Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

erikwouda

Citaat van: henrike1977 op februari 04, 2012, 09:05:38 AM
Mwoah, ik heb mijn eerste rondje er al op zitten hoor. In de zon viel het best mee. Maar niet veel vogels gezien.
Ik had om 8 uur vanochtend -14 staan, met plaatselijk mist. Het aantal vogels viel wel tegen, maar maakte een stil stuk bos mee, met roffelende spechten van 4 kanten. Dat was een zeer speciale ervaring.
Later nog zingende Zwarte Mees en roepende Bosuil. Boomkruipers en een Goudhaantje maakten samen met het prachtige landschap op de grens van Zuid Limburg en Duitsland het feest compleet.
Later vanuit de auto nog een overzeilende Havik.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

henrike1977

Ik was vanmiddag ook nog even in het bos. En inderdaad veel goudhaantjes gehoord. Vorig jaar kwamen ze zo dichtbij dat ze bijna op mijn schouder zaten. Grappige vogeltjes zijn dat, ze lijken nergens bang voor. Vnadaag zaten ze erg hoog in de bomen. De Gaaien waren niet blij met onze komst in het bos. Ze hebben ons zowat een kilometer lang na gekrijst.
Groet Henrike Visser

Stijn E.

Vanmorgen wekte m'n vader me zoals gepland om half negen. We zouden gaan trektellen. Wat niemand echter had voorspeld was dat de temperaturen die nacht waren gedaald naar zo'n -20. We zouden een uurtje later vertrekken, maar dat stelden we maar even uit. Om half elf leek het erop dat de zon dusdanig zijn werk had gedaan dat het buiten wat draaglijker was geworden.

Zodoende stonden we om half twaalf na een ritje in de auto en een wandeling dan eindelijk op het Hazewater. Het was heerlijk winterweer en het vloog niet verkeerd. Vele Kol- en Grauwe Ganzen, maar ook een boel kleiner spul. Koperwieken, Kramsvogels en enkele Rietgorzen. Rond vijf over twaalf hoorden we een bekend roepje dat al gauw van een Grote Gele Kwik bleek te zijn. Kort daarna een Veldleeuwerik en ten slotte een prachtige Grote Lijster laag over de post. Iets na half een vloog er ineens een plompe snip langs. Een Houtsnip! Dat gaf eenieder die inmiddels wat afgekoeld was weer genoeg warmte om het weer even vol te houden. Na nog enkele Buizerds gecheckt te hebben op Ruigpoot en een Havik en een Sperwer hun rondje boven Den Treek om twee uur hadden voltooid, besloten we weer huiswaarts te keren. We waren nog net niet vertrokken toen opeens een groepje van 7 Grote Zilvers prachtig overwiekte. Het zonlicht en de sneeuw zorgde voor een prachtige belichting. En dat gold overigens niet alleen voor deze vogels...

Al met al een geslaagd dagje sneeuwtrek. Verder richting de kust vloog het nog harder zie ik wel, maar toch durf ik te spreken van een mooie trekdag. Nu ik dit schrijf staat het deel van de telling waar ik bij was nog niet op trektellen.org. Dat zal naar verwachting echter spoedig hier te zien zijn.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

jonas D

Vandaag in de tuin : zanglijster, 2 roek, 1 stormmeeuw,2 zwarte kraai,3 kokmeeuw. Vervalen vis uit de diepvries gekookt en buiten neergelegd. Leuk om dat eens te zien. De roeken hebben hun plaats nu gevonden :p
Groeten,
Jonas

Botervlieg

Welke vogels eten van die vis, jonas?

Ik heb vandaag voor het eerst een koperwiek in Haarlem gezien (en zelf gedetermineerd). Althans, ik denk dat het een koperwiek is....
Had in de AWD wel een keer een koperwiek gezien, maar die was toen op het forum gedetermineerd.

http://waarneming.nl/waarneming/view/62989852


Ik las bij de info over koperwiek dat de kramsvogel vaak bij de koperwiek zit. Hoeveel komt dat voor? Moeite waard om te gaan kijken of ?

Groetjes, Marleen

henrike1977

Lijkt mij ook een koperwiek. De naam zegt het al. Vogel is koperrood onder de wieken  :angel: . Een kramsvogel heeft dit niet en is ook grijzer.
Er kunnen zeer goed kramsvogels in de buurt zijn. Wat ik van kramsvogels en koperwieken weet is dat ze vaak in groepen zijn. Dus ik denk dat het wel zin heeft om nog eens een kijkje te gaan nemen.
Groet Henrike Visser

Jarinka

Ja hoor, is een prima Koperwiek ;)
Vorige winter heb ik aardig wat Kramsvogels en Koperwieken gezien, maar meestal niet bij elkaar. De Kramsvogels zaten vooral op open terreinen terwijl de Koperwieken meer in het bos zaten.
Groeten, Jarinka Heijink

Botervlieg

Citaat van: henrike1977 op februari 05, 2012, 14:14:00 PM
Lijkt mij ook een koperwiek. De naam zegt het al. Vogel is koperrood onder de wieken  :angel: . Een kramsvogel heeft dit niet en is ook grijzer.
Er kunnen zeer goed kramsvogels in de buurt zijn. Wat ik van kramsvogels en koperwieken weet is dat ze vaak in groepen zijn. Dus ik denk dat het wel zin heeft om nog eens een kijkje te gaan nemen.

Dank je wel. Ja, deze soort is wel goed te herkennen, als je hem een keer hebt gezien weet je deze wel. Ik zal binnenkort eens kijken of ik ook kramsvogels zie. Dat zou wel leuk zijn.

Groetjes, Marleen

jonas D

Citaat van: M. Baltus op februari 05, 2012, 13:59:56 PM
Welke vogels eten van die vis, jonas?

Ik heb vandaag voor het eerst een koperwiek in Haarlem gezien (en zelf gedetermineerd). Althans, ik denk dat het een koperwiek is....
Had in de AWD wel een keer een koperwiek gezien, maar die was toen op het forum gedetermineerd.

http://waarneming.nl/waarneming/view/62989852


Ik las bij de info over koperwiek dat de kramsvogel vaak bij de koperwiek zit. Hoeveel komt dat voor? Moeite waard om te gaan kijken of ?

Groetjes, Marleen

Roek, zwarte kraai, spreeuw. Ondertussen zaten er al 8 roeken en 48 spreeuwen
Groeten,
Jonas

Vincent Sanders

Vandaag 20 koperwieken
10 staartmezen
Veel grotebontespecht roffels
5 keer een ree gezien. Laatste 2 kwamen 20 meter voor me het pad over. Door het ijs en land weg gerend
6 rietgors
1 klapekster
Gr,
Vincent Sanders

Botervlieg

Leuk, Jonas, misschien ga ik het ook een keer proberen.  :duim:

Bart van Hoogstraten

Na een paar dagen keelontsteking voelde ik me vandaag wat beter en ben ik lekker wat gaan vogelen. Leuk rondje gemaakt in Bruuk; Gele Kwikstaart mooi op de plaat gekregen maar helaas net te laat om de IJsvogel die met een groene flits langs kwam scheren te schieten. Vlak boven mijn hoofd kwam een Ooievaar overvliegen met een zware lading; aan zijn lichaam hingen overal massieve ijspegels. Dat dat beest daar nog mee kan vliegen! Enfin, ik voel me een stuk lekkerder nu; van thuis zitten wordt je niet beter, van een lekker stukje vogelen dus wel!  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

firecrest

Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 05, 2012, 16:01:41 PM
Gele Kwikstaart mooi op de plaat gekregen
Grote Gele Kwikstaart neem ik aan? ;)
Mooie foto van het arme beest. Lijkt een beetje op de Zwarte Ibis van een paar jaar geleden in Noordwijk. Die had ook ijsklompen aan zich vastgevroren...

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Robertmeer

Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

henrike1977

Gaaf hoor! Ik baal er soms goed van dat ik niet in de buurt van (open) water woon. Hier zie je voornamelijk bosvogels. Veel spechten, alle soorten , dat dan wel weer....maar Ooievaars kom je hier zelden tegen. Ik heb nog wel ergens foto's van Patrijzen in mijn weiland. Kwartels zie ik ook wel eens. Maar verder eigenlijk weinig spannends. Nou ja, ik heb wel mijn Steenuiltjes, dat dan wel weer.
Groet Henrike Visser

Timo Roeke

Gisteren voor jan joker naar zeeland gereden en alle soorten op ijseend na gemist :). Het zit niet altijd mee! Vandaag gelukkig nog een witoogeend.

Yeronimo

Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 05, 2012, 16:14:49 PM
Citaat van: firecrest op februari 05, 2012, 16:08:04 PM
Grote Gele Kwikstaart neem ik aan? ;)

Denk het wel, wat jij? http://waarneming.nl/waarneming/view/62992673

Mooie foto  :duim:
Mij is het tot nu toe niet gelukt om de Grote Gele Kwikstaart van hier goed op de foto te krijgen. Hij is erg schuw.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

JandJ

Vandaag een aalscholver zien sterven. Gisteren had hij nog een maatje en zagen ze er goed uit, maar vanmiddag lag er 1 uitgestrekt op het ijs een beetje te sterven. Even later geen (ademhalings)beweging meer en ogen dicht.
Bij dat wak (gemeentehuis H-I-Ambacht) wordt het brood continue aangesleept, terwijl ik er stond hebben 3 vrouwen gevoerd: brood en koude, gekookte macaroni.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Marije

Citaat van: JandJ op februari 06, 2012, 15:11:54 PM
Vandaag een aalscholver zien sterven. Gisteren had hij nog een maatje en zagen ze er goed uit, maar vanmiddag lag er 1 uitgestrekt op het ijs een beetje te sterven. Even later geen (ademhalings)beweging meer en ogen dicht.
Bij dat wak (gemeentehuis H-I-Ambacht) wordt het brood continue aangesleept, terwijl ik er stond hebben 3 vrouwen gevoerd: brood en koude, gekookte macaroni.

Bah, dat zijn geen leuke beelden.

HPM

Vandaag zag ik twee pimpelmezen die nog zoveel energie hadden dat ze vechtend door de sneeuw lagen te rollen.
Ik had ze waarschijnlijk zo op kunnen pakken.
Herman van der Meer

Jan vH

Vandaag een aardig dagje gehad, met o.a. 2x Grote Zilverreiger, IJsvogel, Houtsnip, Watersnip (1e dit jaar), Steenuil, Zanglijster (1e dit jaar), Witte Kwikstaart (1e dit jaar) en Kramsvogel (ook eerste dit jaar). En dat allemaal onderweg van en naar school, zonder om te fietsen.  :blink:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Frandalf

Gister na rijles meteen doorgegaan naar Meijendel, het weer was zo goed. Koude lucht, maar schitterend zonlicht en windstil. Betaalde zich ook uit, want vanaf een geweldig uitkijkpunt kunnen genieten van een aantal blauwe kiekendieven, ruigpootbuizerd, buizerds, sperwer, wulpen, reeen, houtsnip en allerhande langsvliegende zangvogels. En dat in 1,5 uur!
Vanochtend weer geweest, met wederom de ruigpootbuizerd, reeen en een aantal buizerds. Maar er stond vandaag wat meer wind, dus het na een uur opgegeven. Toch ook nog wat veldleeuweriken en een grote zilverreiger kunnen bekijken.
Yours in haste,
Frank Wasmus

http://waarneming.nl/user/view/62141

Stefan van Ettinger

Vandaag een groene specht, nonnetje en wat grote zaagbekken. Vind ik stuk voor stuk toch wel mooie vogels. Gister en eergister ook al veel nonnetjes en zaagbekken gezien, prachtig zo op de half bevroren Ijssel!
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

Wouter van der Ham

Vandaag wezen zoeken naar een ijseend midden in leiden, die jammer genoeg niet gevonden. Wel andere leuken soorten die je daar normaal niet ziet, zoals brilduiker, grote zaagbek, dodaars, krakeend en een tafeleend
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

GijsB

Citaat van: wouteren3 op februari 08, 2012, 07:41:31 AM
Vandaag wezen zoeken naar een ijseend midden in leiden, die jammer genoeg niet gevonden. Wel andere leuken soorten die je daar normaal niet ziet, zoals brilduiker, grote zaagbek, dodaars, krakeend en een tafeleend

Misschien moet je de volgende keer gaan wachten tot het licht is, dan is de kans dat je ijseenden gaat zien al wat groter geworden.
Gijs

Margreet Kwh

#1137
Vandaag gekeken bij het wak in de Molenplas. Het was een stuk kleiner dan afgelopen weekend. De vogels lagen op het ijs, dicht bij elkaar, of stonden eromheen of waren in het water. Dit maal veel meeuwen erbij en ik zag geen smienten. Op de foto vond ik er misschien nog 1. Zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/63058422
Het tellen van de exemplaren in zo'n situatie is lastig. Wat me opviel: in de tijd dat ik enkele foto's maakte, kwamen er een aantal meerkoeten naar me toelopen. De andere vogels bleven ter plaatse. Helaas had ik geen brood bij me.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Citaat van: MarKoHu op februari 08, 2012, 12:26:49 PM
Vandaag gekeken bij het wak in de Molenplas. Het was een stuk kleiner dan afgelopen weekend. De vogels lagen op het ijs, dicht bij elkaar, of stonden eromheen of waren in het water. Dit maal veel meeuwen erbij en ik zag geen smienten. Op de foto vond ik er misschien nog 1.
Het tellen van de exemplaren in zo'n situatie is lastig. Wat me opviel: in de tijd dat ik enkele foto's maakte, kwamen er een aantal meerkoeten naar me toelopen. De andere vogels bleven ter plaatse. Helaas had ik geen brood bij me.

Vandeweek stond ik bij een heel druk wak (met voornamelijk baggerganzen) en toen kwam er een Meerkoet naar me toe die vlak voor mijn voeten ging zitten.
Herman van der Meer

JandJ

Op de foto staat een parkeend.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)