Blijf van de spui zeehond af

Gestart door Merijn van den Hoogenhoff, maart 11, 2012, 11:51:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

Merijn van den Hoogenhoff

Voor het eerst sinds de afsluiting van het Haringvliet (1970) een zeehond in de Hoeksche Waard en Voorne-Putten. Sta je daar vol bewondering naar te kijken, gaan ze hem proberen te vangen!!! Welke idioot (lees: Pieterburen, want daar waren het mensen van) gaat een dier dat probeerd de delta te kolonisewren nu weg vangen!!! Dit is werkelijk de wereld op z'n kop.
Dit dier heeft er zelf voor gekozen de rivier op te zwemmen en dan moet hij daar weer weg?? 
Blijf met je handen af van deze zeehond.

Merijn >:(
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

Rob Koelman

#1
Pieterburen kent helaas alleen maar 'zielige' zeehondjes die 'geholpen' moeten worden. Het is makkelijker een Jehova Getuige van zijn geloof te doen vallen dan de zeehonden-'mafia' van Pieterburen van hun ongelijk te overtuigen... :angel:

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

HPM


Met dat koloniseren via het Spui zal het wel meevallen lijkt me, maar het is gewoon een 'verdwaald' beest wat waarschijnlijk geen problemen zal hebben om de weg terug naar zee te vinden. Het enige gevaar lijkt me de scheepvaart, maar dat lijkt me geen reden om zo'n beest te gaan vangen.
Herman van der Meer

Merijn van den Hoogenhoff

@Herman,

Hier in de Hoeksche Waard, hebben we niet voor niets een zandplaat die de zeehondenplaat heet. Toen de Haringvlietsluizen er nog niet waren, zwommen hier gewoon lekker zeehondjes rond. Deze is naar mijn mening niet verdwaald hoor, door dat te zeggen zou je zomaar de indruk kunnen wekken dat ze hier niet horen te zwemmen. En dat is niet juist.
Maar ik ben het sowieso helemaal met je eens dat als hij terug wil, dat hij dat best kan. Waarschijnlijk via de Oude Maas en de nieuwe waterweg. Aan scheepvaart zijn ze hier in de Delta wel gewend hoor. Ze liggen en zwemmen voor de Maasvlakte, ook niet echt rustig. :lol:

Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

HPM

Citaat van: Merijn op maart 11, 2012, 12:27:30 PM
@Herman,

Hier in de Hoeksche Waard, hebben we niet voor niets een zandplaat die de zeehondenplaat heet. Toen de Haringvlietsluizen er nog niet waren, zwommen hier gewoon lekker zeehondjes rond. Deze is naar mijn mening niet verdwaald hoor, door dat te zeggen zou je zomaar de indruk kunnen wekken dat ze hier niet horen te zwemmen. En dat is niet juist.
Maar ik ben het sowieso helemaal met je eens dat als hij terug wil, dat hij dat best kan. Waarschijnlijk via de Oude Maas en de nieuwe waterweg. Aan scheepvaart zijn ze hier in de Delta wel gewend hoor. Ze liggen en zwemmen voor de Maasvlakte, ook niet echt rustig. :D

Ik had verdwaald ook tussen aanhalingstekens staan. Die zeehondenplaat van jullie heeft zijn naam vast al een hele tijd geleden gekregen, want nu is het toch niet echt zeehondengebied. Volgens mij is er langs Spui en Oude Maas weinig plek waar zeehonden zich zouden kunnen vestigen.
Hoe zit het trouwens met de beren op de Beerenplaat?  ;)



Herman van der Meer

Merijn van den Hoogenhoff

Daar heb je een punt HAHA. Maar de Beerenplaat dankt zijn naam aan het feit dat een grote zandplaat ook wel "Beer" werd genoemd. Is later aan voorne - putten vast gemaakt.
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

Oenanthe

Pieterburen is er naar mijn mening al lang niet meer voor de zeehonden maar voor de mensen. Hou alle waarnemingen van zeehonden buiten het waddengebied stil want ze kunnen er niet met hun handen van af blijven. Noodzaak voor hulp doet niet ter zake.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

egilio

Ik ben wel benieuwd naar de officiele motivatie van Pieterburen voor het (proberen te) vangen van deze zeehond. Vooraf! Achteraf is het makkelijk praten als blijkt dat hij/zij een of andere ziekte had (en wie zou dat gaan controleren).
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Rene Janssen

Citaat van: Rob Koelman op maart 11, 2012, 12:08:26 PM
Pieterburen kent helaas alleen maar 'zielige' zeehondjes die 'geholpen' moeten worden. Het is makkelijker een Jehova Getuige te overreden van zijn ongelijk dan de Pieterburen-'mafia' van hun ongelijk... :angel:
Fraai! Het "vervelende" is alleen dat de Lenie wel veel "volgelingen" (lees: donateuren) in haar sekte heeft. Was ze niet na Natuurmonumenten en Vogelbescherming de grootste natuurorganisatie qua donateurs?

Het Opinie- stuk van een poosje geleden van Rob Buiter in NRC past geheel in deze discussie dat ze de opvang voor zeehonden beter kunnen (gaan) sluiten en stoppen met het opvangen van zieke dieren omdat dit enkel maar slecht is voor de populatie!

René
René Janssen

grunsven

Dit is gewoon een van de aspecten van de discussie tussen mensen die soorten/ecosystemen willen beschermen en mensen die individuele dieren willen beschermen.
Dit zijn twee verschillenden manieren om naar de wereld te kijken, je kunt niet zeggen dat de ene juist is en de andere fout.

Het opvangen van zieke zeehonden is misschien slecht voor de populatie op lange termijn, het is niet slecht voor de zeehond die opgevangen wordt.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

BramtK

Zou het, in plaats van een hetze te beginnen op de een of andere uithoek van een obscuur forum, niet zinninger zijn om contact op te nemen met die sekte in het noorden van het land en ze te vragen dit dier niet te vangen...!?  :duim:

Dat verhaal dat het opvangen van dieren slecht is voor de genenpool, wil ik graag nog wel eens wetenschappelijk onderbouwd zien. Het lijkt mij eerlijk gezegd een kulargument.
Groeten,

Bram ter Keurs

Merijn van den Hoogenhoff


Maak je geen zorgen Bram, ik heb gemailt naar PB en er komt vandaag op tv en radio rijnmond een item over dit dier. Zo goed.

Merijn

Citaat van: BramtK op maart 12, 2012, 09:55:58 AM
Zou het, in plaats van een hetze te beginnen op de een of andere uithoek van een obscuur forum, niet zinninger zijn om contact op te nemen met die sekte in het noorden van het land en ze te vragen dit dier niet te vangen...!?  :duim:

Dat verhaal dat het opvangen van dieren slecht is voor de genenpool, wil ik graag nog wel eens wetenschappelijk onderbouwd zien. Het lijkt mij eerlijk gezegd een kulargument.
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

BramtK

Ok, in dat geval mag je van mij net zoveel stennis schoppen als je wilt.  ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

evertdirks

Misschien kunnen we Lenie een uitzetten op het wad.
Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

maurice.lahaye

Quote van de website van Pieterburen: "Wij zijn gewoon het beste opvangcentrum van de hele wereld en dat wéét nu ook de hele wereld". Het oordeel over deze quote laat ik verder aan de lezer over....

Overigens lijkt het mij 'vrij lastig' om een gezonde zeehond in het Spui te vangen. Die tijd en energie kan mijnsinsziens nuttiger worden besteed, maar dat is hierbij natuurlijk niet aan de orde (het arme dier).

Maurice
(op persoonlijke titel)

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Michiel Poolman

Met Vriendelijke Groet: Michiel

Merijn van den Hoogenhoff

Beste mensen,

Het doet mij deugd om te melden dat radio & TV Rijnmond aandacht hebben besteed aan de spui zeehond. En dat we van Lenie 't Hart hebben doorgekregen dat ze ons in het gelijk stelt en dat ze heeft doorgegeven aan haar mannetje in zeeland (ook voor Zuid - Holland?) dat het vangen moet stoppen!!
Ben benieuwd of ze dat ook doen. ;D
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

Danny katerbarg

Het zou idd een stuk beter zijn voor de populatie zeehonden om meer op hun ecosysteem te focussen inplaats van het probleem te verschuiven naar de al aangetaste zeehonden elke keer weer oplappen en weer in de fuiken en netten los te laten.
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Rob Koelman

Mochten ze nou toch doorgaan met hun pogingen de zeehond in 't Spui te vangen, dan gewoon aangifte doen van overtreding van de Flora- en faunawet dan wel de voorwaarden van de vergunning van de desbetreffende dierenambulance. Het lijkt mij sterk dat ze zomaar gezonde wilde dieren die niet in gevaar verkeren mogen vangen om deze elders uit te zetten. De vergunning heeft vermoedelijk alleen betrekking op het opvangen van zieke of gewonde dieren of dieren in een gevaarlijke situatie, en dat is hier in principe niet het geval.

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

evertdirks

Lenie kennende vindt zij vast wel een reden om toch door te gaan met het vangen .
Wat dat betreft is het zeehondencentrum een soort van sekte.

;D Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Jurjen Postma

Ik ben in ieder geval wel "blij" met de constatering dat er in dit topic (in tegenstelling tot bijvoorbeeld het topic over Morgan....) nu al heel wat lezers zijn die niet zonder meer overtuigd zijn van het goed doen van Pieterburen.

Begrijp me goed: op zich heb ik niets tegen Pieterburen en de gedachte waar het voor staat, maar die onbedwingbare zendingsdrang (om maar een ander jargon te gebruiken) bij het vangen van dieren en de onmogelijkheid medewerkers van het centrum daar op aan te spreken (want moreel al heel snel superieur aan de gewone mens die hier toch allemaal helemaal niets van begrijpt), stuit mij wel eens tegen de borst.

Kritische zin is een groot goed mensen, ook bij goede doelen!

Erg prettig ook om dan te lezen dat Lenie zelf besloten lijkt te hebben dat het vangen van dit dier niet door mag gaan. We komen er wel (ooit)!
Groet,

Jurjen

Follow me on Twitter!

maurice.lahaye

@Jurjen, niet te snel victorie kraaien  ;) http://www.trouw.nl/tr/nl/5948/Dierenwelzijn/article/detail/3225019/2012/03/13/Lenie-t-Hart-schrijft-brandbrief-aan-Tweede-Kamer.dhtml

Overigens, heb ik het bericht van Imares gemist  ???

Maurice
(op persoonlijke titel)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Hans Verdaat


evertdirks

Citaat van: maurice.lahaye op maart 14, 2012, 20:06:30 PM
@Jurjen, niet te snel victorie kraaien  ;) http://www.trouw.nl/tr/nl/5948/Dierenwelzijn/article/detail/3225019/2012/03/13/Lenie-t-Hart-schrijft-brandbrief-aan-Tweede-Kamer.dhtml

Overigens, heb ik het bericht van Imares gemist  ???

Maurice
(op persoonlijke titel)

Lenie: stoppen: genoeg:zeehonden.
Volgens mij kunnen we nu wel naar code oranje de actievoerders red pieterburen zijn vast gemobiliseerd.

Lenie denkt "straks moet ik nog gaan werken voor mijn geld".


Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Jurjen Postma

Stukje tekst uit het bericht uit Trouw:
CiteerOok zegt ze dat de berichtgeving van Imares de crèche schaadt omdat er minder giften en donaties binnenkomen.

Het lijkt me dat we hier meteen tot de kern doordringen: Een wetenschappelijk instituut vertelt volgens een benadeelde partij niet de waarheid. Misschien is dat zo, misschien niet.
Feit is dat Lenie hierdoor minder geld binnenkrijgt en gaat klagen.

Op die manier maak je jezelf in mijn ogen niet heel erg geloofwaardig en zeg je hardop wat veel mensen al lang vermoeden: het gaat (tegenwoordig?) vooral om het geld.

Slechte beurt voor Lenie.
Groet,

Jurjen

Follow me on Twitter!

joostheeremans

Zijn er eigenlijk wetenschappelijke artikelen over de zin en onzin van zeehondenopvang? Heb al even zitten zoeken, maar kon zo snel niks vinden.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

maurice.lahaye

Joost, zeehondenopvang is voor 99% emotie en de overige 1% doet niet ter zake (volgens de eerder genoemde 99%).

Maurice
(op persoonlijke titel)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

joostheeremans

Maurice, ik begrijp dat emotie een grote rol speelt, ik heb dan ook mijn eigen gedachten over de zeehondenopvang maar zou graag eens een wetenschappelijke bron zien die hier op ingaat. Ik betwijfel namelijk of de zeenhondenopvang ook maar enige invloed uitoefent op de populatie als geheel, zowel in aantallen als in genetische verzwakking.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

maurice.lahaye

Helder standpunt, maar ik vraag mij af hoe die vragen wetenschappelijk beantwoordt zouden kunnen worden. Het is lastig om de Waddenzee te splitsen en één het ene deel wel zeehonden op te vangen en in de andere helft niet. Als je suggesties hebt.....  ;D

Maurice
(op persoonlijke titel)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

joostheeremans

Citaat van: maurice.lahaye op maart 15, 2012, 20:03:14 PM
Helder standpunt, maar ik vraag mij af hoe die vragen wetenschappelijk beantwoordt zouden kunnen worden. Het is lastig om de Waddenzee te splitsen en één het ene deel wel zeehonden op te vangen en in de andere helft niet. Als je suggesties hebt.....  ;D

Maurice
(op persoonlijke titel)


Hoe je dat moet onderzoeken zou ik ook niet weten, lijkt me heel moeilijk ;D . Overigens hier de link naar het artikel van Rob Buiter in de Volkskrant waar hierboven naar werd gerefereerd.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-