Vale Grote Barmsijs

Gestart door Rudy_Offereins, maart 09, 2012, 21:33:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rudy_Offereins

Onderstaande Grote Barmsijs had ik op 4 maart in Drachten. De vogel viel op door het lichte en vale uiterlijk, zonder een spoortje 'warm' in het verenkleed. Ook in vlucht was de vogel opvallend licht en vaal, zonder een witte of lichte stuit. Verder vind ik de in verhouding enorme snavel erg opvallend en vreemd overkomen. Gezien de grootte en de lang overkomende vleugels kan ik er echter niets anders van maken dan Grote Barmsijs.
In een winter waarin Grote Barmsijzen niet bepaald dik gezaaid zijn (ik heb al meer Kleine Burgermeesters) is dit toch een raar beest om op te duiken. Comments welcome heet dat dan.

Groet, Rudy
Vriendelijk groet, Rudy

Ben Gaxiola

Snavel lijkt ook wat vergroeid; licht gekruist.



Ben Gaxiola

frankneijts

Ik denk dat het hier een escape betreft Rudy: de vogel lijkt me een agaat-mutatie van (vooral) de Grote Barmsijs. Het wat afgeragde verenkleed en de nogal donkergele (bijna oranje) snavel wijzen daar ook al op. Misschien is er zelfs wat geëxperimenteerd met een Groenlandse B. om het formaat wat op te krikken en waardoor de snavel wat groter is uitgevallen. Op tentoonstellingen in Brabant zie ik elk jaar van deze agaten en ook af en toe wat Groenlandse. Overigens wordt er veel meer gekweekt met Kleine Barmsijzen en daar zijn ook diverse mutaties bij bekend maar die agaten zie je vooral bij flammea.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rudy_Offereins

Bedankt Frank en Ben, hij gaat van de jaarlijst. In een vrijwel barmsijsloze winter was dit ook té vreemd.

Groet, Rudy
Vriendelijk groet, Rudy

Oenanthe

Mijn ervaring is dat het bij kleine barmsijzen in gevangenschap erg moeilijk is de roodkleur te behouden. Die verandert in vaalgeel. Een paar jaar geleden vingen we buiten het trekseizoen nog een dergelijke kleine barmsijs. Deze vogel heeft zijn rood opvallend goed behouden. Maar wie weet hoe veel kennis de kooivogelhouders al hebben vergaard over de voeding van barmsijzen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

#5
Citaat van: Oenanthe op maart 09, 2012, 22:22:02 PM
Mijn ervaring is dat het bij kleine barmsijzen in gevangenschap erg moeilijk is de roodkleur te behouden. Die verandert in vaalgeel. Een paar jaar geleden vingen we buiten het trekseizoen nog een dergelijke kleine barmsijs. Deze vogel heeft zijn rood opvallend goed behouden. Maar wie weet hoe veel kennis de kooivogelhouders al hebben vergaard over de voeding van barmsijzen.

De meeste roodfactorige vogels in gevangenschap, zeker als ze bestemd zijn voor de verkoop en/of tentoonstellingen zoals roodmussen, Haakbek, kruisbekken, barmsijzen maar ook Putter en Goudvink worden bijgevoerd met kleurstoffen tijdens de rui. Het resultaat is vaak verbluffend, zeker als je het wat overdrijft: zelfs de gele vleugelveren van Putters worden bijna oranje....
In elk geval vroeger werd cantaxhantine gebruikt, een natuurlijke kleurstof die o.a. ook gebruikt wordt in kippenfokkerijen om eieren een mooie oranjegele dooier te geven.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Henri van Dodeweerd

In echte speciaalhandels is rood eivoer te koop. Dit is voornamelijk in gebruik bij kwekers van rode kanaries.
Bij barmsijzen kun je het ook wel gebruiken. Alleen dan kan die te rood worden. Dus moet je het gebruik ervan wat beperken.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd