Zoogdieren geluid

Gestart door Botervlieg, maart 24, 2012, 06:20:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Van de week liep ik in Koningshof langs een grote dennenboom, waar ik al eventjes een eekhoorn had horen eten.
Je hoort dan geknabbel en vervolgens de dennenappel die stuiter-de-stuiter door de takken naar beneden valt en op de grond ploft.
Ik zag de eekhoorn niet, maar een week geleden toen ik er was zat die er ook dus... niet belangrijk.
Ik wilde weglopen waarop de eekhoorn ineens druk geluid begon te maken.
Ik had dat al wel vaker gehoord, en ik had het idee dat het met territorium te maken had. Ik zag de eekhoorn nu wel, ze wiebelde met de staart en stampte met de pootjes.

Ik liep verder en liep na te denken over geluiden van zoogdieren.

Sinds een week of 2 heb ik de veldgids zoogdieren en daar las ik ook bij bijvoorbeeld de egel dat die geluid maakt.
Ik heb hier in mijn buurt 3-4 jaar geleden een egel 's avonds zien lopen, toen deed ik nog niet aan waarneming.
Maar o wat zou ik dat beestje graag terugzien en op mijn lijstje kunnen zetten.
Op waarneming heb ik het geluid opgezocht. Geen idee of ik dat ga herkennen en op welke afstand het hoorbaar is.

Soms als ik in de duinen loop hoor ik druk gepiep. Het doet mij dan denken aan muizen, maar of die dat op dat moment inderdaad zijn, dat weet ik niet.

Iemand vroeg me ook om in een bepaald gebied op te letten op boommarters. Ik meen ergens gelezen te hebben dat die ook geluid kunnen maken.
Op waarneming is daar (nog) geen geluid van.

En een van mijn wensen is nog steeds om een keer met een batdetector te kijken welke vleermuizen in mijn buurt leven, maar ik heb geen batdetector en ook geen kennis over die geluiden.
Dus ik ben nog op zoek naar iemand die dat eens met mij zou willen doen.

Hoe zit dat met jullie, wat zijn jullie ervaringen met zoogdieren en geluid?
Het lijkt mij erg leuk als iemand die beschikt over goede geluid-apparatuur, zou willen proberen meer zoogdiergeluiden op waarneming te zetten. Ik heb daar zelf helaas de materialen niet voor.

Groetjes, Marleen

Jeroen Nagtegaal

Ik heb denk ik de meeste egels in de avonduren gevonden op geluid. Het geluid is vrij zacht en van maar enkele meters hoorbaar. Spitsmuizen hoor je geregeld in wegbermen, een soort durf ik er niet aan te plakken. Maar mogelijk zijn ze wel op soort te determineren mbv sonagrammen?
Dwergvleermuizen kun je in het stedelijk gebied elke avond wel horen, zijn wat vreemde klikjes/piepjes.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

DunesUnLimited

Marleen,

lijkt me leuk om een keer op zoek te gaan naar vleermuizen in de Koningshof. Niet dat ik heel ervaren ben, maar ik heb in ieder geval wel twee bat detectors.

Bernard

Bernard van Duijnen

Botervlieg

Citaat van: DunesUnLimited op maart 29, 2012, 11:10:42 AM
Marleen,

lijkt me leuk om een keer op zoek te gaan naar vleermuizen in de Koningshof. Niet dat ik heel ervaren ben, maar ik heb in ieder geval wel twee bat detectors.

Bernard

;D Gaaf! Heel graag!!  B)

Ik stuur je een pb!

Groetjes, Marleen