Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Vandaag (of eigenlijk al gister) mn eerste Krooneend, Matkop en Steenuilen van het jaar, de jaarlijst staat nu op 157, laat het voorjaar maar komen! :P
Theo van Veenendaal

Truus

Terwijl ik met de tuin bezig ben vliegt er een Raaf over,en in de verte hoor ik
Kraanvogels,het heeft toch wel wat als je zo dicht bij zo"n prachtig natuurgebied
als het Fochteloerveen woont  :blink:

Rickschonewille

Mezelf vandaag vermaakt met een schitterende Cetti's Zanger, die erg te zien was, en natuurlijk te horen. Hier wat geluidsopnames http://waarneming.nl/waarneming/view/63466544

HPM

Citaat van: Rickschonewille op maart 03, 2012, 13:45:22 PM
Mezelf vandaag vermaakt met een schitterende Cetti's Zanger, die erg te zien was, en natuurlijk te horen. Hier wat geluidsopnames http://waarneming.nl/waarneming/view/63466544

Ik had ze al gehoord. Mooie opnamen en een leuke variatie aan zang.
Herman van der Meer

Folkert Jan

5 maal is scheepsrecht!!

Nadat op Ameland bleek dat er geen grote maar toch een kleine burry overvloog ben ik nog 4 maal op pad geweest er 1 te twitchen en vele malen zelf gezocht op tactische plekken.

De eerste dip was de vogel van Wierum die vaak alleen heel kort tp of langsvliegend werd gezien.
De tweede was de vogel van de eemshaven die geen tweede dag wilde blijven
De derde was een melding van breezanddijk, maar dit bleel helaas een vastgelopen gps melding van de den oever vogel te zijn (geen toh dus)
De vierde was de vogel van harlingen die mogelijk toch een verkeerd gedetermineerde kleine was

Vandaag dan eindelijke bij uithuizen de vogel van Ben Koks en Ipe weeber gezien.
Direct nadat de vogel werd gemeld die kant op gereden. Daar aangekomen trof ik twee andere vogelaars waarvan 1 met een dikke sigaar. Eerst een tijd samen gezocht maar we vonden niks. De andere besloten terug te lopen, maar ik ben nog een stuk verder gelopen en daar kwam hij na een kwartier dan toch mooi langs gevlogen. Helaas waren de andere 2 vogelaars alweer weg toen ik terug kwam bij de auto. Ik kon met de telefoon door de scoop nog een wit stipje op de sensor krijgen, maar een grote burry maak je er niet van.

Ook mijn eerste veldleeuwen van het jaar en gelijk zingend!

Toh jaarlijst nu op 150!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Margreet Kwh

Vandaag mijn eerste kever gezien, een snuittor met een lange slurf en bijbehorende lange naam.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Robertmeer

Citaat van: Rickschonewille op maart 03, 2012, 13:45:22 PM
Mezelf vandaag vermaakt met een schitterende Cetti's Zanger, die erg te zien was, en natuurlijk te horen. Hier wat geluidsopnames http://waarneming.nl/waarneming/view/63466544
Goede opnames zeg! Leuk om elkaar weer eens tegen te komen, was lang geleden.
Vandaag mijn nieuwe Olympus LS-11 uitgeprobeerd bij de Cetti's met dit als resultaat.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Robert V.T

Enorme buizerd-trek nu hier; net een wolk van 28 buizerds over ons huis!
Groeten,

Robert van Tiel

Marije

Citaat van: MarKoHu op maart 03, 2012, 16:40:16 PM
Vandaag mijn eerste kever gezien, een snuittor met een lange slurf en bijbehorende lange naam.

Grappig beestje.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Robert V.T op maart 04, 2012, 10:46:43 AM
Enorme buizerd-trek nu hier; net een wolk van 28 buizerds over ons huis!

Niet bepaald een "bel" maar net wel 8 stuks overvliegend west over mijn huis. Overigens een koppeltje Staartmees voortdurend fouragerend in mijn tuin. Ik heb ze nog geen nestmateriaal zien verzamelen maar ben toch in de hoop dat ze in de buurt gaan broeden. Ze zijn trouwens net zo bang voor mensen als Kuifmeesjes en Goudhaantjes; ze komen gewoon tot wel een meter bij je in de buurt terwijl je staat te harken.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Theovanv

Gister zag ik vanuit de auto een Kleine Zilverreiger in Gelderland in een nieuw natuurgebiedje wat ik laatst al even had verkend! Later stond ik bij mn oma in de tuin te werken in Hoogeveen toen er 3 Kraanvogels overkwamen! Zo zie je maar dat je altijd wat tegen kan komen, ook als je niet in eerste instantie aan het vogelen bent ;)
Theo van Veenendaal

Timo Roeke

Vandaag een zeldzame soort voor het binnenland: http://slagpen.wordpress.com/
Met leuke foto's.

stefanhageman

Citaat van: Timo Roeke op maart 04, 2012, 16:42:53 PM
Vandaag een zeldzame soort voor het binnenland: http://slagpen.wordpress.com/
Met leuke foto's.


Is inderdaad leuk als er eens een echte zeesoort in het binnenland beland.


Zo had ik dit weekend ook een aantal leuke regiosoorten, Tiel. Het drassige weilandje, midden in een industrie/bedrijventerrein, leverde weer eens een aantal leuke soorten, steltlopers, op zoals een Bonte Strandloper, Grutto's, Tureluurs, Kieviten, Scholeksters en een Kluut. Ben benieuwd wanneer de eerste Kleine- en Bontbekplevieren zich weer melden! Verder nog een paartje Grote Lijster bij Landgoed Soelen en al redelijk wat teruggekeerde Ooievaars veelal alleen nog maar de mannetjes maar ook al enkele koppels die druk aan het klepperen waren.
Stefan Hageman


Folkert Jan

Gisteravond na het werk een ronde gereden die we waarschijnlijk ook 's nachts tijdens de TOH dag gaan rijden voor de big day.
De bedoeling was om te kijken hoeveel tijd het koste om van punt a naar b te komen om zo een planning te kunnen maken.

Overal al even gekeken of er in het donker wat riep, maar de uilen waren nog stil en kwartel/kwartelkoning/porseleinhoen hoef ik niet te verwachten. Toch vond ik 2 jaarsoorten: Een kerkuil die voor de auto langs vloog en een ooievaar op het nest.

Vandaag met Robert gezocht naar de taigarietgans. Op de bewuste plek zagen we aan de zuidkant van de weg alleen kolganzen en grauwe ganzen. Toen zijn we doorgereden naar het oosten waar volgens Martijn de vogels naar toe waren gevlogen gister. Uiteindelijk hebben we een straal van zo'n 3 km om de plek afgezocht, maar konden we geen ganzen vinden. Teruggekomen op de oude plek zagen we een groep ganzen vliegen, maar viel mij ineens op dat er ook een groep ganzen ten noorden van de weg zat. Na wat scopen liep de taiga hier gewoon tussen. Een mooi plaatje schieten lukte door het weer niet en de vogel was alleen maar aan het grazen. Na een half uur en maar 1 noemenswaardig plaatje waar eigenlijk alleen het formaat en de snavelkleur op te beoordelen zijn besloten we het voor gezien te houden. Na een stukje zuidoost te zijn gereden vonden we de eerder langsvliegende groep. Dit waren de toendra's met daarbij 1 sollitaire vogel die zich afzijdig hield en zelfs tot tweemaal door toendra's werd verjaagd.
Hier heb ik ook maar foto's van gemaakt welke ik in het rietganzentopic nog zal uploaden.

Vervolgens naar het fochteloërveen gereden. Hier een mooie ruigpootbuizerd, 2 kraanvogels, raaf en havik.
Daarna nog even door naar diependal alweer een excursie gaande was. Op het pad richting de hut zie ik een vogel circelen. Ik zeg vragend tegen Robert: roofvogel? waarop Robert zegt dat het ook wel eens een ooievaar kan zijn. Door de scoop kijkend blijkt het een kraanvogel. Leuk! mijn eerste zelf-ontdekte kraanvogel. Ook zit er bij de schuur alweer een roepende witte kwik.

Dit brengt de TOH jaarlijst op 156  :)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jos Welbedacht

Netjes Folkert-Jan, hoeveel moet je halen om het TOH-jaarlijst record te vestigen?
Ik zat vandaag ook in het Fochtelooërveen, met 4 Kraanvogels, Ruigpootbuizerd en een Raaf. Het was aangenaam weer om te vogelen!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Folkert Jan

Citaat van: Jos Welbedacht op maart 04, 2012, 21:55:01 PM
Netjes Folkert-Jan, hoeveel moet je halen om het TOH-jaarlijst record te vestigen?
Ik zat vandaag ook in het Fochtelooërveen, met 4 Kraanvogels, Ruigpootbuizerd en een Raaf. Het was aangenaam weer om te vogelen!


Naar wat ik begreep 289, maar Rommert is ook alweer goed op weg dit jaar (staat op dit moment nog boven mij, maar heeft ook al enkele makkelijke soorten als roodborsttapuit, velduil, houtsnip en bruine kiekendief) met nu minimaal 157 soorten.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Timo Roeke

Citaat van: rnbflavour op maart 04, 2012, 23:56:56 PM
Citaat van: Jos Welbedacht op maart 04, 2012, 21:55:01 PM
Netjes Folkert-Jan, hoeveel moet je halen om het TOH-jaarlijst record te vestigen?
Ik zat vandaag ook in het Fochtelooërveen, met 4 Kraanvogels, Ruigpootbuizerd en een Raaf. Het was aangenaam weer om te vogelen!


Naar wat ik begreep 289, maar Rommert is ook alweer goed op weg dit jaar (staat op dit moment nog boven mij, maar heeft ook al enkele makkelijke soorten als roodborsttapuit, velduil, houtsnip en bruine kiekendief) met nu minimaal 157 soorten.
Is velduil makkelijk in TOH?

Folkert Jan

Citaat van: Timo Roeke op maart 05, 2012, 11:48:07 AM
Citaat van: rnbflavour op maart 04, 2012, 23:56:56 PM
Citaat van: Jos Welbedacht op maart 04, 2012, 21:55:01 PM
Netjes Folkert-Jan, hoeveel moet je halen om het TOH-jaarlijst record te vestigen?
Ik zat vandaag ook in het Fochtelooërveen, met 4 Kraanvogels, Ruigpootbuizerd en een Raaf. Het was aangenaam weer om te vogelen!


Naar wat ik begreep 289, maar Rommert is ook alweer goed op weg dit jaar (staat op dit moment nog boven mij, maar heeft ook al enkele makkelijke soorten als roodborsttapuit, velduil, houtsnip en bruine kiekendief) met nu minimaal 157 soorten.
Is velduil makkelijk in TOH?


Moeilijk is anders. Als je de goeie plekken weet tenminste.
Ruige velden afzoeken (Anjum herbergt zeker 1, maar mogelijk meerdere en ook de oldambt heeft wat vogels), westerstrand van schiermonnikoog levert vaak meerdere vogels op en dan kun je ook tegen schemer bij peasens/wierum/holwerd/bantpolder/dollardkwelders gaan wachten in de hoop dat er 1 gaat jagen. Als dat niet lukt kun je in het najaar nog de wadden afzoeken naar trekvogels.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Morten

Afgelopen zaterdag met de fiets naar het hamsterreservaat van Sibbe geweest.
Onderweg vond ik een kleine kolonie blauwe reigers en een wat grotere van roeken. Ook haast overal zingende vinken en geelgorzen.
In het bos rondom de Kluis groene, kleine en grote bonte specht en een stel eekhoorns.

De fiets zette ik deze keer voor het Sint-Jansbosch, om verder te lopen naar Sibbe. (het leek altijd minder op de fiets, lopend toch nog een flink stuk, blijkbaar ruim 3 km, zo doe ik het dus nooit meer)
Eenmaal in het hamsterreservaat erg veel roofvogels: blauwe kiekendieven, ruigpootbuizerd, sperwer, torenvalken en 12 overtrekkende buizerds op een thermiekbel. Daar ook in één akker maar liefst negen grote zilverreigers en een boel blauwe. Veel veldleeuweriken, verschillende vink- en gorsachtigen (helaas geen grauwe voor mij) en een groepje ooievaars vliegend naar oost en een clubje kramsvogels richting noord.

Toen ik weer terug was in het Sint-Jansbosch hoorde ik het geluid achter me waar ik eigenlijk al de hele dag naar op zoek was: trompetterende kraanvogels.
Natuurlijk zat ik net in een bos :P, maar ik wist dat het pad 100m naar beneden een trapje van boomstammen had waar je de holle weg uit kon klimmen en op een weitje uitkomt. Dus rende ik met m'n zware bepakking naar beneden en klom daar omhoog. De kraanvogels hadden me inmiddels ingehaald, maar ze waren niet te ver weg. Ik maakte nog een foto zodat ik ze thuis kon tellen (het waren er 73).
Inmiddels weer op de fiets kwam ik bij het gehucht Walem nog een ringtail blauwe kiekendief tegen. Ik kon hem prachtig door de telescoop bekijken, terwijl hij/zij jaagde in het weiland en rond de heggen. Deze vond ik stiekem veel leuker dan die vaste vogels van Sibbe, omdat ik deze zelfgevonden had. :angel:

Als toetje vloog er de volgende morgen rond een uur of tien een roofvogel over met opvallend lange vleugels en een diep gevorkte staart, een rode wouw. Hij draaide een rondje boven ons huis. Ik kon z'n kleuren niet zo goed onderscheiden in het felle tegenlicht, maar dat deed geen afbreuk aan mijn plezier om deze verschijning. Toen vloog hij uit het zicht naar oost, terwijl die mij z'n roodbruine bovenstaart liet zien.
Groet, Morten


Yeronimo

Vandaag heerlijke vogeldag in Zeeland meegemaakt samen met Maarten Zorgdrager.
De weersvoorspellingen waren gister nog niet al te best, maar vanmorgen bleken de buien toch sneller te verdwijnen als verwacht. Dit leverde een leuke lijst uiteindelijk op aan vogels.
De Giervalk nu ook eindelijk gezien! Het duurde niet lang voor we hem vonden, na een kwartier kwam die eigenlijk al in beeld en liet zich mooi bewonderen. Ook de Grote Geelpootruiter zat gelijk in beeld. Wat meer moeite moesten we doen bij de Grauwe Gors. We stoten hem één keer op waarbij we hem zagen vliegen en ik de 'merel-achtige' roep hoorde. Helaas vonden we hem niet meer terug om beter te kunnen bekijken.
Geluk kwam geluk ons ook toewaaien bij Neeltje Jans, vijf Kuifaalscholvers zaten prachtig in een rij. Allemaal met de kuif omhoog, nu snap ik waarom ze zo heten. Drie nieuwe soorten op een dag ga ik niet vaak meer meemaken. Bedankt Maarten!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Robertmeer

Vandaag na school zeker twee uur lang naar boven gekeken, hopend op Kraanvogels. Deze wilden helaas niet zo vriendelijk zijn om langs te vliegen, maar een Rode Wouw was wel zo vriendelijk. En dat gewoon boven ons huis! Weer een (leuke) nieuwe Woerden-soort rijker.

Om terug te komen op zeldzame binnenlandsoorten, zondag vonden we tussen duizenden Kol- en Brandganzen een Rotgans. De vogel bevond zich op enkele honderden meters afstand. Ook nog twee Kleine Rietganzen en een tweede winter Ruigpootbuizerd.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

willemxd

ik en mijn ouders komen net van het ziekenuis in utrecht af (UMC) en nu gaan wij vogelen, we reden net door bardendrecht:( maar konden er nergens van af:(   nu maar door naar zeeland, eerst wat jaarsoorten en dan mijn goede vriend zoeken:p de grote geelpootruiter, dit word de 4de keer dat we hem gaan zoeken en nog nooit gevonden:(  is ie makkelijk te vinden?

Bart van Hoogstraten

Vandaag de eerste (levende) Kleine Watersalamanders in mijn vijver! Voor mij is de Winter nu voorbij!  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Guus Peterse

Citaat van: willemxd op maart 08, 2012, 13:08:40 PM
Is ie makkelijk te vinden?
Als het goed is, is-ie makkelijk te vinden: in de kreek aan de zuidwestrand van het dorp, zichtbaar vanaf de brug over de kreek, Colijnsplaatse weg / Havelaarstraat, kijkend naar het zuiden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

willemxd

bedankt! we hadden even een stop bij quakjes water bij rockanje, was heel mooi:) nu even kijken bij serooskerke schouwen   :duim:

willemxd

peoh:( ik kan hem niet vinden, alleen wat kuifeenden

Jarinka

Citaat van: willemxd op maart 08, 2012, 15:26:33 PM
peoh:( ik kan hem niet vinden, alleen wat kuifeenden
Je kunt het best de randen van het water checken. Toen Stijn en ik er in de vakantie waren konden we hem eerst ook niet vinden, maar later zagen we hem foerageren op een slikrandje aan de zuidkant van de brug (tegenover de parkeerplaats). Er liepen toen een Zwarte Ruiter en een Tureluur bij. Het kan ook zijn dat hij achter een uitstekende punt op een slikrandje zit, dan moet je even wachten. Loop in ieder geval niet het weiland in, de omwonenden worden er niet blij van als dat gebeurt ;)
Groeten, Jarinka Heijink

willemxd

ok. ga verder zoeken:)

willemxd

ik was net ergens bij een bruggetje waar maar aan een kant een leuning aan zat ik ben alle 2 de kanten opgelopen, geen ggp en ook geen slikjes??? was dat de verkeerde plek, het riet was er wel plat gelopen

Maarten Sluijter

Zo te horen is dat de goede plek, kijkend naar het zuiden en goed de slikrandjes afzoeken, want daar zit de vogel meestal, ver weg..
.