Krabben

Gestart door Vincent, oktober 07, 2006, 16:44:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent

1.
In de zomer zie je altijd erg veel krabbenschilden langs het Noordzeestrand liggen, maar nu kwam ik er ook een aantal tegen die ik nog nooit gezien had. Wie weet van welke soorten ze zijn?

Alvast bedankt!

Deze had ik nog nooit gezien (helaas kapot):
Vincent

Vincent

#1
2.
En deze ook niet:
Vincent

Vincent

#2
3.
Deze wel. Dit zijn onderdelen van een krab waarvan ik er altijd erg veel tegenkom.
Vincent

alegro

CiteerDeze had ik nog nooit gezien (helaas kapot):
Dit is een Noordzeekrab (Cancer pagurus).
Grüezi mitenand,
Arjan

alegro

CiteerEn deze ook niet:
Lijkt op Breedpootkrab (Portumnus latipes).

Ik heb zopas even voor de aardigheid gegoogled en wat blijkt? Er bestaat een WWWebsite die aan de Nederlandse krabben is gewijd. Zie:

www.krabben.net
Grüezi mitenand,
Arjan

Vincent

#5
Bedankt voor de informatie. Die site was ik zelf niet tegengekomen. Handig, er staat ook een zoekkaart voor krabben op.

De tweede zou inderdaad de Breedpootkrab kunnen zijn. Zeer algemeen staat er, maar ik had hem nog nooit gezien en dacht al bijna iets bijzonders gevonden te hebben. Jammer, maar dit is natuurlijk ook wel leuk.
Vincent

Vincent

#6
Zou nummer 3 dan een Strandkrab zijn? Ik heb geen foto van het schild, maar die had dezelfde oranje-achtige kleur als op de foto. Daarvan lagen er echt enorm veel langs het strand.
Vincent

alegro

CiteerZou nummer 3 dan een Strandkrab zijn? Ik heb geen foto van het schild, maar die had dezelfde oranje-achtige kleur als op de foto. Daarvan lagen er echt enorm veel langs het strand.
Dat zou heel goed kunnen. Als je een volgende keer weer op het strand bent weet je nu in ieder geval, dankzij die krabbensite, waar je op moet letten.
Grüezi mitenand,
Arjan

tekenaar

#8
De schaar van 3 is te smal en te "geknobbeld" voor strandkrab. Dit is m.i. een stukje zwemkrab.

Het andere onderdeel is een staart van een vrouwelijke krab, die zit onder het lichaam geklapt. Die "losse staart" durf ik zo niet te determineren.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Vincent

Bedankt voor de info.
Vincent