Bijen (insekten) wanden/hotels

Gestart door blaauw7, oktober 30, 2010, 12:38:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

xJochemx

Hoi Dick,

Bedankt! En dat terwijl het nog emorm moet gaan groeien. :)

Nog een vraag over het gebruik van plastic buisjes. Je schreef dat je geen rietjes moet gebruiken omdat die niet ventileren. Geldt dat ook voor glazen of andere plastic buisjes? Dan zouden die commercieel te krijgen kastjes dus ook niet erg geschikt zijn. En ik wil wel zo'n observatiekastje gaan maken, maar wat voor buisjes zou je daar dan wel voor kunnen gebruiken?

Verder nog géén Melecta's, wel is de populatie Anthophora's flink toegenomen vergeleken met vorig seizoen.
Had je voor C. daviesanus ook gaatjes met een bepaalde diameter voorgeboord? Ik zie ze zoals ik al schreef in flinke aantallen op bloeiend Boerenwormkruid in onze tuin, maar ik heb er helaas nog nooit een bij het leemwandje gezien. Misschien dat ik ze net als A. plumipes kan stimuleren door wat voor te boren. Anders wordt 't gewoon een kwestie van geduldig en hoopvol afwachten.

Japanse Duizendknoop zal ik dit seizoen dan afknippen en tot volgend seizoen laten drogen. Misschien dat de giftige component(en) dan verdampen en er geen probleem meer voor de bijen en wespen is.

Ik zal eens kijken of ik naar de Insect Experience kan komen. Vooral jouw lezing lijkt me leuk en ik wil je ook wel eens persoonlijk ontmoeten. Ik ben niet zo gecharmeerd van het eten van insecten, maar ik ben dan ook veganist.

Groeten, Jochem.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

gko

#31
ik wil even aanstippen dat Colletes op boerenwormkruid
niet per definitie daviesanus is, het kan ook Colletes fodiens zijn.
Beide soorten zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden.
met vr gr gkoopman

xJochemx

Maar de kans dat het fodiens is is wel een heel stuk kleiner lijkt me, tenminste, vooral voor mij als 'binnenlander' (Beek Ubbergen bij Nijmegen).
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

gko

Citaat van: xJochemx op april 15, 2011, 12:46:11 PM
Maar de kans dat het fodiens is is wel een heel stuk kleiner lijkt me, tenminste, vooral voor mij als 'binnenlander' (Beek Ubbergen bij Nijmegen).

Fodiens komt ook gewoon in het binnenland op de zandgronden voor, dat maakt het erg lastig
met vr gr gkoopman

blaauw7

Plastic, transparante buisjes zijn alleen geschikt als observatie nesten. Niet als gewone nesten. Te vochtig omdat ze niet ventileren, daardoor krijgen schimmels en bacteriën de kans de larven en het stuifmeel aan te tasten.
Japanse duizendknoop kun je het beste in de winter oosten. Dan zijn de stengels dood en meestal droog.

Hier zit C. daviesanus en C. similis (vliegt oa. ook op boerenwormkruid.  C. fodiens nog niet gevonden. Wacht ook nog op C. hederae.

Voor C. daviesanus nesten kun je het  beste oude bakstenen gebruiken met gaten van 5-6 mm.


Groeten,
Dick Belgers

xJochemx

Binnenkort dan maar eens een zwik gaatjes in de garagemuur boren. Het enige probleem daarbij is het verwijderen van het steenstof in de gangetjes. Met een rietje uitblazen werkt maar deels en daarmee blaas je dat stof natuurlijk ook lekker in je gezicht. Dat zou wel het voordeel zijn van boren in losse stenen, die kun je dan even op de kop uitkloppen.
Verder ben ik helaas niet in staat 28 mei naar Wageningen te komen. Erg jammer, maar niets aan te doen...
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

MarjoSmeets

Citaat van: xJochemx op april 16, 2011, 07:18:11 AM
Het enige probleem daarbij is het verwijderen van het steenstof in de gangetjes.

Heb je geen oude stofzuiger? Als mijn man hier (binnen) een gat in de muur moet boren houden we altijd de stofzuiger erbij en zuigen we het gat ook even uit.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

belle

Ik dacht ook al: Jochem heeft nog nooit een stofzuiger vastgehouden.  ;D
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

xJochemx

Hahah, nou ja, bedankt zeg... Ik krijg van mijn vriendin juist altijd complimenten als ik stofzuig omdat ik dat zo grondig doe! Ik ga alleen niet zo snel met onze stofzuiger in de tuin staan om steenstof uit de garagemuur te zuigen...
Maar, volgens mij hebben we nog wel een oude, eens kijken of die het nog voldoende goed doet om het stof mee weg te zuigen.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

belle

Mijn excuses Jochem  :-X  en veel succes!
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Bart van Hoogstraten

Vandaag ben ik klaargekomen met mijn nieuwe Bijenhotels. Ik hou ze nog even opgeslagen in de schuur tot het weer wat beter wordt maar ik vroeg me nu af of er van jullie ook tips zijn qua aanplanting in de tuin. Zelf heb ik goede ervaring (ik heb geen moeite met exoten binnen mijn tuin) met Duizendknoop, Lavendel en Zijdeplant. Ze bloeien allen als een rund gedurende een lange periode en stellen weinig eisen. In de zomer en nazomer is het een permanent gegons van Bijen, Hommels en andere insecten erboven.
Graag jullie tips!

PS Kan een admin hier misschien een sticky topic van maken? -> ik heb me rot gezocht om dit topic weer terug te vinden en het lijkt me zeer nuttig als dit onder de aandacht blijft.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

blaauw7

Heel mooi Bart. Ik had al eens gevraagd om van dit topic een sticky topic van maken.Zeker in het jaar van de bij lijkt mij dat wel belangrijk.
Enkele planten die je niet moet vergeten: Prei. Dit jaar koop je kleine plantjes. de helft eet je op de andere helft laat je staan tot het jaar daarop. Het tweede jaar gaan ze bloeien en trekken dan veel bijen aan (look maskerbijen)
Wilde of witte reseda en Wouw voor de reseda maskerbij
veel campanula's voor de klokjesbijen.
vlinderbloemige.

Groeten,
Dick Belgers

thijsdegraaf

#42
M'n bijenhotel is klaar!  ;D
Tijdens de storm is m'n dode appelboom omgewaaid. De stam en een paar takken had ik in de tuin laten staan. Er waren elk jaar meer insecten te vinden zoals hier. Wel jammer.
Ik heb op die plek nu maar een bijenhotel neergezet.
De palen zijn nog van een oud klimrek. Het hout van een dakrand, die ik vervangen had. De buisjes zijn van mijn woekerende bamboe gemaakt.
Het viel me tegen om gaatjes in de kopse kanten van het hout te boren. Met een ijzerboor ging het beter dan met een houtboor.
Tussen de palen heb ik nog een stuk tak van de appelboom bevestigd.
Het is lastig om een geheel zonnige plek te vinden vanwege twee kastanjebomen in de tuin. Ik had vorig jaar een paar stukken bamboe in een boom bevestigd. (overzichtsfoto rechts) maar dat leverde alleen leuke spinnen en vliegjes op.
Hopelijk lukt het zo.

Bart van Hoogstraten

Echt mooie creatie Thijs  :duim: (en de complimenten met je tuin; ik ben waarschijnlijk niet de enige die daar jaloers op is ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

blaauw7

Mooi Thijs,

Je kunt de foto met bijzonderheden ook hier plaatsen
http://www.bijenhotels.nl/

Groeten,
Dick Belgers

thijsdegraaf

Bedankt Bart en Dick. Ik zal hem mailen.

xJochemx

Ziet er erg goed uit Thijs! Nog een paar maandjes, dan dienen de eerste bezoekers zich wel aan. Veel plezier ervan!
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

thijsdegraaf

Bedankt Jochem. Hij staat er Dick.
Het wordt daar al een hele verzameling bijenhotels. Leuk om te bekijken. Voor anderen die wat gemaakt hebben.... Stuur een foto op met beschrijving en plaatsnaam en het wordt er bij gezet.

Harsbijtje

Heb afgelopen lente-zomer maar eens een nieuwe
insectenwand in mijn tuin gemaakt. Had al een wandje
maar er was een beetje te weinig te zien, naar mijn zin.
Afgelopen zomer was er al behoorlijk wat meer activiteit,
dus ik ben benieuwd wat het dit jaar gaat worden!

(...en zo zit ik regelmatig mijn tijd te 'verdoen'!)

gko

Citaat van: Harsbijtje op februari 01, 2012, 21:07:26 PM
Heb afgelopen lente-zomer maar eens een nieuwe
insectenwand in mijn tuin gemaakt. Had al een wandje
maar er was een beetje te weinig te zien, naar mijn zin.
Afgelopen zomer was er al behoorlijk wat meer activiteit,
dus ik ben benieuwd wat het dit jaar gaat worden!

(...en zo zit ik regelmatig mijn tijd te 'verdoen'!)

heel fraai, (bijna?) kunst
met vr gr gkoopman

blaauw7

WOUW!!!! Fantastisch Albert!  :o  Daar kan ik niet aan tippen.
Groeten,
Dick Belgers

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

thijsdegraaf

#52
Hilton.  :rolleye: :duim:

Margreet Kwh

Heel bijzondere opstelling, Albert! :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Pietsje

Albert, echt prachtig en de beste manier om je tijd te 'verdoen' ;D
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

xJochemx

Dat ziet er echt super-indrukwekkend uit Albert!  :duim:  Kan niet zijn dat er nu nog te weinig te zien zal zijn! Heel erg veel plezier ermee!
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Bart van Hoogstraten

Op deze page (waar ook allerlei andere handige tuintips staan) kwam ik een handleiding tegen voor het bouwen van een bijentoren. Die kun je hier downloaden (.doc). Hier nog een artikel (.pdf) over de "beestentoren"; een hotel voor meer dan alleen insecten (prijswinnend tuinontwerp).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Vandaag eens duchtig in de tuin in de weer geweest om lenteklaar te maken en meteen mijn bijenhotels geïnstalleerd. Ze hangen onder de Meidoorn (bloeit als een rund) op het zuid-westen en ervoor bloeien straks massaal de Zijdeplanten en de Rozen. Het ziet er nog een beetje kaal uit maar ik heb de Klimop behoorlijk terug moeten snoeien om ze op te hangen. Maar dat groeit in een mum weer ertussendoor en dan ziet het geheel er weer natuurlijker uit. Mijn vijver is ook nog aan de schrale kant maar daar bloeit straks Slangenwortel, Drieblad, Dotter en Gele Lis en wemelt het er van allerlei Juffers en Zwevers. Helaas heeft de Amerikaanse Sering (links ervan) afgelopen vorstperiode het lootje gelegd want dat was ook een dankbare bloeier en insectentrekker. (Ik denk dat ik er een Witte Jasmijn voor in de plaats zet).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Mark27

Er staat een klein hotelletje in het gebied Moerenburg in Tilburg. Ik had er vorig jaar deze leuke waarneming:

http://waarneming.nl/waarneming/view/55505729

Dit jaar zit er nog niet veel op. Ik ga vanmiddag weer eens kijken.

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Mark27 op april 28, 2012, 12:47:46 PM
Er staat een klein hotelletje in het gebied Moerenburg in Tilburg. Ik had er vorig jaar deze leuke waarneming:

http://waarneming.nl/waarneming/view/55505729

Dit jaar zit er nog niet veel op. Ik ga vanmiddag weer eens kijken.

Mark

Mooie waarneming Mark!  :duim:
Ik ontdekte afgelopen winter het grootste "hotel" wat ik ooit gezien had; aan de noordkant van de grote dijk op deze kaart, waar hij afgesneden lijkt en de schaduw werpt, bevond zich het graafwerk van wel 1000-den bijen (?). Een steile gevel in de klei van wel 10 meter breed en 6 meter hoog, totaal geperforeerd. Ik ga er van de zomer nog eens naar toe om te zien of er dan weer activiteit is.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/