Zwart Schriftmos - Opegrapha atra?

Gestart door Sjors, april 02, 2012, 21:43:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjors

Zit ik goed met Zwart Schriftmos - Opegrapha atra?

Vandaag gevonden aan de oostzijde van een ratelpopulier in het Ritske Bosch nabij Burgum

http://waarneming.nl/waarneming/view/64152342
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

waterland01

Ik denk niet dat dit atra is. Als je goed kijkt, zie je dat de schijf van de apothecien nogal open is en het algehele beeld doet me ook niet aan atra denken. Opegrapha's zijn moeilijk. Met een foto moet je er echt heel dicht op zitten om er iets zinnigs over te kunnen zeggen, en zelfs dan is microscopisch onderzoek soms nodig voor uitsluitsel. Misschien kun je een uitsnede maken, zo scherp mogelijk en die op de site zetten?
Henk Timmerman

Sjors

Niet zo duidelijk, maar ik heb niet beter. Morgen misschien een nieuwe poging.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

Een nieuwe poging.
Het valt overigens niet mee om een acceptabele foto te maken.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

waterland01

De dikke, nogal brede en soms erg korte apothecien, plus de pycnidien, doen me vooral richting Opegrapha varia neigen.
Bij de echte varia (want er is een nieuwe, gelijkende soort, die viridipruinosa heet en gelig thallus, kleinere apothecien en groengele bepoedering op de pycndien heeft) vind je regelmatig witte bepoedering op de pycnidien.
Groeten,

Henk Timmerman
Henk Timmerman

Sjors

Een verdomd moeilijke materie dus!

En dan leest ik ook nog dat hij op populieren vaak samen met andere Opegrapha's als Opegrapha atra, ochrocheila en herbarum te vinden is.  :rolleye:

Er maar een onzekere varia van maken?

Hoe dan ook, hartelijk dank Peter voor de uitvoerige reactie.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

waterland01

Ik denk dat het varia of ochrocheila is, maar neig naar varia. Moet je dan eigenlijk microscopisch op de sporen testen...
Groeten,

Henk Timmerman
Henk Timmerman

kroonp

Citaat van: Sjors op april 04, 2012, 21:51:48 PM
Een verdomd moeilijke materie dus!

En dan leest ik ook nog dat hij op populieren vaak samen met andere Opegrapha's als Opegrapha atra, ochrocheila en herbarum te vinden is.  :rolleye:

Er maar een onzekere varia van maken?

Hoe dan ook, hartelijk dank Peter voor de uitvoerige reactie.

Peter? Henk!

Als je een stukje verzamelt en naar mij opstuurt dan zal ik hem voor je onder de microscoop leggen.
Groet

Peter Kroon