Bamboo koffiefilterzakjes

Gestart door KorHaan, januari 10, 2012, 18:10:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Ha mensen,

Terwijl ik in de super koffiefilterzakjes no. 4 uit het schap pakte, de bruine! de bruine! ( dus niet de gebleekte), viel mijn oog op een doos filterzakjes waar in grote letters  " Bamboo " op stond. Ha, dacht ik, een goed doel; koop filterzakjes voor de panda's in China.

Ik las de uitleg op de achterkant; 10% van de opbrengst van de filterzakjes gaat naar het aanplanten van bos. Met name Peru. Toen begreep ik dat het niet over bamboe ging. Er stond, dat (kleine) koffieboeren geholpen zijn met het aanplanten van zoveel mogelijk bos. Dat snap ik niet.

Mijn ervaringen in Ivoorkust zijn juist het tegenovergestelde, namelijk dat kleine koffieboeren een stuk regenwoud platbranden, en daar een kleine koffieplantage op beginnen. Ik neem aan dat ze in Peru hetzelfde doen. Want wat moet een koffieboer - groot of klein - met bos? Dat staat maar in de weg.

Dit lijkt me gewoon oplichterij. Maar dat komt vaker voor als er een zogenaamd "goed doel" mee gemoeid is. Niet kopen die meuk.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Margreet Kwh

Hallo Ronald,

op het eerste gezicht een vreemde actie. Al googlend vond ik deze Belgische site, met wat meer informatie: http://www.1miljoenbomen.be/tropen.aspx
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

KorHaan

Ha Margreet,

Bedankt voor je moeite!

Ik begrijp uit het verhaal over Peru, dat kleinschalige, kwalitatief hoogwaardige aanplantingen van landbouwgewassen bedoeld zijn voor inkomensverhoging en bosbehoud. Dus om te voorkomen dat de koffieboertjes het regenwoud platbranden, geef je ze elders betere kansen. Tenminste, dat lees ik er in, het staat er niet zo. Ook wordt productiehout aangeplant voor de lange termijn, om bos te sparen.

Ik snap wel, dat dit hele verhaal niet op de achterkant van een pak koffiefilters past.
Maar een iets betere uitleg had ik toch wel verwacht. Misschien stond er ook nog wel een link bij, maar daar ga ik na zo'n verhaal niet op letten.

Op zich is het een goed initiatief, hopelijk zijn er niet al te veel strijkstokken bij betrokken. Want dat weet je natuurlijk nooit.

Groetjes,

Ronald

Thijs Fijen

Koffie groeit origineel in bossen ;), het is alleen zo geselecteerd dat het ook in de volle zon kan groeien. Misschien is dat een mogelijkheid van het doel? Google voor de grap eens op agroforestry.
Thijs Fijen

Margreet Kwh

Graag gedaan, Ronald.
Wat ik eruit begrijp, is dat Melitta een van de sponsors is van een actie die niet alleen bomen wil laten planten in Peru, maar ook in België.
Vreemdgenoeg linkte de schijnbaar Nederlandse link die ik in de Telegraaf vond, door naar de Belgische site.
Dat van die strijkstokken, daar ben ik het mee eens. Misschien moeten we ons ook eens met het milieu in eigen land bezig houden, voordat we dat van Peru gaan "verbeteren".
Er zijn gelukkig ook bedrijven die de Nederlandse natuur sponsoren. Zo heeft Landschap Noordholland een flink aantal bedrijven als sponsor.

En Thijs, ik begrijp dat er geen direct verband is tussen koffie kweken en de bomenactie, maar dat het erom gaat om moeder Aarde te verbeteren.
De koffiefilterproducent is sponsor om als bedrijf ook Maatschappelijk Bezig te zijn.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

KorHaan

Citaat van: Thijs Fijen op januari 12, 2012, 12:09:55 PM
Koffie groeit origineel in bossen ;) , het is alleen zo geselecteerd dat het ook in de volle zon kan groeien. Misschien is dat een mogelijkheid van het doel? Google voor de grap eens op agroforestry.


Koffiebloesem ruikt ook heerlijk. In Ivoorkust tenminste wel. Zodra er ergens een logging road door het oerwoud is aangelegd ( 5 meter breed, met bermen van 30 meter breed, zodat omgevallen bomen geen versperring vormen ) komen spontaan nederzettinkjes links en rechts met kleinschalige plantages. Helaas komen dan ook de jagers, die zwijnen, duikers (kleine bosantilopen) en apen afschieten voor te eten. Zo'n weg van bijna 70 meter breed door het oerwoud heeft een aanzuigende werking op mensen om het bos in te trekken. Normaal gesproken hebben Ivorianen een hekel aan het oerwoud; het zijn meer bermtoeristen, die een nerinkje beginnen. Die koffieplantages staan in de volle zon, dus dat van die selectie klopt wel.

Ik drink al jaren K&G ( want die vind ik lekker ) overigens.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: MarKoHu op januari 12, 2012, 12:15:04 PM
Graag gedaan, Ronald.
Wat ik eruit begrijp, is dat Melitta een van de sponsors is van een actie die niet alleen bomen wil laten planten in Peru, maar ook in België.
Vreemdgenoeg linkte de schijnbaar Nederlandse link die ik in de Telegraaf vond, door naar de Belgische site.
Dat van die strijkstokken, daar ben ik het mee eens. Misschien moeten we ons ook eens met het milieu in eigen land bezig houden, voordat we dat van Peru gaan "verbeteren".
Er zijn gelukkig ook bedrijven die de Nederlandse natuur sponsoren. Zo heeft Landschap Noordholland een flink aantal bedrijven als sponsor.

En Thijs, ik begrijp dat er geen direct verband is tussen koffie kweken en de bomenactie, maar dat het erom gaat om moeder Aarde te verbeteren.
De koffiefilterproducent is sponsor om als bedrijf ook Maatschappelijk Bezig te zijn.


Maatschappelijke betrokkenheid is prima, zolang daarmee het doel niet uit het oog wordt verloren. Meestal is het echter uit oogpunt van winstmaximalisatie, logisch wel, natuurlijk, dat maatschappelijke betrokkenheid wordt voorgewend. Dan is het een schaamlap. De slogan " Put your money where your mouth is ", daar durven de meeste bedrijven dan niet echt voor te gaan. Zo blijft het een beetje lafhartig schipperen tussen winst maken en de notie, dat duurzaamheid een toenemend aantal consumenten niet onberoerd laat.
Maar mischien kan het ook wel niet anders; de concurrentie is moordend, dus iedereen houdt de concurrent angstvallig in de gaten. Het adagio "duurzaamheid" wordt schoorvoetend betrokken in de jaarverslagen van de firma's. Maar niet van harte.

We moeten ook niet doorslaan in onze goede bedoelingen. Van herbebossingsprojecten weet ik weinig, maar ik weet wel dat ik een tijdje terug op TV een docu zag over het aanplanten van bos in Oeganda. Een initiatief waar ook Nederland bij was betrokken ( of misschien was het wel een geheel Nederlands initiatief, dat weet ik niet meer ). In ieder geval kwam Ed Nijpels aan het woord als één der initiatiefnemers. Een hoop bla-bla, over hoe goed dit initiatief was. Toen gingen ze in Oeganda kijken, de documakers. Het gebied, waar de herbebossing moest plaatsvinden, werd bewoond door kleine boeren, die van de Oegandese regering allemaal moesten vertrekken. Ze werden niet gevraagd en gecompenseerd, ze werden gesommeerd om op te rotten. Vanzelfsprekend zette dit kwaad bloed; deze mensen konden nergens heen. Ja, de sloppenwijken van Kampala, voor een marginaal bestaan. Tientallen, nee, honderden ontwortelde levens waren hier mee gemoeid. Alleen omdat een stelletje witmannen met een idee, een dealtje met de Oegandese regering hadden gesloten.
Gewone Oegandezen werden gemangeld in een molen, die op papier uitgestippeld werd, en in de praktijk nogal kwalijk uitpakte.

Ik zeg ook maar wat ik zie op TV, hoor. Maar op zulke momenten hef je je handen ten hemel en roept: "Hoe is dit in 's hemelsnaam mogelijk?!" Alsof Oegandese boeren rijk genoeg zijn om even elders een bestaan op te bouwen.

Van die sojavelden voor brandstof (biodiesel) wil ik voorlopig helemáál niets weten.
Maar dit terzijde.

Groetjes, Ronald

Marina

En wat dacht je van al de landbouwgrond in derdewereldlanden die worden gereserveerd voor de McDonaldskoeien opdat dikke rijke Amerikanen en Nederlanders McHamburgers kunnen eten.
Wat een koe eet aan plantaardig voedsel, is een enorme veelvoud van wat inwoners zelf nodig zouden hebben.
De inwoners zelf hebben er overigens geen winst van, alleen wat corrupte ambtenaren.
De rijken worden rijker, de armen worden armer, de westerlingen worden vetter en de directeuren van McDonalds lachen zich rot.



lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

KorHaan

Een hamburger zou een tientje moeten kosten. Dat zou de (arme) Amerikanen en Nederlanders goed doen; minder vlees is ook gezonder. Duurzaamheid dient ook wel tot uitdrukking te komen in de prijs die je betaalt voor kwalitatief hoogstaand voedsel.
Echter hebben wij wel te maken met een miljardenexport van vlees en dierproducten als zuivel, die ons land rijk houdt. Een beetje minder zou wel mogen. Maar leg dat maar eens uit aan de belastingbetaler. Nederland is een klein land met een grote export; dat moet ergens gaan wringen, en dat doet het al sinds mensenheugenis. Tegen de klippen op produceren wij voor miljarden aan export; de negatieve gevolgen ( de keerzijde van de medaille ) willen wij niet zien, of vegen wij letterlijk onder het maaiveld ( mestinjectie; ook een uitvinding van het CDA. Wat je niet wilt zien, veeg je onder het tapijt, of het nou stront of politiek is).

Ik vind overigens de hamburgers van Burger King een stuk smakelijker dan die van McDonalds, moet ik zeggen. Ik heb geen hekel aan hamburgers, en ben mij terdege bewust van mijn eigen hypocriete rol in de maatschappij. Toch zou ik grif het dubbele betalen voor een hamburger, als ik zeker kon weten, dat die zo duurzaam mogelijk geproduceerd zou zijn.
Ook zou zo'n hamburger mij - gek genoeg - beter smaken. Maar dat is natuurlijk puur subjectief.

Hmm.... Koop ik een keer biologisch verantwoord varkensgehakt in de AH, blijkt het berenvlees, dat de pan uitstinkt. De geitenwollensokkenmaffia moet ook niet te ver gaan.
Ik wil best meer betalen, maar niet voor stinkende meuk.

Groetjes,

Ronald

Marina

Citaat van: KorHaan op januari 12, 2012, 18:54:01 PM


Hmm.... Koop ik een keer biologisch verantwoord varkensgehakt in de AH, blijkt het berenvlees, dat de pan uitstinkt. De geitenwollensokkenmaffia moet ook niet te ver gaan.
Ik wil best meer betalen, maar niet voor stinkende meuk.

Groetjes,

Ronald

Hm ja dat zag ik nog wel aankomen, had al mn vraagtekens toen er gesproken werd over het verkopen van nietgecastreerdebiggen-vlees.
Ik ben tegen onverdoofd castreren, maar het vlees zal er niet van opknappen.

Ik heb er, als vegetariër, overigens ook geen last van  ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

#10
Ken je deze trouwens al?
Er schijnt zelfs vegetarische Pekingeend, vis-zonder-vis en verhip-is-dit-geen-kip te bestaan.

http://www.devegetarischeslager.nl/shop/vegetarische-slager-lijn

en

http://www.denieuweu.nl/shop/veg.-pork-steak-droog-p-16257.html
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

KorHaan

Citaat van: Marina op januari 12, 2012, 20:15:19 PM
Ken je deze trouwens al?
Er schijnt zelfs vegetarische Pekingeend, vis-zonder-vis en verhip-is-dit-geen-kip te bestaan.

http://www.devegetarischeslager.nl/shop/vegetarische-slager-lijn



Neehee, die kende ik nog niet; de vegetarische slager, hahaha, geweldig!

Ook een verkooppunt in Bussum, lees ik; dat ga ik eens proberen. ik ben wel nieuwsgierig. Op naar de Huizerweg.

Groetjes, Ronald

Norman

Absolute aanrader zijn de Valess Schnitzels. Heerlijk!!
Gewoon bij AH.

Overigens heb ik nog nooit een miskoop gehad met biologische producten.
Zonder uitzondering lekkerder dan het gangbare vlees.

En als het goed is zullen we tzt. geen vlees meer eten van gecastreerde Varkens en is risico op die berenlucht gelijk bij biologisch vlees of bio-industrievlees.

Ik ben (nog) geen vegetariër, maar een flexitariër.
Overigens streef ik wel naar een volledig vegetarisch dieet, maar dat verlangd nog wat discipline en wilskracht.  :-[


Marina

Citaat van: Norman op januari 13, 2012, 16:04:09 PM

Overigens streef ik wel naar een volledig vegetarisch dieet, maar dat verlangd nog wat discipline en wilskracht.  :-[

Ik ben 't al van kind af aan, ik weet eigenlijk niet beter. Mijn man schakelde overigens razendsnel over na ons huwelijk, en al is hij nog steeds geen vegetariër in naam, hij eet wel elke dag vegetarisch en heeft daar totaal geen moeite mee. Meer een "gemaktariër" dus, hij kookt.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

Citaat van: KorHaan op januari 13, 2012, 02:27:37 AM

Neehee, die kende ik nog niet; de vegetarische slager, hahaha, geweldig!

Ook een verkooppunt in Bussum, lees ik; dat ga ik eens proberen. ik ben wel nieuwsgierig. Op naar de Huizerweg.

Groetjes, Ronald

De toko's die de boeddhistische keuken verkopen hebben ook veel van dat spul. Mock duck kost daar nog geen 2 euro (blikje).
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682