Statief

Gestart door Joachim79, februari 01, 2012, 11:20:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Citaat van: Joachim79 op februari 02, 2012, 22:23:02 PM
Dag allen,

Het is voor mij een dag van knopen doorhakken geweest! En stevige autoritten....maar met resultaat!

Naast mij staat een Swarovski 80 HD met een 25-50 oculair. Daaronder een Manfrotto 055XB Classic met een 128RC kop!

Het statief heb ik uiteindelijk gekocht op basis van prijs en stevigheid. Ik heb bewust aanvaard dat dit qua gewicht minder gunstig is. Met Hollandse wind wil ik zo lang mogelijk kunnen genieten zonder wiebelig beeld. Ik vond het prijsverschil met een carbonstatief toch te groot. Qua kop was ik zeer gecharmeerd van het feit dat het voetstuk van de scope rechtstreeks in de kop past, erg mooi! (@ Ronald: je had het helemaal bij het rechter eind!) Ik heb nog wel even getwijfeld om niet een Swaro kop te nemen: deze had namelijk de mogelijkheid om de weerstand in te stellen van de kop-bewegingen, erg mooi. Het prijskaartje was een stuk lelijker! Al met al was de prijs voor deze set niet van dien aard dat ik niet over een aantal jaar alsnog over kan stappen naar beter en lichter materiaal.

Statief en kop gekocht bij Cameranu in Urk. Ik ben daar erg goed geholpen, ze hebben absoluut verstand van zaken.
Scope heb ik gekocht bij House of Outdoor, hele fijne winkel en de eigenaar is buitengewoon goed in zijn vak. Met de 20% tegoedbon regeling heb ik, ter compensatie van het gewicht, een erg mooie LowePro gekocht (Scope porter 200AW) die het dragen van genoemde spullen een heel stuk aangenamer maakt. Langere wandelingen blijven zo goed te doen!

Ik wil jullie nogmaals hartelijk danken voor het meedenken en het geven van de suggesties! Ik heb daar veel aan gehad.

Vriendelijke groet,

Joachim

Ha Joachim,

Gefeliciteerd met je nieuwe scoop en statief! Prima keus! De 055 Classic is en blijft een zeer degelijk statief. Als je de statiefkop erop draait ( of al gedraaid hebt), vergeet dan niet om de drie borgschroefjes aan de onderkant in te draaien. Deze verankeren de statiefkop onwrikbaar op het statief. Mijn opmerking zal wel overbodig zijn, want dat zul je al wel zelf hebben gedaan, maar zulke dingen vind ik belangrijk genoeg om even te melden.

Veel plezier in het veld!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: M. Hoogteijling op februari 02, 2012, 20:25:42 PM
Beste Ronald,


...Even off-topic: de samenvatting tav de Nikon is duidelijk: vergelijkbaar met de topmerken maar zwaarder en groter. De mate van condensvorming is natuurlijk van belang maar a) de meeste tijd wordt in NL gevogeld en dan heb ik zelfs met de goedkoopste kijkers geen last gehad van condens (en in Azie had ik er ook "last" van met de Kowa, beter is het om te voorkomen) en b) een cijfer 4 op een schaal van 5 is nog altijd prima. Of zie ik iets over het hoofd? ...




Marijn,

Je ziet niets over 't hoofd, hoor. 't Is alleen zo, dat ik zelf nogal eens pech heb gehad met dichtmistende kijkers en een telescoop (Swift Nighthawk 80 mm) in het verleden, en daarom misschien overdreven nadruk leg op dit soort dingen. Zie het maar als een obsessief trekje van mijn complexe karakter.  :D

(Mijn excuus aan Joachim voor het kapen van zijn topic...)

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


Joachim79

Goedemorgen Ronald,

Geen excuses, ik was zelf ook afgedwaald met mijn vraag aan Marijn mbt de testresultaten van Van Ginkel.  :blink:

En de drie schroeven zitten vast  :duim: Nou nog een vogel vinden!

Groet, Joachim


KorHaan

Joachim,

Dank je. Afdwalen brengt je soms op onverwacht mooie zijwegen.

Ik neem aan dat je Swarovski een 45 graden inkijk heeft, en geen rechte inkijk - als dat laatste wel zo is, kun je dit verder negeren - en dat het je eerste telescoop is, had je in je startpost al geschreven. Een vogel vinden in je scoopbeeld vereist enige oefening. Naarmate je meer je scoop gebruikt, gaat dat makkelijker. Vooral met een schuine inkijk kan het in het begin frustrerend zijn om de vogel "in beeld te vangen".

Ik kan het dan ook niet laten, om je op dit goedkope gadget te wijzen:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=132667.0

Zo'n doe-het-zelf- viziertje helpt enorm om de vogel in beeld te vangen. Zelfs overvliegende roofvogels kun je er feilloos mee vangen en volgen.
Omdat ik zelf jarenlang met schuine-inkijkscopes heb gewerkt, was ik blij dat ik deze oplossing op Birdforum vond. Overweeg om dit dingetje aan te brengen, want het maakt het scopen veel plezieriger.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Joachim79

Ronald,

Helemaal mee eens (met die zijwegen).

En voor wat betreft het viziertje: dit is zeker iets wat ik ga uitproberen! Dank voor de tip (wat kan jij goed tekenen zeg)! Ik ben gisteren voor het eerst het veld in geweest. Naast het vinden van een vogel in locatie-zin (het viziertje) vond ik het ook af en toe lastig, als scope beginneling, om de scherpstelling vlot goed te krijgen mbt de diepte. Het scherpstel-bereik is echt enorm :rolleye: (volgens mij van 3 meter tot oneindig) Ik zat dus af en toe qua richting wel goed maar bleef eindeloos draaien met de scherpstelling teneinde de vogel scherp te krijgen.

Ach, al doende leert men. Ik had gisteren een Buizerd (ja, zoiets 'gewoons') in de scope en de schoonheid was adembenemend. Ik klaag niet :blink:

Vriendelijke groet, Joachim

KorHaan

Ha Joachim,

Tekenen is mijn vak.  ;)

Een telescoop heeft weinig scherptediepte, dus van dichtbij naar veraf vereist een flink gedraai. Dat is iets, waar je aan moet wennen, maar al doende leert men, zoals je zelf al zegt. Je zult merken, dat naarmate je de scoop meer gebruikt, dit leerproces vruchten afwerpt. Een soort van "feeling" dat komt met de jaren. Je raakt gaandeweg vertrouwd met het gebruik van de scoop, en je zult ervaren dat je tussen de bedrijven door, je scoop alvast "gereed maakt" voor gebruik door te anticiperen op afstand. Het scherpstellen wordt dan een soort van tweede natuur. Een grote scherpstelring als in de Swarovski werkt wel lekker om redelijk vlot iets scherp te krijgen.
Zelf heb ik liever de dual-focus op mijn Leica Televid, omdat ik aan dit soort knopjes gewend ben. Ik zou juist weer erg moeten wennen aan de scherpstelring van een Swarovski.

Veel oefenen, en je scoopgebruik gaat met sprongen vooruit.  :duim:

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Joachim79

Dag Ronald,

Ik ben zo vrij geweest 'je' even te googelen: wat een ontzettend leuke tekeningen en strips maak je! En nogmaals: dank voor je ruime adviezen en tips.

Vriendelijke groet,

Joachim

KorHaan

Joachim,

Dank je voor je compliment. Ik ga zo nog aan het werk met inkleuren, want de aprilstrip moet woensdag a.s. de deur uit.

Vriendelijke groet,

Ronald