Twee waterjuffers spec. - Leeuwarderbos (Friesland) - 21 feb 2012

Gestart door Yeronimo, februari 22, 2012, 20:06:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

In de eerste post zet ik de eerste waterjuffer, de tweede post de tweede waterjuffer.
Ik kom er niet ver mee, enkel waterjuffer door de drie veerachtige kieuwen bedoeld voor de ademhaling. De Europese tabel van Seidenbusch is nog een beetje te hoog gegrepen en daar heb ik een gigantische klus aan om dat alleen al te ontcijferen (ben een leek).
De eerste waterjuffer was ongeveer twee centimeter en de tweede was aanzienlijk kleiner, kleiner dan één centimeter.
Heb ze overigens beiden in de collectie waardoor ik altijd extra kenmerken kan controleren.

Alvast bedankt aan de personen die mij ermee willen helpen/goeie richting op sturen :)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Yeronimo

En de tweede waterjuffer.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

ewoudploeg

Lekker he, die Europese sleutel van Seidenbusch. Hoe die man dat zo heeft kunnen doen is me een raadsel. Voor een leek is het nagenoeg onmogelijk om daar een beest mee op naam te brengen. In veruit de meeste gevallen is ook uitsluitend het laatste stadium ermee te determineren.

Wat betreft jou vangsten: zou je bij het eerste exemplaar nog een extra foto van de achterlijfsaanhangselen kunnen maken (zijkant)? Ik verwacht dat ze vrij bont gekleurd zijn en zijn afgerond aan de achterzijde. Ik neig naar Grote roodoog. Het kleine beestje ga ik mijn vingers niet aan branden. Die is me te jong.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Ton van Haaren

Inderdaad erg lastig, maar om tot een Erythromma te komen, kun je controleren of je op de buiksegmenten rijen doornen ziet staan (zie foto). Als dat zo is, dan is het een Erytromma. Als er vervolgens nog een groepje doorns tussen de achterpoten staan dan E. najas, zo niet E. viridulum. Ik heb E. lindeni maar even uitgesloten.
Zelfs bij jonge larven is er toch wel enige pigment aanwezig op de lamellen en zijn ook de aders vaak donkerder aangezet, dus ik denk niet aan een E. najas. E. viridulum zou het zomaar kunnen zijn omdat ik wel iets van pigmentvlekken langs de lamelrand zie, maar zeker weten doe ik het niet.
waar komen ze vandaan?
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Yeronimo

Erg bedankt, ik ga meerdere foto's maken.

Citaat van: Ton van Haaren op februari 23, 2012, 10:33:04 AM
Inderdaad erg lastig, maar om tot een Erythromma te komen, kun je controleren of je op de buiksegmenten rijen doornen ziet staan (zie foto). Als dat zo is, dan is het een Erytromma. Als er vervolgens nog een groepje doorns tussen de achterpoten staan dan E. najas, zo niet E. viridulum. Ik heb E. lindeni maar even uitgesloten.
Zelfs bij jonge larven is er toch wel enige pigment aanwezig op de lamellen en zijn ook de aders vaak donkerder aangezet, dus ik denk niet aan een E. najas. E. viridulum zou het zomaar kunnen zijn omdat ik wel iets van pigmentvlekken langs de lamelrand zie, maar zeker weten doe ik het niet.
waar komen ze vandaan?

Zoetwater, vanuit een sloot dat uitmond in een groter meer.
Verzameld via een steeknet aan de oever begroeid met rietstengels.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Yeronimo

Foto's zojuist gemaakt en bij deze dus bijgevoegd van de eerste waterjuffer.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

ewoudploeg

#6
Citaat van: Ton van Haaren op februari 23, 2012, 10:33:04 AM
Zelfs bij jonge larven is er toch wel enige pigment aanwezig op de lamellen en zijn ook de aders vaak donkerder aangezet, dus ik denk niet aan een E. najas. E. viridulum zou het zomaar kunnen zijn omdat ik wel iets van pigmentvlekken langs de lamelrand zie

Ton, haal je najas en viridulum nu niet door elkaar qua pigmentatie van de lamellen? De lamellen zijn bij najas veel bonter gepigmenteerd dan bij de vrijwel kleurloze viridulum. Verder ben ik het helemaal met je uitleg eens.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

ewoudploeg

Ja, dat maakt het wat mij betreft, zoals ik al dacht, een najas. Als je 'm invoert, dan is de dank groot! Ook voor het delen trouwens. Altijd leuk zo in de schamele winterperiode.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Ton van Haaren

misschien wat onduidelijk uitgelegd, maar ik bedoel het volgende te zeggen
bij najas is vrijwel altijd wel iets van donkere banden te zien op de lamellen en ook de aders zijn vaak (altijd?) donkerblauw gekleurd. bij viridulum zijn de lamellen minder sterk gekleurd dan bij najas maar kan in uiterst sporadische gevallen wel eens donkere banden vertonen, maar over het algemeen is ze vrij kleurloos met soms wat donkerder vlekken. De aders zijn veel minder opvallend gekleurd dan bij najas. Op basis van de eerdere foto's meende ik dat de lamellen wel iets op die van viridulum weg hadden, vandaar. Maar deze nieuwe foto's laten onmiskenbaar de lamellen zien van een najas. Zelfs bij zeer kleine larven gaan de kleurkenmerken op, alswel de de doornenrijen op de tergieten (buikplaten)
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Yeronimo

Een stuk duidelijker hier dan in de Europese tabel van Seidenbusch. Super bedankt Ewoud en Ton!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden