Nikon edg fieldscopes en verrekijkers

Gestart door M. Hoogteijling, november 06, 2011, 20:30:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

M. Hoogteijling

Bedankt voor je verpakkingstip Syb. De HGL heb ik zelf gehad maar ik had geen last van gebungel. De EDG heb ik alleen vastgehad, zonder draagriem. Goed om daar wel op te letten, had ik helemaal niet bij stilgestaan onder de aanname dat dat allemaal wel voor elkaar moest zijn. Terwijl het inderdaad een verschil maakt want een goede stand/houding/brede draagriem laat een kijker stukken lichter lijken.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

sybo

Hoe verder je de kijker moet uitbuigen, hoe minder last je ervan hebt. Maar als je ogen dichtbij elkaar staan zoals bij mij , dan is het knap hinderlijk. Ook op Engelstalige forums werd /wordt over deze hinderlijke eigenschap van de HGL's gemopperd.
Ik heb net even foto's zitten te kijken van de HGL en de EDG en het lijkt dat Nikon de gaten bij de EDG een stuk verder naar de zijkant heeft geplaatst en de kritiek van gebruikers dus ter harte heeft genomen. Alleen dat zou al een hele vooruitgang van de EDG zijn t.o.v. de HGL, ongeacht alle optische verbeteringen. Over ergonomie gesproken.

KorHaan

Hier een test van de EDG 10x42 met indrukwekkende resultaten:

http://www.allbinos.com/215-binoculars_review-Nikon_10x42_EDG.html

De bevestigingspunten voor de kijkerriem zitten inderdaad verder op de zijkanten van de kijker; hij zal dus plat op het lichaam hangen. Ook een ergonomische verbetering t.o.v. de HGL.

De objectiefkappen kunnen met rubber ringen om de kijkerbuizen bevestigd worden. Er zijn op de binnenrand van de objectiefbuizen twee nokjes overgebleven waar bij de open-brug EDG I de tweede scharnier zat. Die nokjes zijn handig bij het bevestigen van de objectiefkappen aan de kijker; in de rubber ringen is een gat uitgespaard dat precies om zo'n nokje heen past. Verlies van objectiefkappen is daarmee zo goed als uitgesloten. Ergonomisch bedacht van Nikon.

Vriendelijke groet,

Ronald

KorHaan

Citaat van: M. Hoogteijling op december 29, 2011, 19:49:38 PM
Goeie invalshoeken voor een nieuw topic: de wensen van de vogelaar vwb de ergonomie van kijkers!

....

Nieuw topic starten dan maar voor de suggesties van Ronald?


Ha Marijn,

Ik wil daar wel een nieuw topic over starten.

Een jaartje of vijf terug heb ik wat suggesties geplaatst op Birdforum, daar heeft het Binocular forum hartelijk om gelachen. Misschien wel leuk als ik daarvan de schetsen nog even opzoek.

Vriendelijke groet,

Ronald



marijn

Besten,

Ik heb deze week een Nikon EDG 8x32 aangeschaft.
Vandaag uitgepakt en hij kijkt en voelt op het eerste gezicht echt heerlijk.
Meer info binnenkort, als ik hem in het veld geprobeerd heb!

groeten,
Marijn (P.)
Marijn Prins

M. Hoogteijling

Gefeliciteerd met je aanwinst Marijn,

Heb je ook een pb'tje gestuurd en ben voor het topic erg benieuwd naar je praktijkervaringen met de kijker en naar je afwegingen om juist deze aan te schaffen.

Hoor het graag,

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Ik ben ook wel benieuwd naar de EDG, want zoveel hoor je daar niet van.

Ik zie ze nooit in winkels, in tegenstelling tot Swarovski, Zeiss en Leica.
Heb je je EDG via internet aangeschaft, Marijn? Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de 8x32. Op Birdforum.net wordt dit model al de hemel ingeprezen, dus elk commentaar klinkt mij als muziek in de oren.

Gefeliciteerd met je nieuwe topoptiek!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

sybo

Ik ben ook benieuwd naar je bevindingen. Vooral ook wat betreft de scherpte-diepte. Ik heb een Nikon hgl 8x32 gehad en één van de dingen die mij daaraan niet zo beviel, was dat als je bv. naar een vogel probeerde te kijken die wat achter takken verscholen zat, het heel moeilijk was om die vogel dan scherp te krijgen. Het kwam dan heel precies, millimeter werk op de stelknop. En de vogels bleven helaas niet rustig zitten te wachten tot ik klaar was. Ik woon in een bosrijke omgeving dus zulke situaties kwamen nog al regelmatig voor. Maar er waren ook allerlei dingen aan de hgl die mij wel erg bevielen. Dus misschien is de edg een goede upgrade voor mij.

M. Hoogteijling

#38
Ook ik heb er een, en wel een Nikon EDG 8x42. M'n bevindingen zal ik delen maar verwacht geen wetenschappelijke onderbouwing :-)  Eerst genieten!

Reden aanschaf: 8x kijkt voor mij rustiger met groot blikveld tov 10x. Eerste vergelijking met Swarovision: m.i. even goed qua beeld, ligt net zo lekker en rustig in de hand maar een stuk goedkoper, heerlijke focusring. In vergelijking tot voorganger Zeiss FL 10x42: warmer beeld, betere randscherpte (door field flattener lenzen), iets meer kleurdetail, lekkerder scherpstellen, meer scherpte/diepte. En natuurlijk de voorjaarskriebels!

Over een tijdje meer parkijkervaringen

Een dqg later en een uurtje buiten geweest: bovenstaande wordt dubbel en dwars bevestigd waarbij vooral opvallen: scherpstellen wat zwaarder maar zeer precies (geen twijfel maar meteen goed scherp), heerlijke draagbalans, warmer beeld waardoor iets meer kleurdetail zichbaar is, heerlijk groot beeld met alle randscherpte. En natuurlijk de zo gewenstevoordelen van 8x vergroting.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

M. Hoogteijling

Aanvulling op nikon edg 8x42 na nog wat eerste indrukken:
- heerlijke ergonomie en materialen, houdt ook makkelijk met 1 hand vast (ben petloos)
- erg goede kleurweergave tegen felle achtergrond (zeiss bijna te schel)
- lichtsterkte in avond en ochtend uitstekend
- objectiefkappen laten zich lastig vastzetten maar laten makkelijk los
- fijne draagriem die makkelijk verstelbaar is (systeem van swaro)
- dioptrie-instelling werkt precies en zit bij mij goed vast
- geen vuil/druppelwerende coating maar geen idee hoe madelig dat in de praktijk is
- onbekendheid merk doet vrezen voor inruilwaarde (ondanks lagere aanschafprijs) hoewel ik met deze natuurlijk echtn rest van mn leven doe  :angel:
- "voelt" tot nu toe erg natuurlijk en "past" beter dan mn zeiss, bevestigt zijn topstatus
- in alles ook een verbetering tov de nikon hgl (die volgens mij nog gewoon wordt verkocht als model eronder), maar de focusseerinrichting blijft even goed
- ik heb momenteel geen idee wat er nog beter kan, als het menselijk oog dat qua optiek al aan kan

Binnenkort een directe vergelijking met een swarovision el 10x42
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

#40
Goeie opsomming, Marijn, bedankt.


Dat er geen vuil/druppelwerende coating op de oculairs en objectieven zit, is op zich geen probleem, als je een oculair-regenkapje gebruikt. Druppels op de oculairs zijn hinderlijk, hinderlijker dan druppels op de objectieven. Zelfs met regenwerende coatings is het nog altijd zinnig om in de regen een regendekseltje te gebruiken, heb ik gemerkt.

Ik kijk alvast uit naar je vergelijking met de Swarovision; ik lees ook nog even wat reviews over de EDG. Nikon is een merk waar ik nog geen enkel topmodel van heb gehad. In 1999 op het vogelfestival in het Lauwersmeer wel door een Nikon Venturer 10x42 gekeken (kort); heel erg mooi beeld, geweldige randscherpte, geweldige kleurweergave, ragscherp. Ik vond hem te zwaar (950 gram) en het middenscharnier was nogal slap in dit demomodel. Later een Leica gekocht, maar die Venturer ( de voorloper van de HGL ) heb ik altijd onthouden als een topkijker. Waarschijnlijk omdat ik toen voor het eerst door een topmodel keek. Dat verandert toch je kijk op kijkers.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo



sybo

Marijn (P), heb je de 8x32 al uitgeprobeerd?  De bevindingen van de andere Marijn zijn voor mij zeer positief. Ze voldoen aan de verwachtingen die ik had van de EDG, alleen heb ik echter meer interesse voor de 8x32. En daar ben ik dus vooral naar de prestatie in scherpte-diepte geïnteresseerd, want die zijn over het algemeen bij een 8x32 slechter dan bij een 8x42. Dus als een 8x42 goed presteert dan wil dat nog niet zeggen dat een 8x32 ook goed daarin is. Ben benieuwd.

M. Hoogteijling

#42
Ik lees dat ik de focusinstelling van de nieuwe edg hetzelfde waardeer als die van de hgl. De overeenkomst die ik heb is dat het voor mij beiden precieze scherpstellers zijn op een heerlijke manier: bam! Zonder twijfel snel superscherp.

De edg draait, voor zo ver ik de hgl in herinnering kan roepen, wat zwaarder scherp en de scherpte-diepte is verbeterd.

Eerlijk is eerlijk: Toen ik enkele maanden gelden de swaro en nikon bij de winkel voor de deur vergeleek constateerde ik miniem verschil in het voordeel van de swarovision. Ben erg benieuwd of dat na enige gewenning aan de nikon nog steeds zo is. Aankoopreden: fantastische scherpte, heerlijk breed veld, geen "rolling ball" effect wat ik bij de swaro wel merkte zij het zeker niet hinderlijk, lekkerste scherpstelmechanisme, ergonomie, prijs (in vgl dan tot de oostenrijkse reus), wat anders dan anders

Ben wel erg benieuwd naar de praktijkervaring van Marijn P want ik heb de 8x32 niet bekeken.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Geen "rolling ball " in de EDG. Daar had ik je nog naar willen vragen. Fijn dat ik dat niet hoef te doen.
Klinkt goed.

En " bam! Zonder twijfel snel superscherp"  klinkt ook heel goed. "Pops into focus" zouden de Britten zeggen. ;D

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

M. Hoogteijling

#44
Ha Ronald,

Bedankt voor de engelstalige aanvulling, inderdaad veel poëtischer en sprekender  ;)

Het "rolling ball"-effect bij de EL is volgens mij sterk persoonsgebonden en gezien de aantallen in het veld voor slechts een enkeling de reden om van aanschaf af te zien. Ik had bij de Nikon een rustig beeld bij kijkend heen en weer bewegen en zag door de Swaro net een tikje "beweging" wat door gewenning mij al snel niet meer zou opvallen. 

Ben benieuwd of ik straks andere verschillen ontdek met de Swaro als ik gewend ben aan mn Nikon. De vergelijking zal dan niet helemaal op gaan want hij gaat het opnemen tegen een 10x42.

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

sybo

Citaat van: M. Hoogteijling op maart 21, 2012, 15:37:40 PM
Ben wel erg benieuwd naar de praktijkervaring van Marijn P want ik heb de 8x32 niet bekeken.

Heb je wel de 7x42 kunnen uitproberen? Die lijkt mij ook wel interessant.

M. Hoogteijling

#46
Citaat van: sybo op maart 22, 2012, 20:33:32 PM
Citaat van: M. Hoogteijling op maart 21, 2012, 15:37:40 PM
Ben wel erg benieuwd naar de praktijkervaring van Marijn P want ik heb de 8x32 niet bekeken.

Heb je wel de 7x42 kunnen uitproberen? Die lijkt mij ook wel interessant.

De 7x42 heb ik niet gezien en niet overwogen, had mn zinnen al op de 8x gezet. Weet ook niet of ze die hadden in de winkel

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

M. Hoogteijling

#47
Vandaag een hele korte vergelijking gedaan met een Swarovision EL 10 x 42. Verwacht aub geen enkele professionaliteit. Het zijn louter eerste indrukken en denk ook dat ik het daarbij laat: De EDG voelt gewoon erg natuurlijk aan en kijkt heerlijk.

Formaat: EDG is korter dan de EL (al bijna een centimeter)
Ergonomie: gelijk
Eye relief (of het lichtcirkeltje wat je in het oculair ziet) is natuurlijk flink groter in de EDG
Lichtsterkte: vandaag met dit mooie weer geen verschil te zien
Scherpte: hoe groter de afstand hoe meer ik de indruk heb dat de Swaro iets meer detail vertoont maar dat kan aan de grotere vergroting liggen.
Rolling ball effect: De EDG heeft een vlakker beeld met minder bollingen wat een rustiger indruk geeft
Focus: EDG in één keer goed en draait lekkerder (zwaarder maar soepeler)
Scherpte-diepte niet getest maar indruk van de ander was dat ze niet verschilden

Kortom, beiden fantastisch door de field flatteners wat een zalige randscherpte geeft. Puur optisch heeft Swaro volgens mij nog altijd een fractie voorsprong met een erkende goede service maar weegt dat op tegen het fijnere scherpstellen en rustiger beeld van de EDG? En de lagere prijs die goed mogelijk is?

En dan nu een stukje geknipt en geplakt uit de vele tests  ;)  : Neem de EDG in elk geval mee in je overwegingen en kies dan op basis van je persoonlijke voorkeuren. Ik ben in elk geval erg blij met de mijne  ;D

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Ja, dat is wel duidelijk, dat jij blij met je EDG bent!  ;D  Goed zo, zou ik zeggen!  :duim: 8)

Dank voor je bevindingen! Het ziet er naar uit, dat deze kijkers elkaar - afgezien van vergroting - niet veel ontlopen. De Swarovision is geheel vrij van pin-cushion distortion aan de rand, de Nikon EDG heeft nog een fractie, juist voldoende om "rolling ball" te vermijden. Dat verklaart het rustiger beeld met scannen. Overigens schijnt dit effect meer in de 8,5x42 SV EL op te treden dan in de 10x42 SV EL, omdat daarbij het gezichtsveld kleiner is. Hetzelfde geldt voor de Nikon HG 8x42 t.o.v. de Nikon HG 10x42. De kleinere Nikon HG 8x32 heeft geen field-flatteners en is vrij van "rolling ball", maar heeft ook minder scherpe beeldranden door vertekening.

De scherptediepte zou in een 8x-kijker groter moeten zijn dan in een 10x-kijker, maar mogelijk dat de field-flatteners (die voor die mooie scherpe beeldranden zorgen) hier een dempende rol in spelen.

Nog één opmerkinkje:


Het lichtcirkeltje dat je in het oculair ziet, als je het tegen het licht houdt, is de uittreepupil van de kijker. Een gegeven dat te berekenen valt door de objectiefdiameter door de vergrotingsfactor te delen, of simpeler het tweede getal door het eerste. Dus bij een 8x42 is de uittreepupil 42 : 8 = 5,25 mm. Bij een 10x42 is de uittreepupil 42 : 10 = 4,2 mm. Een zichtbaar verschil in grootte, inderdaad.

Eye-relief, of oogafstand, is iets anders, en laat zich moeilijker meten. Grof gezegd is het de afstand van het oculair-oppervlak tot het oog, waarbij ik verder niet in details zal treden, want eye-relief wordt soms ook anders gemeten. Het komt erop neer, dat bij een groter eye-relief de waarnemer het gehele gezichtsveld met bril op kan overzien. Iets wat bij klein eye-relief onmogelijk is, dan krijg je met bril op een veel kleiner gezichtsveld te zien in vergelijking tot het kijken zonder bril. Omdat een bril er hinderlijk tussenzit, wordt de afstand tussen het oog en de kijker groter, en door meer eye-relief in het oculaircomplex in te bouwen a.h.w., ziet de brildrager met ingeschroefde oogcups toch hetzelfde gezichtsveld als de niet-brildrager met de oogcups omhoog. Eye-relief wordt uitgedrukt in millimeters; 11 mm is zeer krap, dat wordt tunnelvisie met een bril op. 15 mm is redelijk te doen, als je een bril met een montuur hebt, dat dicht op je ogen zit. 18 mm en meer is gebruikelijk in meer kijkers dan vroeger, en voorziet bijna elke brildrager van een mooi ruim gezichtsveld. Voor degenen met jampotglazen in de bril is een eye-relief van 22 - 24 mm aan te raden.

Als je bedenkt, dat ik als brildrager wat heb moeten afzien met de oude porro- en dakkantkijkers, waarbij het eye-relief de 12 mm niet voorbijkwam, dan is het tegenwoordig toch wel geweldig dat je met 18 mm een panoramisch beeld hebt. Ik weet nog, dat ik een Russische porro had, met van die harde plastic oculairranden, die ik eraf schroefde om met mijn bril dichter op de oculairs te komen. Dat was een wereld van verschil! Van tunnelvisie ineens naar panoramisch beeld, zo leek het. Zacht vilt op de metalen randen geplakt, om krassen op het brillenglas te voorkomen. Gelukkig dat we die tijden voorbij zijn, met nu de moderne twist-up oogcups!

Marijn, tot slot nog één vraagje: heb je bij de Swarovision 10x42 iets gemerkt in de weerstand van de scherpstelling, dat het de ene kant op iets moeilijker draait dan de andere kant op? Ik heb gelezen, dat dat mensen is opgevallen, die de Swarovision hebben uitgeprobeerd, dat de weerstand verschilt of je linksom, of rechtsom draait.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo



M. Hoogteijling

Bedankt voor de uitleg Ronald. Ik heb inderdaad ook nog een oude bril van vroeger van waar afdrukken van het oculair in de glazen staat. Voor wat betreft het scherpstellen met de EL heb ik niet gemerkt of erger is bij een bepaalde kant op draaien. Ik zal er op proberen te letten en navraag doen. Wat ik wel merkte is dat het vooral stroever, wat schokkeriger gaat waar de EDG ronduit trefzeker smeuiig reageert.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Citaat van: M. Hoogteijling op maart 24, 2012, 01:15:05 AM

Voor wat betreft het scherpstellen met de EL heb ik niet gemerkt of erger is bij een bepaalde kant op draaien. Ik zal er op proberen te letten en navraag doen.



Dat komt wel een keer, Marijn, er zijn belangrijker zaken want het is lente!

Lekker de wei in met je EDG, en genieten maar!

Vriendelijke groet,

Ronald

M. Hoogteijling

#51
zo, weer eens een praktijk-update, zonder vergelijking met Swaro maar vooral tov m'n vorige Zeiss Victory FL.

In gebruik blijft het focussen onvoorstelbaar fijn. Als je voor het eerst draait (of na ca 15 minuten niet gebruiken) dan lijkt het even een zware aanzet maar daarna: zwaarsmeuiig en onvoorstelbaar precies en trefzeker. De scherpte over het hele beeld, de heerlijk natuurlijke kleuren, rust en scherpte/diepte bevallen mij uitstekend. Toch wordt het beeld ook ondersteund door juist dat lekkere scherpstellen, de ergonomie en balans in in het bewicht en de fijn aanvoelende materialen. Ook de draagriem is erg comfortabel.

Van 1 puntje schrok ik wel een beetje: ook bij mij bleek de dioptire-instelling onvrijwillig te veranderen. Weliswaar max 0.5 maar toch. Nu ik met iets minder druk scherpstel heb ik geen probleem meer gehad, ben er aan gewend en wat mij betreft opgelost (en anders nog de garantie :-)) maar let hier wel op bij aanschaf. Hoewel de speciale water- en vuilafwerende coating ontbreekt merk ik hier in de praktijk weinig van dus mis ik het niet maar het zou mooi zijn als Nikon hierin meegaat met de concurrentie (zelfs goedkopere kijkers hebben deze coating wel). Een laatste verbeterpunt: de objectiefkappen laten zich lastig vastzetten maar laten nog makkelijker weer los: door de contructie drukt het rubberstukje waarmee hij vastzit het kapje er weer af als je hem neerlegt...

Conclusie: fantastische kijker voor een relatief scherpe prijs met een paar minimale verbeterpuntjes voor de accessoires. deze keer ga ik er écht heel lang mee doen  :angel:
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Ha Marijn,

Bedankt weer voor je update. Fijn dat je het verdraaien van de dioptriering zo praktisch hebt weten op te lossen. De scherpstelknop van Nikon is, voor zover ik heb kunnen lezen, beroemd om zijn smeuïgheid. Hoeveel slagen van het wieltje moet je maken om van dichtbij (close focus-afstand) naar oneindig te gaan? 360 graden is 1x rond. Daar ben ik wel benieuwd naar.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

M. Hoogteijling

#53
Ha Ronald,

De focusseerknop draait een fractie meer dan 360gr rond.
Waar bij de zeiss het draaien steeds moeilijker ging naarmate je het einde naderde, alsof je iets strak aandraait, stopt de Nikon met een duidelijke blokkering
Gr. Marijn
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Hm, ... net zoiets als mijn XP, die doet ongeveer 370 graden van stop naar stop.
Ik vind dat wel prettig, want in de praktijk komt het neer op 3/4 draai, dus lekker snel. De XP heeft nog 1/4 draai "overturn" voorbij oneindig om bijziende mensen die zonder bril wensen te kijken en die afzetten, te behagen.

Mijn Zeiss had destijds ( en nog ) een heel soepel lopend wiel, met duidelijke blokkeringen aan de uiteinden. Maar sample variation komt meer voor, en verdacht veel bij Zeiss...

Vriendelijke groet,

Ronald

sybo

Op het Juelich-forum in Dld stond ook een verslag van een test met de edg 8x42. Daar kwam de kijker ook zeer goed uit de bus, maar met één negatieve aantekening: bij 40 graden celsius liep het vet uit het scherpstelmechanisme, hoger hebben ze maar niet getest.
Mijn Zeiss loopt trouwens na zijn behandeling door Technolyt soepelere dan een Nikon HGL en zonder enige weerstand van begin tot eindpunt. Ook is temperatuur nauwelijks van invloed, de Nikon loopt bij vorst toch echt wel zwaarder.

M. Hoogteijling

Citaat van: sybo op april 16, 2012, 08:15:25 AM
Op het Juelich-forum in Dld stond ook een verslag van een test met de edg 8x42. Daar kwam de kijker ook zeer goed uit de bus, maar met één negatieve aantekening: bij 40 graden celsius liep het vet uit het scherpstelmechanisme, hoger hebben ze maar niet getest.
Mijn Zeiss loopt trouwens na zijn behandeling door Technolyt soepelere dan een Nikon HGL en zonder enige weerstand van begin tot eindpunt. Ook is temperatuur nauwelijks van invloed, de Nikon loopt bij vorst toch echt wel zwaarder.

Ha Syb,

Fijn dat je zeiss weer helemaal tiptop is. Heb de julich-site gevonden maar de test van de edg zelf nog niet. Heb je de link voor mij?
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

sybo

Sorry. Marijn, ik kon de topic eerst ook niet meer terug vinden, maar het gaat dus niet om een edg 8x42 maar om een edg 7x42. Hier is de link:
http://www.juelich-bonn.com/jForum/read.php?9,361214,361214#msg-361214

M. Hoogteijling

Citaat van: sybo op april 16, 2012, 20:01:12 PM
Sorry. Marijn, ik kon de topic eerst ook niet meer terug vinden, maar het gaat dus niet om een edg 8x42 maar om een edg 7x42. Hier is de link:
http://www.juelich-bonn.com/jForum/read.php?9,361214,361214#msg-361214

bedankt Syb, ik ga het eens doorlezen. De kans dat ik de 40C kan gaan proberen is de komende maanden nihil maar ik zal 'm ook niet in de auto laten liggen op een warme dag :-)
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Citaat van: sybo op april 16, 2012, 20:01:12 PM
Sorry. Marijn, ik kon de topic eerst ook niet meer terug vinden, maar het gaat dus niet om een edg 8x42 maar om een edg 7x42. Hier is de link:
http://www.juelich-bonn.com/jForum/read.php?9,361214,361214#msg-361214



Interessant, Syb,

Dank voor die link. Ik was wel benieuwd naar de 7x42, want ik heb liever 7x dan 8x in een kijker. Goed leesvoer, zeker ook in de reacties onder het review ( Holger Merlitz is altijd de moeite waard om te lezen ).

Wat me een beetje verbaasde, is dat wanneer iemand in de reacties vraagt of er "Globuseffekt" zichtbaar was, dat de reviewer - Kritiker-  dan zegt dat dat inderdaad duidelijk merkbaar is. In het review geeft hij aan dat er enige pin-cushion- vertekening in de rand van het beeld zichtbaar is. Dan verwacht ik geen "Globuseffekt" of "rolling ball" eerlijk gezegd. Maar goed, misschien is de één er vatbaarder voor dan de ander.

In ieder geval goed om dit review van de EDG 7x42 te lezen; de keus in 7x is niet bijster groot meer aan de top, nu Swarovski en Zeiss in de toproofmodellen de 7x eruit hebben gegooid. Dat laat alleen Nikon en Leica over, en Swarovski met de 7x42 Habicht porro. Een goede 7x is heel verleidelijk. Ik zou ook wel graag een 7x32 EDG zien verschijnen, maar ik geloof niet dat dat er in zit. 150 meter gezichtsveld, tot de rand scherp, walk-in beeld, inclusief EDG-optiek. Acceptabel in gewicht. 700 gram is mijn comfortdrempel vandaag de dag.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo