Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

GijsB

Ik vond het een succes!
Mijn jaarlijst staat inmiddels op 82, dus de 100 moet wel te halen zijn deze maand
Gijs

KorHaan

Lekker dagje Petten/ Hondsbossche Zeewering vandaag. Wel moeilijk typen met die bloedblaren op mijn vingers vanwege knel zitten in fijn oud leenstatief, maar mijn tweedehands Leica Televid gaf mooie beelden met 32x vergroting.
Veel Drieteenmeeuwen boven een fors kolkende zee, nul trek op zee, dus de luwe kant gezocht van de Hondsbossche, en de plasjes gescand leverde een Paarse Strandloper en twee Krombekstrandlopers op. De eerste keer dat ik een Paarse Strandloper eens niet op steen zag. Verder veel Steenlopers, Wintertalingen, Smienten, Kieviten, Scholeksters, Wulpen, een paar Tureluurs en één Rosse Grutto aldaar.

Een aardige vogelaar wees ons de weg naar de Kleine Burrie op het strand achter Petten; helaas vloog die net weg terwijl ik nog met mijn statief aan het klooien was. Later zag ik dezelfde man handenwuivend beduiden dat we naar het zuiden moesten lopen. Zowel de Grote als de Kleine Burrie waren daar te bewonderen, zei hij, toen ik de dijk opliep. Na een paar honderd meter lopen zagen we een rijtje fotografen zitten, die al hun aandacht op een groepje meeuwen hadden gevestigd, die dichtbij in zee dobberden. Snot en tranen negerend kon ik in de blakke wind de Grote en de Kleine Burgemeester in één kijkerbeeld krijgen. Oew, wat mooi! Meteen vergelijkbaar, de Grote heeft een brutere kop met langere snavel dan de Kleine. Rozer ook, met een scherp afgetekende zwarte punt. De Kleine leek het gezelschap van de Grote vaker te zoeken dan andersom. Paar keer gehad dat ze vlak bij elkaar rondzwommen, tot de Kleine wegvloog.

Als sluitstuk van de dag reden we de polder achter Petten in, en konden 37 Dwergganzen tellen in een weiland. Het hadden er 45 moeten zijn, maar we zagen een paar Rotganzen ineens onder het maaiveld verdwijnen, dus het zich verschuilen in greppeltjes zal ook wel het ontbrekende aantal Dwergganzen hebben veroorzaakt.

Toch 2 unieke ervaringen ( of 3, als je de graslopende Paarse Strandloper meetelt ); niet eerder 2 burgemeesters in één kijkerbeeld gehad. En niet eerder zoveel Dwergganzen bij elkaar gezien.

Vriendelijke bloedblaargroet,

Ronald Sinoo

PS : zsm een nieuw statief kopen.

Vincent Hart

Leuk, Ronald! Gister met twee DFB'ers een soortgelijk dagje gehad (met minder verwondingen geloof ik), maar die hebben hun schrijverspet geloof ik nog niet teruggevonden  :angel:

Maarehm, twee krombekstrandlopers?!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jonas D

Vandaag nog een naar men gebiedje geweest. Aangezien het afgelopen dagen goed geregend had moest het gebied wel onderstaan. En dat was het geval.
Het was er rustig. Ik scande het water af en zag enkel wat wilde eenden, kokmeeuwen ( uiteindelijk wel 300), kievitten 500, spreeuw 400, verder niet veel. Maar toen stegen er wat buizerds op. Toen ik naar de buizerds keek zag ik in de lucht een witgatje ( nieuwe jaarsoort), toen pleisterden er 7 kleine eenden. het bleken wintertalingen ( nieuwe jaarsoort), even later vloog alles op en ontdekte ik nog een watersnip ( nieuwe jaarsoort). Toen maar naar de klapekster gereden. Die zat er nog steeds. Daar nog zwarte specht,rietgors,kneu,holenduif als nieuwe jaarsoorten. Al bij al geslaagd dagje
Groeten,
Jonas

Jarinka

Citaat van: Vincent Hart op januari 08, 2012, 19:49:56 PM
Leuk, Ronald! Gister met twee DFB'ers een soortgelijk dagje gehad (met minder verwondingen geloof ik), maar die hebben hun schrijverspet geloof ik nog niet teruggevonden  :angel:

Maarehm, twee krombekstrandlopers?!
Ben m'n schrijverspet inderdaad kwijt. Wacht! Wat zeg je? Ik heb hem al op!? Da's toevallig, want ik ben net een verslag aan het schrijven! ;)
Groeten, Jarinka Heijink

Jarinka

#995
Zo te horen is Camperduin flink populair de afgelopen dagen.
Gisteren zijn Stijn, Vincent en ik er de hele dag geweest. Stijn en ik begonnen rond half 10 op de telpost waar Vincent al eerder gearriveerd was. Ruim twee uur trektellen leverde aardig wat zeesoorten op voor de jaar- en maandlijst. Honderden Drieteenmeeuwen vlogen langs en gelukkig zijn dat mijn favoriete meeuwtjes. De eerste lifer van de dag was een Noordse Stormvogel die op flinke afstand langs kwam vliegen. De volgende vier NoSto's lieten zich beter zien, waaronder een die achtervolgd werd door een Grote Jager. Die lieten zich aardig zien, want ik zag er in totaal drie. Een Middelste Jager verraste ons door bijna recht boven de telpost te vliegen. Stijn en Vincent zagen ook een Kleine Jager, maar die miste ik. Eiders, Zwarte Zee-eenden en ook een eenzame Rotgans en Grote Zee-eend zorgden voor verdere aanvullingen op de lijst. Er vlogen twee prachtige adulte Jan-van-genten langs die ik nog niet eerder zo dichtbij had gezien.
Net tijdens het inpakken van de spullen misten we een Kleine Alk. Door mijn verrekijker kon ik nog net het stipje zien van wat een Kleine Alk had kunnen zijn. Gelukkig vogel ik tegenwoordig voor de vogels en niet het aantal soorten op mijn lijst, dus ik werd er niet warm of koud van.

Op naar een van de doelsoorten: Dwerggans. Met zoveel exemplaren moet en zou het ons lukken ze te vinden. Voor we op de plek aankwamen waar ze voor het laatst waren gezien liepen we de polder in en stopten even bij de Putten om steltjes te zoeken. Steenlopers waren er in overvloed, net als Scholeksters. Een paar Bonte en Paarse Strandlopers, Grutto's, Tureluurs, Wintertalingen en Smienten lieten zich ook zien. Een aanwezige Kanoet was op magische wijze uit het scopebeeld van Vincent verdwenen toen ik erdoor keek, maar gelukkig zag Stijn hem wel.
Nadat we vruchteloos een kleine groep ganzen in de verte gecheckt hadden op de aanwezigheid van eventuele Dwergganzen, kwamen we drie vogelaars tegen die net de auto hadden geparkeerd. Waren jullie dat, Wolbert?
De polder was vrij rustig, dus liepen we verder naar het dorpje Petten. Nadat een bepaalde persoon (Stijn :angel: :P) het verschil tussen meeuwen en schapen niet meer wist leek het ons verstandiger om door te lopen naar een nieuwe soort. De groep ganzen was goed te vinden, maar de Dwergganzen wat minder. Pas toen we naar een nieuwe plek verhuisden lieten ze zich leuk zien. In totaal zaten er 13, en het zijn wel erg schattige gansjes :) (foto's volgen vast wel ooit). En ze waren lifer nr. twee voor vandaag, wat mijn totale levenslijst omhoog bracht naar 241/242 soorten (afhankelijk van welke lijst je gebruikt).

De laatste plek die op ons programma stond was de zeewering t.h.v. Petten. Windkracht 7 en metershoge golven zorgden voor veel toestroom, want zelfs als je pal naast zee woont heb je niet altijd zulk weer. Terwijl Stijn en ik ons als echte binnenlanders verwonderden over die grote hoeveelheid water en daar zelfs natte voeten aan overhielden zocht en vond Vincent de Kleine Burgemeester. Helaas vloog die snel weg richting het zuiden, en zo ongeveer over onze hoofden als we Vincent mogen geloven. Omdat Kleine Burries leuker zijn dan Kleine Alken kostte het me hier wat meer moeite om me aan mijn vogelaarsmotto ("Ik zie hem nog wel eens!") te houden, maar uiteindelijk lukte het me toch. Het prachtige uitzicht hielp daar zeker aan mee:



Op weg naar de dichtstbijzijnde bushalte liepen we door een bosje, wat Stijn en mij Sperwer opleverde voor de jaarlijst. Vincent probeerde een Heggenmus voor zijn jaarlijst te stringen, wat mislukte. (Foei Vincent, als je dan toch stringt, doe het dan goed ;) )

Na een busreis, een trein naar Amsterdam, een niet al te lekker bakje patat op Amsterdam Centraal en een trein naar Amersfoort sloten Stijn en ik de dag af met wat mooie sterren/planeten en een roepende Bosuil. Afgelopen week had me al 51 jaarsoorten opgeleverd, en met de 20 van deze dag kom ik op een mooi totaal van 71 soorten. Geen slecht begin van het jaar :)
Groeten, Jarinka Heijink

Maarten Sluijter

Vanochtend tijdens een leuk ochtendje zeetrek bij Nieuw-Haamstede sloeg een Slechtvalk boven zee na een korte achtervolging een adulte Dwergmeeuw! Werd daarna nog even achterna gezeten door wat Zilver- en Grote Mantelmeeuwen, maar hij kon 'm lekker oppeuzelen op meetpaal 'OS14'.
.

KorHaan

Citaat van: Vincent Hart op januari 08, 2012, 19:49:56 PM
Leuk, Ronald! Gister met twee DFB'ers een soortgelijk dagje gehad (met minder verwondingen geloof ik), maar die hebben hun schrijverspet geloof ik nog niet teruggevonden  :angel:

Maarehm, twee krombekstrandlopers?!


Tja, ik weet dat Krombekken niet voor de hand liggen. De twee vogels hadden lange snavels, maar ook witte randjes op de dekveren, een lang achtereind, een forse oogstreep, een vage bruine zweem op de borst, en last-but-not-least, witte stuitjes. Donkere poten.

Zelfs al zou een Bonte Strandloper met dergelijke fringes aan alle dekveren op de rug nog kunnen, wat ik niet van ze ken, dan zijn de witte stuitjes er nog. 

Groetjes, Ronald

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Citaat van: Jarinka op januari 08, 2012, 20:11:58 PM
Een aanwezige Kanoet was op magische wijze uit het scopebeeld van Vincent verdwenen toen ik erdoor keek, maar gelukkig zag Stijn hem wel.

Helaas, als binnenlander die geen ervaring heeft met wind zoals die van gisteren deed ik een Bontje te makkelijk af als Kanoet  :-[, schaam. Ik stond me te bedenken dat de snavel veel te lang en te krom was toen Jarinka keek en geen Kanoet kon bekennen.

Citaat van: Jarinka op januari 08, 2012, 20:11:58 PM
Nadat een bepaalde persoon (Stijn :angel: :P) het verschil tussen meeuwen en schapen niet meer wist leek het ons verstandiger om door te lopen naar een nieuwe soort.

Wat betreft die meeuwschapen: ik heb ervaren wat harde wind met mijn metgezellen doet. En daar wilde ik het maar op houden ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

Zeg eh, we waren Ronalds kanoeten aan het afz :-X ken, niet die ene van mij  ;) :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Citaat van: Vincent Hart op januari 08, 2012, 20:46:10 PM
Zeg eh, we waren Ronalds kanoeten aan het afz :-X ken, niet die ene van mij  ;) :angel:

Jij neemt natuurlijk meteen weer aan dat die Kanoet het gedaan heeft :angel:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

wolbert

@Jarinka, dat was ik inderdaad met mijn 2 metgezellen. We hadden blijkbaar die grote plas waar jullie vandaan kwamen ook even moeten checken, had ons nog wel wat opgeleverd.
Hadden jullie die Slechtvalk nog gezien? Zat heel rustig op een hekje ergens links van dat groepje ganzen waar jij het over had.

Wel een pittig windje daar hè!?!
Vriendelijke groet,
Wolbert

Stijn E.

#1003
Citaat van: wolbert op januari 08, 2012, 21:20:58 PM
@Jarinka, dat was ik inderdaad met mijn 2 metgezellen. We hadden blijkbaar die grote plas waar jullie vandaan kwamen ook even moeten checken, had ons nog wel wat opgeleverd.
Hadden jullie die Slechtvalk nog gezien? Zat heel rustig op een hekje ergens links van dat groepje ganzen waar jij het over had.

Wel een pittig windje daar hè!?!

Leuk je eens (onbewust) ontmoet te hebben Wolbert! Eigenlijk antwoord je op Jarinka, maar nu ik toch reageer:
Nee, die Slechtvalk hebben we niet gezien, blijkbaar waren we meer gefocust op de ganzen... Die plas heet overigens De Putten, voor het overgrote deel van de mensen dat er niet bij was ;) Zat inderdaad wel wat leuk spul op, zo gaat het hard met de jaarlijst!
EDIT: Had je verslagje gemist, nu dus even teruggelezen. Leuk dat jullie de burrie nog wel hadden. Gefeliciteerd!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Theovanv

#1004
Vandaag een onvervalst dagje twitchen in Zuid-Holland gedaan. Kriskras door de provincie rijden leverde Huiskraai, Dwerggans, Buffelkopeend (toch maar een keer heen gegaan), Witkopeend, Humes Bladkoning en Rosse Franjepoot op. Wilde eerst ook nog een Kwak gaan zoeken in Blijdorp, maar vond het toch zonde van de tijd en entree, en we hadden ook alle tijd nodig voor die andere soorten. Verder nog Grote Canadese Gans en Tjiftjaf (met deels witte kop) als nieuwe jaarsoorten. Folkert-Jan attendeerde me onderweg nog op een Papegaaiduiker die tp was bij Scheveningen. Hij zou verzwakt zijn, maar er kwamen snel een bericht binnen van een passant die de vogel ontvoerd zouden hebben, dus daar zijn we niet achteraan geweest, vreemd verhaal.

De Rosse Franjepoot vond ik fantastisch, ik wilde altijd al een Franjepoot zien en nu was het raak, het was wel even haasten, want de zon ging net onder en ik had niet gedacht dat zo'n beestje ZO klein zou zijn, maar prachtig om hem op de golven te zien dansen. De levenslijst gaat gestaag richting de 300 soorten (lokale soorten lijst) en de jaarlijst staat nu op 108! Volgende vogeltripje zal wss in de omgeving zijn, in het bos en op de hei op zoek naar Spechten, Mezen en andere zangertjes ;)
Theo van Veenendaal

KorHaan

Citaat van: Vincent Hart op januari 08, 2012, 20:28:56 PM
What about kanoet?


Nou, daar gaat een verhaaltje over van een Deense koning die Knut heette, maar dat bedoel je vast niet... :D




Folkert Jan

Gisteravond een verslagje getypt, wil ik verzenden geeft de laptop aan geen verbinding te hebben. Gelijk alle tekst weg dus nu maar een verkapte versie.

Gister jaarlijsttechnisch een enorme blunder gemaakt.
Het was NW5/6 en ik had aan lauwersoog moeten zitten. Ik koss ervoor om de bossen in te gaan, omdat ik lauwersoog de afgelopen dagen al genoeg gezien had en in de bossen meer jaarsoorten kon zien.
Dit koste mij een vale pijlstormvogel.

De bossen leverden als jaarsoorten wel:

Grote lijster
kuifmees
vuurgoudhaan
keep
kleine bonte specht
groene specht
kraanvogel
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op januari 09, 2012, 10:19:05 AM
Gisteravond een verslagje getypt, wil ik verzenden geeft de laptop aan geen verbinding te hebben. Gelijk alle tekst weg dus nu maar een verkapte versie.
...


Zonde van het werk maar zeker wat langere teksten moet je ook in Wordpad of iets dergelijks schrijven. Dan kan zoiets je nooit gebeuren.
Herman van der Meer

Robertmeer

Gisteren een rondje door de Delta gemaakt. In Woerden pikten we onze vogelvriend en fotograaf Paul van de Werken op.

Onze eerste bestemming was Stellendam waar een Kleine Burgemeester moest zitten. Deze vogel was snel gevonden en liet zich werkelijk fantastisch bekijken op enkele meters afstand. In dezelfde haven zat ook een geringde Grote Mantelmeeuw, maar helaas hebben we de (metalen) ring niet af kunnen lezen. Daarna zijn we doorgegaan richting het eilandje Markenje in het Grevelingenmeer. Hier zouden tussen de vele Rotganzen ook Witbuikrotganzen en een Zwarte Rotgans zitten. In de groep Rotganzen vond ik, ondanks het sterke tegenlicht en de grote afstand, al gauw enkele Witbuiken. Verder zaten hier enkele honderden Goudplevieren en binnendijks zaten honderden, al dan niet duizenden Brandganzen (vergezeld van een lelijke hybride (mogelijk Brand- x Sneeuwgans)) en een Slechtvalk.

Al verder rijdend richting de Brouwersdam werden we nog wel door een Woerdenaar gebeld (de wereld is klein op zulke momenten!) dat hij in de groep Rotganzen ook een Zwarte Rotgans gevonden had, maar we besloten toch door te gaan naar de Brouwersdam. Hier foerageerden al gelijk enkele Dwergmeeuwen en vele Drieteenmeeuwen. In de grote bocht ten zuiden van de Middelplaat kregen we te horen dat er op het water voor ons een Noordse Stormvogel zou moeten zwemmen (voor de helft van ons gezelschap nog een nieuwe soort!). Zo mooi had ik ze nog nooit gezien, zwemmend en eenmaal wapperend met de vleugels. Erg gaaf! In de Spuisluis zwom nog een erg duikerige Alk.

We vervolgden onze weg richting de Koudekerkse Inlaag en de Stolpweg. Hier vonden we al gauw de juveniele Ruigpootbuizerd die hier al enige tijd rondvliegt. Al rijdend langs de inlagen zagen we ook nog een Zwarte Rotgans en de gewonde Kraanvogel.

Onze volgende stop was Neeltje Jans voor ondermeer de Grote Burgemeester en de Kuifaalscholvers. Na een eindje lopen kwamen we op de plek waar de burgemeester zou moeten zitten en ondanks de 100-en meeuwen was hij er erg makkelijk tussenuit te halen! Wat een prachtvogel en erg leuk om beide burgemeesters op één dag te zien! Hier vond Frank ook nog een 2e kj Kleine Mantelmeeuw (nieuwe maandsoort, nu in alle maanden!), vond ik nog een dode Zeekoet en vlogen ook hier vele Drieteenmeeuwen rond.

We reden vervolgens weer wat terug, op zoek naar Kuifaalscholvers. Na meerdere haventjes en boeien voor de kust bekeken te hebben, vond ik gelukkig toch nog één exemplaar, een adult.

De laatste stop, langs de Stolpweg, leverde een Grote Zilverreiger (leuk en onverwacht in Zeeland!), een Blauwe Kiekendief en een Ruigpootbuizerd op. Verder vonden we in de schemering 3 jagende Velduilen 'ergens' op Schouwen. Een geweldige afsluiting van een prachtige dag!
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Jarinka

Let op, hier komt een veel te lang verhaal over maar één soort ;D (scroll gerust naar beneden voor de samenvatting).

Vandaag was mijn laatste dag van de vakantie. Om twee vrije weken goed af te sluiten was ik van plan een leuke soort te twitchen. De eerste keus was de Hop in de buurt van Nijmegen, maar omdat die 's ochtends niet gemeld werd, viel die af. Rond het middaguur zag ik op Dutch Birding dat er in het Zuid-Hollandse dorpje Ameide een Koereiger gemeld was. Frequente lezers in deze topic weten dat Koereigers een hekel aan mij hebben, want ik heb er inmiddels al een stuk of drie gedipt in een maand tijd. Tot zo ver de voorgeschiedenis, nu begint het pas echt.

Na een korte treinreis, een veel langere busreis en een stukje lopen stond ik op de plek waar hij vanmorgen gemeld was. Helaas, zelfs toen ik een uur lang met mijn scope de weilanden scande kon ik behalve twee Grote Zilverreigers geen witte reigers vinden. Het zou me toch niet voor de zoveelste keer gebeuren dat de gemelde Koereiger eigenlijk een Grote Zillie was...? Het leek er wel op.
Voor een boerderij op ongeveer een kilometer afstand stond iets wits dat qua grootte en houding leek op een Koereiger. Bij gebrek aan beter probeerde ik een weg te vinden die naar die boerderij zou leiden. Eigenlijk had ik de moed al opgegeven en me neergelegd bij de zoveelste dip. Gelukkig liep het anders. Halverwege de weg naar de boerderij vloog er een lomp wit beest op. Best fijne verrassing als je hem niet meer had verwacht. De Koereiger landde naast een sloot wat verderop en ik liep er voorzichtig heen. Al foeragerend kwam hij mijn richting uit, tot hij op 15 meter afstand stond. Dat werd hem wat te knus en hij vloog op, maar landde iets verderop. Nadat ik hem een kwartier mooi kon bekijken liep ik terug naar de bushalte, met een nieuwe soort en wat bewijsplaatjes op zak :)

Samenvatting: ik heb een Koereiger gezien in Ameide, en het is een lifer.



Groeten, Jarinka Heijink

JandJ

Dat valt best mee met de lengte! Gefeliciteerd.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Wouter van der Ham

Leuk verslag @ Jarinka & Robert !

Ik ben inmiddels bezig met jaarlijsten, en dan vooral voor de gemeente Voorschoten, en ik zit op 61 soorten in Voorschoten terwijl ik niet eens special voor de natuur naar buiten ben geweest  B)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jarinka op januari 09, 2012, 20:04:11 PM
Samenvatting: ik heb een Koereiger gezien in Ameide, en het is een lifer.

Wat goehoed!!!  :duim: (Ik heb vandaag de Hop gedipt. Maar dat vond ik niet erg -> slechts 10 min. van mijn huis en ik heb er heerlijk gevogeld en vond het mooi om te zien hoe de Waal langs de winterdijk klotste).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Theovanv

Vandaag ook maar even in de nabije omgeving gevogeld. In de tuin zat mn eerste Heggenmus van het jaar. Het bos zat vol met Vinken en er zat ook een Glanskop, wat Kuifmezen, een Appelvink en een Keep. Op de hei was het superrustig, alleen nog een overvliegende Keep als leuke soort, voor de rest zo goed als niks, geen Klapekster, geen lijster, niks.
Theo van Veenendaal

Folkert Jan

Vandaag moest ik in Drachten zijn voor een controle bij de tandarts (klein gaatje helaas) en dus was ik al een mooi stukje op weg in Friesland. Aangezien ik pas om 15.30 hoefde te werken zat een klein rondje Friesland er dus wel in.
Eerst bij Sneek even naar het zuiden voor een kleine rietgans wat tot mijn verbazing nog vrij lang duurde. Ik kan mij jaren herinneren dat er hier veel meer zaten. Na een half uur te hebben rondgereden vond ik een kleine groep tussen brand- en kolganzen.
Hierna bracht ik een bezoek aan de makkumer zuidwaard in de hoop dat er krooneenden zouden zitten en om sowieso te kijken of er iets leuks zat. Gelijk liet een hele groep baarmannen zich horen, maar zat er verder niks spectaculairs.
Hierna waren de ganzen bij polder Cornwerd aan de beurt. Hier zou een zwarte rotgans zitten en inderdaad ik kon deze er vrij snel uit pikken. Toch raar dat ik vroeger zo'n moeite had met die soorten rotganzen terwijl de mooie adulte vogels toch eigen wel heel erg makkelijk zijn (vanavond zal ik even een plaatje uploaden).
De volgende stop was het kornwerderzand alwaar het water aan de ijselmeerkant en aan de waddenzeekant werden afgezocht op leuke eenden, meeuwen, futen en duikers. Een leuke vondst was een kuifduiker die dichtbij langs kwam vliegen en tussen een tiental futen in het water ging foerageren. Tussen de meeuwen vond ik tegen mijn verwachting in geen burgemeesters. Aan de wadkant zat een grote groep aalscholvers, maar doordat ik dan precies tegen het licht in stond te kijken kon ik niet zien of er nog een kuifaalscholver tussen zat. Aan de wadkant vond ik op een meter of 5 van de kant een leuke groep van zo'n 200 toppers, gemengd met tafel- en kuifeenden. Ook waren op de waddenzee nog enkele middelste- en grote zaagbekken, nonnetjes en brilduikers aanwezig. Een gehoopte grote zee-eend bleef uit.
Volgende stop waren de haven van harlingen en de plasjes langs de N31. De plasjes gaven kemphaan als nieuwe jaarsoort, maar in de haven waren geen sneeuwgorzen te vinden (lijken wel zeldzaam deze winter in vergelijking met voorgaande in de TOH).
Aangezien ik iets langer bij de tandarts zat als gehoopt en het zoeken naar een kleine rietgans ook niet zo 1,2,3  gepiept was was er geen tijd om het rondje af te maken langs de noordkant van de Friese kust (zoeken naar de grote burgemeester rond wierum/ternaard) en ben ik rustig via de A7 weer naar groningen gereden.

Nieuwe jaarsoorten voor deze dag:

kleine rietgans
zwarte rotgans
baardman
kuifduiker
kemphaan

Jaarlijst staat nu op 137. Landelijk top 10, maar voor de TOH dik bovenaan  :)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jos Welbedacht

Hey Folkert Jan,
Ik had ook afgelopen zaterdag ook moeite met het vinden van Kleine Rietganzen. De piek is meestal in het najaar (met name in november), maar volgens mij gaat de meerderheid al in december richting Vlaanderen, waardoor er weinig overblijft. Afgelopen zaterdag zaten er daarentegen wel gigantische groepen Brandganzen tussen Idzega en Sandfirden. Dit heb ik vaker gezien nadat er een storm is geweest, en hangt daar wellicht mee samen.
Groeten,
Jos
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Maarten Sluijter

Citaat van: Jos Welbedacht op januari 10, 2012, 20:04:25 PM
Hey Folkert Jan,
Ik had ook afgelopen zaterdag ook moeite met het vinden van Kleine Rietganzen. De piek is meestal in het najaar (met name in november), maar volgens mij gaat de meerderheid al in december richting Vlaanderen, waardoor er weinig overblijft. Afgelopen zaterdag zaten er daarentegen wel gigantische groepen Brandganzen tussen Idzega en Sandfirden. Dit heb ik vaker gezien nadat er een storm is geweest, en hangt daar wellicht mee samen.
Groeten,
Jos

Jos, ze komen weer terug, zie http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=28&site=0&land=1&taal=1&datum=20120110
.

Folkert Jan

Citaat van: Jos Welbedacht op januari 10, 2012, 20:04:25 PM
Hey Folkert Jan,
Ik had ook afgelopen zaterdag ook moeite met het vinden van Kleine Rietganzen. De piek is meestal in het najaar (met name in november), maar volgens mij gaat de meerderheid al in december richting Vlaanderen, waardoor er weinig overblijft. Afgelopen zaterdag zaten er daarentegen wel gigantische groepen Brandganzen tussen Idzega en Sandfirden. Dit heb ik vaker gezien nadat er een storm is geweest, en hangt daar wellicht mee samen.
Groeten,
Jos

Dat de piek eerder ligt is bekend. Kan me herinneren dat ik een ross' gans heb lopen zoeken tussen duizenden kleine rietten, maar dat het ZO lastig zou worden. Overigens tussen Makum en polder Cornwerd ook inmense groepen brandjes gemengd met kolgansen, grauwe ganzen en enkele rotganzen.

Zie btw alweer een grote burry in de eemshaven. Het zou handig zijn als er 1 wat honkvast zou zijn. Waarschijnlijk donderdag toch even zoeken daar!

Nog mensen die zin hebben om mee te gaan naar schier komende zaterdag?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

erikwouda

Afgelopen december al eens op zoek geweest naar een Roodhalsgans, en vorige week in Drenthe nogmaals een dip. Dus een goede reden vandaag nog eens in de buurt van mijn woonplaats (Utrcht) te proberen. Zeker 6 maal de gehele groep van honderden Kolganzen van verschillende kanten gecheckt maar het mocht niet baten. Geen Roodhals.

Wel een mooie Ruigpootbuizerd een par maal langsvliegend en ook heel goed zitten kunnen waarnemen. Dat verzoette de dip flink. Nog even langs de rietzomen bij Kockengen lopen, al verwachtte ik er niet veel van want heb ook deze vogel erg vaak gedipt. De vogelaarsvreugde was dan ook bijzonder groot toen de vogel op een paar meter afstand aan de rand van de rietkraag lekker in het zonnetje stond. Ben er nog enigszins high van.
:duim:
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Theovanv

Citaat van: erikwouda op januari 10, 2012, 20:41:08 PM
Afgelopen december al eens op zoek geweest naar een Roodhalsgans, en vorige week in Drenthe nogmaals een dip. Dus een goede reden vandaag nog eens in de buurt van mijn woonplaats (Utrcht) te proberen. Zeker 6 maal de gehele groep van honderden Kolganzen van verschillende kanten gecheckt maar het mocht niet baten. Geen Roodhals.

Wel een mooie Ruigpootbuizerd een par maal langsvliegend en ook heel goed zitten kunnen waarnemen. Dat verzoette de dip flink. Nog even langs de rietzomen bij Kockengen lopen, al verwachtte ik er niet veel van want heb ook deze vogel erg vaak gedipt. De vogelaarsvreugde was dan ook bijzonder groot toen de vogel op een paar meter afstand aan de rand van de rietkraag lekker in het zonnetje stond. Ben er nog enigszins high van.
:duim:
En wat is "de vogel" die je in het riet zag? ;)
Theo van Veenendaal