Hoofdmenu

GPS probleem

Gestart door Botervlieg, maart 15, 2012, 16:59:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Ik heb de laatste tijd regelmatig problemen met de GPS.

De gps is heel traag en ik heb dagen dat 'ie het gewoon helemaal niet doet.

Vanochtend nog. Ik kwam bij het gebied waar ik wilde waarnemen, zet waarneming open zodat GPS vast gaat zoeken
maar na 10 minuten nog niets. Daarna nog een paar keer aan/uit gezet en steeds geprobeerd. Gewacht 5 min of langer. Niets.
Heb eerst steeds met OpenStreetmap elke keer zelf de pijl gezet (hij stond nog op Heiloo en ik was ik Bloemendaal... *zucht*)
Maar op gegeven moment ben ik ermee opgehouden.

Op gegeven moment op een flinke heuvel, opnieuw geprobeerd. Meer dan 15 minuten gewacht. Niets.
Na dik een uur, weer op een flinke heuvel, weer zeker 15 minuten gewacht: Niets.

Pijl bleef in Heiloo staan, waar ik toch echt niet was.

Geen bewolking, geen mist, niet tussen de bomen maar in "open veld", geen hoesje om de mobiel, buitenshuis, op hoogte (heuvel/berg), arm in de lucht....

Ligt het aan mijn mobiel? Komt het omdat ik nog niet ben geupdate (Versie 1.3.3)? Of kunnen de makers van ObsMapp hier verbetering in brengen?

Soms heb ik dagen dat hij het ook weer redelijk doet, dan heeft 'ie em na 5 minuten (1e keer) wel gevonden en daarna gaat het meestal redelijk snel.
Overigens is dat nooit de hele wandeling, want tussendoor zijn er toch altijd wel momenten dat 'ie me toch niet kan vinden.

Maargoed, dat kan eens gebeuren. Maar vandaag was het echt wel heel erg.

Groetjes, Marleen


hiskodevries

Als je niet met de meest recente versie werkt kunnen de makers niets doen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op maart 15, 2012, 17:27:26 PM
Als je niet met de meest recente versie werkt kunnen de makers niets doen.

Maar Hisko, kan het daardoor komen dan?

Groetjes, Marleen

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Dank je wel, Hisko.

Ik heb de nieuwe versie erop gezet, ben benieuwd.

Alex Kwak

Verder kan ObsMapp NIETS aan de kwaliteit van een fix doen, of aan het al dan niet verkrijgen van een fix. Dat doet de gps-ontvanger in je toestel.
ObsMapp leest "alleen maar" die gegevens uit.

De kwaliteit van een fix kan van heel veel verschillende zaken afhangen , inclusief stand van de satellieten op dat moment, weer, bewolking, gebouwen, enz enz.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Botervlieg

Dank je wel voor je uitleg Alex.

Ik weet er wat dat betreft weinig van hoe het werkt met gps en apps.

Groetjes, Marleen

hiskodevries

Marleen.
Nog even hierop terugkomend. Gisteren was ik op de boulevard van hoek van holland en had eigenlijk hetzelfde probleem. De ene keer snel een fix dan weer het zendmast icoon in beeld.
Als je vandaag of morgen naar buiten gaat doe dan eens het volgende
- in de settings van je gsm  -locatie-draadloze netwerken gebruiken uitvinken
in de settings van obsmapp -locatie-automatische gps aangevikt en gps interval 1 sec , locatie onthouden uitgevinkt, gps tijdelijk stoppen uitgevinkt
dan hoor ik graag je ervaringen.
Ik heb namelijk het idee dat sinds obsmapp de 'draadloze netwerken' ook gebruikt voor de lokatiebepaling het gps gedonder is begonnen, maar zeker weten doe ik het niet.
Uiteraard mogen ook anderen dit testen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Hallo Hisko!

Dank je wel! Ik ga het vanmiddag / vanavond gelijk uitproberen!

Groetjes, Marleen

Alex Kwak

Ik ben ook benieuwd. Heb namelijk geen idee waar het vandaan komt. Het enige wat ik kan verzinnen is dat de gps-fix even helemaal wegvalt, en de netwerk-fix meteen overneemt.
Maar dan zou je in bovenstaande situatie dus een wegvallende fix moeten krijgen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Botervlieg

Na een mini test heb ik het idee dat dit veel beter werkt.
Zodra ik kantoor uitliep ObsMapp aangezet, was de fix er binnen 3 minuten.
ObsMapp uitgezet en 10 min later op het station weer aangezet. Fix binnen 10 seconden. En aardig precies ook, minder dan 10 meter!
Nu onderweg naar Haarlem, zal kijken wat ie daar doet.


Botervlieg

Ik kom vanuit Heiloo. In Haarlem is de fix er meteen. Precisie 5 meter.

hiskodevries

ik heb zelf gisteren een rondje gagelpolder gedaan met deze instellingen. geen enkel probleem meer. het lijkt dus dat de netwerk gps soms de gps overruled met bizarre resultaten tot gevolg.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Is er een regelmaat in te ontdekken wanneer de netwerkfix het onterecht overneemt van de gps-fix?
Stond je lang stil, was het in het bos, enz.

De netwerkfix mag het namelijk best wel overnemen van de gps-fix, maar alleen als deze 'beter' is dan de gps-fix. En 'beter dan' kan ook zijn dat de gps-fix te oud is, en de netwerkfix heel recent.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Botervlieg

Over het algemeen gaat het idd echt een stuk beter.

Al lijkt in Koningshof (Bloemendaal) gps het structureel niet te doen. Ik heb geen idee waarom.
In de AWD vandaag ging het over het algemeen prima, alleen op het eind, in een regenbui met dikke bewolking, liet hij het afweten.

Groetjes, Marleen

Alex Kwak

Citaat van: M. Baltus op maart 18, 2012, 11:52:43 AM
In de AWD vandaag ging het over het algemeen prima, alleen op het eind, in een regenbui met dikke bewolking, liet hij het afweten.

GPS-signalen gaan niet/slecht door water...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Botervlieg

Citaat van: Alex Kwak op maart 18, 2012, 12:22:58 PM
Citaat van: M. Baltus op maart 18, 2012, 11:52:43 AM
In de AWD vandaag ging het over het algemeen prima, alleen op het eind, in een regenbui met dikke bewolking, liet hij het afweten.

GPS-signalen gaan niet/slecht door water...

Dat dacht ik al. Goed om te weten dat die gedachte juist is.

Richard Gerritsen

Wil hier graag even op reageren. Sinds het gebruik van Obsmap op het androidsysteem gebruik ik de app GPS Monitor ernaast.
Geheel gratis en zorgt voor 99 procent van de tijd voor een supersnelle gpsfix.
Veel sneller dan de telefoon doorgaans zelf doet.

Dus een aanrader om eens uit te proberen!!

Werkt bij elk gps benodigd programma zoals google maps etc. Maar sluit naderhand dan wel het programma goed af anders blijft het programma lopen en gaat je batterij verbruik omhoog! Maar bij normaal gebruik valt het extra verbruik reuze mee!

Succes Richard

Botervlieg

Ik ben benieuwd of dat helpt.

Mijn enthousiasme in het begin is nu wel iets gezakt. Van de week wandelend naar heilooerbos, geen gps een half uur lang geprobeert. Ook bij koningshof (bloemendaal) doet hij het al 2x 3u lang niet gedaan. Waar dat aan ligt? Geen idee.

Groetjes, Marleen

hiskodevries

marleen.
hoe ga je met obsmapp te werk ?
sluit je obsmapp elke keer af na iets ingevoerd te hebben of druk je de gsm op standby terwijl obsmapp nog actief is.
de laatste methode werkt het best.
Het helpt ook altijd om de gps voldoende 'open' te hebben niet teveel rommel om de gsm heen zoals etui`s  enzo.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op maart 21, 2012, 09:13:15 AM
marleen.
hoe ga je met obsmapp te werk ?
sluit je obsmapp elke keer af na iets ingevoerd te hebben of druk je de gsm op standby terwijl obsmapp nog actief is.
de laatste methode werkt het best.
Het helpt ook altijd om de gps voldoende 'open' te hebben niet teveel rommel om de gsm heen zoals etui`s  enzo.

Hallo Hisko

Als ik ergens buiten ben waar ik denk te gaan waarnemen (bijv als ik uit de trein kom, onderweg naar huis ofzo, maar ook in de pauze of bij een natuurgebied), dan zet ik wn gelijk aan, scherm open dat gps aanstaat. Ik hou mobiel dan zonder hoesje (heb ik uberhaupt niet), in mijn hand.

Meestal terwijl ik wandel, ik probeer het ook als ik stil sta. Als gps het doet, dan komt het ook goed tijdens het wandelen. Stilstaan of wandelen maakt over het algemeen niet uit. Als het me te lang duurt, doe ik mijn mobiel in mijn jas of broekzak idd met gps aan. Soms is gps er dan na een tijdje wel. Maar geregeld ook niet.

Laatst half uur gelopen naar/in/van het heilooerbos, maar bij terugkomst was het er nog steeds niet.
Bij koningshof deed ik dat ook zo. Af en toe weer uit mijn jas of broekzak en in de hand ermee rondlopen. Het helpt niets.
Bij koningshof heeft hij het in de 4x dat ik er ben geweest, waarvan 1x 3u lang nog niet 1x gedaan.
Nou ligt daar wel een flinke heuvel die misschien gps tegenhoud?? maar als ik er bovenop sta, doet ie het ook niet.

Vanochtend uit de trein duurde het ook 10 min voor gps er was.

Heel soms heb ik wel het idee dat gps wel gevonden is, maar het niet in het scherm goed staat. Want dan staat de pijl in openstreetmap wel goed. Terwijl in het scherm (dat was althans voor ik jou aanpassing tips heb doorgevoerd en bij de vorige obsmapp versie) dan staat van precisie 1100 meter of 56 meter ofzo. De locatie is op de kaart dan wel al exact goed.

Ksnapdernixvan

hiskodevries

geef mij nog eens een overzichtje van je instellingen in obsmapp bij de optie lokatie
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op maart 21, 2012, 09:36:07 AM
geef mij nog eens een overzichtje van je instellingen in obsmapp bij de optie lokatie

Locatie weergave - lat/long
automatische gps - aan
gps interval - 1 sec
locatie onthouden - uit
gps tijdelijk stoppen - uit
zoomnivo - 14

Alex Kwak

Citaat van: M. Baltus op maart 21, 2012, 09:41:16 AM
Locatie weergave - lat/long
automatische gps - aan
gps interval - 1 sec
locatie onthouden - uit
gps tijdelijk stoppen - uit
zoomnivo - 14

Dat ziet er goed uit. Installeer anders een een programma als "GPS Status & Toolbox" of een ander programma waarmee je kunt zien welke satellieten je ontvangt. Misschien dat daar wat info uit te halen is. Klinkt namelijk een beetje alsof je gps-signaal niet sterk genoeg doorkomt. Overigens, als je al lopend probeert een fix te krijgen werkt dat veel minder goed dan als je eerst even een minuutje wacht totdat je een fix hebt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Botervlieg

#24
Dank je wel, Alex.

Ik heb "GPS Status & Toolbox" gedownload. Wat een toffe app!
Kan je mij uitleggen waar ik precies naar moet kijken om te zien welke satelieten ik ontvang?

Ik zie dat compas en dan links boven "koers 19graden" rechts boven "Orientatie N-NO" (beide snap ik)
Links onder het compas "11 fout (m)" en rechts onder 5/5 of 6/6 of 4/4 Fix/sats

In het compas staan een paar getallen. 2, 10, 4, 13, 23, 7 (Wat betekenen deze getallen?)

Onder het compas allemaal gegevens
Rollen/stampen" - 000.000
Mag. veld ( ;D leuk!) - 66/49/0graden
accel. - 0.00
snelheid 0.0 (ligt op tafel voor me)
hoogte (+47m) - min 2
Laatste fix - 12:07:22 (telt elke seconden erbij)
Latitude 52graden 36.355'N Longitude: 4graden42.417'O
Batt (25 graden 4.18V) 100%
DOP/HDOP/VDOP verspringt steeds. bijv. 3.3/1.6/2.8 (Wat is dit voor gegeven?)
Helderheid 640 (lux)

Groetjes, Marleen

Alex Kwak

Waar je op moet letten bij die app is:
- heb je uberhaupt een fix (en komt dat overeen met wat ObsMapp toont)
- hoeveel satellieten ontvang je, en hoeveel daarvan zijn 'goed genoeg' om te worden gebruikt voor een fix (dat is die 5/5 of 6/6 of 4/4 Fix/sats). Bijvoorbeeld 4/10 betekent dat je 10 satellieten 'ziet', maar dat er maar 4 goed genoeg zijn om een fix van te krijgen.

Die xDOP is de nauwkeurigheid van de fix. Hoe lager hoe beter.
Kan je ook nog ergens zien hoe sterk de signalen binnenkomen? (ik heb de app hier op kantoor ff niet ter beschikking)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Botervlieg

Hallo Alex,

Bedankt voor je uitleg.

Die satellieten en goed genoeg is enkele seconden verschillend en daarna trekt ie dat gelijk (binnen kantoor in elk geval)

Hoe sterk de signalen binnenkomen... tussen de compas en de gegevens die ik noemde staat een horizontale lijn met gele/groene verticale balkjes die verspringen. Dat komt overeen met de nummers in het compas en dat komt weer overeen met fix/sats. Ik denk dat die balkjes de sterkte aangeven. Ze zijn vooral groen, soms is er even een geel. (wat minder goed zal zijn)

De fix/sats is  tussen 2/2 en 9/9 maar het meest 5/5 tot 8/8.

Ik heb net in kantoor het gps progarmma uitgezet en obsmapp aangezet (het is beter om dat buiten te doen, het raam staat wel open), wachten op gps fix en dan vanaf 15 of 11m steeds meer precies worden, locatie komt overeen met kaartje.

Locatie staat nu in obsmapp op 52.605895, 4.706912 (11m)

Groetjes, Marleen

hiskodevries

vandaag ook even buiten wezen spelen. Moest nog even een soortje aftikken. Telken binnen enkele seconden een fix tussen 3-25 meter dat is voor mij mooi genoeg
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Ik heb het buiten ook geprobeerd. Met het gps-programma heb ik overal onderweg goed bereik gehad. Waar ik vanochtend geen contact met gps kreeg met obsmapp gaat dat met dit programma goed.

Ik vind het sowieso een super leuk programma, dus vond het grappig het ook in de trein uit te proberen.
Trein van Heiloo naar Haarlem. In de trein in een paar minuten fix en dat houdt vol tot de tunnel  B) bij Beverwijk.
Gelijk uit de tunnel contact met 2/2 fix/sats. Paar seconden later 8/8.

Gelijk bij 1e ontvangst na de tunnel in de 120km/u rijdende trein obsmapp aangezet, dan krijg ik daar in een paar seconden ook een fix.
Als ik dan op openstreetmap kijk, staat pijltje netjes op de rails tussen tunnel & station driehuis.

In de bus... doet hij het ook. Als ik eerst het gps ding aanzet tot fix, dan uitzet en dan obsmap aan (dus gps verbinding is even uit), dan doet obsmapp het gewoon ook in de rijdende bus.

Ben benieuwd of hij het ook in Koningshof nu zal doen, daar heb ik met alleen obsmapp nog nooit gps verbinding gehad.

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Goed nieuws!

Sinds ik de gps-status-app op mijn mobiel heb, deed gps het op alle eerder genoemde "probleem-plaatsen" afgelopen dagen zonder problemen.  :duim:  :right:

Groetjes, Marleen