Pimpelmezen in de nestkast.

Gestart door Botervlieg, maart 26, 2012, 19:44:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Ik ben er van het weekend achter gekomen dat een paartje pimpelmezen een nest aan het bouwen is in het nestkastje op mijn balkon

Ik vind het reuze leuk want dit is voor het eerst dat ik dat meemaak.

Maar... ik heb wel allemaal vragen...

De mezen hebben de ingang "gemarkeerd". Ze zijn bezig geweest aan het nest bouwen, althans... Ik heb ze niet 1x met nestmateriaal gezien, maar overdag ben ik niet thuis en het nest is er wel.
Dat het van de pimpels is weet ik wel, want die zie ik wel rondom het huisje en het huisje ingaan. Hoelang duurt het nu ongeveer voor ze beginnen met eitjes leggen?
Wanneer kan ik ongeveer verwachten dat ze dat gaan doen? Is dat nog niet (veel) te vroeg? Echt veel rupsen (voor de jongen) zijn er volgens mij nog niet.

Van verschillende mensen heb ik gehoord dat ze ook "fake-nesten" maken, en er pas later eentje uitkiezen om in te broeden. Kan iemand mij daar meer over vertellen?

Ik heb begrepen dat je bij mezen in de stad best af en toe in het nestkastje kunt kijken, dat daardoor de mezen en/of het nest niet direct verstoort raakt.
Nou wil ik daar natuurlijk evengoed wel voorzichtig mee zijn. Het nest verstoren is niet wat ik wil! Maar als het tot eitjes leggen en broeden komt, zou ik het wel leuk vinden om te weten hoeveel eitjes ze hebben gelegd en hoeveel van de jongen daadwerkelijk zijn groot geworden en uitvliegen. Kan dat? En wanneer kan ik dat het beste doen?

Als de jongen vliegvlug zijn, is dat dan een kwestie van uit het huisje vliegen en weg, of blijven ze dan nog wel bijv op het balkon of in de tuin, in de buurt van het nest(kastje)?

Groetjes, Marleen

pia zz

#1
Dat je ze niet ziet met nestmateriaal, gebeurt veel vaker, in alle vroegte zijn ze al aan het bouwen, vaak wanneer je nog op bed ligt, dus je ziet het dan niet, het duurt ruim 2 weken, voordat de eitjes zijn uitgebroed, ze fladderen wat rond in de nestkast, voor zover mogelijk, eenmaal door het gat naar buiten, is er geen weg meer terug en zijn ze uitgevlogen.
heb zelf al jaren nestkasten in de tuin, maar ga nooit kijken, alleen van afstand, want verstoren is sneller gebeurd dan dat je er erg in hebt, en je wilt niet met een nest vol eitjes komen te zitten zonder dat de oudervogels nog komen opdagen, het uitvliegen zal een toevalstreffer worden, met wat geluk ben je getuige, de ouders gaan dan roepen , om zo de jongen naar buiten te krijgen, wanneer dat gebeurd is, vliegt de hele familie weg en komen ze niet meer terug in de nestkast. Ze kunnen nog wel wat in de omgeving blijven, als er voldoende voedselaanbod is....veel kijkplezier met de nestkast, maar nogmaals, kijk het liefste gewoon van afstand, zonder deurtjes of id open te maken, want dat geeft heel veel onrust.
  groet Pia.

Botervlieg

Hallo Pia,

Dank je wel voor je reactie.

Ik zal er rekening mee houden. Wat betreft de afstand... Het kastje hangt zo'n 30cm voor het keukenraam. In de keuken zal ik soms toch echt moeten zijn. Gelukkig kunnen ze wel vanaf de struik aan de overkant, de steunpilaren van het balkon en vanaf boompjes/struikjes op mijn balkon zien of de kust veilig is.

Overdag is de keukendeur altijd dicht, de katten kunnen dan niet daar op de prullenbak bij het raam gaan zitten. Als ik thuis ben, de deur open was en de mezen eraan komen, haal ik de katten daar ook weg als ze er zijn en doe de deur dicht. Of dat nodig is of overbodig, weet ik niet. Mijn katten komen niet op het balkon. En de kast hangt hoog genoeg zodat er sowieso geen kat bij kan.

Toch verbaast het me wel een beetje dat ze dit kastje in gebruik hebben genomen. Er komen duiven en kauwen op het balkon. Er hangt een voedersilo naast het huisje, zo ongeveer in de vliegroute.  Aan de andere muur hangen ook twee kastjes, met vrije vliegroute, uit de zon.... 

Over dat vroeg in de ochtend nestbouwen, aan wat voor tijden moet ik dan denken? Ik sta geregeld 5:45 naast mijn bedje, maar geen mees te bekennen. Ik had meer het idee dat dat begin van de ochtend is, uur of 7. Vaak zie ik ze eind van de middag ook, welliswaar zonder nestmateriaal, als ze op het balkon (voer) of bij de benedenbuurvrouw (struik) aan het eten zijn.
Ik had gelezen dat nestbouw 9 dagen duurt. Geen idee of dat juist is. Ben benieuwd.

Groetjes, Marleen

pia zz

Je staat soms versteld van de plaatsen waar nestjes worden gebouwd, soms zelfs in fietstassen of brievenbussen, zolang je de vogels gewoon laat geworden en niet stoort gaat het meestal wel goed, en wat je zegt, denk aan de katten, want die zijn heel inventief om ergens bij te kunnen komen.....wacht  het gewoon allemaal af, mochten ze straks jonkjes hebben, zul je ze af en aan zien vliegen met voedsel, veel succes en vogelplezier!!!
  groet Pia.

Botervlieg

Bedankt! Ben benieuwd! Mijn katten komen sowieso niet buiten, dus daar zullen ze geen gevaar van hebben. Ze kunnen hooguit van ze schrikken als er ineens een kat op de prullenbak (binnenshuis) bij het raam gaat zitten.

Het is echt zo leuk, ben heel benieuwd! (Als ze tenminste in dit huisje ook gaan eitjes leggen en broeden...)

Botervlieg

Zijn bij pimpelmezen mannetje en vrouwtje verschillend? Zo ja, hoe?

Groetjes, Marleen

Margreet Kwh

Volgens de ANWB Vogelgids: vrouwtje meestal iets valer dan mannetje, met smallere blauwe halsband. Bij de tekeningen staat nog: Vrouwtje met dofblauwe 'baret' en mannetje met helderblauwe 'baret'.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven


Botervlieg

Margreet en Harm, bedankt voor jullie reactie.

Is dit dan een mannetje? (Was ook gelijk mijn eerste indruk eigenlijk)


http://waarneming.nl/waarneming/view/64044930










Groetjes, Marleen

Margreet Kwh

In mijn ogen is dat een helderblauw petje, maar ik ben geen expert. Wacht dus op de petten-kenners!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Oenanthe

Hoi Marlene,

het geslacht van pimpelmezen is vrijwel nooit met zekerheid te bepalen. Er is zo veel overlap dat ik me er al jaren niet meer aan waag.

Het feit dat de vogels begonnen zijn met de nestbouw garandeert nog niet dat het nest ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Ik heb wel eens meegemaakt dat in een nestkast een prachtig afgebouwd nest zonder eieren zat, terwijl de ouders nergens meer te bekennen waren. Dat is jammer maar het is de natuur. Maak je geen zorgen dat de kast te dicht bij de keuken hangt. De mezen zijn dan vanaf het begin aan je aanwezigheid gewend. Storingsgevaar is er vooral in de periode voordat het broeden begint. Als ze eenmaal het volledige nest bebroeden laten ze het niet meer zo snel in de steek. Maar ga niet in de kast kijken als dat niet echt nodig is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Botervlieg

Bedankt Margreet en Maarten.

Ik weet inderdaad dat het niet 100% zeker is dat ze er ook eitjes gaan leggen, zoals ik schreef in mijn 1e post.

We zullen zien....

Groetjes, Marleen

HPM

Voor het eerst in lange tijd heb ik vandaag de nestkast op mijn balkon gecontroleerd en er zit een vrijwel compleet koolmezennest in, nog zonder eieren.  Het verbaasde me dat het al zo ver is want zo vaak zie ik ze niet. Ik had wel gezien dat er met grasjes, mos en haren werd gesleept, vandaar dat ik wilde weten wat de stand van zaken was.
Ik ben er ook allerminst zeker van dat ze hier ook zullen gaan broeden. Zo zit pa niet elke ochtend hier te zingen maar ook elders, dus het zou best kunnen zijn dat ze nog ergens anders in de buurt een plek hebben, misschien wel meer dan een.
Herman van der Meer

Botervlieg

Leuk Herman, dat je ook bent gaan kijken.

Tussen 7:45 en 8:00 wordt hier "ingecheckt", ik denk door het mannetje. Die zit dan in de tuin van de buurvrouw te roepen en komt daarna naar het balkon.
Donderdag was ik overdag thuis, meestal ben ik er overdag niet. Maar tot 12:00 zijn 2 pimpels steeds van- en naar het balkon gevlogen.

Of ze met nestmateriaal vliegen weet ik niet.

Begin van de middag zo rond een uur of 14:00 zijn ze er meestal ook wel even. En dan in de avond nog even. Tussen 17:00 en 19:00 zie ik ze wel, maar niet constant ofzo.
Heb dat niet echt bijgehouden.

Groetjes, Marleen

HPM

Citaat van: M. Baltus op maart 31, 2012, 15:42:46 PM
...

Tussen 7:45 en 8:00 wordt hier "ingecheckt", ik denk door het mannetje. Die zit dan in de tuin van de buurvrouw te roepen en komt daarna naar het balkon.
...

Vanochtend zat hij om kwart over vijf voor mijn raam te zingen. Twee uur voor zonsopkomst. Dat is een normale tijd hier momenteel, ook voor Merels.  In het buitengebied zingen ze dan nog lang niet want daar is het dan nog pikdonker, maar in de stad is het ook 's nachts licht.
Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: HPM op maart 31, 2012, 17:19:48 PM
Citaat van: M. Baltus op maart 31, 2012, 15:42:46 PM
...

Tussen 7:45 en 8:00 wordt hier "ingecheckt", ik denk door het mannetje. Die zit dan in de tuin van de buurvrouw te roepen en komt daarna naar het balkon.
...

Vanochtend zat hij om kwart over vijf voor mijn raam te zingen. Twee uur voor zonsopkomst. Dat is een normale tijd hier momenteel, ook voor Merels.  In het buitengebied zingen ze dan nog lang niet want daar is het dan nog pikdonker, maar in de stad is het ook 's nachts licht.

Door de weeks wordt ik zo tussen 5:15 - 5:45 wakker. Dan zijn er inderdaad wel al vogels aan het zingen. Welke en waar vandaan heb ik eigenlijk nog niet zo op gelet. Zal dat eens in de gaten houden. Maar ik weet dat tussen 7:45-8:00 de pimpels in elk geval in de tuin zitten en naar de nestkast gaan.

Botervlieg

Herman, (en de anderen natuurlijk)

Ik heb eens opgelet en ik hoor inderdaad 's morgens veel vogels zingen. Ook de pimpelmees al hoorde ik die iets verder weg.

Maar sinds 2-3 dagen lijkt er iets verandert. Ik hoor de pimpels nu 's morgens al heel vroeg, al voor 6u in onze tuin.
Hoe laat het precies is weet ik niet, was nog te slaperig om eraan te denken om op de wekker te kijken

Ook 's avonds rond een uur of 8 hoor en zie ik ze nog hier in de tuin en/of op het balkon.

(De heggenmus ook trouwens, die foerageert na 19u nog op mijn balkon. Om een of andere reden komt die altijd 's avonds hier dineren ;) )

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Hallo allemaal,

Voor wie het wil weten: Met de pimpels gaat het goed. Het lijkt erop dat er gebroed wordt sinds enkele dagen.

Even nog twee vraagjes.

- Op verschillende site's lees ik verschillende antwoorden. Hoeveel legsels hebben pimpels per jaar? De ene site zegt 1 de ander 2 weer andere 1-2 of 1 soms 2. Ik snap dat het per paar / nest / gebied kan verschillen, maar wat zijn jullie ervaringen of ideeën erover?

- Wanneer moet je de nestkast schoonmaken? Pas in september/oktober? Of ook nadat het eerste nest/legsel is uitgevlogen? Bouwt een pimpel voor een eventuele 2e legsel een nieuw nest of gebruikt ze die van de 1e ronde?

Groetjes, Marleen

Margreet Kwh

Citeer- Wanneer moet je de nestkast schoonmaken? Pas in september/oktober? Of ook nadat het eerste nest/legsel is uitgevlogen?
Ik had in 2010 een huisje te vroeg weggehaald en kreeg toen verschillende antwoorden op mijn vraag wanneer je zo'n huisje moet schoonmaken. Zie het topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=114444.msg764446#msg764446
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Dank je wel, Margreet.

Duidelijk. Dus de ene groep zegt na het uitvliegen leeghalen en de andere groep zegt sept/okt.

Daar ga ik maar eens over nadenken, wat ik dan wijsheid vind.

Groetjes, Marleen