Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

Citaat van: Jarinka op januari 29, 2012, 22:51:13 PM
Citaat van: dralion13 op januari 30, 2012, 15:53:14 PM[...]
Jij stalker!
Mijn weekend bestond ook uit zaterdag reeuwijkse plassen en zondag uiterwaarden + blauwe kamer.
Ik ben zaterdag alleen ook nog langs de buidelmees en de huiskraaien geweest.
Ik heb de witoogeend alleen niet kunnen vinden ;(
Eigenlijk ben jij de stalker, want ik was een dagje eerder in de Reeuwijkse Plassen :angel: De Witoogeend liet zich lang niet altijd mooi zien. Van de anderhalf uur dat ik er stond heb ik hem ongeveer een half uurtje in beeld gehad.
Groeten, Jarinka Heijink

GijsB

ow verkeert gelezen, jij was er vrijdag

Maar jij was wel de stalker in de blauwe kamer :P
Gijs

Fabian Meijer

Een uitgebreid verslag van een fantastische vogeldag in zeeland afgelopen zondag met oa. Giervalk, Grote Geelpootruiter en Witkopeend is te vinden op m'n weblog, http://www.fabianmeijer.blogspot.com , ook met de nodige foto's!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jarinka op januari 29, 2012, 22:51:13 PM
Vandaag ben ik naar Wageningen geweest. Een fietstocht langs de uiterwaarden leverde Ringmus op en in de bossen riepen volop Boomklevers.

Voor je volgende bezoek aan de uiterwaarden van Wageningen hier een interessant artikeltje over de Bovenpolder en de Nevengeul.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jan vH

Vandaag de Monniksparkieten in Amersfoort weer gezien en foto's en een geluidsopname kunnen maken. Zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/62897253.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Botervlieg

Het valt me al een aantal dagen op, maar nu is het weer, dat steeds als er een mannetje vink in de tuin van de benedenbuurvrouw zit, dat er altijd ook één heggenmusje is.

Je zou er bijna wat van gaan denken...

Weet iemand of dit vaker voorkomt? Dat vink en heggenmus steeds samen zijn?

Ik weet niet of het mogelijk is dat zij een koppeltje zijn, ik heb nog nooit ergens gezien/gelezen over hybride vink x heggenmus.

Wouter van der Ham

En dat betekent dus gelijk dat het een paar is ;)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Botervlieg

Citaat van: wouteren3 op februari 02, 2012, 15:26:17 PM
En dat betekent dus gelijk dat het een paar is ;)

Nee hoor, daarom zei ik "Je zou er bijna wat van gaan denken", en ik vraag of het mogelijk is dat zij een koppeltje zijn.

Yeronimo

Citaat van: M. Baltus op februari 02, 2012, 15:50:17 PM
Citaat van: wouteren3 op februari 02, 2012, 15:26:17 PM
En dat betekent dus gelijk dat het een paar is ;)

Nee hoor, daarom zei ik "Je zou er bijna wat van gaan denken", en ik vraag of het mogelijk is dat zij een koppeltje zijn.

Lijkt me niet mogelijk gezien de soorten niet erg verwant aan elkaar zijn.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Botervlieg

Citaat van: Yeronimo op februari 02, 2012, 15:54:36 PM
Citaat van: M. Baltus op februari 02, 2012, 15:50:17 PM
Citaat van: wouteren3 op februari 02, 2012, 15:26:17 PM
En dat betekent dus gelijk dat het een paar is ;)

Nee hoor, daarom zei ik "Je zou er bijna wat van gaan denken", en ik vraag of het mogelijk is dat zij een koppeltje zijn.

Lijkt me niet mogelijk gezien de soorten niet erg verwant aan elkaar zijn.

Dat begrijp ik en het lijkt mij ook onwaarschijnlijk.

Maar weet iemand of het vaker voorkomt dat ze bijv wel eens samen leven ofzo?

Wouter van der Ham

Veel soorten zijn vaak bij elkaar te vinden in een drukbezochte tuin ;)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

henrike1977

Ik meld me hier ook maar eens.  Ik zie zeker nu met de kou ook flink wat vogeltjes.
Op de voederplank flink wat mezen, kool/pimpel en een glanskop en een enkele vink. Ook waren het roodborstje en de boomklever weer van de partij. Boomklever claimt de voederplank behoorlijk.  Vanmorgen vroeg in de paddock bij de paarden zat de buizerd. Ik krijg deze helaas nooit op de foto. Zodra ze je ziet is ze weg. Verder veel merels man en vrouw en de gebruikelijke verzameling ring en huismussen.
Ik heb vanmiddag weer flink wat voer neergelegd, strooi/vet en universeel. Ook nog wat bollen en pinda's opgehangen. Ik hoop dat de Grote Bonte Specht zich ook weer laat zien.
Groet Henrike Visser

jonas D

Ik had zojuist een nieuwe tuinsoort : 3 kneus zaten in de boom met 8 groenlingen. Die mogen dit weekend tijdens het tuinvogeltelweekend ook even passeren :D
Groeten,
Jonas

Jeroen Nagtegaal

Kan ook zijn dat de Heggenmus wantrouwig is en het vertrouwd zodra de Vink er zit.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Folkert Jan

Citaat van: jonas D op februari 02, 2012, 17:28:20 PM
Ik had zojuist een nieuwe tuinsoort : 3 kneus zaten in de boom met 8 groenlingen. Die mogen dit weekend tijdens het tuinvogeltelweekend ook even passeren :D

Leuk meervoud  ;D
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Botervlieg

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 02, 2012, 17:30:29 PM
Kan ook zijn dat de Heggenmus wantrouwig is en het vertrouwd zodra de Vink er zit.

Oke, dat wist ik niet. Ja misschien is dat wel zo.... Bedankt!

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: M. Baltus op februari 02, 2012, 19:15:21 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 02, 2012, 17:30:29 PM
Kan ook zijn dat de Heggenmus wantrouwig is en het vertrouwd zodra de Vink er zit.

Oke, dat wist ik niet. Ja misschien is dat wel zo.... Bedankt!
Het hoeft niet zo te zijn, maar als je oplet bij fouragerende vogels zie je vaak dat één of een paar vogels nodig zijn om de rest zover te krijgen. Dat zie je helemaal mooi als je Meeuwen gaat voeren, zodra de eerste aan de grond is, volgt de rest snel.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 02, 2012, 19:31:15 PM
Citaat van: M. Baltus op februari 02, 2012, 19:15:21 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 02, 2012, 17:30:29 PM
Kan ook zijn dat de Heggenmus wantrouwig is en het vertrouwd zodra de Vink er zit.

Oke, dat wist ik niet. Ja misschien is dat wel zo.... Bedankt!
Het hoeft niet zo te zijn, maar als je oplet bij fouragerende vogels zie je vaak dat één of een paar vogels nodig zijn om de rest zover te krijgen. Dat zie je helemaal mooi als je Meeuwen gaat voeren, zodra de eerste aan de grond is, volgt de rest snel.

Ik zal er eens op letten ja.

wittemus

@Henrike1977

Citaat van: henrike1977 op februari 02, 2012, 16:49:37 PM
Vanmorgen vroeg in de paddock bij de paarden zat de buizerd. Ik krijg deze helaas nooit op de foto. Zodra ze je ziet is ze weg.

Wat bij ons met de sperwers heeft gewerkt is dit:
Als je haar ziet, laat jezelf dan aan haar zien maar heel voorzichtig, en doe vervolgens niets anders dan terug gaan naar waar je vandaan kwam. Op je schreden terug.
Laat haar (of hem) dat een aantal keer zien.
Ze begrijpt dan op een gegeven moment dat het zinniger is te blijven zitten, want er is geen gevaar, en vluchten kost dan alleen maar energie.

Is dan eenmaal een keer gebeurd dan kun je het, heeeel rustig en per ontmoeting met hele kleine stappen aanpassend, langzaam zo gaan opbouwen dat je terug naar binnen mag, je camera mag pakken, weer naar buiten mag, en heel langzaam mag naderen.

Let wel op dat je haar NIET aankijkt.
Alleen rovers kijken een dier aan, de prooi namelijk.

Later kan ze ook daar aan wennen, maar niet in het begin meteen al blijven kijken naar haar.

Veel plezier :-)
mvg

Liset Karman
Stichting Witte Mus
(huismusbescherming)
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

henrike1977

Oh maar ik zie haar bijna elke dag. Ik moet elke dag de paarden voeren dus wat dat betreft weet ze wel dat ze niets van mij te vrezen heeft.
Ik denk dat de (roof)vogels hier zo schuw zijn ivm de jagers. Die komen nogal eens langs. Ik wil ze niet op mijn grondstuk hebben en dat weten ze, maar ja, de omliggende landerijen heb ik niets over te zeggen.
Ik heb gisteren kippenhartjes gekocht voor de honden maar zal er voor de buizerd ook een paar neerleggen.
Helpt het trouwens als ik ze eerst in warm water leg, of even op de verwarming? Ik weet niet of dat meer aantrekt omdat een prooi normaal gesproken ook warm is.
Vandaag trouwens de heggemus gezien en de glans en matkop samen op de voedertafel. Verschil is dan zeer goed te zien. Natuurlijk geprobeert een foto te maken, maar ja, tegen de tijd dat je je camera hebt zijn ze alweer vertrokken.
Groet Henrike Visser

stefanhageman

Vanochtend in de sneeuw nog zingende Heggenmussen en een voorzichtig riedeltje van een Vink en een broedende Turkse Tortel. Sneeuwt nu toch aardig door. Straks even de meeuwen en eenden Lidlbrood gaan voeren.
Stefan Hageman


henrike1977

Ha, t is gelukt.

Ik heb de camera om het hoekje gestoken en op goed geluk geklikt  :angel:
Groet Henrike Visser

GijsB

Gijs

Yeronimo

Denk je lekker vroeg op te staan om te vogelen. Is er dichte mist + gevoelstemperatuur -20.
Never nooit dat ik als een ijspegel terug wil komen met amper zicht gehad om vogels te zien. Ik duik mijn bed weer in... :(
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Botervlieg

Citaat van: Yeronimo op februari 04, 2012, 06:25:04 AM
Denk je lekker vroeg op te staan om te vogelen. Is er dichte mist + gevoelstemperatuur -20.
Never nooit dat ik als een ijspegel terug wil komen met amper zicht gehad om vogels te zien. Ik duik mijn bed weer in... :(

Slaap lekker. Hier meld het weerstation van mijn balkon -8  :(

Toch zo maar goed/warm aankleden. Vandaag naar Thijsse's hof, vogels kijken bij de voederplank. Welliswaar wel vanuit een warm instructielokaal.
Dus een ieder die tijd en zin heeft om wel van vogels te genieten, maar niet in de kou wil zitten. Wees welkom!

Meer info is hier.

henrike1977

Mwoah, ik heb mijn eerste rondje er al op zitten hoor. In de zon viel het best mee. Maar niet veel vogels gezien. Wel hield een merel me voor het lapje. Deze zat tussen het blad bij de wortels van een kastanje, het beestje leek door de kou verzwakt te zijn, dus ik denk...die zet ik even in de stal. Kan ie een beetje bijkomen en weer naar buiten. Was er niks met de merel aan de hand en vloog ie ineens op. Nah, mooi voor de merel.
Zodadelijk zal ik eens gaan kijken wat de voederplank doet qua vogels vandaag. Wat voeren jullie allemaal? En welke vogel heeft een voorkeur voor welk voer?
Ik voer hier strooi, vet en universeelvoer. De merels vinden het ook lekker als ik een restje aardappelen van het avondeten neerleg. Verder zag ik al pindakaas staan op het forum, verder nog suggesties?
Groet Henrike Visser

Robert V.T

Citaat van: henrike1977 op februari 04, 2012, 09:05:38 AM
Zodadelijk zal ik eens gaan kijken wat de voederplank doet qua vogels vandaag. Wat voeren jullie allemaal? En welke vogel heeft een voorkeur voor welk voer?
Ik voer hier strooi, vet en universeelvoer. De merels vinden het ook lekker als ik een restje aardappelen van het avondeten neerleg. Verder zag ik al pindakaas staan op het forum, verder nog suggesties?

Zie hier
Groeten,

Robert van Tiel

Botervlieg

Citaat van: M. Baltus op februari 04, 2012, 07:27:20 AM
Citaat van: Yeronimo op februari 04, 2012, 06:25:04 AM
Denk je lekker vroeg op te staan om te vogelen. Is er dichte mist + gevoelstemperatuur -20.
Never nooit dat ik als een ijspegel terug wil komen met amper zicht gehad om vogels te zien. Ik duik mijn bed weer in... :(

Slaap lekker. Hier meld het weerstation van mijn balkon -8  :(

Toch zo maar goed/warm aankleden. Vandaag naar Thijsse's hof, vogels kijken bij de voederplank. Welliswaar wel vanuit een warm instructielokaal.
Dus een ieder die tijd en zin heeft om wel van vogels te genieten, maar niet in de kou wil zitten. Wees welkom!

Meer info is hier.

Het is hier met vogels echt een drukte van jawelste. Roodborst, 10 vinken, koolmezen, pimpelmezen, staartmezen, merels, vlaamse gaai, heggenmus, winterkoning grote bonte specht, boomklever, het vliegt hier af en aan. Als ik naar buiten kijk zie ik eigenlijk continu stuk of 20-30 vogels.

henrike1977

Wow dat zijn er veel. Hier komen voornamelijk de kool en pimpelmezen eten, de mezen komen wel in grote getale. Een enkele glanskop, veel merels en mussen (ring/huis/hegge). Een paar vinkjes maar verder nog niet veel gezien.  Ik ga zo het weiland weer in en zal voor de buizerd weer wat kippehartjes neerleggen. Daar heeft ze gisteren ook van gesmuld.

Kan ik voor de eksters eventeel wat blikvoer van de katten neerleggen? Die zullen met die extreme kou ook wel wat lusten en op die manier laten ze voederplank hopelijk met rust.
Groet Henrike Visser

jonas D

Citaat van: M. Baltus op februari 04, 2012, 12:07:31 PM
Citaat van: M. Baltus op februari 04, 2012, 07:27:20 AM
Citaat van: Yeronimo op februari 04, 2012, 06:25:04 AM
Denk je lekker vroeg op te staan om te vogelen. Is er dichte mist + gevoelstemperatuur -20.
Never nooit dat ik als een ijspegel terug wil komen met amper zicht gehad om vogels te zien. Ik duik mijn bed weer in... :(

Slaap lekker. Hier meld het weerstation van mijn balkon -8  :(

Toch zo maar goed/warm aankleden. Vandaag naar Thijsse's hof, vogels kijken bij de voederplank. Welliswaar wel vanuit een warm instructielokaal.
Dus een ieder die tijd en zin heeft om wel van vogels te genieten, maar niet in de kou wil zitten. Wees welkom!

Meer info is hier.

Het is hier met vogels echt een drukte van jawelste. Roodborst, 10 vinken, koolmezen, pimpelmezen, staartmezen, merels, vlaamse gaai, heggenmus, winterkoning grote bonte specht, boomklever, het vliegt hier af en aan. Als ik naar buiten kijk zie ik eigenlijk continu stuk of 20-30 vogels.

Hier hetzelfde met vinken, huismussen en spreeuwen  ;D
Groeten,
Jonas