Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jan vH

Ik Roerdomp

Citaat van: Theovanv op januari 10, 2012, 20:42:27 PM
toen de vogel op een paar meter afstand aan de rand van de rietkraag lekker in het zonnetje stond.
...klinkt niet echt als een klein vogeltje.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Theovanv

Ik denk ook een Roerdomp ja, nu je het zegt, zo heb je ook een leuke mysteriebird ;D
Theo van Veenendaal

Robertmeer

Citaat van: Jan vH op januari 10, 2012, 20:52:20 PM
Ik Roerdomp

Citaat van: Theovanv op januari 10, 2012, 20:42:27 PM
toen de vogel op een paar meter afstand aan de rand van de rietkraag lekker in het zonnetje stond.
...klinkt niet echt als een klein vogeltje.

En Jan gaat door voor de koelkast...
Dit is een bekende plek voor Roerdomp.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Folkert Jan

Stond/zat .... Bijna hetzelfde  :angel:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Theovanv

Citaat van: rnbflavour op januari 10, 2012, 21:09:54 PM
Stond/zat .... Bijna hetzelfde  :angel:
Ja, "waar zag je die Tjiftjaf?". "Ow, hij stond in die boom daar" ;D
Theo van Veenendaal

erikwouda

Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Folkert Jan

Vandaag de eemshaven een bezoekje gebracht.

Ik begon met het uitkammen van de haven aangezien hier eergisteren een grote burgemeester gezien werd.
Het enige wat ik vond was een badende ruigpootbuizerd (ook leuk!). Inmiddels alweer mijn 7e verschillende ruigpoot van dit jaar. Ze zijn er dus nog steeds wel.

Aan de buitenkant van de haven zat nog een bescheiden groepje fraters en zwommen 2 futen. Een groep eiders zat rustend op de kant.
De volgende stop zou de telpost worden aangezien daar een mooie pier is waar de grote meeuwen vaak zitten. Helaas is inmiddels de weg naar de telpost helemaal afgezet met een hek en is het dus niet meer mogelijk om met de auto bij de telpost te komen  >:( .
Dan maar proberen om bij het ringstation te parkeren en dan verder te lopen. Helaas waren hier mannen aan een windmolen aan het sleutelen en omdat ze daar al eens eerder politie op mij hebben afgestuurd leek ook dat mij geen slim idee. Dan maar helemaal via het schakelstation. Hier waren geen zwarte roodstaarten meer aanwezig die hier in december nog zaten.

Eerst kwam ik langs een andere wateruitstoot (of hoe zo iets ook maar heet). Hier veel kleine meeuwen (kokmeeuw, drieteenmeeuw en enkele dwergmeeuwen). De drieteenmeeuwen lieten zich leuk fotograferen.



Eindelijk bij de telpost aangekomen zag ik er inderdaad veel grote meeuwen zitten. Eerst maar eens een snelle scanronde op witte/bleke handpennen, maar helaas alles was zwart. Geen burgemeester dus.
Vaak in grote groepen meeuwen is er altijd wel een meeuw die de aandacht blijft trekken. Zo ook onderstaande meeuw. Een erg donker uitgevallen zilver, met donkere nek/bovenmantel en lichte kop. Aangezien de meeste argentatus zilvermeeuwen die ik zie nog geen schouderveer hebben geruid, maar deze al wel een groot aantal schouderveren geruid had bleef ik toch maar even kijken of ik iets van de staart, onderstaartdekveren en stuit kon zien, maar een zeer korte poetsbeurt liet volgens mij toch wat wit op de staartpennen zien. Daarna besloot de vogel te gaan slapen en ben ik maar verder gegaan wetende dat dit toch niets zou worden.



Vervolgens weer naar huis gereden zonder nieuwe jaarsoorten dit keer.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Theovanv

Ik ben vandaag ook weer aan het jaarlijsten geweest.

In Zeeland begonnen, op de Oesterdam zaten Sneeuwgorzen en Fraters. Bij Wilhelminadorp een tijd gezocht naar Velduilen, maar niet gelukt. Toen snel door naar het Veerse Meer dat ik van twee kanten heb afgezocht. Dat leverde Geoorde Futen en een Kuifduiker op, maar geen Roodhalsfuut. Toen door naar de Oosterscheldekering waar ik de Grote Burgemeester heb gezien! Maar aan de andere kant wederom geen Kuifaalscholvers. Toen door naar Schouwen Duiveland, waar wel een Zwarte Rotgans, maar geen Witbuikrotgans in de groep zat. Aan de Brouwersdam zat een hele grote groep Zwarte Zee-eenden en toen ze opvlogen bleken er ook een stuk of wat Grote Zee-eenden tussen te zitten! Maar na lang zoeken geen Roodhalsfuut. Op het Grevelingenmeer zwommen nog 2 Witbuikrotganzen en toen ik zag dat er vlakbij een Blauwe fase Sneeuwgans gemeld was ben ik daar nog gaan zoeken, maar het werd al gauw donker en hij werd niet teruggevonden.

Ik had ook nog meerdere plaatsen in Zuid-Holland willen bekijken, maar de dag was weer veel te snel voorbij.

Toch 7 nieuwe jaarsoorten, alhoewel de Zwarte Rotgans en Witbuikrotgans wel gelumpt zullen worden dit jaar.
Theo van Veenendaal

Wouter van der Ham

Vandaag erg weinig gedaan. Alleen een paar foto's van de afgelopen dagen er op gezet van voornamelijk soorten die ik niet ken : http://waarneming.nl/user/photos/49386

Ohja, als er nog mensen zijn van de JNM die nog zin hebben in een weekendje vogelen aan de kust ; http://www.jongerenindenatuur.nl/activiteiten/10/kustkamp-scheveningen/ Je hebt nog een paar dagen om je op te geven ;)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jan vH

Vanmiddag heb ik mijn 250e vogelsoort gezien! Een Bokje in een natuurgebiedje vlakbij Barneveld. Ook het eerste Bokje sinds 1978 die op Waarneming.nl is ingevoerd voor de gemeente Barneveld.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

jonas D

Vandaag met een regio vogelaar tourtje in het gebied gemaakt en klapeksters geteld. Uiteindelijk 3 verschillende exemplaren gevonden, ben er echt tevree meer. Nooit eerder een klapekster in het gebied en dit jaar zelfs 3 exemplaren ;D
Groeten,
Jonas

wolbert

Afgelopen weekend voor het eerst lekker weer dit jaar, dus eindelijk kunnen vogelen bij mij in de omgeving.
Zaterdag toch nog wat gedaan voor de Klapekstertelling, wel stuk minder dan afgelopen jaar ivm meniscusklachten. Toch nog 4 Klapjes gevonden. Eén op de Westeindse heide en 3 op de Elspeetsche heide. Verder ook nog 2 jagende Torenvalken, roepende Zwarte specht en meerdere roffelende Grote bonte spechten. Later nog een stukje gewandeld in het bos en dit leverde een Zwijn op.

Gisteren een mooie ronde bij het Veluwemeer gedaan. Bij de 1e stop, de duintjes, leverde een IJsvogel, 2 roepende Waterrallen en wat eenden op. Bij camping Hoophuizen 2 opvliegende Watersnippen, grote club van Koperwieken en Appelvinken en een roepende Goudvink. Verderop een groepje Putters. Vanaf de landtong voorbijvliegende Grote zaagbekken, wat Nonnetjes tp en in de verte een groep Tafel- en Kuifeenden. Toen richting richting de Oostermheen, hier zat een grote groep ganzen. Ineens hoorde ik wat piepers, dit vond ik toch wat interessanter. Temeer ook omdat er hier ook Waterpiepers waren gezien. De piepers snel gevonden, een groep van zo'n 20 Graspiepers. Ineens zag ik een iets grotere pieper met een flinke wenkbrauwstreep en duidelijke vleugelstreep. Waterpieper! Eindelijk! Dit was al een tijd een 'schaamsoort' en nu toch gevonden.
Als laatst nog 2 Steenuilen rustend in het zonnetje op een oude schuur. Leuke soort om het geslaagde weekend mee af te sluiten.
Jaarlijst staat nu op 92 en bewonderenswaardig is dat ik nog geen enkele Groenling heb gezien.
Vriendelijke groet,
Wolbert

Theovanv

Vandaag zo genoten van Goudvinken en Appelvinken, foeragerend in de zon, echt prachtig! Een Klapekster zat wat verder weg, maar was ook prachtig. De jaarlijst groeit gestaag verder naar ondertussen 135.
Theo van Veenendaal

Folkert Jan

Citaat van: Theovanv op januari 17, 2012, 17:32:25 PM
Vandaag zo genoten van Goudvinken en Appelvinken, foeragerend in de zon, echt prachtig! Een Klapekster zat wat verder weg, maar was ook prachtig. De jaarlijst groeit gestaag verder naar ondertussen 135.


Nog 2 en je haalt me in  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Theovanv

Citaat van: rnbflavour op januari 17, 2012, 21:29:37 PM
Citaat van: Theovanv op januari 17, 2012, 17:32:25 PM
Vandaag zo genoten van Goudvinken en Appelvinken, foeragerend in de zon, echt prachtig! Een Klapekster zat wat verder weg, maar was ook prachtig. De jaarlijst groeit gestaag verder naar ondertussen 135.


Nog 2 en je haalt me in  ;)
Ik doe mn best, moet nog steeds een Witte Kwikstaart :D :P
Theo van Veenendaal

Guus Peterse

Daar heb je nog 11 en een halve maand voor: moet lukken lijkt me.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Theovanv

Citaat van: guusp op januari 17, 2012, 22:08:05 PM
Daar heb je nog 11 en een halve maand voor: moet lukken lijkt me.
Hoe eerder hoe beter ;) Maar ik noemde hem dus omdat het opvallend is, zo'n algemene soort nog niet tegen te zijn gekomen terwijl ik al 135 andere soorten gezien heb, maar ik neem aan dat je dat wel begreep :duim:
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Theovanv op januari 17, 2012, 22:57:45 PM
Citaat van: guusp op januari 17, 2012, 22:08:05 PM
Daar heb je nog 11 en een halve maand voor: moet lukken lijkt me.
Hoe eerder hoe beter ;) Maar ik noemde hem dus omdat het opvallend is, zo'n algemene soort nog niet tegen te zijn gekomen terwijl ik al 135 andere soorten gezien heb, maar ik neem aan dat je dat wel begreep :duim:

Maar in januari is het natuurlijk helemaal geen algemene soort. Dat worden ze pas in maart weer.

Herman van der Meer

Theovanv

Citaat van: HPM op januari 17, 2012, 23:09:17 PM
Citaat van: Theovanv op januari 17, 2012, 22:57:45 PM
Citaat van: guusp op januari 17, 2012, 22:08:05 PM
Daar heb je nog 11 en een halve maand voor: moet lukken lijkt me.
Hoe eerder hoe beter ;) Maar ik noemde hem dus omdat het opvallend is, zo'n algemene soort nog niet tegen te zijn gekomen terwijl ik al 135 andere soorten gezien heb, maar ik neem aan dat je dat wel begreep :duim:

Maar in januari is het natuurlijk helemaal geen algemene soort. Dat worden ze pas in maart weer.
Wel een stuk algemener dan veel andere soorten die ik al heb gezien ;) Zo ongeveer de meest algemene soort die ik nog niet heb gezien en later dan mn eerste witte kwikstaartwaarneming ooit en daarnaast ben ik vaak in goede gebieden voor de soort geweest ;)
Theo van Veenendaal

Folkert Jan

Witte kwik in januari is in de TOH erg moeilijk.....Die kun je dus wel op me uitlopen.
Ik ga zaterdag weer eens een poging doen om de laatste wintersoorten

witbuikrotgans,
grote burgemeester
sneeuwgors
velduil
grote zee-eend
ijseend

binnen te tikken
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Theovanv op januari 17, 2012, 23:16:02 PM
Citaat van: HPM op januari 17, 2012, 23:09:17 PM
Citaat van: Theovanv op januari 17, 2012, 22:57:45 PM
Citaat van: guusp op januari 17, 2012, 22:08:05 PM
Daar heb je nog 11 en een halve maand voor: moet lukken lijkt me.
Hoe eerder hoe beter ;) Maar ik noemde hem dus omdat het opvallend is, zo'n algemene soort nog niet tegen te zijn gekomen terwijl ik al 135 andere soorten gezien heb, maar ik neem aan dat je dat wel begreep :duim:

Maar in januari is het natuurlijk helemaal geen algemene soort. Dat worden ze pas in maart weer.
Wel een stuk algemener dan veel andere soorten die ik al heb gezien ;) Zo ongeveer de meest algemene soort die ik nog niet heb gezien en later dan mn eerste witte kwikstaartwaarneming ooit en daarnaast ben ik vaak in goede gebieden voor de soort geweest ;)

Ach, wat maakt het uit? Zoals Guus al zei heb je nog elf en een halve maand de tijd voor je jaarlijst. Je hoeft je pas 'zorgen te gaan maken' als je op 30 december nog steeds geen Witte Kwik hebt gezien.
Herman van der Meer

Guus Peterse

En dat is moeilijker dan er op 17 januari wel een te hebben gezien.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Theovanv

#1043
Citaat van: HPM op januari 18, 2012, 09:03:23 AM
Citaat van: Theovanv op januari 17, 2012, 23:16:02 PM
Citaat van: HPM op januari 17, 2012, 23:09:17 PM
Citaat van: Theovanv op januari 17, 2012, 22:57:45 PM
Citaat van: guusp op januari 17, 2012, 22:08:05 PM
Daar heb je nog 11 en een halve maand voor: moet lukken lijkt me.
Hoe eerder hoe beter ;) Maar ik noemde hem dus omdat het opvallend is, zo'n algemene soort nog niet tegen te zijn gekomen terwijl ik al 135 andere soorten gezien heb, maar ik neem aan dat je dat wel begreep :duim:

Maar in januari is het natuurlijk helemaal geen algemene soort. Dat worden ze pas in maart weer.
Wel een stuk algemener dan veel andere soorten die ik al heb gezien ;) Zo ongeveer de meest algemene soort die ik nog niet heb gezien en later dan mn eerste witte kwikstaartwaarneming ooit en daarnaast ben ik vaak in goede gebieden voor de soort geweest ;)

Ach, wat maakt het uit? Zoals Guus al zei heb je nog elf en een halve maand de tijd voor je jaarlijst. Je hoeft je pas 'zorgen te gaan maken' als je op 30 december nog steeds geen Witte Kwik hebt gezien.
Ik maak me er ook zeker niet druk om ;) vond t alleen opvallend. T was ook geen bericht van o jee o jee ik heb nog geen witte kwik, maar meer, ik kan je wel inhalen, want ik moet zelfs nog een witte kwik. Opvallend hoe snel dingen verkeerd geinterpreteerd worden zonder intonatie en lichaamstaal ;)

Wil eerst proberen idd de wintersoorten te vinden die ik nog niet heb en vooral ook genieten van wat je tegenkomt zoals gister met de Appel en Goudvinken.
Theo van Veenendaal

Timo Roeke

Niet vandaag maar afgelopen weekend. Een verslag van een rondje Zuid Holland. Inclusief leuke foto's en geluidsopnames.
http://slagpen.wordpress.com/

Yeronimo

Gisteren was een erg leuke dag op Ameland. Om 8:15 uur al op het eiland.
Aangezien het mijn eerste keer op dat eiland was (Nu hoef ik alleen Terschelling nog  ;D) was ik wel benieuwd naar de beruchte zeetrektelpost en heb daar anderhalf uur gepost. Het viel tegen, wat wil je met deze wind, maar toch was een IJseend nog erg leuk om te zien. De meeuwen erg in de gaten gehouden maar nog geen enkele Burgemeester gevonden. Het leek een redelijk slechte start dus besloot maar over het strand te lopen. Eerst al twee Sneeuwgorzen in beeld en vervolgens een groep van 28! Zoveel had ik er nog nooit bij elkaar gezien.

Hierna besloot ik maar naar de zuidkant van het eiland te fietsen, het was ondertussen al 10:45 uur. Al snel vond ik een groep Rotganzen en besloot dichterbij te komen. Terwijl ik dat deed zag ik aan de andere kant een Rotgans in zijn uppie staan, deze Rotgans zag er erg verzwakt uit en het zag eruit alsof het een olieslachtoffer was. Ik besloot een poging te doen hem te pakken om te kijken wat het was maar de Rotgans kon nog vliegen. Nou ja vliegen, hij kwam niet omhoog. Hij ging de dijk af en kwam op een plaats terecht (net over een sloot) waar ik niet bij kon. Dus draaide me maar weer om en ging dichtbij de grote groep Rotganzen sluipen. Eenmaal dichtbij genoeg vond ik na even zoeken twee Witbuikrotganzen in de telescoop. Helaas nog geen Zwarte rotgans waar ik op hoopte dus besloot verder te zoeken. Ik draaide me om en verrek! Daar zat de verzwakte Rotgans weer. Nu besloot ik het slimmer aan te pakken door ervoor te zorgen dat hij met de dijk mee vloog zodat hij niet het slik of over de sloot kon. Na een 300 meter springt haalde ik hem nog niet in en we gingen precies even hard, ik besloot dat ik snel actie moest ondernemen dus dacht iets lager op de dijk te gaan zodat de rotgans omhoog zou moeten vliegen waar hij veel moeite mee zou hebben. Alleen op volle sprint en stukje naar beneden gaan, gaat niet samen. Dus ik viel en met een snoekduik probeerde ik de Rotgans te pakken. Mis, wel topje van de staart aangeraakt. Ik daar liggen op de grond, de Rotgans staat weer stil 25 meter voor me en kijkt mij een beetje aan. Besloot het op te geven gezien ik al buiten adem was. Ik wilde net weer op mijn fiets stappen toen er doodleuk een Kleine Burgemeester over kwam vliegen. Ze komen ook altijd op de momenten dat je ze niet verwacht!


Kleine Burgemeester - Jeroen Breidenbach - Ameland - 18-01-12

Ik besloot verder te fietsen richting Hollum, het meest westelijke dorpje op Ameland, en dan via het duin de weg richting het oosten te vervolgen. Meteen al bij aankomst hing er een Ruigpootbuizerd boven me, niet wetende dat het de eerste was van de zes die ik die dag ging zien. Ik zag een bordje staan met vogelkijkhut onderweg en besloot een kijkje te nemen. Het pad naar de kijkhut stond alleen blank dus ik besloot te kijken of ik door om te lopen er kon komen. Ineens stootte ik een Velduil op die daarna gelijk weer weg was. Wat kunnen die beesten snel tevoorschijn komen en ook weer snel verdwijnen! Na even verder fietsen en het alweer bijna 12:00 uur was zag ik een strandafrit en besloot toch een poging te wagen te zoeken naar Burgemeesters en zo elke strandafrit even te controleren die er langs kwamen. De vierde standafrit was raak, een Grote Burgemeester die langs kwam waardoor ik beiden burgemeesters die dag had. Ik besloot terug te fietsen richting zeetrektelpost omdat de wind aardig aangewakkerd was, het begon te regenen en ik daar lekker uit de wind zat. Onderweg volgde een moment met twee Blauwe kiekendieven en onderweg opeens een mannetje Zwartkop. Die had ik nog nooit eerder in de winter gezien, blijkbaar overwinteren ze steeds meer.


Ruigpootbuizerd - Jeroen Breidenbach - Ameland - 18-01-12

Onderweg kwam ik ook nog een lijk tegen, een adult Drieteenmeeuw die nog helemaal vers was. Helemaal zonder verwondingen! Alleen erg mager. Ik heb deze meegenomen en deze ligt in de vriezer (al zijn mijn huisgenoten daar niet blij mee, maar ja als ze geen dode dieren in de vriezer willen moeten ze hun kippen-, koeien- en schapenvlees ook wegdoen...). Wellicht laat ik deze opzetten of geef ik deze aan een andere instantie. Ik besloot nog één strandoprit te pakken voordat ik op de telpost kwam gezien het wat droger werd. Deze was raak (ze noemen dat geluk?) en ik kon weer een Kleine Burgemeester op de lijst noteren. De derde burgemeester van de dag, dat gaat lekker! Eenmaal aangekomen bij de zeetrektelpost waren er rond de vijftig Drieteenstrandlopers druk aan het lopen over het strand. Prachtig gezicht en ik besloot daar een aantal minuten van te genieten door ertussen te staan. Het ging weer regenen dus besloot ik snel richting een stukje bos te gaan net buiten de duinen. Daar even rustig een stukje gewandeld en kwam al een Zwarte Mees tegen. Op de terugweg zag ik bij de fiets wat lopen. Het was een wel erg tamme Tjiftjaf!


Tjiftjaf - Jeroen Breidenbach - Ameland - 18-01-12

De regen werd maar erger en erger. Het was ondertussen al 15:00 uur en besloot mijn fiets terug in te leveren. Het was een leuk dagje! Zijknat door de regen aan het lopen maar wel met een glimlach op mijn gezicht, want het werd nog beter. Onderweg naar de veerboot een groep Rotganzen langs de weg, toch maar even checken! En ja hoor, daar loopt de Zwarte rotgans! Bijna bij de veerboot aangekomen zat er opeens nog een Kleine Burgemeester op de dijk, wellicht dezelfde als de eerste die ik tegen kwam. Scheelt maar drie kilometer die twee plaatsen maar zou ook goed een andere kunnen zijn. Dat waren wel twee erg leuke toetjes van de dag en ik ging voldaan naar Leeuwarden terug.


Zwarte Rotgans - Jeroen Breidenbach - Ameland - 18-01-12
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jarinka

Erg leuk verhaal, Jeroen. Zaten er ook nieuwe soorten bij?
Groeten, Jarinka Heijink

Folkert Jan

Mooie dag Jeroen!
Ik zal kijken of ik zaterdag iets gelijks kan doen  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Yeronimo

Citaat van: Jarinka op januari 19, 2012, 08:00:21 AM
Erg leuk verhaal, Jeroen. Zaten er ook nieuwe soorten bij?

Geen nieuwe soorten, wel genoeg leuke avonturen  B)

Citaat van: rnbflavour op januari 19, 2012, 08:13:14 AM
Mooie dag Jeroen!
Ik zal kijken of ik zaterdag iets gelijks kan doen  :duim:

Succes! Ben benieuwd wat je allemaal gaat vinden!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Rikstar

leuk verslag Jeroen!!! wat zijn die wadden eilanden toch mooi!
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre