Reeën, Kijken en beheren

Gestart door Norman, december 24, 2011, 19:38:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

Vandaag vond ik bij Naturalis een leuk boekje voor weinig.

Als je over de jachtgerelateerde informatie heen kunt lezen is het zeer aardig boekje, zeker voor deze prijs
De drukkwaliteit is abominabel, maar goed en duidelijk genoeg.



vuurvlinder

Dank voor de tip, heb hem zojuist besteld!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jurjen Postma

"geschreven door een jager en beheerder die zich sinds lang volledig inzet voor het wel en wee van dit dier"

Ik ben al weer klaar....
Groet,

Jurjen

Follow me on Twitter!

Norman

Ik hoop dat ik bekend sta als iemand die uitermate kritisch is ten aanzien van de jacht, maar ik denk dat je jezelf te kort doet door deze boekjes bij voorbaat uit te sluiten.

Als je iets wilt lezen over Reeën, Edelherten, Wilde Zwijnen ed. zal de auteur veelal een jager zijn of in ieder geval niet negatief tegenover de jacht staan.

Voor die € 6,90 kun je het altijd nog degraderen tot toiletpapier als de inhoud je echt niet aanstaat.

Jurjen Postma

Ik bedoelde niet te zeggen dat ik klaar was met jou of je post Norman, wel met de omschrijving over de auteur.

Een beetje het equivalent van het boek ""Supportersgeweld, zo erg is het allemaal niet" door Wesley van W." dit soort omschrijvingen.

Groet,

Jurjen

Follow me on Twitter!

Norman

Jurjen,

Ik begreep uit je post dat je geen interesse had in dit boekje, omdat de schrijver een jager is.
Ik had niet het idee dat het op mij persoonlijk gericht was, hetgeen je nu nog eens bevestigd.

Ik ben ook uitermate kritisch ten aanzien van de jacht, maar het is voor mij geen reden om een boekje niet te kopen als deze door een jager is geschreven.

KorHaan

Citaat van: Jurjen Postma op december 30, 2011, 17:25:36 PM

Een beetje het equivalent van het boek ""Supportersgeweld, zo erg is het allemaal niet" door Wesley van W." dit soort omschrijvingen.


;D ;D ;D  Haha, goeie!

Ik voel me ook altijd ergens onprettig, als jagers ergens mee komen, zeker als het om "beheer" gaat. Toch een beetje, alsof je voor een rondleiding over een vuilnisbelt een stinkdier als gids meekrijgt.

Daar staat tegenover, dat jagers zeker over goede kennis van hun prooien.... eh... sorry, hun beheersobjecten beschikken. Wat dat betreft is er niets verkeerds aan, om daar je voordeel mee te doen. Die kennis is opgedaan in het veld, en hoe je ook over jagers mag denken, de kennis is er. Ik denk dat Norman dit ook zo bedoeld heeft.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo



vuurvlinder

Willen jullie niet alle jagers over 1 kam scheren? Ik ken er meerdere met louter goede bedoelingen!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

KorHaan

Ik niet, Astrid.

Maar dat reken ik mezelf aan, niet de jagers.

Groetjes, Ronald

Norman

Citaat van: vuurvlinder op december 30, 2011, 23:16:51 PM
Willen jullie niet alle jagers over 1 kam scheren? Ik ken er meerdere met louter goede bedoelingen!

Definieer eens een jager met louter goede bedoelingen?

vuurvlinder

Citaat van: Norman op december 31, 2011, 09:34:49 AM
Citaat van: vuurvlinder op december 30, 2011, 23:16:51 PM
Willen jullie niet alle jagers over 1 kam scheren? Ik ken er meerdere met louter goede bedoelingen!

Definieer eens een jager met louter goede bedoelingen?

Beste Norman, we zijn allemaal jagers op enkele uitzonderingen na. Over een jager met geweer kan ik wel een goed voorbeeld noemen. Reegeit, aangereden door iemand met veel haast. Laat het dier aan zijn lot over. De jager die de regels kent belt stad en land af om het dier met meervoudige open bot fracturen uit zijn lijden te mogen verlossen. Dat is uiteindelijk gelukt en het ree ligt als voer voor zijn hond in de vriezer.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Melchior van Tweel

Beste Norman, we zijn allemaal jagers op enkele uitzonderingen na.

Leg eens uit?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Norman

Beste Melchior,

Ik kan denk wel dat ik begrijp wat er bedoeld word, maar het is aan Astrid om het uit te leggen.

Beste Astrid,

Je reactie is mij te kort door de bocht. Voor afschot van valwild hebben we geen jagers nodig, slechts iemand die kundig een dier kan afmaken. Een dierenarts zou mijn inziens hier prima voor voldoen.

Dus leg mij eens uit wat een goede jager is.

vuurvlinder

Citaat van: Melchior van Tweel op januari 02, 2012, 14:35:37 PM
Beste Norman, we zijn allemaal jagers op enkele uitzonderingen na.

Leg eens uit?

Ik bedoel dat het grootste deel van de bevolking vlees eet en jaagt op de kiloknallers in de supermarkt.

@Norman, ik ben het niet met je eens dat een dierenarts zou voldoen. Het vlees is dan niet meer bruikbaar en zou naar Rendac moeten.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Norman

Een jager kan het doen, een dierenarts kan het doen en een agent zou dit kunnen doen., mits bekwaam met een geweer.

Valwild is sec geen jacht, kun je mij aangeven wat een jager hierbuiten nog aan goed werk doet?

vuurvlinder

Ik ken er die IVN natuurgids zijn, ik ken er die vogeltellingen verrichten (ook soorten die niet bejaagd mogen worden) en er zijn er ook een paar die nuttige boeken schrijven!  ;D
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Norman

Dat heeft helemaal niets met de jacht te maken.

Het gaat mij om de activiteiten die jagers verricht tijdens de jacht, niet wat ze daarnaast doen.
Wat is er goed aan iemand die jaagt?



vuurvlinder

Wat is er mis met iemand die jaagt?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Norman

Zullen we die discussie niet starten in dit onderwerp.

Ik ben nog steeds in afwachting van de definitie van een jager met louter goede bedoelingen.

Een jager met louter goede bedoelingen schiet uitsluitend met zijn camera met minimale verstoring van de flora en fauna en niet met een jachtgeweer.



vuurvlinder

Citaat van: Norman op januari 02, 2012, 22:26:25 PM
Zullen we die discussie niet starten in dit onderwerp.

Ik vind het best en wat mij betreft is dit ook het einde van de discussie.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Norman

jammer dat je niet in bent gegaan op mijn vraag.

vuurvlinder

Citaat van: Norman op januari 03, 2012, 08:49:25 AM
jammer dat je niet in bent gegaan op mijn vraag.

Je wilde zelf geen discussie over jagers en/of jacht! "Met louter goede bedoelingen" bedoelde ik dat de meeste jagers zich ook inzetten voor natuurbescherming. Een deel ook niet maar dat doet het grootste deel van de bevolking niet.

Heb dat boek inmiddels ontvangen. De foto's zijn inderdaad prut, maar verder is het boek erg interessant.  :duim:
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Norman

#22
Ik stelde je een vraag en jij draaide de vraag om.

Jij stelt dat er Jagers zijn met louter goede bedoelingen.

Ik heb "louter" even bij Van Dale opgezocht:

lou·ter bn, bw; -der, -st zuiver: het zijn ~ praatjes niets anders dan

Daarmee concludeer ik dat jij jagers kent die niets anders dan goede bedoelingen hebben.
Volgens heeft het afschieten van dieren zonder dat hier gefundeerde redenen voor zijn, niets met goede bedoelingen van doen.

Dat er ook Jagers zijn die zich ook met natuurbescherming bezig houden geloof ik best, maar op dat moment nemen ze wel een andere rol aan. Je noemt een loodgieter toch ook geen timmerman omdat hij in zijn vrije tijd weleens een hamer ter hand neemt.

Zolang Jagers nog steeds Vossen "beheren" om de de weidevogels te redden, hondsdolheid te bestrijden en Dassen af schieten en Dassenburchten volgieten met Diesel vind ik de gemiddelde jager maar van weinig verstand van zaken getuigend.

Om maar niet uit te weiden over alle gifschandalen van predatoren (lees concurrentie voor de jager) die de afgelopen periode weer hebben plaatsgevonden.

Jagers zouden moeten stoppen met de farce die ze beheer noemen. Laat ze gewoon toe geven dat ze plezierjacht bedrijven. En laat die plezierjacht dan zo zijn dat dit uitsluitend is om voor eigen consumptie een stukje vlees op het bord te krijgen. Dan zijn jagers pas natuurvriendelijker bezig dan de gemiddelde Nederlander die nog steeds zonder schaamte de kiloknallers wegvreet.


KorHaan

Magistraal stukje, Norman ... tot de laatste twee zinnen.

We hebben ons land zo georganiseerd dat we ons vlees uit de supermarkt betrekken. De eeuwige discussie over diervriendelijkheid spitst zich altijd weer toe op kiloknallers uit de bio-industrie enerzijds, en het schieten van wild voor consumptie anderzijds. Ik ben tegen beide, want het zijn excessen die in een weldenkend land niet meer voor zouden mogen komen.

Als je dan toch vlees eet, haal je dat in de supermarkt tegen een prijs die hoger ligt, maar dan wel in de wetenschap dat het dode beest is opgegroeid onder dierlijke omstandigheden ( en dus niet wat wij mensen als dierlijke omstandigheden beschouwen ), zich zoveel mogelijk natuurlijk heeft kunnen gedragen, zonder chemische toevoegingen, daarna zo humaan mogelijk is geslacht, en in de wetenschap dat dieren in het wild hier geen deel van uitmaken.

Dat is in een notendop wat ik voorsta; ik kan niet tegen het hypocriete geleuter van jagers. Ze willen oogsten uit de natuur. Dat recht moet ze ontnomen worden.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Norman

Ronald,

Gelukkig, we zijn het een keer volledig oneens.  ;D

Ik ben voor werkzaamheden te vaak in stallen geweest van Varkens, Koeien en Kippen dat ik geen bio-industrievlees meer door mijn keel krijg.

Ik deel dan wel weer je mening (verdorie toch een beetje eens) dat een stukje biologisch vlees de dieren wel een veel prettiger leven hebben gehad. Als de biologische boer dan ook nog een beetje beschaafd zijn dieren transporteert en de slacht ook op een wat rustigere manier gaat dan zou dit het ultieme stukje vlees zijn.   

Wild is vaak niet wild, maar vaak ook gewoon een stukje bio-industrie (hutje-mutje vrije uitloop met zeer veel stress) vlees. Daarnaast vrees ik dat het Nederlandse wild uitgeroeid zou worden als dit economische waarde krijgt door de grotere vraag hiernaar. Vandaar dat ik schreef "voor eigen consumptie', dus niet ongelimiteerd oogsten.

Maar als je diep in mijn hart kijkt word de jacht volledig afgeschaft. Helaas is de jacht één van de rechtse hobby's CDA, VVD, CU, SGP, etc. waardoor de kans op een algeheel verbod net zo reeël is als dat de Grutto niet uitsterft. Uiteraard hebben we ook nog die bolle met die met die Argentijnse schone is getrouwd knalt er graag op los.


Jan Zwaaneveld

Citaat van: KorHaan op januari 06, 2012, 03:11:32 AM
;D


http://ronaldsinoo.web-ruimte.nl/KorHaan4.htm

Geweldig!

En @Astrid, over de bedoelingen van jagers: jagers hebben de bedoeling om te schieten. Op dieren. Daar zijn ze jager voor. Ik kan dat onmogelijk met 'goed' associëren.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

vuurvlinder

Citaat van: Jan Zwaaneveld op januari 11, 2012, 15:39:18 PM
Citaat van: KorHaan op januari 06, 2012, 03:11:32 AM
;D


http://ronaldsinoo.web-ruimte.nl/KorHaan4.htm

Geweldig!

En @Astrid, over de bedoelingen van jagers: jagers hebben de bedoeling om te schieten. Op dieren. Daar zijn ze jager voor. Ik kan dat onmogelijk met 'goed' associëren.
Jan, dat doen slagers ook en dat zal het gros van de bevolking een worst wezen! Ik snap de totale afkeuring van de jacht niet. Een jager schiet zijn eigen stukje scharrelvlees en daar is in mijn ogen niets mis mee.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Norman

Wat mij vreselijk stoort aan de jacht dat dit zo ongefundeerd is. De jagers bepaald dat er van een bepaald soort te veel is en meent daardoor het recht te hebben om deze uit te roeien. Ook menen ze almachtig te zijn en te bepalen dat een dier schadelijk is. Om in de slagerstermen te blijven. Het is de slager die zijn eigen vlees keurt. De kennis van de natuur is bij de jager zo statisch als het maar kan, er word in zijn geheel geen rekening meer gehouden dat de natuur een dynamisch geheel kent. Vossen worden nog steeds afgeknald ter preventie van hondsdolheid (uitgestorven in West-Europa) en vossenlintworm (uitgestorven in 95% van NL) terwijl dit allang niet meer relevant is. Daarnaast word de Vos verweten dat ze de Weidevogels hebben gedecimeerd, terwijl dit door het veranderd gebruik van het land komt en niets met predatoren te maken heeft. Het is slechts een gevolg. Zolang Jagers niet evolueren ben ik er tegen.

Nog zo'n sprookje; Jagers schieten geen dieren voor hun plezier. Nee, ze staan allemaal met een baklap vol tegenzin te knallen. Dat geloofd toch niemand. Ik wil nog geloven dat ze er geen glimlach van krijgen als ze een duif uit de lucht knallen. Eigenlijk is dat nog veel triester. Een jager kent geen enkele emotie bij het schot en voelt pas euforie bij het verzamelen van het afschot. Ik vind het een treurige constatering dat een medemens een leven kan nemen voor zijn hobby/plezier zonder hier emotie bij te voelen. Het schieten van een dier is voor een jager gelijk aan het timmeren op een spijker. Het is slechts een handeling.

Weet je welk dier pas schadelijk is; de almachtige Homo sapiens. Vooral de mensen die op dit moment gebruik maken van deze planeet. We weten dat het consumeren wat we doen en hoe we dit doen funest is voor de aarde, maar het gros haalt zijn schouders op en consumeert onveranderd door. En de mensen die wel bewust proberen te leven worden als een soort zielige stumperds gezien en uitgemaakt voor hippies, geitenwollen sok en word verweten een linkse hobby te beoefenen.

KorHaan

Norman,

Dit is mij uit het hart gegrepen; ik had het zelf niet beter kunnen uitdrukken! ( We zijn het weer eens helemaal eens  ;D . )

Omdat de jacht rechtstreeks met emoties verbonden is ( hoe je het ook wendt of keert, jagers schieten dieren af omdat ze daarvoor vergunning hebben ), wil ik hier even op voortbouwen.
De officiële gang van zaken is duidelijk; de jacht is toegestaan aan een beperkte groep mensen, die dieren mogen doden in de vrije natuur. Elk ander mens is gehouden aan verboden, die voor jagers niet gelden. Ik mag geen dieren verontrusten, kwaad doen, laat staan doden, omdat ik geen "Licence to kill" bezit. Bordjes met strenge voorschriften bepalen wat ik mag, en vooral NIET mag, als ik een natuurgebied betreed. Als ik mij daar niet aan houd, krijg ik straf in de vorm van een boete. Dit is mij bekend, en ik handel daarnaar (tot op het absurde, omdat ik niet graag dieren wens te verontrusten, laat staan kwaad te doen). Zo erger ik mij aan anderen die dat willens en wetens wel doen, hetzij voor een nog mooiere foto, hetzij voor jaarlijsten, hetzij voor trofeevergaring in de vorm van een eigenhandig geschoten dier.

Ik kan niet ontkennen, dat ik - bioloog zijnde, en de dood en vergankelijkheid in de natuur onderschrijvend en begrijpend - mij erger aan een troepje jagers, dat in linie door een weiland trekt om hazen te schieten. De achterkant van dit weiland loopt dood op de 's Gravelandse Vaart, een 8 meter brede watergang. De  zes heren lopen in linie door het weiland, op zo'n twintig meter afstand van elkaar, en elke haas die uit zijn dekking vlucht, wordt geschoten. Ik heb het een uurtje staan aankijken, tot de heren de achterkant van het weiland hadden bereikt. Ik snapte toen ook, wat die drie mannen met hun eenpootkrukjes deden, die achter de jagers optrokken; ze verzamelden de buit. Al koutend trok het gezelschap weer op naar de vier humvees, die in de berm van de smalle doorgangsweg geparkeerd stonden, de buit met zich meezeulend ( het waren nogal wat hazen, hoeveel precies weet ik niet, maar een stuk of twaalf, dertien zeker). Ik weet, dat de heren hier legale toestemming voor hebben, maar een gevoel van minachting en woede deed mij koken toen ik het tafereel gadesloeg.

Ik ging bij mezelf te rade ( de enige uitweg uit een situatie die confronterend en schokkend was) en vroeg mezelf af, waarom ik hier zo kwaad van werd. Het resultaat was, dat ik werd overmand door een combinatie van emoties, enerzijds gebaseerd op het schenden van mijn rechtvaardigheidsgevoel, anderzijds op het gevoel van volstrekte nutteloosheid waarvan ik getuige was geweest. Ik weet wel, dat de hazen hun weg naar de poelier hebben gevonden, en dat Nederlandse families met de kerstdagen hebben kunnen smullen van hazenpeper, maar dezelfde hazen zie ik NIET meer in het voorjaar buitelen door de wei. Dat is een niet te onderschatten factor in de jacht; de gewone mens, gehinderd en beperkt in zijn doen en laten door voorschriften, wordt een vreugde ontnomen door het toedoen van een "happy few" die niet gehinderd door dezelfde voorschriften, mogen beslissen dat dezelfde vreugdebrengende hazen het voorjaar niet halen. Eigenlijk is het puur eigenbelang van mij, dat ik die hazen wil zien buitelen in de wei in het voorjaar, dat snap ik ook wel. Maar ik ben vast niet de enige die hierin plezier schept. Van wie zijn die hazen? Van iedereen? Of van de jagers? En wie bepaalt dat? De wet? Ja, de wet. Daarom wil ik de wet ook ZO veranderd zien, dat plezierjacht voorgoed tot het verleden behoort. We kunnen de belangen van een kleine minderheid van jagers niet laten prevaleren boven het gevoel van afschuw van een grote meerderheid van de bevolking.

Zoals ik al zei, is de plaats om vlees te kopen, in de supermarkt. De jacht dient definitief bij het grof vuil gezet te worden.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo