Hoofdmenu

Sterrenkunde

Gestart door Margreet Kwh, oktober 11, 2010, 12:31:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henk Rudolf Hagenvoorst

Dan denk ik dat het vrij lastig wordt om het goed te kunnen zien. Uiteindelijk is Nederland een grote stad; zelfs buiten de Randstad heb je zoveel lichtvervuiling dat het vrees ik niet ze zien zal zijn.
Our faculties are more fitted to recognize the wonderful structure of a beetle than a Universe.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Robosonic op januari 24, 2012, 15:14:48 PM
Dan denk ik dat het vrij lastig wordt om het goed te kunnen zien. Uiteindelijk is Nederland een grote stad; zelfs buiten de Randstad heb je zoveel lichtvervuiling dat het vrees ik niet ze zien zal zijn.
Allemaal naar de Waddeneilanden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rrrrr

Hier in Friesland is het nu helder. :angel:

Rob

Bart van Hoogstraten

In het echte hoge noorden gaat het er in ieder geval al behoorlijk tekeer!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ejslootweg

#274
De belgische site kon de bezoekers niet aan, maar ze hebben twitter voor het laatste nieuws;
https://twitter.com/poollichtbe

En hier is een continu ververst magnetogram;
http://www.irf.se/maggraphs/rtplot_flux2_abs.png

Beeld uit Tromsø in de bijlage.

groeten, Erik
groeten, Erik

michel.wissink

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 24, 2012, 17:47:49 PM
In het echte hoge noorden gaat het er in ieder geval al behoorlijk tekeer!
Een live cam, gaaf!
Hier in het Twentse is het half bewolkt; echt spannend!
Op mijn bron is ook verhoogde activiteit te zien:
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

michel.wissink

Waarom ben ik niet in Noorwegen?   :o
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

michel.wissink

Heb een uurtje aan de noordkant van het dorp staan kijken en fotograferen, prachtig helder geworden, maar niks te zien.
En nou is m'n band ook nog lek!  :'(
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Melchior van Tweel

In Zwolle is het helder, maar nu is het hartstikke mistige geworden.  :'(
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Yeronimo

Heb een hele tijd in het Leeuwarderbos staan posten met Ivo van der Lee. Maar helaas, te mistig :(
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

michel.wissink

#281
Citaat van: michel.wissink op januari 24, 2012, 21:27:36 PM
Heb een uurtje aan de noordkant van het dorp staan kijken en fotograferen, prachtig helder geworden, maar niks te zien.
En nou is m'n band ook nog lek!  :'(
Later gisteravond werd het bij ons ook flink mistig, maar in de loop van de nacht klaarde het toch weer op. Desondanks niets gezien. Ik ben benieuwd naar berichten en foto's van waarnemers op de Waddeneilanden. (en in ruimtestations...  ;) )
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Bart van Hoogstraten

Citaat van: michel.wissink op januari 25, 2012, 08:26:24 AM
Citaat van: michel.wissink op januari 24, 2012, 21:27:36 PM
Heb een uurtje aan de noordkant van het dorp staan kijken en fotograferen, prachtig helder geworden, maar niks te zien.
En nou is m'n band ook nog lek!  :'(
Later gisteravond werd het bij ons ook flink mistig, maar in de loop van de nacht klaarde het toch weer op. Desondanks niets gezien. Ik ben benieuwd naar berichten en foto's van waarnemers op de Waddeneilanden. (en in ruimtestations...  ;) )

Ik heb nog niet veel bijzonders gezien eigenlijk op internet (had meer verwacht maar misschien komt dat nog). Hier alvast een paar mooie platen uit IJsland en Scandiniavië.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ejslootweg

#283
In Duitsland is het gisteren wel wat mensen gelukt het noorderlicht te fotograferen, maar zo mooi als in Scandinavie of Canada was het niet. Alleen een zwak rood-groenig schijnsel aan de horizon. Volgende keer beter.

http://www.meteoros.de/php/viewtopic.php?t=9147&postdays=0&postorder=asc&start=150
http://www.meteoros.de/php/viewtopic.php?t=9147&postdays=0&postorder=asc&start=130

Op de BBC site staat nog een mooi time-lapse filmpje van het noorderlicht in Finland gisteren.
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-16725391

groeten, Erik
groeten, Erik

michel.wissink

#284
Van die tweede link - in elk geval de foto van Frank Martin - betwijfel ik of het om Noorderlicht gaat. Zulke fotos heb ik ook, maar een dergelijke gloed schrijf ik toe aan de lichtvervuiling.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

michel.wissink

#285
Let op: er is weer behoorlijke magnetische activiteit!
Bij ons is het helaas nog niet helder  :-\
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Bart van Hoogstraten

Mooie time-lapse van Christian Mülhauser van de Aurora van afgelopen januari '12.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

rrrrr

Jupiter en Venus waren goed te zien vanavond om ca. 19.45uur tussen de buienwolken door.

Ik heb 2 plaatjes van Jupiter gemaakt en ik zou graag willen weten of ik de manen goed benoemd heb.
Links boven: Ganymedes
Linksboven tegen Jupiter aan: Io
Rechts onder Jupiter: Europa
Rechtsonder op de foto: Callisto.
Genomen met: 500mm, ~ISO 100, F/4.5, 1/2.5sec.

Jupiter: 500mm, ~ISO 100, F/7.1, 1/200sec
Wat mij (als leek) opviel is dat de wolkenbanen gekanteld (meer vertikaal) zijn t.o.v. midden januari (mijn vorige poging).

Rob

michel.wissink

Volgens mijn info is het Ganymedes die net achter Jupiter vandaan komt, en is de bovenste Io.
Ganymedes wordt trouwens nog verduisterd vanavond:
http://hemel.waarnemen.com/astrokal/februari_2012.html#19
dus als je je telescoop nog hebt staan...
Je bovenste Jupiterfoto is erg fraai trouwens.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

michel.wissink

#289
Ik heb net even staan kijken naar het begin van de verduistering van Ganymedes. Ik had het nooit eerder geobserveerd en dacht dat het sneller zou gaan, maar het maantje deed er zeker 2 minuten over om uit het zicht te verdwijnen.

En Rob, dat de wolkenbanden (en ook het vlak van de maanbanen) verticaler staan dan in januari is waarschijnlijk het gevolg van het feit dat Jupiter voorbij z'n oppositie is en langzaam weer richting de horizon zakt, en daardoor kantelt. Ik denk dat dat is wat je ziet en bedoelt.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

rrrrr

OK.
Draai ik die twee om.
Danks!
Enne: ik heb geen telescoop, alleen maar een crop-camera met lens.......
Die telescoop moet nog even op zich laten wachten vanwege mijn "eisenpakket" (minimaal een 20cm Cassegrain met volginstallatie) en het daarbij horende budget (en dat heb ik niet zomaar beschikbaar helaas....).

Dat kantelen snap ik nu ook.
Danks again........

Rob

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

ejslootweg

En nog een aardig berichtje van de BBC site: Diamond star thrills astronomers
Twinkling in the sky is a diamond star of 10 billion trillion trillion carats, astronomers have discovered.
The huge cosmic diamond - technically known as BPM 37093 - is actually a crystallised white dwarf. A white dwarf is the hot core of a star, left over after the star uses up its nuclear fuel and dies. It is made mostly of carbon.
For more than four decades, astronomers have thought that the interiors of white dwarfs crystallised, but obtaining direct evidence became possible only recently.

groeten, Erik
groeten, Erik

michel.wissink

Citaat van: ejslootweg op februari 21, 2012, 17:03:05 PM
En nog een aardig berichtje van de BBC site: Diamond star thrills astronomers
Twinkling in the sky is a diamond star of 10 billion trillion trillion carats, astronomers have discovered.
The huge cosmic diamond - technically known as BPM 37093 - is actually a crystallised white dwarf. A white dwarf is the hot core of a star, left over after the star uses up its nuclear fuel and dies. It is made mostly of carbon.
For more than four decades, astronomers have thought that the interiors of white dwarfs crystallised, but obtaining direct evidence became possible only recently.

groeten, Erik
Even wachten tot-ie afgekoeld is, en dan ophalen dat ding!  :P
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Bart van Hoogstraten

#294
Citaat van: michel.wissink op februari 21, 2012, 20:42:53 PM
Citaat van: ejslootweg op februari 21, 2012, 17:03:05 PM
En nog een aardig berichtje van de BBC site: Diamond star thrills astronomers
Twinkling in the sky is a diamond star of 10 billion trillion trillion carats, astronomers have discovered.
The huge cosmic diamond - technically known as BPM 37093 - is actually a crystallised white dwarf. A white dwarf is the hot core of a star, left over after the star uses up its nuclear fuel and dies. It is made mostly of carbon.
For more than four decades, astronomers have thought that the interiors of white dwarfs crystallised, but obtaining direct evidence became possible only recently.

groeten, Erik
Even wachten tot-ie afgekoeld is, en dan ophalen dat ding!  :P

Nee joh, dan is de ring die ik voor mijn vrouw gekocht heb plots niets meer waard!!!   ;) ;D ;D ;D

Maar wat wel interessant is is dat 1 hele diamant 1 molecuul is. Dan zou dit dus het grootst bekende molecuul in het heelal zijn! (en wat voor een  :rolleye: ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

gko

Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 21, 2012, 22:04:45 PM

Maar wat wel interessant is is dat 1 hele diamant 1 molecuul is. Dan zou dit dus het grootst bekende molecuul in het heelal zijn! (en wat voor een  :rolleye: ).

Is dit niet wat kort door de bocht? Leg aub eens uit Bart.
met vr gr gkoopman

michel.wissink

Maar dan moeten er ook sterren zijn met een kern van olie of andere fossiele brandstoffen. Laten ze die eens opzoeken en kijken wat het doet met onze benzineprijzen...  ;)
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Bart van Hoogstraten

Citaat van: gko op februari 21, 2012, 22:46:32 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 21, 2012, 22:04:45 PM

Maar wat wel interessant is is dat 1 hele diamant 1 molecuul is. Dan zou dit dus het grootst bekende molecuul in het heelal zijn! (en wat voor een  :rolleye: ).

Is dit niet wat kort door de bocht? Leg aub eens uit Bart.

Ik kon me dit herinneren van Scheikunde vroeger maar heb het voor de zekere geit nog even opgezocht op internet. -> 1 diamant = 1 molecuul. Daarmee is dus een diamant ter grote van een witte dwerg een molecuul ter grootte van een witte dwerg... Toch?
Wat ik niet meer kan vinden op internet maar wel ooit geleerd heb is dat de grootste moleculen op aarde van bakeliet zijn. Een bakelieten deurklink is 1 molecuul. Dat vertelde mijn scheikundeleraar ooit om te illustreren dat er moleculen zijn die met het blote oog te zien zijn. Maar ik begrijp van wiki dat er inmiddels dus plasticsoorten zijn (gecrosslinkte) die ook als 1 molecuul beschouwd kunnen worden.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

gko

#298
bedankt Bart, zodra ik nog wat meer hierover tegenkom, laat ik dat hier wel even weten,
het Wikipedia-verhaal maakt veel duidelijk, vooral het feit dat er geen limiet is aan de grootte
van een molecuul, dit maakt in theorie de grootte van een witte dwerg mogelijk,
alleen vraag ik me af of zoiets 1 molecuul is of samengesteld is uit brokken van elkaar gescheiden
diamant
met vr gr gkoopman

rrrrr

Even iets anders: heeft iemand van jullie ervaring met astrofotografie m.b.v. een telescoop en een DSLR?
Ik wil namelijk proberen deze (licht sluimerende) hobby meer/beter leven in te blazen.
Jupiter met een telelens op de plaat zetten is mij kwalitatief nog lang niet goed genoeg gelukt.
Verder lokt deep-sky fotografie ook.
Kortom: van alles wat.
Zelf zat ik te denken aan een 20cm newton kijker vanwege de relatief weinig komplexe opbouw op een parallactische montering met GOTO en volgintallatie.
Misschien heeft iemand ervaring hiermee of met b.v. een Cassegrain (waar ik in eerste instantie aan dacht).
Persoonlijk wil ik de nadruk leggen op kwalitatief goede foto's, waarbij de vergroting van minder belang is.

Natuurlijk heb ik diverse websites van werkgroepen bekeken, maar daar loop ik al vrij snel vast in alle technische termen en begrippen met als resultaat dat de verwarring alleen maar groter wordt....
Ik kan het geld maar 1 x uitgeven en wil dat dus graag in 1x goed doen.......
Wie heeft ervaring met bovenstaande en wil dat wel delen?

Rob