Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Citaat van: JandJ op februari 08, 2012, 12:58:42 PM
Op de foto staat een parkeend.
Dank je Jan. Dan zijn alle Smienten vertrokken.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

JandJ

Net dankzij een sms en een telefoontje een zeearend vanuit het zolderraam met scoop kunnen oppikken! Voor het rijtje waarnemingen, zie:  http://waarneming.nl/soort/view/353?from=2012-02-08&to=2012-02-08&prov=9&maand=0&rows=20&os=0
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Robertmeer

Citaat van: JandJ op februari 08, 2012, 14:41:43 PM
Net dankzij een sms en een telefoontje een zeearend vanuit het zolderraam met scoop kunnen oppikken! Voor het rijtje waarnemingen, zie:  http://waarneming.nl/soort/view/353?from=2012-02-08&to=2012-02-08&prov=9&maand=0&rows=20&os=0
Gaaf Jan!
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Botervlieg

Afgelopen dagen op mijn nieuwe stageplek maar eens de kat vogels uit de boom gekeken.

5 eksters
3 koolmezen
1 boomkruipert
1 winterkoning
1 gaamse vlaai

Toch niet echt saai / slecht voor 1 boom en een observatie van pas 3 dagen.

stefanhageman

Vandaag een vrije dag, rapportvergaderingen, dus tijd om eropuit te gaan! Daarom vanmiddag maar een stuk langs de Waal gelopen met als leuke soorten een Grote Zaagbek en twee Nonnetjes. Verder ook nog veel Kol- en Grauwe Ganzen, Smienten, Wilde Eenden, Bergeenden, Wintertalingen etc.
Stefan Hageman


henrike1977

Blegh, vandaag buiten de gebruikelijke tuinvogels niets gezien. Halve dag in een klaslokaal gezeten , Duitse les voor Nederlanders en ook nog eens met mijn rug naar het raam. Morgen ga ik er weer lekker op uit. Dat binnen zitten is niks voor mij....
Groet Henrike Visser

Theovanv

Op ruim 5 km van huis, 3 IJsvogels, waarvan 1 zich langdurig liet fotograferen, 2 Bokjes, meerdere Watersnippen en Witgatten, Grote Zilverreigers, een Roodborsttapuit (!), Holenduiven, Kramsvogel en een gemengde groep met Ringmussen, Rietgorzen en Geelgorzen en Vinken. Heb een serie mooie foto's kunnen maken waar ik erg blij mee ben :D
Theo van Veenendaal

Yeronimo

Heerlijk om als stageopdracht 'een nulmeting maken in het Leeuwarderbos' te hebben.
Vandaag al meteen wat spulletjes verzameld in het bos, gelijk zeven soorten al gedetermineerd. Een loopkever en een wants liggen morgen voor me klaar om te determineren met zwaarder geschut :)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Yeronimo

#1148
Citaat van: Yeronimo op februari 09, 2012, 20:30:58 PM
Heerlijk om als stageopdracht 'een nulmeting maken in het Leeuwarderbos' te hebben.
Vandaag al meteen wat spulletjes verzameld in het bos, gelijk zeven soorten al gedetermineerd. Een loopkever en een wants liggen morgen voor me klaar om te determineren met zwaarder geschut :)

Agnocoris rubicundus en Loricera pilicornis waren het waarvan van de eerste nog geen foto's op waarneming.nl beschikbaar waren. Heb deze geprepareerd en via microscoop foto van gemaakt :)

Vandaag wel iets vreselijks meegemaakt tijdens zoeken naar soorten in Leeuwarderbos. Ik keek omhoog en zat op vier meter hoogte een vossenkop geklemd tussen twee boomtakken zitten. Enkel de kop, de romp was nergens te bekennen en het was vrij vers. Koppensnellers actief! Echt bizar, jagen mag nu niet en was daar ook niet geslacht want was geen bloed te vinden. Politie gebeld en die stellen onderzoek in...
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

henrike1977

Citaat van: Yeronimo op februari 10, 2012, 18:12:04 PM
Citaat van: Yeronimo op februari 09, 2012, 20:30:58 PM
Heerlijk om als stageopdracht 'een nulmeting maken in het Leeuwarderbos' te hebben.
Vandaag al meteen wat spulletjes verzameld in het bos, gelijk zeven soorten al gedetermineerd. Een loopkever en een wants liggen morgen voor me klaar om te determineren met zwaarder geschut :)

Agnocoris rubicundus en bembidion properans waren het waarvan van de eerste nog geen foto's op waarneming.nl beschikbaar waren. Heb deze geprepareerd en via microscoop foto van gemaakt :)

Vandaag wel iets vreselijks meegemaakt tijdens zoeken naar soorten in Leeuwarderbos. Ik keek omhoog en zat op vier meter hoogte een vossenkop geklemd tussen twee boomtakken zitten. Enkel de kop, de romp was nergens te bekennen en het was vrij vers. Koppensnellers actief! Echt bizar, jagen mag nu niet en was daar ook niet geslacht want was geen bloed te vinden. Politie gebeld en die stellen onderzoek in...
Jee wat een zieke geest zeg. Maar Vos is toch niet te eten? Ben benieuwd wat de politie er aan doet.
Groet Henrike Visser

Botervlieg

In december een kauw met een vreemde zwelling/abces.

Vandaag een huismus.

http://waarneming.nl/waarneming/view/63093236


Volgens mij zit deze huismus hier al langer, want er is een huismus die er een beetje onverzorgd/vreemd uitziet. (Zal zo foto's daarvan uploaden).
Voor alle zekerheid: Kan dit (deze huismus bedoel ik) iets te maken hebben met de ziekte "het geel" waar eerder een bericht over was op dit forum?

Groetjes, Marleen

Theovanv

Vandaag weer op Snippenjacht geweest en dit ging fantastisch! 2 Bokjes, een Houtsnip en meerdere Watersnippen vertoonden zich soms tot een paar meter voor de lens. Ook de IJsvogel en de Grote Zilverreiger lieten zich weer zien.
Theo van Veenendaal

Yeronimo

Citaat van: Theovanv op februari 10, 2012, 21:35:42 PM
Vandaag weer op Snippenjacht geweest en dit ging fantastisch! 2 Bokjes, een Houtsnip en meerdere Watersnippen vertoonden zich soms tot een paar meter voor de lens. Ook de IJsvogel en de Grote Zilverreiger lieten zich weer zien.

Niet verstoord toevallig voor de foto?  :rolleyes:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Yeronimo

Citaat van: henrike1977 op februari 10, 2012, 18:16:36 PM
Citaat van: Yeronimo op februari 10, 2012, 18:12:04 PM
Citaat van: Yeronimo op februari 09, 2012, 20:30:58 PM
Heerlijk om als stageopdracht 'een nulmeting maken in het Leeuwarderbos' te hebben.
Vandaag al meteen wat spulletjes verzameld in het bos, gelijk zeven soorten al gedetermineerd. Een loopkever en een wants liggen morgen voor me klaar om te determineren met zwaarder geschut :)

Agnocoris rubicundus en bembidion properans waren het waarvan van de eerste nog geen foto's op waarneming.nl beschikbaar waren. Heb deze geprepareerd en via microscoop foto van gemaakt :)

Vandaag wel iets vreselijks meegemaakt tijdens zoeken naar soorten in Leeuwarderbos. Ik keek omhoog en zat op vier meter hoogte een vossenkop geklemd tussen twee boomtakken zitten. Enkel de kop, de romp was nergens te bekennen en het was vrij vers. Koppensnellers actief! Echt bizar, jagen mag nu niet en was daar ook niet geslacht want was geen bloed te vinden. Politie gebeld en die stellen onderzoek in...
Jee wat een zieke geest zeg. Maar Vos is toch niet te eten? Ben benieuwd wat de politie er aan doet.

Lijkt me ook niet voor voedselconsumptie gebruikt. Maar de kop hing ook een beetje naast het pad, wellicht dus een zieke 'grap' geweest om mensen af te schrikken?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

henrike1977

Citaat van: Yeronimo op februari 11, 2012, 07:19:01 AM
Citaat van: henrike1977 op februari 10, 2012, 18:16:36 PM
Citaat van: Yeronimo op februari 10, 2012, 18:12:04 PM
Citaat van: Yeronimo op februari 09, 2012, 20:30:58 PM
Heerlijk om als stageopdracht 'een nulmeting maken in het Leeuwarderbos' te hebben.
Vandaag al meteen wat spulletjes verzameld in het bos, gelijk zeven soorten al gedetermineerd. Een loopkever en een wants liggen morgen voor me klaar om te determineren met zwaarder geschut :)

Agnocoris rubicundus en bembidion properans waren het waarvan van de eerste nog geen foto's op waarneming.nl beschikbaar waren. Heb deze geprepareerd en via microscoop foto van gemaakt :)

Vandaag wel iets vreselijks meegemaakt tijdens zoeken naar soorten in Leeuwarderbos. Ik keek omhoog en zat op vier meter hoogte een vossenkop geklemd tussen twee boomtakken zitten. Enkel de kop, de romp was nergens te bekennen en het was vrij vers. Koppensnellers actief! Echt bizar, jagen mag nu niet en was daar ook niet geslacht want was geen bloed te vinden. Politie gebeld en die stellen onderzoek in...
Jee wat een zieke geest zeg. Maar Vos is toch niet te eten? Ben benieuwd wat de politie er aan doet.

Lijkt me ook niet voor voedselconsumptie gebruikt. Maar de kop hing ook een beetje naast het pad, wellicht dus een zieke 'grap' geweest om mensen af te schrikken?
Gadver, of iemand wil een leuk kleedje voor de open haard of zo. Als het een grap is, dan is het wel een ontzettend misselijke grap.
Groet Henrike Visser

Theovanv

#1155
Citaat van: Yeronimo op februari 10, 2012, 23:14:21 PM
Citaat van: Theovanv op februari 10, 2012, 21:35:42 PM
Vandaag weer op Snippenjacht geweest en dit ging fantastisch! 2 Bokjes, een Houtsnip en meerdere Watersnippen vertoonden zich soms tot een paar meter voor de lens. Ook de IJsvogel en de Grote Zilverreiger lieten zich weer zien.

Niet verstoord toevallig voor de foto?  :rolleyes:
Als ik de auto stilzet, het raampje open doe en ze blijven rustig doorfoerageren en ik rijdt na de foto weer weg en ze lopen daar nog steeds te foerageren ga ik er vanuit dat ze niet verstoord zijn nee. Juist uit de auto gaan en langs de slootjes lopen verstoort ze, en daar heeft niks met het gebruik van een camera te maken. Natuurlijk verstoor je als vogelaar of fotograaf wel eens een vogel, maar je probeert het wel binnen de perken te houden.
Theo van Veenendaal

jonas D

Zojuist na mijn bezoek aan de bib. Toch nog even het gebied binnengereden met de hoop op wat andere eenden ( altyd wilde) aangezien alle vijvers dichtgevroren zijn. En de demer nog open was. Het eerste wat ik tegenkwam waren tal van mooi aalscholvers. Daar na nog wat verder gereden en de eerste eenden waren binnen: 2 man tafeleend (nieuwe regiojaarsoort). Toen nog wat verder gereden aangezien er laatste dagen wel wat grote zaagbekken gezien waren. Ik zag al van ver wat wit en inderdaag 3 grote zaagbekken: 2 man en 1 vrouw, jammer geen fototoestel bij me. Toen dacht om nog een tot de klapekster plaats te fietsen om te zien of die er weer zat maar daar was er geen meer te bespeuren. Daar vlogen wel tal van eenden in de lucht rond waarschijnlijk door loslopende hond. Ik ontdekte er nog eens 3 man grote zaagbekken tussen ook 30 wilde eenden, 5 krakeenden,3 kuifeenden. Toen maar besloten om terug te keren aangezien ik het bezoek niet gepland had. Toch 3 nieuwe regiojaarsoorten : grote zaagbek,kuifeend,tafeleend. Deze voormiddag bij men grootouders ook nog patrijs als nieuwe regiojaarsoort (3) daar ook 14 veldleeuw tp en 40 krams over naar NO
Groeten,
Jonas

Robert V.T

Vandaag een succesvol rondje bij de Oolderplas bij Roermond met o.a. roodkeelduiker, nonnetjes, klapekster en maar liefst 2 nieuwe soorten; Roerdomp en IJseend! :blink:
Groeten,

Robert van Tiel

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Robert V.T op februari 11, 2012, 16:24:59 PM
Vandaag een succesvol rondje bij de Oolderplas bij Roermond met o.a. roodkeelduiker, nonnetjes, klapekster en maar liefst 2 nieuwe soorten; Roerdomp en IJseend! :blink:

Mooi rondje!  :duim: Zaten de Kramsvogels er nog? (op de oever aan de andere kant van de doorgang naar de Maas). Ik telde er donderdag meer dan 100!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Timo Roeke

Vandaag de waterspreeuw opnieuw gezien. Hier een kort verslag:  http://slagpen.wordpress.com/
Met een tweetal geweldige foto's.

Robertmeer

Citaat van: Timo Roeke op februari 11, 2012, 21:13:04 PM
Vandaag de waterspreeuw opnieuw gezien. Hier een kort verslag:  http://slagpen.wordpress.com/
Met een tweetal geweldige foto's.
Erg gaaf Timo, zoals we je op de DB-dag vanochtend al meldde. Erg mooie foto's!
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Robert V.T

Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 11, 2012, 16:33:14 PM
Citaat van: Robert V.T op februari 11, 2012, 16:24:59 PM
Vandaag een succesvol rondje bij de Oolderplas bij Roermond met o.a. roodkeelduiker, nonnetjes, klapekster en maar liefst 2 nieuwe soorten; Roerdomp en IJseend! :blink:

Mooi rondje!  :duim: Zaten de Kramsvogels er nog? (op de oever aan de andere kant van de doorgang naar de Maas). Ik telde er donderdag meer dan 100!

Ja, die zaten er nog, ik schat zo'n 200 tot 300, samen met enkele koperwieken, zanglijsters en grote lijsters.
Groeten,

Robert van Tiel

Jarinka

Erg leuk om weer eens een stukje van je te lezen, Timo.

Aanstaande vrijdag ben ik vrij. Als de Waterspreeuw er dan nog zit neem ik misschien een kijkje :)
Groeten, Jarinka Heijink

Timo Roeke

Laat maar weten Jarinka. Dan help ik een handje als ik vrij kan krijgen.

Vincent Hart

Had vandaag op de DB-dag Timo als nieuwe soort op m'n lijstje DFB'ers-in-het-echie, plus nog wat jaarsoorten.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Yeronimo

Citaat van: Vincent Hart op februari 11, 2012, 23:28:42 PM
Had vandaag op de DB-dag Timo als nieuwe soort op m'n lijstje DFB'ers-in-het-echie, plus nog wat jaarsoorten.

Enkel de Kuifmees is nog gelukt, Zwarte mees wilde niet lukken :(
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Timo Roeke

Citaat van: Vincent Hart op februari 11, 2012, 23:28:42 PM
Had vandaag op de DB-dag Timo als nieuwe soort op m'n lijstje DFB'ers-in-het-echie, plus nog wat jaarsoorten.
En ik Vincent natuurlijk. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat Vincent nu al een DFB-soort meer heeft dan ik :) .
Bovendien is het altijd leuk om Frank en Robert weer te zien.

Jorien

Vandaag in de gracht voor, die door het warme water bij de energiecentrale gedeeltelijk open blijft, naast de 'ordinaire' Haagse grachtsoorten vandaag ook twee nonnetjes (man en vrouw), twee mannetjes tafeleend, grote zaagbek (twee mannetjes en een vrouw), vijf aalscholvers en honderden kuifeenden. Erg leuk zo voor je deur. (Omdat ik een absolute beginner ben, heb ik ze alleen nog wel even moeten nakijken in de ANWB.)
Groet,

Jorien

jonas D

Vandaag eens een groot toertje gedaan in het gebied. De 2 man tafeleenden zaten nog op hun vaste stek. Het was er druk met vele grote zaagbekken, exact aantal niet kunnen bepalen maar zal wel rond de 14 geweest zijn. Een stukje verder kwam ik de medevogelaar uit de streek tegen en we trokken samen op pad. Al gauw ontdekte ik 2 verschillende overvliegende grote zilverreigers en vloog er ook een zwarte specht over. Later nog een roepend exemplaar zwarte specht. Toen de eenden wat getchecked en al gauw : 5 krakeenden,4 wintertaling, 1 tafeleend, 2 kuifeend. Toen speurde ik de struiken wat verderop af en vond een klant voor klapekster aangezien we al enkele weken geen meer zagen. Toen maar tot daar gereden en gezien dat het er een was. Later op de terugweg nog dodaars,2mandarijneend en overvliegende zilver. 2 nieuwe jaarsoorten: dodaars,zilvermeeuw.
Nog enkele foto's bijgevoegd van vandaag.
Groeten,
Jonas

stefanhageman

Vandaag zo'n 132 Grauwe ganzen en 9 Parkganzen op het sportveld bij school! Ik ken het fenomeen stadsganzen uit Arnhem e.o. maar zo'n groep in het midden van de stad op een sportveld is toch wel bijzonder te noemen. Verder gisteren aardig wat ringen afgelezen in park Sonsbeek van onder andere Mandarijneenden, Grauwe Ganzen, Nijlganzen en Kokmeeuwen. Tevens gisteren nog zo'n 30 Grote Zaagbekken op het Amsterdam-Rijnkaal bij Tiel en vandaag nog een Nonnetje in de Waal bij Tiel. Jammer dat de dooi gaat inzetten het begon net leuk te worden in de stad qua leuke vogelsoorten.













Stefan Hageman