doet een vos dit?

Gestart door gertjanvannoord, april 07, 2012, 20:37:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

gertjanvannoord


in natuurgebied Ter Borg bij Sellingen vond ik vanochtend vroeg dit dode schaap (toch?):

https://lh3.googleusercontent.com/-x3v3hA1oadI/T4AgdhIcpiI/AAAAAAABtGA/XNgjh89TLZE/s640/IMG_2250.JPG

is er iets te zeggen over de dader?
Gertjan van Noord

martenboonstra

#1
Denk inderdaad aan een vos...ben zelf ook dode schapen in weiland nabij fochteloo tegengekomen. zelfs vosseholenin dit weiland. Huisvesting en eten in kleine omgeving. de eigenaar/pachter vindt een tweetal dode schapen per maand!!

Norman

De doodsoorzaak kan heel divers zijn. Vos lijkt me niet de dader. Een Schaap is fysiek een maatje te groot voor een Vos.
Een lammetje zou een Vos wel aankunnen, maar ook dat is erg onwaarschijnlijk.

Een dood schaap zou een Vos wel kunnen eten. Dat is een makkelijke maaltijd voor de Vos.

martenboonstra

Doodsoorzaken kunnen te allen tijde divers zijn. Mijn verklaring wordt in twijfel getrokken. Helemaal niet erg natuurlijk. Daar leren we met elkaar altijd van op dit forum. Wil toch nog even iets kwijt. Tijdens een gesprek met de eigenaar van dit gebied/weiland gaf hij aan dat de vossen zelfs in groepssamenstelling optrekken om de schapen te doden. Heeft hier vage fotos van.  Dit vond ik zelf een verbazingwekkend verhaal. De eigenaar liet mij een paar plastic zakken zien waarin de resten van de schapen waren verpakt. Ik denk dat de vos wel degelijk de dader zou kunnen zijn. Een groter roofdier is uitgesloten.

Norman

Ik heb dit fenomeen van in troepen jagende Vossen uitgezet bij een Vossendeskundige.
Ik ben wel heel benieuwd naar de vage foto's. Kun je deze hier posten?

Oenanthe

Ik ben ook reuze benieuwd naar die foto's. Mensen hebben altijd zo snel hun oordeel klaar over de schuldige van een gedood dier of leeggehaald nest, maar er zijn opvallend weinig harde bewijzen. De enige vossen die ik ooit samen heb gezien waren jongen die nog gezoogd werden. Vossen zijn geen honden of wolven die gewend zijn in groepsverband op te trekken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

martenboonstra

Tuurlijk werk ik daar graag aan mee. Alhoewel ik deze eigenaar alleen af en toe tegenkom (oa. als hij de schapen wat bij voedert). Mocht ik hem wederom tegenkomen dan zal ik hem alsnog even verzoeken voor uitwisseling van emailgegevens. Kan even duren, maar gaat vast slagen.... ;)

Rob Koelman

Dit lijkt typisch het zoveelste verhaal waarin de vos van gruwelijke daden wordt beticht. Vanuit o.a. de jagerswereld wordt de vos van allerlei onheil beticht.

Een vos is een echt klein beestje dat fysiek nooit in staat is om een volwassen schaap te doden. Dat vossen in groepsverband zouden optrekken is complete onzin.

Wel is het mogelijk dat een vos een reeds dood schaap aanvreet. Vossen laten aas niet liggen.

Kortom, een onwaarschijnlijk verhaal!!!


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Altijd maar weer dezelfde kletspraatjes over vossen. Als je de jagers en boeren, vooral die nauwelijks ervaring met vossen hebben, moet geloven klauteren vossen zelfs met een volwassen schaap over omheiningen van twee meter (tenzij ze de sleutel van het hek hebben), en slepen ze ze honderden meters mee.
Vossen vangen muizen, vogels, konijnen, kevers en dergelijke. Geen schapen.

Herman van der Meer

martenboonstra

In dat geval is het dossier gesloten. Toch opvallend dat deze eigenaar blijft slepen met kadavers van schapen.

Norman

Citaat van: martenboonstra op april 07, 2012, 22:42:50 PM
In dat geval is het dossier gesloten. Toch opvallend dat deze eigenaar blijft slepen met kadavers van schapen.

Ik blijf wel nieuwsgierig naar de foto's.

Ik ken de schapenboer niet en wil deze niet veroordelen. Maar veel vee staat stijf van de antibiotica, waardoor de weerbaarheid van de dieren minimaal is. Veel boeren kennen een grote uitval in hun veestapel.

HPM

Citaat van: martenboonstra op april 07, 2012, 22:42:50 PM
In dat geval is het dossier gesloten. Toch opvallend dat deze eigenaar blijft slepen met kadavers van schapen.

Tja, sommige boeren hebben dat.
Herman van der Meer

tseardjan

Hierbij wil ik ook nog ff reageren!
ik was met dhr boonstra op lokatie toen de boer 4 kaal gevreten kadavers uit zn auto haalde!
wij zijn later nog even door het heide veld gelopen en het was gewoon een kerkhof aan schapebotten! de boerin was dr ook.bij en die vertelde mij dat ze al exspress geen lammeren  meer kregen bij de schapen op de heide omdat die zowiezo gepakt worden!!
wil dr ook bij zeggen dat het hier om drentse heide schapen gaat op ruige terrein! dus een relatief klein schaap op een terrein waar de vos kwa bewegelijkheid in zn voordeel staat!

Mvg tseard-jan
zonder natuur geen leven

HPM

Citaat van: tseardjan op april 08, 2012, 21:43:41 PM
Hierbij wil ik ook nog ff reageren!
ik was met dhr boonstra op lokatie toen de boer 4 kaal gevreten kadavers uit zn auto haalde!
wij zijn later nog even door het heide veld gelopen en het was gewoon een kerkhof aan schapebotten! de boerin was dr ook.bij en die vertelde mij dat ze al exspress geen lammeren  meer kregen bij de schapen op de heide omdat die zowiezo gepakt worden!!
wil dr ook bij zeggen dat het hier om drentse heide schapen gaat op ruige terrein! dus een relatief klein schaap op een terrein waar de vos kwa bewegelijkheid in zn voordeel staat!

Mvg tseard-jan

Vossen willen best aan schapenkadavers vreten maar dat wil niet zeggen dat ze die ook hebben doodgemaakt.
Honden doen dat wel.
Herman van der Meer

Rene Janssen

Is daar geen troep (verwilderde) honden actief? Dat lijkt mij bijna aan de hand, of wolven... ;). Is het niet een idee hier eens wat cameravallen op te hangen? Dan weet je het snel genoeg!


De vage foto's hebben ook mijn belangstelling!



René
René Janssen


Maarte5n

ook ik vind erg vaag dat een vos een schaap kan doden, voor mij is dat uitgesloten.
aanvreten van kadaver kan altijd maar of die er dan zo bij ligt (ondersteboven) door een vos? of is dat mensenwerk?
als je filmpjes bekijkt van vossen die aan een ree of schaap vreten en proberen te slepen als ze nog heel zijn krijgen ze hem bijna niet van zijn plek,

ik denk zelf dat het schapen zijn die gewoon dood gegaan zijn, en dan zijn aangevreten.
een ander groot zoogdier zoals lynx, verwilderde hond,wolf of honden waarmee geoefend is (zoals in dat laatse filmpje aan gedacht word) zijn allemaal kansen op het doden van schapen,

Verschillende mensen hebben weleens meegemaakt neem ik aan dat er zelfs reeen door huishonden worden gedood terwijl het volgens de eigenaar "normaal"zulke lieve honden zijn thuis.

Kan alles zijn, maar vossen nee daar denk ik niet aan.

Maarten
Maarten vd Berg

Oenanthe

Ondersteboven liggende schapen zijn gestorven juist omdat ze op hun rug terecht gekomen zijn en niet meer overeind kunnen komen. Een verwenteld schaap heet dat. Elke schapenhouder kent dat probleem. Een gestorven verwenteld schaap zal met graagte door een vos aangevreten worden maar een schapenhouder die de vos dan de schuld van het doodgaan geeft liegt bewust.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op april 11, 2012, 08:01:29 AM
Ondersteboven liggende schapen zijn gestorven juist omdat ze op hun rug terecht gekomen zijn en niet meer overeind kunnen komen. Een verwenteld schaap heet dat. Elke schapenhouder kent dat probleem. Een gestorven verwenteld schaap zal met graagte door een vos aangevreten worden maar een schapenhouder die de vos dan de schuld van het doodgaan geeft liegt bewust.

Tijdens een inventarisatie ben ik wel eens drie (of vier?) schapen tegengekomen. Ik herinner me een levend maar uitgeput op de rug op het land, een dood in de sloot en een ander nog levend in de sloot. Die laatste kon ik er in mijn eentje niet uitkrijgen. Ik heb daarom mijn inventarisatie onderbroken om de boer te gaan waarschuwen. Dat kostte erg veel tijd omdat die boer net een bruggetje had weggehaald.  Er kon geen bedankje af en hij maakte geen aanstalten om naar zijn schapen te gaan. Het enige wat hij zei was dat die rotvossen het hadden gedaan.
Herman van der Meer

Oenanthe

Ook in de sloot komen is een bekende doodsoorzaak van schapen. Dat kwam al voor toen ik nog op een boerderij werkte waar in de omgeving geen vossen voorkwamen. Elke dag moesten de schapen gecontroleerd en geteld worden. Wie dat nalaat vraagt om problemen en wie daar de vos de schuld van geeft zou geen schapen mogen houden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Deze boer was ook goed in het spuiten van zijn raaigrasweiland met herbiciden. Ik heb het hem zien doen bij harde wind tot het uiterste randje van de sloot, dus ook in de sloot en over het fraaie hooiland van de buren. Hij was ook niet bepaald geliefd bij de buren.
Herman van der Meer


Maarte5n

Maarten vd Berg

Maarte5n

Citaat van: Oenanthe op april 11, 2012, 08:01:29 AM
Ondersteboven liggende schapen zijn gestorven juist omdat ze op hun rug terecht gekomen zijn en niet meer overeind kunnen komen. Een verwenteld schaap heet dat. Elke schapenhouder kent dat probleem. Een gestorven verwenteld schaap zal met graagte door een vos aangevreten worden maar een schapenhouder die de vos dan de schuld van het doodgaan geeft liegt bewust.

Ik ben van mening dat dit schaap niet verwenteld is of hij moet vast gelegen zijn verwentellen gebeurt meestal bij vette schapen, drachtige schapen, ik zie hier niet echt in dat hij verwenteld is denk eerder dat iets hem ondersteboven getrokken heefd.
Maarten vd Berg

Merijn van den Hoogenhoff

Jaap Mulder heeft hierover een mooi rapport geschreven. `Schapen en vossen Waterland`Waarin precies verteld wordt dat het fysiek zo goed als onmogelijk is voor een vos om een schaap te doden. Tenzij het al verwenteld is (= onderste boven liggend). Dat is sowieso doodsoorzaak 1 bij schapen op ziektes na.
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff


Carolien

Ik vermoed dat er wel degelijk opzet in het spel is. Op dit moment worden er bij ons in de regio continue schapen/lammeren doodgebeten. (zie mijn eerdere bericht hierboven!) Alle hekken van de weides zijn geforceerd omgegooid, alle schapen hebben wonden aan hun nek, gewoon een doorgebeten strot. 18 stuks. Ik kan me niet voorstellen dat er 18 dieren onopgemerkt op hun rug hebben liggen sterven. Hier is heel veel meer aan de hand.Plus een vos die een schaap vilt (laat staan 18 stuks!)  Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk!!! Waarom krijgt de vos altijd de schuld?

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Oenanthe

Citaat van: Maarte5n op april 12, 2012, 15:35:21 PM
Ik ben van mening dat dit schaap niet verwenteld is of hij moet vast gelegen zijn verwentellen gebeurt meestal bij vette schapen, drachtige schapen, ik zie hier niet echt in dat hij verwenteld is denk eerder dat iets hem ondersteboven getrokken heefd.

Niemand heeft gesuggereerd dat het schaap op de foto verwenteld is. En jouw bewering dat verwentelen vooral bij vette en drachtige schapen voorkomt is ook niet juist. De oorzaak dat ze niet meer om kunnen draaien is meestal het feit dat ze niet geschoren zijn en daardoor zo'n dikke wollen jas aanhebben dat ze niet meer kunnen omrollen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Maarte5n

Citaat van: Oenanthe op april 13, 2012, 08:36:14 AM
Citaat van: Maarte5n op april 12, 2012, 15:35:21 PM
Ik ben van mening dat dit schaap niet verwenteld is of hij moet vast gelegen zijn verwentellen gebeurt meestal bij vette schapen, drachtige schapen, ik zie hier niet echt in dat hij verwenteld is denk eerder dat iets hem ondersteboven getrokken heefd.

Niemand heeft gesuggereerd dat het schaap op de foto verwenteld is. En jouw bewering dat verwentelen vooral bij vette en drachtige schapen voorkomt is ook niet juist. De oorzaak dat ze niet meer om kunnen draaien is meestal het feit dat ze niet geschoren zijn en daardoor zo'n dikke wollen jas aanhebben dat ze niet meer kunnen omrollen.

sorry klopt idd bedoelde ik met wol, en dan is het risico voller maar dit schaap zag er niet wollig uit daarom mijn vraagtekens over verwenteling.
Maarten vd Berg