Rondje waterleidingduinen

Gestart door Pim, maart 06, 2005, 20:36:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim


Op zondag 6 maart 2005 vroeg in de ochtend naar Schiphol en vervolgens even bijkomen van al dat vliegtuiggeweld in de Amsterdamse waterleidingduinen, deze lagen ook min of meer op de route. Vanaf station Heemstede-Aerdenhout kun je kiezen uit diverse bussen naar dit fraaie natuurgebied (wat eigenlijk een bedrijfsterrein is van de gemeente Amsterdam). Met bus 80 kun je naar ingang De Zandvoortselaan (3 strippen) en met bus 90 kun je naar ingang De Oase (2 strippen), ingang Panneland (3 strippen) en ingang De Zilk (4 strippen). Elk deel van de Amsterdamse waterleidingduinen ademt een eigen sfeer uit. Ik koos vandaag zoals het merendeel van mijn wandelingen in het duingebied voor de eerste optie.

De duinen waren vol met mensen die nog een restje sneeuw wilden opsnuiven, het gebied was echter niet zo mooi meer als enkele dagen geleden. De sneeuw was van bomen afgevallen en ook de struiken waren niet meer bedekt met sneeuw. Vanaf de brug zag ik diverse dodaars, wintertalingen, watersnippen en een enkele grote zaagbek. De meeste kanalen waren ijsvrij, het ingelaten rivierwater heeft altijd een hogere temperatuur dan het reguliere water. Langs de kanalen vlogen veel watersnippen op, tweemaal kon ik een bokje vaststellen en driemaal vloog een houtsnip (meestal vanuit een bosje) op. Ook zochten de kieviten de randen van de kanalen op, maar in zeer kleine hoeveelheden. Een wulp in de sneeuw is ook een vreemd gezicht. Langs het Barnaartkanaal liep een reebok.

Bij een watervalletje verder in het gebied vloog een ijsvogel over het water, hij ging even in een duindoorn zitten en dat is afwijkend gedrag voor deze vogel. Maar later koos hij toch weer een takje dichter bij het water. Enkele kilometers verder zat vlakbij een brug een tweede exemplaar. Ik schat dat er in het gebied momenteel 5-8 ijsvogels overwinteren. Langs het water zat een grote gele kwikstaart, een zeer felle kleur geel en ook een relatief grote kwikstaart. Later zag ik een tweede exemplaar. Bij het Duizendmeterpad vloog een vrouwtje blauwe kiekendief voorlangs. De buizerds bleven steken op vier exemplaren. In een wak zwommen vier wilde zwanen en de gebruikelijke dodaars, waarvan ik er deze winter minder zie dan vorige jaren (dan telde ik weleens vijftig exemplaren).

De vorige winterwandeling was de grote afwezige (hij was er wel, maar ik zag hem niet) de waterral, maar vandaag kreeg ik zes exemplaren in de kijker. Eentje wandelde over de sneeuw, wat een fraaie ral met zijn lange rode snavel. In de zomer krijg je deze schuwe vogel zelden te zien. Langs het Noordoosterkanaal liepen twee vossen op grote afstand in de sneeuw, ze hebben het zwaar, maar de watervogels ook. Tenslotte zag ik nog een witgatje langs een kanaal opvliegen en verderop weer landen.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl