Hoofdmenu

Heel mooi nieuws

Gestart door Johannes Veenstra, oktober 06, 2011, 12:10:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Helmus

Groeten, Johan Helmus

joostheeremans

Mooi nieuws inderdaad, al zijn de reacties weer van een bedenkelijk niveau.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

ArjanH

#3
Citaat van: joostheeremans op oktober 11, 2011, 08:11:39 AM
Mooi nieuws inderdaad, al zijn de reacties weer van een bedenkelijk niveau.


De reacties zijn inderdaad onthutsend qua niveau. Illustratief voor Nederland anno 2011.

KorHaan

Goed nieuws is dit; gelukkig zijn er nog mensen die tegen de zure rechtse stroom opzwemmen en hun eigen plan trekken.

De reacties zijn inderdaad illustratief voor de staat waarin Nederland zich nu bevindt: onwetendheid en achterdocht zijn blijkbaar nieuwe verworvenheden in discussies.
Er wordt trouwens op èlk onderwerp gereageerd vanuit de onderbuik, er is een soort van zure verontwaardiging in de reacties, die gespeend zijn van ook maar enige kennis van zaken.

Lang mogen de otters leven!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Rene Janssen

Niet om vervelend te doen... maar als er in één week tijd 2 otters het loodje leggen, dan kun je je afvragen of het extra uitzetten van dieren wel het gewenste effect heeft...




René
René Janssen

joostheeremans

Waren dit de uitgezette otters?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

rombout

CiteerNiet om vervelend te doen... maar als er in één week tijd 2 otters het loodje leggen, dan kun je je afvragen of het extra uitzetten van dieren wel het gewenste effect heeft...

Bij het uitzetten van welke soort dan ook moet je dat in de regel gewoon een hele tijd volhouden, dat heeft de ervaring in veel gevallen wel geleerd. Hopelijk ontstaat er dan een ottertype dat wel weet om te gaan met het oversteken van wegen. En met het leren gebruiken van de voorzieningen die men voor ze heeft aangelegd. Maar dan moeten die er ook wel in voldoende mate zijn natuurlijk!

Of je kiest ervoor om helemaal niets uit te zetten, maar aan half werk heeft niemand wat.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

HPM

 
Als er geen otters zijn kunnen ze ook niet worden doodgereden. Het wordt pas echt zorgwekkend als er helemaal geen otters meer worden doodgereden. Eigenlijk gaat het om een destructieve vorm van monitoring.


Herman van der Meer

maurice.lahaye

Ik neem aan dat de otters in de Alde Feanen door Stichting Otterstation Nederland (SON) zijn uitgezet. De uitzet is goed nieuws voor het gebied, maar is er iets bekend over welke (extra) maatregelen genomen zijn om ongelukken te voorkomen? Het SON heeft in het verleden gepleit voor maatregelen in het herintroductiegebied in de Kop van Overijssel, zoals stop-grids in fuiken en goede afscherming van wegen en faunapassages (het laat zich raden dat de daadwerkelijk aanleg en uitvoering van zulke maatregelen slechts moeizaam van de grond is gekomen). Zijn deze maatregelen nu wel uitgevoerd in de Alde Feanen? Hebben daar alle fuiken stop-grids? Zijn de belangrijkste wegen uitgerasterd? En, heel belangrijk volgens de IUCN, hoe is het geregeld met de monitoring? Ik ben benieuwd naar de antwoorden, want anders.....

Maurice
admin


2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

martenboonstra

Zie ook: http://aldefeanen.nl/ en http://www.youtube.com/watch?v=L38x3K8UBHg

Heb uit belangstelling een aantal vragen gesteld aan de wetenschappelijke begeleider
door prof. dr. Theunis Piersma. Het is tenslotte in mijn achtertuin (15 min). Na ontvangst
hiervan zal ik deze met jullie delen.

Gr.


Marten

maurice.lahaye

Leuk! Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van het zender-onderzoek tzt.

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

martenboonstra

Helaas ondertiteling niet inbegrepen. Maar mocht u vragen hebben, dan zal ik ze
voor u vertalen.

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Johan Helmus

Het zou jammer zijn als het weer zo moet. Zonde dat er geen bronnen bij staan. Op de alde feanen website kan ik er zo snel ook niets over vinden...
Groeten, Johan Helmus

Ted van der Knaap

Citaat van: Johan Helmus op november 07, 2011, 12:51:53 PM
Het zou jammer zijn als het weer zo moet. Zonde dat er geen bronnen bij staan. Op de alde feanen website kan ik er zo snel ook niets over vinden...

Kwam net dit tegen: http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=57063
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Johannes Veenstra

Ik las het net op http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/35082/Otters_overleden_vlak_voor_uitzetting.html behoorlijk slecht nieuws. Er schijnen stukken vis in de uitwenkooi te zijn gevonden die er niet door de verzorgers in zijn gelegt. M.a.w. waarschijnlijk moedwillige vergiftiging dan. Aan de ene kant hoop ik dat dat niet waar is want dan vrees ik ook voor de andere otters en viseters in het gebied.

maurice.lahaye

Zo, da's nogal grof. Mocht vergiftiging aangetoond kunnen worden, dan is dat erg slecht nieuws. Hebben we niet eens wegen en auto's nodig om de paar otters die er zijn dood te rijden (of fuiken zonder stop-grids). Hopelijk wordt de dader of daders gepakt. Een sneu begin van de uitzet.

Wel opmerkelijk dat er plots ook een wilde otter opgedoken is. De otter-kenners van het SON hebben dat dier dus domweg gemist... Van een uitzet is dan ook geen sprake meer. Het is nu beter om te spreken van een bijplaatsing. Ook heel belangrijk, maar het geeft ook aan dat de otters 'vanzelf' komen. Extra hulp kan de vestiging van een populatie bevorderen, maar het is kennelijk niet noodzakelijk.

De opmerking over de inteelt vind ik tenslotte ook wat prematuur. Ja, de otters in de Kop van Overijssel zijn inderdaad grotendeels verwant, maar daarmee is inteelt (in mijn ogen bijvoorbeeld negatieve effecten op voortplanting of overleving) nog niet aangetoond. De populatie lijkt (monitoring is er tegenwoordig niet meer ... Bleker...) zich vooralsnog uit te breiden. Kortom, het gaat prima. Opmerkingen over inteelt hebben dus niet zoveel om het lijf. En ja, het is desondanks prima om extra genetisch onverwante otters uit te zetten: om de genetische basis te vergroten, maar daarmee inteelt tegen gaan is flauwekul.

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

maurice.lahaye

Het is angstvallig stil rond de otters in de Alde Feanen? Heeft iemand nieuws over de voortgang van het project? Hoe gaat het met de uitgezette dieren? Ik ben benieuwd!

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

martenboonstra



Dode otters zijn niet vergiftigd

dinsdag 22 november 2011 Leeuwarden

Vergiftiging is niet de oorzaak van de dood van twee otters in de Alde Feanen bij Earnewâld. Dat blijkt uit onderzoek van de politie. Zo meldt de Leeuwarder Courant. Otterdeskundige Addy de Jongh deed op verzoek van de politie aangifte van verdenking van vergiftiging. De otters vertoonden namelijk voor hun dood verschijnselen die hierop konden duidden.

Inmiddels is via het Veterinair Pathologisch Diagnostisch Centrum van de Rijksuniversiteit in Utrecht duidelijk geworden dat er geen sprake is van vergiftiging. Wat wel de dood van de otters veroorzaakt heeft, blijft tot op heden onduidelijk.

martenboonstra


Kent iemand toevallig het frequentiekanaal van de geïmplanteerde zender van de
de nog wel levende otters?

Graag tot horens.

M.vr.gr.


Marten



Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

maurice.lahaye

Het moment om otters te speuren is natuurlijk deze week! Veel ijs, dus veel gebieden zijn toegankelijk. Foto-toestel mee en speuren maar! Pas wel op: extra kleren mee in een waterdichte zak, nooit alleen en laten weten waar je gaat kijken. Het ijs is natuurlijk niet overal even betrouwbaar. Voor de rest: veel succes!

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl