De eerste/laatste gedocumenteerde ... van 2012

Gestart door Vincent Hart, maart 19, 2012, 22:12:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel van kammen

hmmmz...zou het overal zo vroeg zijn? Ik ga over 2 weekjes een week naar lesbos. Eigenlijk te vroeg in het seizoen...maar als ik dit zo zie....zou ik nog wel eens geluk kunnen hebben.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankmeer

#32
http://waarneming.nl/waarneming/view/64013400

28-3: na vele foute determinaties eindelijk de eerste gedocumenteerde 2012se Boompieper.

:right:
Frank van der Meer

HPM

Jaarvogels komen niet in de fenologielijst  voor omdat een eerste datum weinig zegt, maar bij sommige soorten is er wel iets te doen met de zang. Ik heb dus maar eens zingende Boomleeuwerik, Vink en Tjiftjaf uitgezocht.
In onderstaande tebelletjes staan jaar, 1e meldingsdatum van zang, 2e meldingsdatum van zang en de eerste geluidsopnamen van zang. Een enkele keer is er op de vroegste datum door meerdere mensen zang gemeld.
Net als bij de gewone fenologiesoorten moet je waarschijnlijk rekening houden met de toename van het aantal waarnemers, en hier ook nog eens met een toename van het aantal geluidsopnemers.
       
Jaar    1e dat    2e dat    Geluid

Boomleeuwerik zang
2008    28 jan    08 feb    25 feb
2009    24 jan    16 feb    07 mrt
2010    03 jan    24 feb    10 mrt
2011    09 feb    10 feb    15 feb
2012    10 jan    15 jan    01 feb

Vink zang           
2008    20 jan    01 feb    11 mei
2009    24 jan    27 jan    29 apr
2010    06 jan    21 jan    06 mrt
2011    04 jan    19 jan    16 feb
2012    04 jan    06 jan    20 feb

Tjiftjaf zang       
2008    10 feb    11 feb    13 apr
2009    09 feb    19 feb    (20 mrt)
2010    03 feb    12 feb    24 mrt
2011    17 jan    08 feb    20 mrt
2012    01 jan    09 jan    12 mrt

Herman van der Meer

Vincent Hart

Top! Ik heb nog even navraag gedaan bij die zingende tjif op 1 januari.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op maart 30, 2012, 17:59:08 PM
Top! Ik heb nog even navraag gedaan bij die zingende tjif op 1 januari.

Ja, die opmerkelijk, maar als je ziet dat de tweede op 9 januari was is het ook weer niet zo gek
Herman van der Meer

Jan vH

Citaat van: HPM op maart 30, 2012, 18:00:57 PM
Citaat van: Vincent Hart op maart 30, 2012, 17:59:08 PM
Top! Ik heb nog even navraag gedaan bij die zingende tjif op 1 januari.

Ja, die opmerkelijk, maar als je ziet dat de tweede op 9 januari was is het ook weer niet zo gek

Ze werden dit 'seizoen' al eerder zingend gemeld: http://waarneming.nl/waarneming/view/62332956 (30 december).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

Citaat van: Jan vH op maart 30, 2012, 18:06:56 PM
Citaat van: HPM op maart 30, 2012, 18:00:57 PM
Citaat van: Vincent Hart op maart 30, 2012, 17:59:08 PM
Top! Ik heb nog even navraag gedaan bij die zingende tjif op 1 januari.

Ja, die opmerkelijk, maar als je ziet dat de tweede op 9 januari was is het ook weer niet zo gek

Ze werden dit 'seizoen' al eerder zingend gemeld: http://waarneming.nl/waarneming/view/62332956 (30 december).

Dat heb ik genegeerd omdat je dan moet gaan bepalen wat het begin van het seizoen is. Gewoon op jaarbasis dus maar.
Overigens zingen Vinken denk ik ook wel op de trek. Kepen doen dat zeker.

Herman van der Meer

henkjanvdkolk

Citaat van: HPM op maart 30, 2012, 18:16:16 PM
Citaat van: Jan vH op maart 30, 2012, 18:06:56 PM
Citaat van: HPM op maart 30, 2012, 18:00:57 PM
Citaat van: Vincent Hart op maart 30, 2012, 17:59:08 PM
Top! Ik heb nog even navraag gedaan bij die zingende tjif op 1 januari.

Ja, die opmerkelijk, maar als je ziet dat de tweede op 9 januari was is het ook weer niet zo gek

Ze werden dit 'seizoen' al eerder zingend gemeld: http://waarneming.nl/waarneming/view/62332956 (30 december).

Dat heb ik genegeerd omdat je dan moet gaan bepalen wat het begin van het seizoen is. Gewoon op jaarbasis dus maar.
Overigens zingen Vinken denk ik ook wel op de trek. Kepen doen dat zeker.

Ja, inderdaad doen vinken dat ook volop. Dat is vaak goed merkbaar rond deze tijd als groepen Vinken op doortrek aan de grond zitten. Een gedeelte is aan het foerageren, terwijl er ook een gedeelte in de bomen eromheen aan het zingen is. Kepen ook weer horen zingen afgelopen week, mooi is dat  :) !
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Yeronimo

Gevolg klimaatverandering dat vele vogels eerder komen dan normaal net als in Amerika?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

frankneijts

Citaat van: henkjanvdkolk op maart 30, 2012, 19:03:01 PM
Citaat van: HPM op maart 30, 2012, 18:16:16 PM
Citaat van: Jan vH op maart 30, 2012, 18:06:56 PM
Citaat van: HPM op maart 30, 2012, 18:00:57 PM
Citaat van: Vincent Hart op maart 30, 2012, 17:59:08 PM
Top! Ik heb nog even navraag gedaan bij die zingende tjif op 1 januari.

Ja, die opmerkelijk, maar als je ziet dat de tweede op 9 januari was is het ook weer niet zo gek

Ze werden dit 'seizoen' al eerder zingend gemeld: http://waarneming.nl/waarneming/view/62332956 (30 december).

Dat heb ik genegeerd omdat je dan moet gaan bepalen wat het begin van het seizoen is. Gewoon op jaarbasis dus maar.
Overigens zingen Vinken denk ik ook wel op de trek. Kepen doen dat zeker.

Ja, inderdaad doen vinken dat ook volop. Dat is vaak goed merkbaar rond deze tijd als groepen Vinken op doortrek aan de grond zitten. Een gedeelte is aan het foerageren, terwijl er ook een gedeelte in de bomen eromheen aan het zingen is.   :) !

Nog nooit iets van gemerkt bij Vinken, wel bij allerlei andere vinken........ I.t.t. andere vinkachtigen zijn Vinken erg territoriaal en zo'n gedrag, in groepjes gaan zitten zingen, past daar niet bij. Sommige Vink-mannen zullen best al 's een bekje open trekken terwijl ze nog op trek zijn maar het echte geweld bewaren ze toch tot de broedplaatsen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

petermeer

#41
De eerste foto van Huiszwaluw gemaakt op 30 maart 2012.

:right:
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

HPM

#42
Citaat van: petermeer op maart 30, 2012, 21:36:52 PM
De eerste foto van Huiszwaluw gemaakt op 30 maart 2012.

Hoe zit het eigenlijk met de eerste melding van 2011?  21 februari is hoe dan ook helendal nogal-wel-zo-tamelijk buitengemeen zéér extreem vroeg en het zou ook nog eens om een bezet nest gaan.

PS. Het zijn zelf drie verborgen meldingen van bezette nesten  (1, 2 en 3 nesten). Dat lijkt me toch wat al te dol.
Herman van der Meer

Steven Wytema

Citaat van: Vincent Hart op maart 30, 2012, 15:02:56 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 30, 2012, 14:49:29 PM
Draaihals 30-3 met foto http://waarneming.nl/waarneming/view/64068412
Poeh ... Er is wel iets aan de hand dit jaar (nog een stapje verder dan 'elk jaar iets vroeger').
Ja idd.


Maar kan een admin please wel ff die 2 december-waarnemingen "obscuren"?
http://waarneming.nl/soort/stats/39?tab=&id=&user=0&year=0&month=12&sex=0
Steven Wytema


frankmeer

#44
Frank van der Meer

HJDT

Citaat van: hiskodevries op maart 30, 2012, 15:25:20 PM
Vincent, spreek je eens uit. Wat is er aan de hand ? gaarne met voorbeelden

Er is aan de hand dat sommige zomergasten wel erg vroeg zijn, een voorbeeld daarvan heb je zelf gegeven met die Draaihals.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

KorHaan

Citaat van: HPM op maart 30, 2012, 22:13:57 PM
Citaat van: petermeer op maart 30, 2012, 21:36:52 PM
De eerste foto van Huiszwaluw gemaakt op 30 maart 2012.

.....   helendal nogal-wel-zo-tamelijk buitengemeen zéér extreem vroeg ....



Leuk, Herman; Oehoeboeroe uit Paulus de Boskabouter... ;D

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

hiskodevries

Citaat van: HPM op maart 30, 2012, 22:13:57 PM
Citaat van: petermeer op maart 30, 2012, 21:36:52 PM
De eerste foto van Huiszwaluw gemaakt op 30 maart 2012.

Hoe zit het eigenlijk met de eerste melding van 2011?  21 februari is hoe dan ook helendal nogal-wel-zo-tamelijk buitengemeen zéér extreem vroeg en het zou ook nog eens om een bezet nest gaan.

PS. Het zijn zelf drie verborgen meldingen van bezette nesten  (1, 2 en 3 nesten). Dat lijkt me toch wat al te dol.
herman, dat klopt wel, voorheen was vertaling van die code nestvondst, iemand heeft de vertaling gewijzigd naar een andere betekenis.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op maart 31, 2012, 08:05:34 AM
Citaat van: HPM op maart 30, 2012, 22:13:57 PM
Citaat van: petermeer op maart 30, 2012, 21:36:52 PM
De eerste foto van Huiszwaluw gemaakt op 30 maart 2012.

Hoe zit het eigenlijk met de eerste melding van 2011?  21 februari is hoe dan ook helendal nogal-wel-zo-tamelijk buitengemeen zéér extreem vroeg en het zou ook nog eens om een bezet nest gaan.

PS. Het zijn zelf drie verborgen meldingen van bezette nesten  (1, 2 en 3 nesten). Dat lijkt me toch wat al te dol.
herman, dat klopt wel, voorheen was vertaling van die code nestvondst, iemand heeft de vertaling gewijzigd naar een andere betekenis.

Maar overjarige nesten horen niet bij de fenologie en op 21 februari door Huiszwaluwen bezette nesten is helendal nogal-wel-zo-tamelijk buitengemeen onwaarschijnlijk.
Herman van der Meer

Corstiaan Beeke

Ik ben erg voor goed documenteren van waarnemingen en vraag daar zelf in onze regio ook regelmatig om. De opmerking die je hier maakt, suggereert echter dat alle niet gedocumenteerde waarnemingen foutieve determinaties betreffen. Daar hoeft natuurlijk helemaal niet...

Citaat van: frankmeer op maart 30, 2012, 16:53:07 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/64013400

28-3: na vele foute determinaties eindelijk de eerste gedocumenteerde 2012se Boompieper.

:right:

frankmeer

Citaat van: Corstiaan Beeke op maart 31, 2012, 18:06:17 PM
Ik ben erg voor goed documenteren van waarnemingen en vraag daar zelf in onze regio ook regelmatig om. De opmerking die je hier maakt, suggereert echter dat alle niet gedocumenteerde waarnemingen foutieve determinaties betreffen. Daar hoeft natuurlijk helemaal niet...

Citaat van: frankmeer op maart 30, 2012, 16:53:07 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/64013400

28-3: na vele foute determinaties eindelijk de eerste gedocumenteerde 2012se Boompieper.

:right:

Uiteraard.
Frank van der Meer

HPM

Sorry, geen nieuwe maar ik wil even iets kwijt over fenologie van Fitissen.
Mijn eerste zekere dit jaar was op op 23 maart (Meeslouwerspolder) en de eerste en toen enige in Meijendel op de 29e. Dat was in de zuidelijke helft. Op de 31e had ik daar geen enkele Fitis, maar vanochtend tientallen. Opvallend was dat ik ze in de noordelijke helft van Meijendel vrijwel niet heb gehoord, terwijl ik daar veel langer ben geweest dan in het zuiden. Toen ik richting huis ging vielen gelijk de zingende Fitissen in het zuiden weer op.
Vroeger heb ik ook al eens vastgesteld dat eerste zomervogels in Meijendel vaak een dag eerder werden vastgesteld dan in Berkheide. Dat is een afstand van maximaal 10 kilometer.
Herman van der Meer

frankmeer

Frank van der Meer

Guus Peterse

Citaat van: HPM op april 03, 2012, 17:52:49 PM
Sorry, geen nieuwe maar ik wil even iets kwijt over fenologie van Fitissen.
Mijn eerste zekere dit jaar was op op 23 maart (Meeslouwerspolder) en de eerste en toen enige in Meijendel op de 29e. Dat was in de zuidelijke helft. Op de 31e had ik daar geen enkele Fitis, maar vanochtend tientallen. Opvallend was dat ik ze in de noordelijke helft van Meijendel vrijwel niet heb gehoord, terwijl ik daar veel langer ben geweest dan in het zuiden. Toen ik richting huis ging vielen gelijk de zingende Fitissen in het zuiden weer op.
Vroeger heb ik ook al eens vastgesteld dat eerste zomervogels in Meijendel vaak een dag eerder werden vastgesteld dan in Berkheide. Dat is een afstand van maximaal 10 kilometer.
Het is me de laatste dagen ook al opgevallen dat terwijl er zuidelijker in het land al volop fitissen gemeld worden (zelf had ik ze ook al rond Delft en bij Nieuwendijk), ik er hier in het midden (rond Utrecht, verre van Noordelijk dus) nog de grootste moeite mee had. En nog steeds trouwens: vandaag twee gevonden. Ze sijpelen blijkbaar maar langzaam omhoog.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: guusp op april 03, 2012, 18:47:21 PM
Citaat van: HPM op april 03, 2012, 17:52:49 PM
Sorry, geen nieuwe maar ik wil even iets kwijt over fenologie van Fitissen.
Mijn eerste zekere dit jaar was op op 23 maart (Meeslouwerspolder) en de eerste en toen enige in Meijendel op de 29e. Dat was in de zuidelijke helft. Op de 31e had ik daar geen enkele Fitis, maar vanochtend tientallen. Opvallend was dat ik ze in de noordelijke helft van Meijendel vrijwel niet heb gehoord, terwijl ik daar veel langer ben geweest dan in het zuiden. Toen ik richting huis ging vielen gelijk de zingende Fitissen in het zuiden weer op.
Vroeger heb ik ook al eens vastgesteld dat eerste zomervogels in Meijendel vaak een dag eerder werden vastgesteld dan in Berkheide. Dat is een afstand van maximaal 10 kilometer.
Het is me de laatste dagen ook al opgevallen dat terwijl er zuidelijker in het land al volop fitissen gemeld worden (zelf had ik ze ook al rond Delft en bij Nieuwendijk), ik er hier in het midden (rond Utrecht, verre van Noordelijk dus) nog de grootste moeite mee had. En nog steeds trouwens: vandaag twee gevonden. Ze sijpelen blijkbaar maar langzaam omhoog.

Het fenomeen is natuurlijk op grotere schaal welk bekend, maar vandaag in Meijendel was wel extreem.
Herman van der Meer

Yeronimo

In het Leeuwarderbos gister (3 april) al drie fitissen terwijl ze er gister niet zaten. Eergister in het ottema wiersmareservaat (10 km oostelijk van Leeuwarden) al 6 stuks en in de Alde Feanen (10 km zuidoostelijk van Leeuwarden) afgelopen donderdag al 5. Lijkt hier dus beetje anders te lopen, namelijk dat ze meest gunstige plekken als eerst bezetten en dan de restgebieden daarna doen?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

hiskodevries

Citaat van: Yeronimo op april 04, 2012, 00:14:32 AM
In het Leeuwarderbos gister (3 april) al drie fitissen terwijl ze er gister niet zaten. Eergister in het ottema wiersmareservaat (10 km oostelijk van Leeuwarden) al 6 stuks en in de Alde Feanen (10 km zuidoostelijk van Leeuwarden) afgelopen donderdag al 5. Lijkt hier dus beetje anders te lopen, namelijk dat ze meest gunstige plekken als eerst bezetten en dan de restgebieden daarna doen?
dat zou best een goede theorie kunnen zijn, zie ook http://waarneming.nl/presentie.php?datum_va=20120321&weken=16&diergroep=1&soort=89&interval=d&akt=A
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: Yeronimo op april 04, 2012, 00:14:32 AM
In het Leeuwarderbos gister (3 april) al drie fitissen terwijl ze er gister niet zaten. Eergister in het ottema wiersmareservaat (10 km oostelijk van Leeuwarden) al 6 stuks en in de Alde Feanen (10 km zuidoostelijk van Leeuwarden) afgelopen donderdag al 5. Lijkt hier dus beetje anders te lopen, namelijk dat ze meest gunstige plekken als eerst bezetten en dan de restgebieden daarna doen?

Dat gaat in mijn voorbeeld van Meijendel niet op.
Herman van der Meer

Peter Verhelst

#59
En gister de eerste Reuzenstern: http://waarneming.nl/waarneming/view/64159643 in de Hardenhoek.

:right: