Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

JandJ

To demotivate --> demotivating posts.
Met zulke foto's vind ik het echter niet zo demotiverend! Leuk geschreven :duim:
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

snwja3

@Theo, leuke foto's van de Drieteentjes door je lage standpunt!
Wietze Janse

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Theovanv op januari 05, 2012, 23:59:00 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 05, 2012, 23:47:53 PM
Theo... dit soort posts heten op internet "demotivationals". (Maar hoe dan ook indrukwekkend!  :duim: )
In welke zin van het woord?

Al mijn eigen pogingen lijken er niets toe te doen als ik jouw resultaten zie... (positief bedoeld dus).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Theovanv

Citaat van: snwja3 op januari 06, 2012, 09:23:21 AM
@Theo, leuke foto's van de Drieteentjes door je lage standpunt!
Tnx! Je moet er ff plat voor op je buik op een natte Brouwersdam liggen, maar dan heb je ook wat ;)

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 06, 2012, 09:50:23 AM
Citaat van: Theovanv op januari 05, 2012, 23:59:00 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 05, 2012, 23:47:53 PM
Theo... dit soort posts heten op internet "demotivationals". (Maar hoe dan ook indrukwekkend!  :duim: )
In welke zin van het woord?

Al mijn eigen pogingen lijken er niets toe te doen als ik jouw resultaten zie... (positief bedoeld dus).
In dat geval hoop ik dat het niet alleen een demotivational maar ook een inspirational is ;)
Theo van Veenendaal

Margreet Kwh

Iets anders Theo, komt dat leuke goudhaantje nog terug in je avatar, of moeten we het blijven doen met Bleker?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

JandJ

Citaat van: MarKoHu op januari 06, 2012, 14:10:00 PM
Iets anders Theo, komt dat leuke goudhaantje nog terug in je avatar, of moeten we het blijven doen met Bleker?
vind ik ook! Ik denk telkens dat Bleker hier zijn vriendjes probeert te maken >:D
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Theovanv

Citaat van: MarKoHu op januari 06, 2012, 14:10:00 PM
Iets anders Theo, komt dat leuke goudhaantje nog terug in je avatar, of moeten we het blijven doen met Bleker?
Haha, nee die komt wel weer terug, want die Specht kan hakken wat ie wil, die plaat voor Bleekers hoofd krijgt ie toch niet weg :D Alleen die avatar staat op een oudere pc, dus moet ik weer eens opzoeken ;)
Theo van Veenendaal

JandJ

#967
Vanmorgen werd ik wakker gebeld: 'onvolwassen jan-van-gent bij Kinderdijk rondvliegend.'
Ik zat bijna op de fiets in de hoop dat hij naar het zuiden zou afzakken (de rivier Noord volgend) en op een bepaald punt op te pikken was toen ik weer gebeld werd: 'nu ingevallen op drierivierenpunt Nieuwe Maas-Lek-Noord, hij heeft een vistuig in de bek, er zijn foto's.' Dat is ongeveer een half uur fietsen voor me.
Ik was nog niet halverwege of mij kwam ter ore dat de vogel weer was opgevlogen en langzaam naar west vloog. (Over de Maas richting centrum van Rotterdam) Ik kon hem onmogelijk meer inhalen op de fiets, zeker toen de correctie van het vorige bericht doorkwam: 'richting noord verdwenen...' Ook werd tussen neus en lippen door gezegd dat vanmorgen een drieteenmeeuw bij De Horde was gezien.

Een beetje gefrustreerd draaide ik maar weer om (yes, meewind!) en reed terug naar huis. Ondertussen zag ik een treurmaina, een spreeuwachtige uit Azië die al enkele maanden vrij honkvast is. Vandaag heb even tijd genomen om een plaatje te maken door de scoop.

Daarna nog even langs de Sophiapolder gegaan, het water zou theoretisch op het laagste punt moeten zijn, maar het vlonderpad stond slechts 10cm boven water. Vanmiddag stijgt het water nog een halve meter, dus dan staat de vogelhut half onder water. Ook is een betonnen trap in de doorweekte dijk gezakt... Met twee bergeenden en drie ransuilen op zak ging ik maar weer op huis aan. Binnenkort verwacht ik de volgende zeesoort op IJsselmonde, reken maar dat ik dan van de partij ben 8)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

GijsB

Er zat nog geen minuut geleden een vissende ijsvogel bij de vijver achter mijn tuin :D
MAar er liep iemand langs, nu istie weg
Gijs

fkdeboer

Citaat van: JandJ op januari 06, 2012, 14:26:58 PM

Een beetje gefrustreerd draaide ik maar weer om (yes, meewind!) en reed terug naar huis. Ondertussen zag ik een treurmaina, een spreeuwachtige uit Azië die al enkele maanden vrij honkvast is. Vandaag heb even tijd genomen om een plaatje te maken door de scoop.

ik denk dat je deze bedoelt: http://waarneming.nl/waarneming/view/62484529  ;)
wel apart beest!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Margreet Kwh

Wat een leuke foto, Jan!

http://waarneming.nl/waarneming/view/62484529
Hier is de Treurmaina van Jan de Jong (ik las eerst: Treurmania!)
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

JandJ

Citaat van: fkdeboer op januari 06, 2012, 14:32:53 PM
Citaat van: JandJ op januari 06, 2012, 14:26:58 PM

Een beetje gefrustreerd draaide ik maar weer om (yes, meewind!) en reed terug naar huis. Ondertussen zag ik een treurmaina, een spreeuwachtige uit Azië die al enkele maanden vrij honkvast is. Vandaag heb even tijd genomen om een plaatje te maken door de scoop.

ik denk dat je deze bedoelt: http://waarneming.nl/waarneming/view/62484529  ;)
wel apart beest!
oeps! ik zal het veranderen. deze was voor foto van de dag :angel:
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Michiel en Milka

Vandaag de eerste Kleine zwanen van het seizoen. Een groep van 17 stuks.
Groet, Michiel

JandJ

Met schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat ik deze winter (nuja, winter...?) alleen maar een groepje van 5 overvliegende wilde zwanen heb gezien. ::)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

jonas D

@theo: Is dat de foto van die havik? Er staat een torenvalk op maar daar lees ik niets van  :rolleye: ;) Even voor de zekerheid :angel:
Groeten,
Jonas

Maarten Sluijter

Citaat van: jonas D op januari 06, 2012, 16:13:06 PM
@theo: Is dat de foto van die havik? Er staat een torenvalk op maar daar lees ik niets van  :rolleye: ;) Even voor de zekerheid :angel:

Twee regels daarboven schrijft hij
Citaat van: Theo van VeenendaalTorenvalken die zich aardig lieten fotograferen
.

Michiel en Milka

Citaat van: JandJ op januari 06, 2012, 16:07:35 PM
Met schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat ik deze winter (nuja, winter...?) alleen maar een groepje van 5 overvliegende wilde zwanen heb gezien. ::)
Schrale troost misschien, ik heb nog helemaal geen Wilde zwanen gezien.  :)
Groet, Michiel

Rickschonewille

Citaat van: jonas D op januari 06, 2012, 16:13:06 PM
@theo: Is dat de foto van die havik? Er staat een torenvalk op maar daar lees ik niets van  :rolleye: ;) Even voor de zekerheid :angel:
http://waarneming.nl/waarneming/view/62476221

Wouter van der Ham

vandaag een leuk dagje vogelen met Jillis. we begonnen bij hoek van holland, omdat jillis persé de huiskraaien moest zien. Na even zoeken een paar gevonden. Hier vond ik een mogelijke pontische meeuw, waar we eigenlijk al snel vrij zeker van waren, hier een foto (met mobiel gemaakt) : http://waarneming.nl/waarneming/view/62483232?_popup=1
Hier ook nog een groepje bontbekken, Middelste zaagbek en een zilverplevier.

Daarna naar de buffelkopeend, na enige tijd zoeken gevonden. Daar waren we al weer snel weg (saai beest ;))

Toen gingen we naar strijen. Hier vonden we in een groep ganzen 5 dwergganzen. Die waren nog nieuw voor mij :blink:

Al met al een leuk dagje met 2 nieuwe soorten ( Pontische meeuw en Dwerggans )
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

jonas D

Citaat van: Maarten Sluijter op januari 06, 2012, 16:14:54 PM
Citaat van: jonas D op januari 06, 2012, 16:13:06 PM
@theo: Is dat de foto van die havik? Er staat een torenvalk op maar daar lees ik niets van  :rolleye: ;) Even voor de zekerheid :angel:

Twee regels daarboven schrijft hij
Citaat van: Theo van VeenendaalTorenvalken die zich aardig lieten fotograferen

Woops heb ik overgelezen :rolleye:
Groeten,
Jonas

Theovanv

Citaat van: jonas D op januari 06, 2012, 16:19:38 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op januari 06, 2012, 16:14:54 PM
Citaat van: jonas D op januari 06, 2012, 16:13:06 PM
@theo: Is dat de foto van die havik? Er staat een torenvalk op maar daar lees ik niets van  :rolleye: ;) Even voor de zekerheid :angel:

Twee regels daarboven schrijft hij
Citaat van: Theo van VeenendaalTorenvalken die zich aardig lieten fotograferen

Woops heb ik overgelezen :rolleye:
Ok :) Staat geen foto van de Havik bij, te slechte kwaliteit ;)
Theo van Veenendaal

Folkert Jan

#981
Vandaag weer goeie zaken gedaan voor de jaarlijst!


Vandaag stond zeetrektellen te Ameland op het menu.
Ik was niet de enige die dat idee had en zo zat ik met een man of 20 op de boot.
De trek begon leuk met goeie aantallen alk/zeekoet en veel meeuwen over het strand, maar wat we ook deden we konden maar geen papduiker vinden en tot overmaat van ramp werd langs lauwersoog een vale pijlstormvogel gemeld.
Toch konden wij later ook blij gemaakt worden met een kleine- en grote burgemeester en voor enkelen een kleine alk. We stonden in verschillende groepjes tussen de geplaatste zeecontainers en pas het laatste groepje vond deze kleine alk pas die vrij ver vloog. Met veel geluk richte ik mijn scoop precies goed en kreeg hem gelijk in beeld. Snel Willem laten kijken (die geen scoop heeft), waardoor hij hem ook op kon pikken. Om te verifieren dat we het inderdaad over dezelfde vogel hadden nog even gecontroleerd bij het laatste groepje of het d vrij ver vliegende vogel was die direct achter de 2 alk/zeekoeten vloog.


Even later ontstond nog wat spanning toen er rosse frapo werd geroepen op 12 uur. Net op dat moment had ik een vrij donker steltje op exact die plek in de scoop en later bleek het dan ook een foutje en gewoon een paarse strandloper.


Mooie momenten waren er verder nog toen een grote burry (edit: kleine burry) recht over ons hoofd kwam en enkele uren later een kleine burry al van ver werd opgepikt en later over het strand voor ons langs vloog.








Uiteindelijk de volgende soorten kunnen toevoegen aan de jaarlijst


roodhalsfuut
roodkeelduiker
parelduiker
alk
kleine alk
kleine burgemeester
vaal stormvogeltje
zwarte zee-eend
noordse stormvogel
drieteenstrandloper
paarse strandloper
kanoet
rosse grutto
kluut
ringmus
havik
grote jager
middelste jager


Nu dus een totaal van 116
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Theovanv

Hele gave soorten Folkert Jan!! Leuk! :) Als er weer een keer goede wind is ga ik ook maar eens naar zee ;)
Theo van Veenendaal

Bas vd Burg

ik begrijp dat er wat "discussie" is over die Grote Burrie Folkert Jan? Zie ook de waarneming van Martijn Bot mbt 2 Kleine Burries
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Folkert Jan

Citaat van: Bas vd Burg op januari 06, 2012, 20:14:37 PM
ik begrijp dat er wat "discussie" is over die Grote Burrie Folkert Jan? Zie ook de waarneming van Martijn Bot mbt 2 Kleine Burries


Klopt!


Ik heb een topic aangemaakt in het meeuwen forum.
Overigens blijkbaar dankzij de storm al 2 dode grote burgemeesters opgeraapt aan de groningse/friese kust
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

wolbert

Ik ben vandaag op pad geweest met 2 anderen uit de omgeving. Het doel was zeetrektellen bij Camperduin en de jaarlijst flink uitbreiden, beiden is goed gelukt!
Onderweg al paar nieuwe soortjes, bij Camperduin ging het wel wat sneller.
Er vlogen erg veel Drieteenmeeuwen rond, Grote mantelmeeuwen, wat Dwergmeeuwen en ik had al snel een Pont op het strand. Over zee een aantal Alken, Zwarte zee-eenden, Eiders en een paar Jan van Genten (zelfs 1 vlak over het strand!!). Na een tijdje werd er een Grote jager gezien, vlak achter de 1e branding, dus vrij dichtbij. Iets later een Middelste jager, deze verdween helaas snel weer. Gelukkig nog een 2e, deze konden we lang volgen. Er werd ook nog een Noordse stormvogel gezien, maar die kon ik helaas niet terugvinden.

Na het zeegeweld zijn we naar de Dwergganzen gaan zoeken. Na wat rond te hebben gereden rondom de Putten zagen we wat ganzen, helaas niet de gewenste Dwergganzen maar ik kon nog wel een Slechtvalk ontdekken. Prachtig tp op een paaltje, niet vaak zo goed een Slechtvalk gezien.
Toen nog wat meer rondgereden, leverde alleen een Dodaars op. Toen toch de goeie plek voor de Dwergjes, deze al gauw er tussen uitgepikt. Hierna naar de Hondsbossche zeewering gegaan. Hier waaide het zo mogelijk nog harder, maar we deden het wel ergens voor. Plots vloog er een Kleine burrie over ons en landde tussen een groepje meeuwen. Wij met z'n allen er heen gerend (dit ging best moeilijk met die snoeiharde Westerwind) Toen bleek er ineens ook een 2e te zitten! Wat een mooie meeuwtjes kunnen dat zijn! Hier nog een tijdje van genoten, maar toen toch maar weer terug naar de Veluwe.
Veel jaarsoorten erbij en 1 lifer, de Kleine Burgemeester.
Vriendelijke groet,
Wolbert

Robert V.T

Gister voor de jaarlijst even naar sibbe hamsterreservaat gegaan wat o.a. ruigpootbuizerd, 2 blauwe kieken, 3 grauwe gorzen en mijn eerste huismussen dit jaar opleverderde ;D
Vanmiddag bij de eijsder-beemden 3 grote zillie's(op de heenweg ook al 8 8)), 1 bokje, 1 watersnip, 4 pontische meeuwen, matkop, 3 nonnetjes en in het laatste licht nog vrouwtje havik.
Groeten,

Robert van Tiel

Margreet Kwh

Vandaag een gezellig groepje staartmezen dat kwam buurten, in de tuin. Een feestelijk gezicht vind ik dat altijd. :blink:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Theovanv

Vandaag een geweldige dag vogelen gehad in Groningen en Friesland met Folkert Jan en Gijs! Leuke soorten waren
3 groepen Fraters
Strandleeuweriken
2 Grauwe Gorzen
Bonte Kraai
Nonnetje
Toppers
Kleine Zwanen
Wilde Zwanen
Zeekoet
Paarse Strandloper
Oeverpieper
Rosse Grutto
Zilverplevier
Kanoet
Ruigpootbuizerd
Blauwe Kiekendief

Grauwe Gors was een lifer voor mij en de jaarlijst staat nu precies op 100!

Geweldige soorten dus, het ging voorspoedig, het enige minpuntje was dat we op zoek gingen naar 6 Roodhalsganzen, we aan kwamen lopen en in de verte de vrijwel zekere groep Brandganzen waar ze in zouden moeten zitten zagen zitten en ze op dat moment net wegvlogen ;D

Theo van Veenendaal

Folkert Jan

#989
Vandaag inderdaad een mooie dag met Gijs en Theo,


Theo vroeg mij laatst om een rondje lauwersmeer te doen en Gijs gaf aan wel mee te willen. Willem was even "moe" van het vogels kijken en sloeg een keer over dus gingen we met 3 man op pad.
Aangezien het lauwersmeer voor grote delen was afgesloten en er in Groningen weer grauwe gorzen werden gezien stelde ik voor de route om te gooien om zo in Groningen te beginnen, richting de eemshaven te gaan en vervolgens richting het lauwersmeer te gaan.


Laatst was ik al eens in blauwe stad geweest om te zoeken naar fraters. Toen vonden we deze niet, maar vandaag zaten ze er weer en was de groep groter als eind december. Ook vonden we de kneuen die ik eind december daar ook had. Beiden jaarsoorten. Dit ging vlotjes.
Vervolgens richting de grauwe gorzen welke op 5 minuten rijden waren verwijderd. We vonden de ruige veldjes, maar aangezien het flink was gaan regenen besloten we deze vanuit de auto te checken. Dit leverde niet eens een geelgors op dus besloot ik toch maar gewapend met paraplu een stukje te lopen. Ik zag een bomenrij naast die veldjes en weet uit ervaring dat geelgorzen daar wel vaak in gaan zitten. Toevallig zong er een winterkoning (was nieuw voor Theo's jaarlijst) en ik riep Theo. Hierna zagen we een gors in een bosje zitten welke een geelgors bleek. Even later zag Theo er nog een gors zitten. Dit bleek een rietgors. Even daarna begon er een grauwe gors constant te roepen en zagen we deze in een flits zitten waarop deze samen met nog een grauwe gors, een groepje geelgorzen en rietgorzen de veldjes weer invloog. Hier hebben we nog een dik kwartier gezocht, maar ondanks dat de grauwe gorzen af en toe bleven roepen konden we ze niet weer vinden en lukte het niet een bewijsplaatje te schieten. Toch besloten we door te gaan aangezien we ervan uitgaan dat die kans dit jaar nog wel een keer komt.


Volgende stop was de dollardkwelders. Na minuten van scannen vond ik een verdachte kraai op honderden meters ver op een paaltje zitten. Deze oogde wat grijzig en als deze de kop draaide leek er een witte vlek te zien. Goede kandidaat bonte kraai dus (een soort waar ik al weken naar loop te zoeken). We zijn tweemaal zo'n honderd meter verder gelopen om uiteindelijk te zien dat er inderdaad een mooie bonte kraai zat. Toen de determinatie rond was kwam er een groepje zangvogels aanvliegen die op de weg landen en in de aangespoelde prut gingen neuzen. Instinctief riep ik strandleeuwerikken en het bleek inderdaad om deze soort te gaan. Een bewijsplaatje werd met de telefoon door de scoop gemaakt


We vervolgden onze weg via de breedbaartpolder (nonnetje), eemshaven (2 man topper en weer fraters), noord Groningse weilanden (meer fraters) naar het lauwersmeer. In de polder ten westen van het lauwersmeer en ten zuiden van het marnewaard zitten al tijden een groep wilde en kleine zwanen (jaarlijst soort voor Theo). De groep zwanen was inmiddels al een stuk kleiner geworden, maar 3 kleine zwanen konden nog gevonden worden.


In de auto richting de haven was ik weer even scherp en vond nog een bonte kraai. Zo lukt het niet, zo heb je er weer 2 op 1 dag





In de haven werden zeekoet (gevonden), baltische mantelmeeuw (niet gevonden) en paarse strandloper (gevonden) gezocht.
Een irritante politie moest weer even autoritair zijn door mij er hardhandig (figuurlijk) op te wijzen dat ik mijn auto per cé in een parkeervak moest plaatsen. Dit belette mij ervan een leuk plaatje te schieten van de paarse strandloper.


De ruige velden bij Anjum leverde de bekende ruigpootbuizerd weer op, de keeg was afgesloten en de uitkijkbult bij de pomp had last van veel wind en koude regen. Het zomerhuisbos was nog wel goed voor putter (jaarsoort Theo), maar leverde niet de gezochte zeearend, bruine kiekendief of roodborsttapuit op.


Vanaf hier reden we richting Ternaard om de roodhalsganzen een bezoekje te brengen, maar door wandelaars werden de ganzen opgejaagd en vertrokken met de noorderzon. Richting Holwerd dook er ineens een sperwer omlaag en vloog een stukje op een afstand van 2 meter met de auto mee. Bij holwerd was het licht prachtig en konden de steltjes mooi worden bekeken. Dit leverde voor mij geen nieuwe jaarsoorten meer op, maar voor Theo en Gijs wel.


Voldaan van een gezellige dag met veel mooie plekken en leuke vogelsoorten reden we terug naar huis.
Morgen staat een bezoek aan de bossen van Ter Apel op het programma en dinsdag zuidwest Friesland. Daarna zal er eerst weer wat rust komen op het gebied van vogels.....of we moeten opgeschrikt worden door een mooie soort op de pieper  ;)


De eerste week van januari leverde 123 soorten. Een aantal die ik bij verre niet verwacht had.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013