gewijzigd worden naar een klein knopje in het invoerscherm waar je die even kan ophalen om te checken of je goed bent ?

Lijkt mij een goed plan.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Wouter van der Ham

Af en toe dan 'update' ik weer eens mijn Soortenlijsten, maar dan zijn alle laatstgekozen soorten gewoon weer op hun vaste plaats. Is het mogelijk dat dat behouden blijft?

Alvast bedankt,
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Alex Kwak

Citaat van: wouteren3 op april 19, 2012, 17:38:29 PM
Af en toe dan 'update' ik weer eens mijn Soortenlijsten, maar dan zijn alle laatstgekozen soorten gewoon weer op hun vaste plaats. Is het mogelijk dat dat behouden blijft?

Nee, dat is (vooralsnog) niet mogelijk.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wouterbosgra

Naast GPS gebruikt mijn toestel een of andere google-dienst om snel een grove schatting van mijn locatie te maken. Volgens mij aan de hand van de SSIDs van draadloze netwerken in de buurt oid. Hoe dan ook - het gevolg is dat ik in ObsMapp vrijwel direct een 'fix' heb, maar die is dan zeer onnauwkeurig (2000-3000m). Als ik even wacht dan krijgt de GPS een fix en daalt de onnauwkeurigheid naar 7m ofzo. het probleem is dat ik in het veld niet standaard de nauwkeurigheid controleer voor ik invoer. Zeker als ik snel even iets wil invoeren gaat het mis, mijn waarneming komt dan meestal in een verkeerd gebied te staan. Het gevolg is dat ik na een dagje wandelen alle waarnemingen moet nalopen en zeker de helft moet corrigeren.

Nou snap ik best dan het gewoon een kwestie van checken is, maar de nauwkeurigheid is zo'n onopvallend getalletje dat je al snel over het hoofd ziet. Mijn wens is dus:

- Het liefst in de instelingen kunnen aangeven dat waarnemingen alleen bij een echte GPS-fix kunnen worden ingevoerd, of desnoods alleen bij een nauwkeurigheid van <50m
- Of eventueel de nauwkeurigheid in rood weergeven indien deze groter is dan zeg 50m, en groen indien deze lager is. Zodat het in elk geval wat meer opvalt.



hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wouterbosgra


simone.vd.b

Wat mij prettig zou lijken is de mogelijkheid om bij het invoeren een mogelijkheid te hebben om een foto te bekijken zodat je bij twijfel even kan kijken of je de juiste gaat invoeren.
Al is het maar bv met een "link" naar welke pagina dan ook

Is deze mogelijkheid er al? Kan m niet vinden hoor. Of zou dit mogelijk zijn erin te verwerken al snap ik best dat dat dan een flinke klus is om te realiseren.

Jan vH

Citaat van: simone.vd.b op april 28, 2012, 10:08:29 AM
Wat mij prettig zou lijken is de mogelijkheid om bij het invoeren een mogelijkheid te hebben om een foto te bekijken zodat je bij twijfel even kan kijken of je de juiste gaat invoeren.
Al is het maar bv met een "link" naar welke pagina dan ook

Is deze mogelijkheid er al? Kan m niet vinden hoor. Of zou dit mogelijk zijn erin te verwerken al snap ik best dat dat dan een flinke klus is om te realiseren.

Die mogelijkheid is er nog niet, maar volgens mij wordt er wel aan gewerkt (maar het kost behoorlijk wat tijd).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Alex Kwak

Citaat van: simone.vd.b op april 28, 2012, 10:08:29 AM
Wat mij prettig zou lijken is de mogelijkheid om bij het invoeren een mogelijkheid te hebben om een foto te bekijken zodat je bij twijfel even kan kijken of je de juiste gaat invoeren.
Al is het maar bv met een "link" naar welke pagina dan ook

Zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=177582.0 onder het kopje "tzt".
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

simone.vd.b

Citaat van: simone.vd.b op april 28, 2012, 10:08:29 AM
Wat mij prettig zou lijken is de mogelijkheid om bij het invoeren een mogelijkheid te hebben om een foto te bekijken zodat je bij twijfel even kan kijken of je de juiste gaat invoeren.
Al is het maar bv met een "link" naar welke pagina dan ook

Citaat van: Jan vH op april 28, 2012, 10:12:47 AM
Die mogelijkheid is er nog niet, maar volgens mij wordt er wel aan gewerkt (maar het kost behoorlijk wat tijd).
Citaat van: Alex Kwak op april 28, 2012, 10:12:56 AM

Zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=177582.0 onder het kopje "tzt".

Bedankt Jan en Alex voor jullie antwoord.
@ Alex, ik had dat lijstje wel gezien maar net dat ene item denk ik over het hoofd gezien.
Tja en Jan dat het heel veel werk is en veel tijd kost ben ik mij erg van bewust, ik snap ook best dat het geen prioriteit heeft en niet in een paar dagen is gedaan.

Ik wens de personen die dit gaan uitvoeren tzt dan ook heel veel succes en sterkte ermee want tis een giga klus.

Gerard Troost

Citaat van: simone.vd.b op april 28, 2012, 10:08:29 AM
Wat mij prettig zou lijken is de mogelijkheid om bij het invoeren een mogelijkheid te hebben om een foto te bekijken zodat je bij twijfel even kan kijken of je de juiste gaat invoeren.
Al is het maar bv met een "link" naar welke pagina dan ook

Is deze mogelijkheid er al? Kan m niet vinden hoor. Of zou dit mogelijk zijn erin te verwerken al snap ik best dat dat dan een flinke klus is om te realiseren.
Voorlopig nog gewoon even m.waarneming.nl gebruiken -> klik menu, soorten en leef je uit!

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

simone.vd.b

Citaat van: gtroost op april 28, 2012, 15:22:21 PM
Voorlopig nog gewoon even m.waarneming.nl gebruiken -> klik menu, soorten en leef je uit!

Doe ik zeker wel hoor, ben nog maar net begonnen, wist pas deze week van de site en dit forum en geniet met volle teugen, vindt het een leuke bezigheid, geniet van de natuur enz.

jva

Ik vind het mobiel invoeren erg handig, echter wat me soms irriteerd is dat ondanks een redelijke nauwkeurige GPS-fix ik niet handmatig kan ingeven wat de nauwkeurigheid van de waarneming is. Stel dat ik vanaf een bepaalde positie met een kijker een waarneming doe op zeg 100 meter afstand, dan is bij mijn weten de enige mogelijkheid om Google Maps te openen en handmatig de locatie te duiden. Je moet je dan eerst orienteren waar je op dat moment precies bent (in gebieden waar je niet bekend bent kan dat lastig zijn) en bovendien - zeker bij een slechte verbinding - kan Google Maps er tergend lang over doen om een duidelijke kaart te fabriceren. Daarbij komt dat als je dan eindelijk op bovenstaande wijze de locatie hebt geduid, deze alsnog met dezelfde nauwkeurigheid wordt opgeslagen als dat je GPS-fix op dat moment is. Nog steeds onnauwkeurig dus, zodat je thuis alles weer moet corrigeren. Het zou m.i. dan ook handiger zijn als je op voorhand bij het invoeren van een waarneming al kan aangeven wat de nauwkeurigheid van de invoer is. Op basis van bovenstaand voorbeeld dus r = 100 meter. In principe hetzelfde als bij de niet-mobiele invoer. Is dit een haalbare optie?
Jelle

Robin Vermylen

Gebruik de openstreetmap kaarten in ObsMapp. Alles staat uitgelegd in één van de topics hier  :duim: !

Botervlieg

Hallo

Ik weet niet of dit de juiste plek is om het neer te zetten, maar.... Ik heb nu versie 2.1.1.

Wat mij opvalt is dat de laatste waarneming in je scherm blijft staan na opslaan (ik zal nog even checken of dat een instelling is, nu ik dit typ bedenk ik dat ik dat niet heb gecontroleerd.)

Een ander punt is als je gaat uploaden en je klikt bovenaan op die balk, je niet kunt zien dat het programma bezig is het te verwerken. De knop verkleurd niet, er komt niet iets van een zandloper ofzo. Al een paar keer gehad dat ik 3-4 keer er op klikte, maar het bleek dat ie gewoon al bezig was (zonder dat je dat dus ziet). Zou het prettiger vinden als dat op een of andere manier zichtbaarder is.

Snap je wat ik bedoel?

Groetjes, Marleen

Alex Kwak

Citaat van: M. Baltus op mei 03, 2012, 11:35:43 AM
Wat mij opvalt is dat de laatste waarneming in je scherm blijft staan na opslaan (ik zal nog even checken of dat een instelling is, nu ik dit typ bedenk ik dat ik dat niet heb gecontroleerd.)

Bedoel je de instelling "Direct terugkeren" bij de gebruikersinstellingen? Die bestaat al vanaf het begin.

Citaat van: M. Baltus op mei 03, 2012, 11:35:43 AM
Een ander punt is als je gaat uploaden en je klikt bovenaan op die balk, je niet kunt zien dat het programma bezig is het te verwerken. De knop verkleurd niet, er komt niet iets van een zandloper ofzo. Al een paar keer gehad dat ik 3-4 keer er op klikte, maar het bleek dat ie gewoon al bezig was (zonder dat je dat dus ziet). Zou het prettiger vinden als dat op een of andere manier zichtbaarder is.

Daar heb je een goed punt, vooral omdat het uploaden bij een mindere internetverbinding best wel even kan duren.
Ik pas dat aan.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Botervlieg

Citaat van: Alex Kwak op mei 03, 2012, 11:51:35 AM
Citaat van: M. Baltus op mei 03, 2012, 11:35:43 AM
Wat mij opvalt is dat de laatste waarneming in je scherm blijft staan na opslaan (ik zal nog even checken of dat een instelling is, nu ik dit typ bedenk ik dat ik dat niet heb gecontroleerd.)

Bedoel je de instelling "Direct terugkeren" bij de gebruikersinstellingen? Die bestaat al vanaf het begin.


Nee, kijk, als je iets invoert, ik noem maar wat, paardenbloem, dan klik je op verzend, en dan blijft paardenbloem gewoon in je scherm staan, met het aantal etc.

Je kunt kiezen voor terug naar overzicht, maar als je behalve paardenbloem nog 5 dingen wil invoeren op dezelfde plek is dat irritant. Want je moet dan extra klikken om van het overzicht weer naar waarneming invulformulier te gaan.

Na je invoer als je op "opslaan" hebt geklikt, zou die het scherm weer leeg moeten maken. Dat je wel in het invoer-formulier blijft maar weer leeg zodat je iets nieuws kunt invullen.

Nu weet ik soms niet of ik iets wel of niet al heb opgeslagen omdat het invulformulier ingevuld blijft na het opslaan.

Vind het lastig om uit te leggen wat ik bedoel, als je het niet begrijpt geeft niet, maar geef het even aan, dan probeer ik het opnieuw uit te leggen.

jva

#237
Citaat van: Robin Vermylen op mei 03, 2012, 10:57:38 AM
Gebruik de openstreetmap kaarten in ObsMapp. Alles staat uitgelegd in één van de topics hier  :duim: !

Ok, terechte opmerking, ik had me hier nog niet in verdiept. Klaarblijkelijk zijn dergelijke kaarten gewoon vanaf je geheugenkaart te draaien zodat een (normaal werkende) internetverbinding niet nodig is. Ik moet dan wel weer eerst gaan kijken of mijn geheugenkaart voldoende is voor het opslaan of dat ik een nieuwe kaart met meer opslagmogelijkheden moet gaan aanschaffen, maar dat terzijde.

Dan blijft over de rest van mijn betoog. Zeker in onbekend terrein in combinatie met waarnemingen op wat grotere afstand zou ik het persoonlijk makkelijk vinden (ook een kwestie van tijd) om bij invoer standaard ook de optie te hebben om de nauwkeurigheid weer te geven, gemeten vanaf mijn huidige positie in het veld. Bijvoorbeeld 100 meter of 1000 meter zoals dat nu bij de niet-mobiele invoer kan. Bij uploaden van je waarnemingen krijg je dan standaard een representatief cirkeltje te zien als aanduiding van je waarneming op de site. Dit alles dus als extra functie bovenop de mogelijkheid een exactere positie op kaart te duiden (ongeacht of dit nu Google-Maps is of OSM). Ik heb echter het vermoeden dat een dergelijke functie niet zal worden toegejuicht omdat de streven toch (steeds meer) is de waarneming zo exact mogelijk te duiden. Maar bij waarnemingen op wat grotere afstanden (zeker in open gebied) was dit m.i. sowieso al moeilijk.
Jelle

hiskodevries

beste jva? (gaarne je berichten ondertekenen met je eigen naam)
de wens is al  ten dele bekend zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=177582.0
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Roel Schwartz

De Theklaleeuwerik kan ik niet invoeren?

Groetjes Roel.
M.v.g.,

Roel Schwartz.