Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

Gisteren na de DBA-dag nog een Steenuil en een Houtsnip gevonden! Altijd fijn voor de jaarlijst.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Frandalf

Citaat van: Jorien op februari 12, 2012, 16:12:32 PM
Vandaag in de gracht voor, die door het warme water bij de energiecentrale gedeeltelijk open blijft, naast de 'ordinaire' Haagse grachtsoorten vandaag ook twee nonnetjes (man en vrouw), twee mannetjes tafeleend, grote zaagbek (twee mannetjes en een vrouw), vijf aalscholvers en honderden kuifeenden. Erg leuk zo voor je deur. (Omdat ik een absolute beginner ben, heb ik ze alleen nog wel even moeten nakijken in de ANWB.)

Welke Haagsche gracht? :D
(woon zelf ook in Den Haag)
Yours in haste,
Frank Wasmus

http://waarneming.nl/user/view/62141

Jorien

Ik stond op de Kleine Veenkade, naast de energiecentrale. Ik zag vanochtend echter dat de gracht al wat verder open stond, dus de vogels zullen zich wel al meer aan het verspreiden zijn.
Groet,

Jorien

Jarinka

Vandaag was mijn eerste dag van de toetsweek. Omdat ontspanning ook belangrijk is ging ik na de toets naar Den Treek. Er zat niet zoveel bijzonders bij het Hazewater, maar wel bij de Ringheuvels. Vlak nadat ik mijn fiets had gestald vloog er een grote specht langs die landde op een stam. Enkele seconden nadat ik verwerkt had dat het een mannetje Zwarte Specht was vloog hij weer weg. Iets later riep er erg dichtbij een Zwarte Specht (dezelfde?) die zich kort maar goed liet bekijken. Tijdens mijn wandeling hoorde ik er regelmatig eentje roepen. Heerlijk geluid is het :) In het bos riepen er veel Grote Bonte Spechten, Koolmezen en Boomklevers. Een stuk of drie drukke meesjes bleken Glanskoppen te zijn. Tot slot zag ik in een boomkruin twee Goudhanen achter elkaar aan jagen.
Ik heb niet heel veel soorten gezien, maar met de sneeuw, een beetje zon en drie jaarsoorten (Zwarte Specht, Goudhaan en Glanskop) was het toch een leuk middagje. Zondag ga ik daar wat langer heen, ben benieuwd wat ik dan zie :)
Groeten, Jarinka Heijink

erikwouda

Eigenlijk voor het topic 'gisteren gezien': een dagje Zeeland met Utrechts Vogelnet.
Erg geslaagd.

Giervalk kostte krap 2 uren, Kleine Burgemeester liet zich niet vinden.
Maar onze groep had wel plots twee IJsduikers in het Veerse Meer, dat dan weer wel. En erg veel Kuifduikers.
Alledaagsere soorten waren Zwarte Zeeëend, Topper, Dodaars, Geoorde Fuut, Smellekens, Slechtvalk, Houtsnip, Grote Zaagbek, Oeverpieper, Kanoet, Drieteenstrandloper, Bonte Strandloper, Paarse Strandloper, Wulp... enfin, dik zestig soorten op de daglijst.

Dan te bedenken dat je zo een dag kunt gaan en totaal andere interessante gebieden kunt doen...
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Jarinka

Klinkt als een mooie dag, Erik :) Liet de Giervalk zich een beetje mooi zien?
Groeten, Jarinka Heijink

erikwouda

Citaat van: Jarinka op februari 13, 2012, 22:36:43 PM
Klinkt als een mooie dag, Erik :) Liet de Giervalk zich een beetje mooi zien?
Zeer zeker. Op gegeven ogenblik tegelijk met langsvliegende Smelleken in beeld: enorm grootteverschil.

Zo komende zondag zo weer een dag Zeelnad willen doen.  ;D
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Guus Peterse

Zie http://guuspeterse.hyves.nl/blog, om maar weer eens mijn weblog te promoten.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

erikwouda

#1178
Citaat van: guusp op februari 15, 2012, 10:40:07 AM
Zie http://guuspeterse.hyves.nl/blog, om maar weer eens mijn weblog te promoten.
Ah, groote dank!
Even zondag herbeleven.
------------
(even later:)
Mooi! verhaal, heb ervan genoten.
Je teneur is iets neerslachtiger als het gevoel dat ik aan deze dag overhield.
Citaat van: guusp via Hyves"...parkeerden de auto aan het eind van een onverhard weggetje (het zou later nog heel wat voeten in de aarde hebben om hier weg te komen)
De auto en ik hadden een bijzonder slechte dag mag ik wel stellen. Die Roodborsttapuit is trouwens volkomen langs mij heen gegaan.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Maarten Sluijter

Toen ik vanmiddag na een rondje fietsen in de polder naar huis fietste, zag ik in een klein ondiep modderig slootje een vrouwtje Smient dobberen, het beestje leek erg verzwakt. Ik liep er naar toe, ze kwam naar me toe zwemmen en kon haar zo oppakken.
Ik heb haar toen in een wat dieper deel van de sloot gezet met stromend water, maar nadat ik haar had neergezet wat stuiptrekkingen met de nek en toen was het over.. helaas.

Gelukkig nog wel in de polder verdeeld over twee groepen rotganzen 13 Witbuiken!
.

Margreet Kwh

Vandaag gezien waarom de vogels het netje met pinda's en zonnepitten links lieten liggen: de mazen van het netje waren veel te klein. Netje opengeknipt en de inhoud in het voederhuisje gelegd. Meteen kool- en pimpelmees en huismus op bezoek.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Wouter van der Ham

Vandaag zag ik vanuit mijn kamer een grote groep zwanen zitten, maar het leken mij niet allemaal knobbelzwanen. Snel de fiets gepakt en richting het bos gegaam, want daar zou ik het veel beter kunnen zien. Op de weg er naar toe Had ik al een sperwer, torenvalk, kepen, Spechten en een Dodaars gezien. Eenmaal aangekomen eerst het aantal zwanen geteld ; 77! De groep bestond uit ongeveer 45 Wilde, 25 Kleine, 5 Knobbel en 1 zwarte zwaan! Ook zat er nog een groep ganzen, die bestond uit ongeveer 200 Grauwe, 50 kol, 5 grote canadese, 2 nijlganzen en 1 Brandgans! Op de terugweg had ook ook nog een aantal buizerds, kepen en een slechtvalk. Toch leuk binnen 2 km van je huis! Zie hier mijn waarnemingen : http://waarneming.nl/user/view/49386?q&g=0&from=2012-02-17&to=2012-02-17&prov=0&z=1&sp=0&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=20
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Timo Roeke

Vandaag nog twee uur gezocht naar de zwartbuikwaterspreeuw bij Hengelo maar zonder succes. Het is maar goed dat je een andere keuze hebt gemaakt Jarinka :). Gelukkig nog een witoogeend gevonden bij een ander water.

wolbert

Vandaag een goed vogelgevuld dagje, zonder echt fanatiek te hebben gevogeld.
Allereerst toen ik vanochtend vertrok richting fysio m'n eerste Zanglijsters, op de route 3 horen zingen. Erg leuk weer! De standvogels luiden de lente weer echt in.
Na de fysio richting het Renteloos voorschotbos gegaan met de honden. Dit leverde Appelvinken, Sijzen, Goudvinken, een overvliegende Raaf op. Ook nog een Eekhoorn het zandpad zien oversteken en verderop zag ik een rijtje van prenten van een Das.
In de middag naar een landgoed gegaan waar gisteren 2 Middelste bonte spechten waren gevonden. Vandaag waren er alweer meerdere vogelaars succesvol van vertrokken, dus ik was hoopvol. Na een half uurtje zoeken, wachten en luisteren plots de klaaglijke zang erg dichtbij! Snel het beestje gevonden en machtig mooi kunnen bekijken, na een paar minuten vloog ie weer verder en zijn wij ook weer gegaan (m'n vriendin was het wachten wel zat inmiddels...)
Jaarlijst staat nu op 115 en morgen een dagje Lauwersmeer, verwacht wel paar nieuwe soorten. Heb er nu al zin in! (ook al mis ik het WK-allround)
Vriendelijke groet,
Wolbert

Jarinka

Citaat van: Timo Roeke op februari 17, 2012, 18:43:40 PM
Vandaag nog twee uur gezocht naar de zwartbuikwaterspreeuw bij Hengelo maar zonder succes. Het is maar goed dat je een andere keuze hebt gemaakt Jarinka :). Gelukkig nog een witoogeend gevonden bij een ander water.
Dat was zeker goed, Timo. Ik heb een heerlijk dagje gehad in de Eempolder :)
Toen ik na een kwartiertje tussen de weilanden fietste, vond ik een groep zwanen. Die bestond uit 6 Wilde, 18 Kleine en 6 Knobbelzwanen. Leuk ter vergelijking, alle Nederlandse zwanen naast elkaar. Wilde Zwaan was een nieuwe jaarsoort, net als de Veldleeuwerik die luid roepend over kwam vliegen.
Gisteravond zag ik een waarneming van Toendrarietganzen. Die zie ik niet heel veel, dus op de aangegeven locatie zette ik mijn scope neer en begon te zoeken in de groep ganzen. Nadat ik de groep van ongeveer duizend ganzen doorzocht had, keek ik naar de overkant van de weg en zag daar verderop een stuk of twintig ganzen lopen. De negen ganzen die vooraan liepen waren allemaal Toendra's... Geen slecht idee om de volgende keer iets verder te kijken dan mijn neus lang is ;)
Op weg naar de Zomerdijk zag ik een mannetje Pijlstaart zitten. De vierde jaarsoort alweer (want de Toendra's waren nummer drie).
Zo vol als de weilanden onderweg waren, zo leeg waren ze rond de Zomerdijk. Twee medevogelaars hadden heel ver weg Bonte Strandlopers ontdekt en er vlogen regelmatig Veldleeuweriken over, maar dat was het. Na even met ze gepraat te hebben fietste en liep ik verder naar vogelkijkhut Gooyersgracht. Zoals verwacht zat daar weinig, maar ik kon er wel uit de wind en in de zon zitten. Op weg naar de Zomerdijk zag ik een man Rietgors (in zomerkleed) en een Waterpieper. Ook vond ik tien Bonte Strandlopers die een stuk dichterbij zaten. In de verte zat een grote groep ganzen, dus ik ging die kant op en heb vanaf de weg gezocht naar geringde ganzen. Helaas, ik heb niks gevonden. Wel zag ik in een kale boom op de Zomerdijk een Slechtvalk zitten. Het blijven prachtige valken :)
Toen ik weer naar huis fietste, zag ik in de polder een Steenuil op de hoek van een huis zitten. Omdat de bewoners het niet zo op vogelaars en met name fotografen hebben, ben ik snel weer verder gefietst. De gemengde groep zwanen zat er nog, dus ik heb extra van ze genoten.
Veel vogels, veel zon en zes jaarsoorten (Wilde Zwaan, Veldleeuwerik, Pijlstaart, Rietgors, Waterpieper, Slechtvalk en Steenuil). Was een erg geslaagde dag :)
Groeten, Jarinka Heijink

Guus Peterse

Citaat van: Jarinka op februari 19, 2012, 08:17:47 AM
zes jaarsoorten (Wilde Zwaan, Veldleeuwerik, Pijlstaart, Rietgors, Waterpieper, Slechtvalk en Steenuil).
Zeven?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

 ;D Jarinka is GEK op wiskunde ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Citaat van: guusp op februari 19, 2012, 11:36:36 AM
Citaat van: Jarinka op februari 19, 2012, 08:17:47 AM
zes jaarsoorten (Wilde Zwaan, Veldleeuwerik, Pijlstaart, Rietgors, Waterpieper, Slechtvalk en Steenuil).
Zeven?
Het wordt zelfs nog erger... Ik ben vergeten om Toendrarietgans erbij te zetten, dus eigenlijk zijn het er acht :-[
Het was vanochtend nog vroeg :angel:
Groeten, Jarinka Heijink

Robert V.T

Vandaag alweer de eerste Atalanta van dit jaar gezien, verder nog 1 rpb en 4 grote zillie's bij het hamsterreservaat Sibbe.
Groeten,

Robert van Tiel

Yeronimo

Vandaag weinig vogels gezien, enkel waterbeestjes wezen determineren en 's avonds naar een lezing geweest van Nico de Haan in Gorredijk (Friesland).

Hier zat ook een mysterybird quiz bij. Deze had ik allen goed, samen met nog iemand. Dus het werd loten voor de eerste prijs (Zeiss verrekijker) en tweede prijs (camouflage hut van foto MGM voor fotografie). Helaas niet de eerste prijs geworden, maar gelukkig heb ik al een goede verrekijker. Nu kan ik dus fijn in een camouflage hut de vogels fotograferen :D
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jarinka

#1190
Gisteren en eergisteren zijn Stijn en ik naar Zeeland geweest. We hebben flink veel leuke soorten gezien :)

Ons plan voor dinsdag was om naar de Giervalk te gaan. Omdat Colijnsplaat maar 10 minuten om was, werd dat onze eerste stop. De eerste Zwarte Ruiter van het jaar liet zich mooi zien, maar de Grote Geelpootruiter zat precies in het tegenlicht. Ondanks dat hebben we de gele poten gezien waaraan deze Tringa zijn naam te danken heeft.
We hadden besloten om naar de Zandstraat te rijden om daar de elektriciteitsmasten af te zoeken voor de Giervalk. Tevergeefs, want er was nergens een overmaatse valk te bekennen. Stijn kreeg de melding dat de valk een stuk zuidelijker was opgevlogen richting België en nu weer uit beeld was. Ook daar geen Giervalk, maar wel andere vogelaars waarmee we telefoonnummers uitwisselden. Nadat we de elektriciteitsmasten nog een keer controleerden, reden we naar de Autrichepolder om daar te zoeken. Op nog geen kilometer afstand werden we gebeld: de Giervalk zat naast de uitkijkheuvel van de Autrichepolder. Niet al te lang daarna mocht ik door de scope van de herontdekker (Frank Coenjaerts) mijn eerste blik werpen op de grootste valkensoort ter wereld. In het uur dat daarop volgde liet de valk zich prachtig zien, waardoor ik zelfs zijn geruide mantelveer kon zien. Hij at van en sleepte met een geslagen Meerkoet, huppelde wat en verloor een aantal keer bijna zijn evenwicht omdat zijn krop propvol zat. Een vrouwtje Torenvalk was zo gek om naar de Giervalk te duiken. Gelukkig voor haar stoorde die zich er niet aan en at lekker verder. Nadat de Giervalk nog wat rondliep vloog hij op, waarbij de brede vleugels opvielen. Je kon zien dat het een echte jager is. Prachtig beest :)


(waarneming)
EDIT: Bij mij laat hij de foto niet zien, ook niet op Waarneming. De foto staat ook op Facebook.

Via Neeltje Jans (waar we geen Kuifaalscholvers maar wel veel Middelste Zaagbekken vonden) kwamen we bij de Stolpweg aan. De Ruigpootbuizerd was snel gevonden en liet zich mooi zien. Daar ook veel Buizerds en Torenvalken, maar helaas geen uilen. Toen was de dag voorbij en gingen we naar Rockanje.

Gisteren stond Brouwersdam op de planning. Op een slikrandje naast het strand zaten Rosse Grutto's, Zilverplevieren en massa's Drieteenstrandlopers. Als binnenlander genoot ik er erg van. Wat verder op zee ontdekte ik met moeite twee vrouwtjes IJseend in winterkleed, maar probeer ze dan maar eens terug te vinden... Gelukkig lukte dat en zo zag Stijn zijn tweede lifer in twee dagen. Ook zwommen er veel Zwarte Zee-eenden, wat Kuifduikers, een Geoorde Fuut en twee mannetjes Tafeleend (die ik regelmatig zie maar op zee wat minder algemeen lijken te zijn).
Op naar de Spuisluis. Het zag er goed uit toen er twee grote groepen meeuwen in de buurt van de Spuisluis zaten. Helaas, helaas... De Kleine Burgemeester zat er niet meer bij en die hebben we ook later op de dag niet meer gevonden. De eerste vogel die Stijn zag toen hij door zijn scope keek was een IJsduiker. Deze mooie duiker met enorme snavel zat eerst dichtbij, maar verdween toen om een stuk verder weer op te duiken. Twee paartjes Roodkeelduikers zwommen ook wat ver weg, maar waren desondanks goed te bekijken, net als een stuk of zes Kuifduikers en nog meer Middelste Zaagbekken.
Tussen de meeuwen op het asfalt zat helaas nog steeds geen mooie lichte meeuw. Samen met een andere vogelaar konden we een Pontische Meeuw (bleek toch een Zilvermeeuw te zijn) vinden. Hoewel we liever een andere meeuw hadden gehad waren we hier ook blij mee.

Kortom: twee dagen vogelen waarin we veel leuke soorten hebben gezien, met als toppunt natuurlijk de Giervalk :)
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Mooi verhaal :)

Citaat van: Jarinka op februari 24, 2012, 10:59:12 AMTwee paartjes Roodkeelduikers zwommen ook wat ver weg
Twee soortgenoten samen zijn niet altijd een paartje hoor  :P  En zouden die ijseenden niet net zo goed (beter) eerste winter vogels kunnen zijn geweest?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jan vH

Leuke soorten!  :duim: Ik zat begin deze week ook in Zeeland, maar ik had geen vervoer naar Zeeuws Vlaanderen... Ik ben nog wel naar de Kleine Burgemeester in Vlissingen geweest.

Gisteren heb ik de rondgelopen in de omgeving van Renswoude. Ik hoopte  op Middelste Bonte Specht, maar die heb ik niet gezien. Wel meerdere Rietgorzen, Goudvinken, een vrouwtje Grote Zaagbek en een prachtige jagende Blauwe Kiekendief die rondjes om mij heen vloog. Ook leuk was een nieuwe locatie van de Ramshoorngalwesp, een soort die nog maar een paar jaar in Nederland voorkomt.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jarinka

Citaat van: Vincent Hart op februari 24, 2012, 11:19:43 AM
Citaat van: Jarinka op februari 24, 2012, 10:59:12 AMTwee paartjes Roodkeelduikers zwommen ook wat ver weg
Twee soortgenoten samen zijn niet altijd een paartje hoor  :P  En zouden die ijseenden niet net zo goed (beter) eerste winter vogels kunnen zijn geweest?
Maar als ze samen poetsen (wat baltsgedrag is bij Futen) is de kans op een paartje groter. De IJseenden hadden allebei een lichte kop, een donker petje en een donkere wangvlek. Volgens de ANWB sluit de lichte kop juveniele vogels uit. Ik weet niet wanneer jonge IJseenden ruien, maar als eerste winter vogels er hetzelfde uitzien als juveniele vogels sluit de lichte kop dat kleed uit.

En de Pontische Meeuw blijkt toch een Zilvermeeuw te zijn :(
Groeten, Jarinka Heijink

Bart van Hoogstraten

Vandaag (en gisteren) vergeefs gezocht naar de Zeearend bij de Oolderplas. Wel zag ik er een Duiker maar het beest was echt te ver weg voor een determinatie. Twee andere vogelaars die ik er tegenkwam (met swarov-toeter) waagden zich er ook niet aan. Donker beest met witte borst/hals. Wat zou het geweest kunnen zijn. Roodkeel?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 24, 2012, 18:45:50 PM
Vandaag (en gisteren) vergeefs gezocht naar de Zeearend bij de Oolderplas. Wel zag ik er een Duiker maar het beest was echt te ver weg voor een determinatie. Twee andere vogelaars die ik er tegenkwam (met swarov-toeter) waagden zich er ook niet aan. Donker beest met witte borst/hals. Wat zou het geweest kunnen zijn. Roodkeel?
Er zou daar een Roodkeel zwemmen... Zelf nooit de moeite genomen om er naar te zoeken ook al was ik er...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

henrike1977

Zo net terug van een ronde wandelen met de honden. Eerst een sprong van 8 reeën gezien. Ze leken niet erg van ons onder de indruk en graasden rustig door aan de bosrand. Wij stonden heel kalmpjes te kijken, wat best nog een opgave was met een kruising windhond aan de riem toen ik even achter me keek. Komt er ineens uit het veld een haas met een noodgang op ons af gerend.
Wij stonden aan de grond genageld, zelfs de honden stonden stokstijf.  De haas in kwestie is ons tot een meter of 3 genaderd, kwam toen tot de conclusie dat het verstandiger was om om te keren, nadat ie ons even goed bekeken door op zijn achterpoten te gaan staan draaide hij zich om en rende het veld weer in.
We zijn een poosje op het pad tussen de velden blijven staan kijken en ineens viel het kwartje: rammeltijd.
Wat prachtig om te zien. We hebben in totaal 7 zichtbaren hazen geteld, maar het zijn er vast meer geweest. We stonden tussen koolzaadvelden, dus de begroeiing was redelijk dicht en hoog. De zichtbare rammen waren een gemaaid maisveld verderop aan het vechten. Ik heb l vaak hazen gezien maar het echte rammelen had ik nog nooit gezien en dan ook nog van zo dichtbij.  Schitterend!
We wilden het pad via de velden nog volgen maar hebben er vanaf gezien omdat we de boel niet wilden verstoren met onze honden. Dus zijn we maar omgedraaid. Zucht en ik baal dat ik de camera niet mee had. Ik dacht, ach...met drie honden aan de riem kan je toch geen foto's maken, als je al iets ziet.
Meestal moeten we toch iets dieper de bossen in om het een en ander te spotten en dat doen we niet met de honden ivm verstoring. Stomme ik moet dus voortaan altijd standaard principieel met een camera gaan rondlopen.
Groet Henrike Visser

Timo Roeke

Vandaag de eerste trekteldag van 2012: http://slagpen.wordpress.com
Redelijke soorten zoals kleine zwaan (met foto), drie geluidsopnames en een hartverscheurend eind. Er komt een actie 'Help Timo het voorjaar door'. Veel leesplezier ;)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Timo Roeke op februari 26, 2012, 15:11:01 PM
hartverscheurend eind

Het zal je verbazen hoever je komt met een tubetje superlijm! Ik heb overigens dezelfde toeter, ik ben gewaarschuwd...

Vandaag niet erop uit geweest maar lekker in de tuin gewerkt, beetje begonnen met lenteklaar maken. Begeleid door de Heggenmusjes die al uit volle borst zingen, af en toe een bleek zonnetje wat erdoor kwam. Heerlijk! (maar voor mij begint de lente pas echt als de Kleine Watersalamanders terug zijn in mijn vijver).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Yeronimo

Citaat van: Timo Roeke op februari 26, 2012, 15:11:01 PM
Vandaag de eerste trekteldag van 2012: http://slagpen.wordpress.com
Redelijke soorten zoals kleine zwaan (met foto), drie geluidsopnames en een hartverscheurend eind. Er komt een actie 'Help Timo het voorjaar door'. Veel leesplezier ;)

Je had één Kleine Zwaan meer dan mij :(
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden