Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Waarschijnlijk nog niet intensief genoeg naar gezocht?
Ik had er gister ook al zes rond de telpost in Leeuwarden zingen. De plek waar ze meestal een paar dagen later aankomen dan rest van land (hoge noorden).
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Timo Roeke

Ik heb simpelweg nog niet gezocht. De telpost waar ik sta staat midden in een hoogveenkern. Daar zijn te weinig boompjes of struiken. De struikjes die er zijn worden leeggeplukt door de klapekster.

Botervlieg

Huh? Er steekt mos uit het vogelhuisje.

Ow....  ;D ... Een nestje!!

Na 3 jaar eindelijk ...  B)

Folkert Jan

#1263
Gisteravond van 21.00 tot 23.00 even een rondje leekstermeer/reitdiep/roden gedaan.
Nachtvogelen is zo leuk dat ik het zelfs met het volgende lijstje aan vogels zeer geslaagd vond. (overdag zou je dit dramatisch vinden ;) )

Ooievaar
Grauwe gans
Grote canadese gans
Brandgans
Wilde eend
Smient
Slobeend
Wintertaling
Kokmeeuw
Stormmeeuw
Zilvermeeuw
Meerkoet
Watersnip (alleen roepend)
Grutto
Tureluur
Wulp
Kievit
Scholekster
Kerkuil
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Botervlieg

Citaat van: M. Baltus op december 08, 2011, 09:54:00 AM
Een schipbreukeling ?

Meerkoet stond vanaf het plankje een beetje zielig om zich heen te roepen....

http://waarneming.nl/waarneming/view/62043781
Meerkoet - Fulica atra gezien op 2011-12-08 Haarlem





Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 08, 2011, 10:48:54 AM
Citaat van: M. Baltus op december 08, 2011, 09:54:00 AM
Een schipbreukeling ?

HAHA, nee volgens mij is het een ssp. van de Fulica atra; de Fulica a. fluctus (ook wel bekend onder de naam "Surfkoet")  ;)

Bart, je had gelijk!! Volgens mij moeten we de admins maar vragen om die ondersoort eens aan te maken  ;) ;D
Al lijkt dit meer op... waterskiën?

http://waarneming.nl/waarneming/view/63891802
Meerkoet - Fulica atra gezien op 2012-03-24 Haarlem






Yeronimo

Gisteravond wezen smeren voor nachtvlinders. Het resultaat was onder andere een Wachtervlinder en Roesje. Op de terugweg nog vier Kleine watersalamanders (waarvan één doodgereden :().


Roesje - Leeuwarderbos - Jeroen Breidenbach


Wachtervlinder - Leeuwarderbos - Jeroen Breidenbach

Vanmorgen wezen trektellen, helaas hing er veel te veel mist voor een leuke telling. Toch nog eerste Blauwborst voor de telpost :)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jos Welbedacht

Vandaag gevogeld in het Lauwersmeergebied. Bij aankomst begon de lucht meteen dicht te trekken, maar desalniettemin toch prettig gevogeld. Wel was het erg koud voor een T-shirt en een zomerjas, dus we zijn niet te veel uit de auto gegaan. Een paar nieuwe jaarsoorten toegevoegd: Baardman, Blauwborst en Zwarte Roodstaart.

Op de terugweg hadden we echter één van de meest bizarre vogelervaringen tot nog toe. Ik reed door Leeuwarden en ineens zagen we een opmerkelijke meeuw op een lantaarnpaal zitten. Iets klopte niet aan deze meeuw, de vogel had een typisch Kleine Burgemeester kopje: rond en met een kleine snavel. Enkele tientallen meters verder stonden we voor het stoplicht, zodat mijn vader de kans kreeg om met de verrekijker naar achteren te kijken. De vogel leek inderdaad witte handpennen te hebben! Meteen een mogelijkheid gezocht om om te draaien en te parkeren, en jahoor! Een prachtige 3e kj Kleine Burgemeester.
En dat vanuit een rijdende auto in Leeuwarden!

http://waarneming.nl/waarneming/view/63900158
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Wouter van der Ham

Vandaag suite ik ineens op een juv bosuil : http://waarneming.nl/foto/view/3111779
Een aangename verrassing! Ook had ik nog een Jagende Havik en 6 Eekhoorns.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

frankmeer

#1268
Vandaag bij Kasteel Maurick onder meer twee Middelste Bonte Spechten, een Vuurgoudhaantje en een gehalsbande Canadees (mijn 1e) gezien.

Hier enkele geluidsopnames waarbij ik deze http://waarneming.nl/sound/view/12740 zelf wel leuk vind vanwege de leuke soorten die dwars door elkaar lawaai zitten te maken... ;)

Net als Wouter had ik ook een Eekhoorn (eentje maar) maar wel voor het eerst dat ik me kan herinneren een Eekhoorn geluid horen maken!

Ook kwam ik op de terugweg boven de A2 de opa van Lars nog tegen.
Frank van der Meer

HPM

Vanmorgen met zonsopgang in Meijendel, met Bruine kikkers (mijn eerste dit jaar, Tjiftjaffen, Merel (en Aalscholver).
http://waarneming.nl/sound/9/12749.mp3
Herman van der Meer

Wouter van der Ham

Ik ben vanmiddag met een vriend nog even gaan kijken bij die Bosuil en toen vond ik in die zelfde struik een adulte vogel!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Timo Roeke

Een verslag van het trektellen van gisteren:
http://slagpen.wordpress.com/2012/04/01/wind-wind-en-nog-eens-wind/

Aan het weer te zien had ik wellicht beter vandaag kunnen staan.

Robertmeer

Citaat van: Timo Roeke op april 01, 2012, 09:12:50 AM
Een verslag van het trektellen van gisteren:
http://slagpen.wordpress.com/2012/04/01/wind-wind-en-nog-eens-wind/

Aan het weer te zien had ik wellicht beter vandaag kunnen staan.
Leuk Timo, ik wist niet dat Velduilen ook een roep hadden die kenmerkend is voor deze soort.
Vandaag een erg onverwachte nieuwe tuinsoort: een fanatiek roepende Groene Specht. Helaas konden we de vogel niet localiseren, maar dat drukt de pret niet. Daarna hebben we de Pallas' Boszanger bij Hilversum bezocht. Deze was gauw gevonden en liet zich goed zien en horen (helaas te kort en te ver voor een fatsoenlijke geluidsopname). Daarna in de Eempolders naar ganzen gekeken. Dit leverde een Kleine Canadese Gans, een Dwerggans en maar liefst twee Roodhalsganzen op. Verder ook de eerste Boerenzwaluw en nog enkele Zomertalingen.

Gisteren vroeg ben ik teruggekomen van een midweekje Praag. Naast alle culturele hoogstandjes natuurlijk ook nog wat vogels meegepakt. Op de heenweg vlogen twee Rode Wouwen en een Havik over de bus, in Praag zelf meerdere Torenvalken, een roepende Groene Specht en een Dodaarsje gezien. De leukste vogels bracht het concentratiekamp Terezin op: twee Zwarte Roodstaarten en een zingende Europese Kanarie. In het Boheems Paradijs zong nog een Zwarte Mees.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Yeronimo

Heb je op een haar na gemist Robert, ik ging toen juist net weg uit het gebied ;)
Leuke zang van die Pallas', blijft lekker in je hoofd hangen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Morten

Vandaag m'n eerste jonge vogels van het jaar. Net vier Turkse tortels achterom, toen ik wat beter keek  bleken twee hiervan juvenielen te zijn. Vorige week zag ik ook al een verfomfaaide tortel in een boom zitten, toen niet bij nagedacht, maar al een tijdje uitgevlogen dus.
Blijkt echter vrij normaal te zijn.
Groet, Morten


Jan vH

Vandaag wilde ik de kolonie Blauwe Reigers gaan tellen in het bos bij mijn huis. Toen ik bij de kolonie kwam was er vreemd genoeg nergens een reiger te bekennen, terwijl ik ze eerder deze week nog had gezien. Wel zaten er twee Buizerds bij een van de nesten, en vlogen er twee Nijlganzen rond (naast nog eens vijf in de vijver). Ik vermoed dat de Nijlganzen de Blauwe Reigers hebben verjaagd, ik zag ze de laatste tijd al vaker rondvliegen boven de kolonie. Erg jammer in ieder geval.  :(

Verder wel een aantal leuke springstaartjes gevonden, en nog wat korstmossen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jarinka

Afgelopen dinsdag ben ik voor het eerst sinds tijden weer naar de Eempolder geweest. Daar zag ik mijn eerste Boerenzwaluwen, Kluten, Roodhalsganzen, Bruine Kieken, Zomertaling, Kleine Plevieren en Bontbekplevieren van dit jaar. De Steenuil liet zich leuk zien en ik heb erg genoten van de baltsende Veldleeuweriken.

Vanochtend vielen er lessen uit, waardoor ik 's ochtends tijd had om naar telpost 't Hazewater te gaan. Het was ontzettend koud, maar het was het waard! Direct na aankomst hoorde ik mijn eerste Fitis van dit jaar. De Boomleeuweriken waren volop aan het zingen, en wat is dat een prachtig geluid. Leuke waarnemingen genoeg: drie Beflijsters, een Slechtvalk, twee Witgatjes, wat barmsijzen spec. (in vlucht niet op soort te determineren, anders had het me sowieso een nieuwe soort opgeleverd), zingende Geelgorzen en Roodborsttapuiten en een klagende Zwarte Specht. Een overvliegende gors was een kandidaat voor Grauwe Gors, maar Geelgors viel helaas niet helemaal uit te sluiten. Vlak daarna vloog er een Rode Wouw langs. Ver weg, maar toch hebben we hem mooi gezien. Gave beesten zijn het :)
Er zaten maar liefst tien jaarsoorten bij. De teller staat inmiddels op 143.

De volledige telling is hier te vinden.
Groeten, Jarinka Heijink

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jarinka op april 05, 2012, 21:26:46 PM
Een overvliegende gors was een kandidaat voor Grauwe Gors, maar Geelgors viel helaas niet helemaal uit te sluiten.

Da's pas een rijk waarnemingsdagje!  :duim:  Ik heb veel Grauwe Gorsjes gezien op Corsica en wat erg opvalt aan die beesten is dat ze met het landingsgestel uit vliegen (staat ook in de ANWB beschreven). Heb je dat toevallig niet gezien? (lijkt of er een "trosje" pootjes onder bungelt).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

#1278
Vandaag eindelijk weer eens naar de Hekslootpolder en Landje van Gruiters geweest. Er werd al een tijdje weer veel leuks gemeld vond ik.
Vogels als scholekster, kluut, grutto, enzo kom ik niet dagelijks/wekelijks tegen.

Dus vandaag daar naartoe. Het was verschrikkelijk koud met de wind uit het noorden. Maar wel de moeite waard!

Soorten die ik dit jaar nog niet had: Scholekster, Kluut, Grutto, Tureluur, witte kwikstaart, kievit en wintertaling. (Als ze althans allemaal door mij goed gedetermineerd zijn).
Verder nog allerlei soorten planten, een zakdrager (microvlinder), korstmossen, etc.

Hier mijn lijstje en hier mijn vogel-foto's van de waarnemingen van vandaag.

Groetjes, Marleen

Folkert Jan

Al een tijd geleden werd het plan gemaakt om dit weekend naar schier te gaan voor de strandplevieren.
Het werd een geslaagde dag met 5 roodhalsganzen, 2 velduilen en 2 strandplevieren, rouwkwikstaart, beflijster, tapuit en fitis als nieuwe jaarsoorten.
We namen de half 5 boot terug om zo voor Theo nog langs de amerikaanse smient te gaan (zou voor hem een lifter zijn). Deze kon echter niet meer gevonden worden. Voordat we echter naar de smient gingen zoeken gingen we even langs het jaap deensgat alwaar een zeearend alle brandganzen de lucht injoeg en 3 gele kwikstaarten foerageerden. Weer 2 jaarsoorten erbij.
Nadat het donker was geworden zijn we nog naar tetjehorn gereden alwaar deze week door Robert een porseleinhoen was waargenomen.
Deze liet zich niet horen, maar een roerdomp wel wat de totale TOH jaarlijst nu op 184 zet








"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jarinka

Citaat van: rnbflavour op april 07, 2012, 23:10:44 PMWe namen de half 5 boot terug om zo voor Theo nog langs de amerikaanse smient te gaan (zou voor hem een lifter zijn).
Geen wonder dat jullie de Amerikaanse Smient niet konden vinden, hij was al met anderen meegelift ;)
Leuke foto's, vooral van die Strandplevier.
Groeten, Jarinka Heijink

jonas D

Zojuist rode wouw thuis overvliegend, het heeft lang geduurd maar zoals elke voorjaar wel minstens 1 ex over thuis. ( vorig jaar stond de teller al op 3) ;D
Groeten,
Jonas

willemxd

toen straks 2kleine strandloper en 1kleine plevier, witgatten enmijn eerste boerenzwaluw en mijn eerste zwartkoppen weer gezien en een groenpootruiter gehoord :blink: waar ik van dacht dat die hier niet voorkwamen, maar het was hetzelfde geluid als op texel van een groenpootruiter, ik kan mijn waarnemingen niet invoeren,  :o waarneming doet het niet :-\ ik kan wel op het forum

Guus Peterse

Die kleine strandlopers, daar moet je misschien nog even goed naar kijken. Is erg vroeg.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Yeronimo

Folkert-Jan. Wat zijn de beste plekken voor grote kans op Standplevier? Ik moet hem namelijk nog en vind niet echt makkelijk om snel te kunnen zijn waar grote trefkans is op die soort via waarneming.nl. Heb jij ervaring met de vindplaatsen, de trefkans en de beste periode?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Harm058

Schiermonnikoog Jeroen ....
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Folkert Jan

Om ze te zien kun je ook de waarnemingen vant lauwersmeer in de gaten houden. Echter om ze mooi te zien moet je de eerste helft van april het westerstrand en de zeester afzoeken.
Wordt voor mij een vast uitje. Vind et geweldig om ze over het strand te zien rennen en je kunt mooie foto's maken.
Op andere waddeneilanden lukt het ook wel, maar weet ik geen "vaste" plekken
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bart van Hoogstraten

Vandaag een rijk waarnemingsdagje gehad in de Amerongse Bovenpolder. Geen zeldzaamheden maar wel mijn grootste heoveelheid Grutto's ooit (meer dan 100). Morgenvroeg ga ik invoeren, nu even familieverplichtingen.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

JaapHennevanger

Citaat van: Yeronimo op april 08, 2012, 21:02:46 PM
Folkert-Jan. Wat zijn de beste plekken voor grote kans op Standplevier? Ik moet hem namelijk nog en vind niet echt makkelijk om snel te kunnen zijn waar grote trefkans is op die soort via waarneming.nl. Heb jij ervaring met de vindplaatsen, de trefkans en de beste periode?

Zeeland is iets later in het seizoen, Plan Tureluur bijvoorbeeld, een goede plek voor Strandplevier. Maar Schier is dichterbij en net zo goed!
Jaap Hennevanger



erikwouda

#1289
Geïnspireerd door het postje van Folkert Jan over de Ter Apelerbossen gisterochtend een kijkje genomen. Héél vroeger (begin jaren tachtig) vogelde ik hier ook weleens. Het gaf me, zo strak langs de Duitse grens, een uiterst verlaten gevoel. Mogelijk zag ik er toen Middelste Bonte Specht. Helaas is het notitieboekje daarover zoek.

Enfin, ik las en luisterde me goed in qua Kortsnavelboomkruiper tevoren en ging op pad. Het was het nog schemer toen ik het bos instapte.
Één ding was al zeker: aan spechten geen gebrek. Ondanks het druilerige weer vrijwel direct twee Groene roepend, en er werd her en der flink geroffeld. Op de plek aangekomen waar de Kortsnavel vaak gemeld wordt geroffel van minstens 7 kanten, waarvan eentje Zwarte Specht.
Het duurt nog een tijdje voor ik Boomkruiperachtige zang hoor. Maar niet van een Kortsnavel, en die komt er helaas ook niet.

Dan maar even de bossen doorgelopen, en aan de randen van het Meebosch en het Roelagerbos nog tweemaal een mannetje Geelgors, en een zingende Boompieper gevonden. Ook Robotap en zingende Fitissen zijn de moeite.

Later op de dag checkend heeft Folkert Jan Kortsnavels gevonden. Op een plek waar ik zwakke Boomkruiperachtige zang meende te horen. Mijn geduld was toen een beetje op. Toen ik niks meer hoorde en geen vogel kon ontdekken aldaar ben ik weggelopen.

Volgende keer nog een poging. Het prachtige bos zelf is sowieso de moeite waard als je er oog voor hebt.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl