Hoofdmenu

Wie zwemt hier?

Gestart door Blauwvoet, april 10, 2012, 19:24:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Blauwvoet

Wat is dit? De foto's zijn slecht, maar misschien kan iemand iets met het filmpje?

http://waarneming.nl/waarneming/view/64170562

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Johan

Met vriendelijke groet,
Johan Jordaans

Rene Janssen

Dag Johan,


het lijkt dat de oren zeer duidelijk zichtbaar zijn... dit ken ik niet zo van Muskusrat. Zou het niet een bruine rat zijn? Maurice of Rob hebben vast ook een goed idee...



René
René Janssen

Rob Koelman

Op grond van de (inderdaad niet al te beste) foto's denk ik vooral aan bruine rat.

Ik moet het filmpje nog even bekijken voor een nauwkeurigere beoordeling, maar ik zit in het veld met een bijzonder trage internetverbinding, dus dat moet ik later nog even doen.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

maurice.lahaye

Is er een link (die werkt) naar het filmpje? Ik dacht namelijk wel aan een muskusrat, maar ben niet erg zeker.

Groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rene Janssen

Maurice: Je kan klikken op het YouTube- symbooltje. Dan kom je hier op uit:
http://waarneming.nl/wn_link/list/?id=64170562



René
René Janssen

maurice_tijm

Leuk filmpje! Op basis van het filmpje vind ik de kop niet spits genoeg en de oren niet groot genoeg voor een Bruine Rat. De beelden komen beter overeen met een Muskusrat.
De kleine, best verfijnde indruk die het beestje maak met het feit dat de staart geen moment te zien is, en dus mogelijk niet zo lang is, deden mij ook aan een Woelrat denken. Maar hier is hij denk ik te 'langgerekt' voor.   

maurice.lahaye

Ik ga voor woelrat. Staart is kort (en amper zichtbaar). Bruine rat en Muskusrat durf ik wel uit te sluiten. @Rene, natuurlijk had ik op het YouTube symbooltje gedrukt, maar kennelijk was de verbinding te traag. Er gebeurde namelijk niets. Vanavond thuis dus wel.

Groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Blauwvoet

Hallo allemaal! (Rob, Maurice, Maurice, René),

Bedankt voor jullie tijd en moeite. Ik begrijp dat de meningen verdeeld zijn; zal ik de waarneming dan maar op 'onzeker' laten staan?

Nogmaals dank, vriendelijke groet,

Johan
Met vriendelijke groet,
Johan Jordaans

Rene Janssen

Dag Johan,

Woelrat lijkt mij een goede optie. Ik zat hier ook aan te denken, maar dacht grote oren te zien.

Volgens mij is de determinatie sluitend te krijgen!


René
René Janssen

Blauwvoet

Hoi René,

OK, ik heb de waarneming gewijzigd.

Overigens was ik in het gebied om vogels te kijken. Dit was dus een soort 'toevallige' waarneming. Maar zeker een leuke aanleiding om me hier wat verder in te verdiepen.

Johan
Met vriendelijke groet,
Johan Jordaans

maurice_tijm

Dit geeft wel aan dat je dus moet oppassen met het benoemen van soorten aan de hand van slechte foto's: Bruine rat -> Muskusrat -> Woelrat. Gelukkig zijn jullie hier ook voorzichtig mee.
Ik was weer een beetje te voorzichtig in de zin van ''dit ziet er uit als een woelrat maar het zal wel weer een muskusrat zijn'', bedankt voor de duidelijkheid.

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op april 12, 2012, 10:08:11 AM
Op grond van de (inderdaad niet al te beste) foto's denk ik vooral aan bruine rat.

Ik moet het filmpje nog even bekijken voor een nauwkeurigere beoordeling, maar ik zit in het veld met een bijzonder trage internetverbinding, dus dat moet ik later nog even doen.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging



Zojuist op mijn thuiscomputer (waar het internet een 'normale' snelheid heeft) het filmpje bekeken. Dat geeft gelijk een veel betere indruk dan de foto's. Wat mij betreft is dit een 100% zekere woelrat. De waarneming is ondertussen ook al als zekere woelrat ingevoerd, dus je hoeft niets aan te passen.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob