Overzomerende ganzen

Gestart door bhendrikx, augustus 18, 2006, 20:42:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rikstar

lijkt mij inderdaad wel effectief. maar wel een beetje niet diervriendelijk zeg maar....

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 05, 2012, 10:42:01 AM
Er zijn dacht ik recentere topics hierover... Maar ganzen, zeker Grauwe ganzen, zijn goed te beheren in de broedgebieden. Het meest effectief is ervoor zorgen dat er geen mogelijkheid is om van broedgebieden naar fourageergebieden te gaan zodra de jongen geboren zijn. In de Deelen (FR) is er een succesvolle proef met het inrasteren van het broedgebied waardoor de overleving in de pullen-fase drastisch is gedaald.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

KorHaan

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 05, 2012, 10:42:01 AM

Het meest effectief is ervoor zorgen dat er geen mogelijkheid is om van broedgebieden naar fourageergebieden te gaan zodra de jongen geboren zijn. In de Deelen (FR) is er een succesvolle proef met het inrasteren van het broedgebied waardoor de overleving in de pullen-fase drastisch is gedaald.




Een oplossing Dr. Sickbock waardig....    "Ei, ei, deze methode zal ons verlossen van het ganzenprobleem".


(Dr. Sickbock is een buitengewoon onsympathieke wetenschapper in de Bommelstrips van Toonder; hij wordt neergezet als volstrekt - maar dan ook volstrekt- gewetenloos. Even briljant als gevoelloos onderwerpt hij zijn subjecten aan mensonterende proeven.)
Toonder had dat goed door.

Ik vind niet dat we de boeren maar in alles moeten behagen. Landbouwgrond zat in Polen en Canada, als het je hier niet bevalt...

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo



Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Rikstar op april 05, 2012, 11:38:19 AM
lijkt mij inderdaad wel effectief. maar wel een beetje niet diervriendelijk zeg maar....

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 05, 2012, 10:42:01 AM
Er zijn dacht ik recentere topics hierover... Maar ganzen, zeker Grauwe ganzen, zijn goed te beheren in de broedgebieden. Het meest effectief is ervoor zorgen dat er geen mogelijkheid is om van broedgebieden naar fourageergebieden te gaan zodra de jongen geboren zijn. In de Deelen (FR) is er een succesvolle proef met het inrasteren van het broedgebied waardoor de overleving in de pullen-fase drastisch is gedaald.
Wel het meest natuurlijk lijkt me. Ik betwijfel of schieten, en missen... en de stress die erbij uiteindelijk minder is dan de natuurlijke selectie in de jongen-fase.

Verder is het wel zo "we" als natuurbeherende sector veel landbouwgronden opkomen en laten omzetten naar natuur. Vervolgens worden zulke gronden geschikt gemaakt, vaak onbedoeld, als broedgebied voor ganzen waarna de ganzen schade aanrichten bij boeren. Als bij jou in de wijk iemand komt en 1000-en kippen in zijn tuin gaat houden, zullen die ook naar de buren gaan en daar de tuin leegvreten. Dat sta je dan toch ook niet toe?

Verder is het ook effectief om alle landbouwgronden uit de uiterwaarden te halen zoals ik aangaf, in dat geval doe in praktisch hetzelfde als een raster plaatsen. Je zorgt ervoor dat de ganzen geen eiwit rijk gras kunnen bereiken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jvogels

CiteerIk vind niet dat we de boeren maar in alles moeten behagen. Landbouwgrond zat in Polen en Canada, als het je hier niet bevalt...

Als de boeren en daarmee de vette hyperbemeste weilanden weg zijn zal het bestand aan ganzen even goed drastisch afnemen. We moeten niet doen alsof de ganzenpopulatie in Nederland een natuurlijk gebeuren is.