1000 soorten in 2012 in je eigen gemeente (20 deelnemers)

Gestart door Botervlieg, november 28, 2011, 13:39:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Citaat van: black.harrier op december 17, 2011, 20:20:11 PM
Hallo Marleen,

ik doe graag mee in de Gemeente Lingewaard (GE). Leuk initiatief.
In 2011 tot nu toe 691, dus 1000 zou moeten kunnen denk ik.

:right: Leuk dat je meedoet! Je staat erbij!

Dames en heren, nog 14 dagen....

Antonie Blom

Helaas heb ik door een aantal (vervelende) omstandigheden / veranderingen op het werk en thuis het komende jaar een stuk minder tijd voor de natuur dan dat ik eigenlijk had gehoopt. Daardoor moet ik kiezen tussen mijn twee doelen / voornemens voor het komende jaar; mij verder verdiepen in de soortgroepen paddenstoelen en myxomyceten en het inventariseren van Hardinxveld (wegens het gebrek aan goede gebieden voor paddenstoelen, gaan deze twee niet samen). Aangezien het verdiepen in de soortgroepen een hogere prioriteit heeft voor mij, heb ik besloten om toch niet mee te doen aan dit onderdeel van waarneming.nl.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Botervlieg

Hallo Antonie.

Jammer dat je door omstandigheden niet mee kunt doen. Wel netjes dat je dat laat weten.

Wens je ondanks de omstandigheden een goed 2012 en wie weet kun je een andere keer nog eens meedoen.

Groetjes, Marleen.

Botervlieg

Hallo allemaal,

Het is zover.

2012 en de start van 1000 soorten in je eigen gemeente.

Heel veel succes en plezier en laat af en toe hier even horen hoe het gaat, stel vragen, wissel ideeën uit, etc.

Denken jullie eraan? Het is géén wedstrijd en voeg zovaak mogelijk een (of meer) foto('s) toe bij je waarneming!

Groetjes, Marleen

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Michiel en Milka

#125
Veel plezier iedereen. Ik zal proberen om aan het eind van elke maand een 'tussenstand' op te maken. Om het een beetje overzichtelijk te houden heb ik de 1000 en 500 gesplitst en de afwijkende waardes bij een van de twee ondergebracht.

edit: layout/zichtbaarheid ga ik nog wel iets aan doen. Op deze manier niet echt leesbaar.
Groet, Michiel

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

Wouter van der Ham

Nou mensen ik wens jullie erg veel succes! (en nog een erg gelukkig en soortenrijk 2012!)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Botervlieg

Citaat van: Michiel en Milka op januari 01, 2012, 14:15:32 PM
Veel plezier iedereen. Ik zal proberen om aan het eind van elke maand een 'tussenstand' op te maken.

Hartstikke leuk!  :duim:

Citaat van: Jan vH op januari 01, 2012, 12:58:16 PM
Mijn eerste 55 soorten zijn al binnen!  ;D

Zo doe je goed! Pffff. Ik ga zo wel het e.e.a invoeren, maar 55 is wel veel voor zo'n 1e dag, haha. Net wel heerlijk 7,6 km door de duinen gelopen.

Citaat van: wouteren3 op januari 01, 2012, 14:36:09 PM
Nou mensen ik wens jullie erg veel succes! (en nog een erg gelukkig en soortenrijk 2012!)

Dank je wel, jij ook wouter!

Jan vH

Ondertussen ben ik de 90 soorten al gepasseerd. Vooral veel soorten in local patch-gebied die ik in december ook had gezien, en waar ik nu weer even langs was gelopen. Er zitten toch al wel wat leuke soorten bij, zoals Klein wintergroen, Gulden sleutelbloem, Tongvaren en Grote wolfsklauw, en een nieuwe soort voor mijn levenslijst, de Rupsendoder. Die was ook niet eerder voor het gebied ingevoerd. De komende dagen zal er wel weinig bijkomen, omdat ik in Zeeland zit.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

RamonVerstraaten

Citaat van: RamonVerstraaten op december 13, 2011, 09:52:32 AM
ik wil wel meedoen voor de gemeente Rijnwoude. Omdat ik ook al voor 600 soorten ga in de AWD, zet ik in op 400; dat maakt samen 1000.

volgens mij ga ik 400 sowieso wel halen, mag ik nog verhogen naar 500?

groetjes, Ramon
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Botervlieg

Citaat van: RamonVerstraaten op januari 01, 2012, 19:34:02 PM
Citaat van: RamonVerstraaten op december 13, 2011, 09:52:32 AM
ik wil wel meedoen voor de gemeente Rijnwoude. Omdat ik ook al voor 600 soorten ga in de AWD, zet ik in op 400; dat maakt samen 1000.

volgens mij ga ik 400 sowieso wel halen, mag ik nog verhogen naar 500?

groetjes, Ramon

Ja, natuurlijk. Zal het aanpassen. Reactie op pb'tje volgt nog hoor!

Maarten Sluijter

.

Botervlieg

Jan en Maarten, wat gaan jullie hard!   ;D  :duim:

Jullie mogen er het hele jaar over doen hoor  ;)

henkjanvdkolk

Ik ben rustig begonnen met tot nu toe 22 soorten. Met één dag in bed en één dag in Zeeland kom je niet zo ver in gemeente Ede. Hopelijk valt het weer de komende dagen een beetje mee, dan kan ik er eens echt goed op uit.
Ben van plan me de eerste tijd te richten op bomen/struiken, Paddenstoelen (soorten die jaarrond te vinden zijn) en mossen/korstmossen.

Veel succes iedereen!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Botervlieg

Ik heb nu 24 soorten, ook nog niet veel dus.

Morgen zou het regenen/stormen. Maar "moet" nog stuk of 7 tuinvogels, dus dat kan dan mooi morgen.

Op mijn (overdekt) balkon is genoeg te vinden en zitten ze ook nog een beetje droog. De roodborst en heggenmus zitten daar wel regelmatig en huismussen op de silo. En af en toe een duif of kauw.
Bij de beneden buurvrouw vanmiddag bordjes met vogelzaad in de tuin gezet, heb er sinds oudjaarsdag geen vogel meer gezien.
Ook buurman verderop in de straat wat vogelvoer gegeven. Hij heeft het aan een boom gehangen, op een plek zichtbaar vanuit mijn huis.
Dus als de vogels morgen honger hebben hoeven ze niet lang te zoeken naar eten.

En als het weer het toelaat toch even naar buiten. In huis zit op het moment ook niets (zichtbaars), zelfs geen grote trilspin  :-\
(Ow wacht, die vind ik vast wel in mijn balkonkast, morgen gelijk even kijken  ;D)

Wilde wel proberen om dit jaar geen archief op te bouwen. Dus wat ik vandaag zie ook vandaag invoeren. Met ObsMapp lukt het ook steeds beter, hoewel je wandeling wel 3x zo lang duurt, ben je thuis na de wandeling wel wat sneller klaar met invoeren (foto's bijvoegen en her en der wat aanpassen).

Groetjes, Marleen

Maarten Sluijter

#136
Gisteren mijn vogeljaarlijst uitgebreid naar 93 soorten, met 5 zoogdieren (Grijze/Gewone Zeehond, Haas, Konijn, Bruinvis, Ree) en een zweefvlieg sta ik nu op 100 soorten.
.

henkjanvdkolk

Citaat van: Maarten Sluijter op januari 03, 2012, 10:39:30 AM
Gisteren mijn vogeljaarlijst uitgebreid naar 93 soorten, met 5 zoogdieren (Grijze/Gewone Zeehond, Haas, Konijn, Bruinvis, Ree) en een zweefvlieg sta ik nu op 100 soorten.

93+5+1=100?  ;)

Ik ga morgen maar eens flink aan de slag, vandaag ziet het er niet zo best uit buiten.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Botervlieg

Citaat van: henkjanvdkolk op januari 03, 2012, 11:14:50 AM
vandaag ziet het er niet zo best uit buiten.

Niet? Geen zin om even lekker uit weg te waaien?

De vogels waaien hier zowat de bomen uit, haha.  ;D

c.witkamp

dag marleen,

ben net weer terug in het land en zou best wel mee willen doen voor de gemeente Montfoort (Utrecht), maar snap niet hoe ik kan zien hoeveel soorten ik in de gemeente heb gezien. en 500 lijkt me een mooi getal om mee te starten omdat ik hier maar een deel van het jaar woon. dus als je me een klein beetje a la jip-en-janneke kunt uitleggen wat ik nu gezien heb...... graag.
groeten,

cees

Botervlieg

Citaat van: c.witkamp op januari 03, 2012, 11:26:08 AM
dag marleen,

ben net weer terug in het land en zou best wel mee willen doen voor de gemeente Montfoort (Utrecht), maar snap niet hoe ik kan zien hoeveel soorten ik in de gemeente heb gezien. en 500 lijkt me een mooi getal om mee te starten omdat ik hier maar een deel van het jaar woon. dus als je me een klein beetje a la jip-en-janneke kunt uitleggen wat ik nu gezien heb...... graag.

Hallo Cees,

Welkom terug in het land  ;) Leuk dat je mee wilt doen!

Als je de waarnemingen van een gebied bekijkt staat er rechts in het menu "toplijst soorten". In die lijst staan alle waarnemers die in dat gebied waarnemen en een bepaald aantal soorten (meestal 50 of meer) hebben gezien in dat gebied. Op pagina 1 van dit topic heb ik een lijst gemaakt met al die links. Als je in die lijst de naam van de gemeente aanklikt krijg je direct de toplijst soorten van dat gebied.
De meeste van die toplijst soorten zijn nog leeg, omdat nog niet veel mensen meer dan 50 waarnemingen in een gebied hebben gedaan.

Dit is de pagina met waarnemingen uit Montfoort: http://waarneming.nl/gebied/view/22888
Dan zie je rechts in het menu "toplijst soorten". Dan moet je even kijken bij "soortgroep" -> Alle en "Jaar" -> 2012
Dan krijg je dit: http://waarneming.nl/gebied/toppers/22888?g=0&year=2012 (Nu nog leeg, omdat niemand meer dan 50 soorten in 2012 heeft gezien in dat gebied).

Dit is bijv de lijst van 2011 van Montfoort

Hoop dat ik het goed heb uitgelegd, als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Ik zet je op pagina 1 erbij met de link naar de toplijst soorten van 2012. Ik zal je erbij zetten voor 500 soorten. Vorig jaar had je er wel al 475, dus dat was al bijna 500. Als je wilt mag 500 blijven staan, als je liever dan toch hoger wilt, moet je maar even laten weten hoeveel.

Groetjes, Marleen

c.witkamp

dag marleen,

dank je wel! wat leuk dat dit zo simpel op te zoeken is, had dat kleine schermpje rechts niet zo in de picture tot nu toe :(
hou het maar op die 500 voorlopig. inderdaad misschien niet DE ultieme uitdaging, maar laten we maar zien hoe het loopt.
groeten,

cees

Botervlieg

Citaat van: c.witkamp op januari 03, 2012, 13:28:32 PM
dank je wel! wat leuk dat dit zo simpel op te zoeken is, had dat kleine schermpje rechts niet zo in de picture tot nu toe :(
Dat geeft niet, je weet het nu  ;)

Citaat van: c.witkamp op januari 03, 2012, 13:28:32 PM
hou het maar op die 500 voorlopig. inderdaad misschien niet DE ultieme uitdaging, maar laten we maar zien hoe het loopt.
Cees, het is prima als je het op 500 wil houden. Meer waarnemingen mag altijd, je hoeft niet te stoppen bij 500 en als het goed lukt kun je je doel ook altijd nog wat naar boven bijstellen. Dat is geen probleem.

Succes!

Michiel en Milka

Cees staat bij mij ook in de tabel voor de tussenstand. Ramon stond daar al bij de 500, dus komt goed uit dat hij zijn streefgetal heeft verhoogd.  :)
Groet, Michiel

Michiel en Milka

Marleen, zou je in de deelnemerslijst op de eerste pagina voor iedereen de echte namen willen opnemen? Anders moet ik elke maand opzoeken wie black harrier is enzo.  Alvast bedankt.
Groet, Michiel

Botervlieg

Citaat van: Michiel en Milka op januari 03, 2012, 21:26:21 PM
Marleen, zou je in de deelnemerslijst op de eerste pagina voor iedereen de echte namen willen opnemen? Anders moet ik elke maand opzoeken wie black harrier is enzo.  Alvast bedankt.

Ik zal er morgen naar kijken. Maar als ik ieders echte namen doe heb je hetzelfde probleem met de forum namen.
Zal beide namen er neer zetten als er verschillen zijn.

Vincent de Boer

Hallo allemaal,
Ik heb gekozen voor een "vliegende start", alle algemene plantjes in het park achter mijn huis staan al op de lijst. Zo vergeet ik die later niet, de vogels komen er gaandeweg tellingen wel bij. Overige groepen die ik nog niet ken ga ik me nu lekker in verdiepen. 200+ soorten op dit moment.
Veel plezier allen. Weet niet hoe ik mijn naam ipv black.harrier kan neerzetten. Overblijfsel uit Zud-Afrika denk ik altijd maar...
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

Botervlieg

Citaat van: black.harrier op januari 04, 2012, 07:43:24 AM
Ik heb gekozen voor een "vliegende start", alle algemene plantjes in het park achter mijn huis staan al op de lijst. Zo vergeet ik die later niet
Heb je ze wel daadwerkelijk waargenomen? Of heb je ze gewoon ingevoerd omdat je weet dat ze er staan? Dat laatste is uiteraard niet de bedoeling...

Citaat van: black.harrier op januari 04, 2012, 07:43:24 AMWeet niet hoe ik mijn naam ipv black.harrier kan neerzetten.
Links boven onder het waarneming logo staat profiel. Klik dan op profiel wijzigen - account-instellingen, daar kun je je forum-naam veranderen.

Groetjes, Marleen

Vincent de Boer

Allemaal waargenomen natuurlijk, ik wist wel waar ze stonden. Met dank aan het zachte weer overigens en natuurlijk aan zoontje Lars, waardoor ik veel in het park "moet" wandelen.
Zal straks de profielnaam aanpassen, dank voor de info!
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

Botervlieg

#149
Citaat van: black.harrier op januari 04, 2012, 07:52:51 AM
Allemaal waargenomen natuurlijk, ik wist wel waar ze stonden. Met dank aan het zachte weer overigens en natuurlijk aan zoontje Lars, waardoor ik veel in het park "moet" wandelen.
Zal straks de profielnaam aanpassen, dank voor de info!

:duim:

Zetten jullie af en toe (liefst zo vaak mogelijk) ook even foto bij je waarneming? Om de betrouwbaarheid te vergroten?
Is ook goede controle voor jezelf.

Edit: Ik vind 200 planten best veel, weet je zeker dat er niets van aangeplant is? Want alles wat bijv de gemeente er gezaaid of geplant heeft, telt niet.
Ieder is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen waarnemingen, dus zal me er verder niet mee bemoeien maar vind (niet alleen van jou hoor vincent) dat jullie wel al erg hoge getallen hebben in pas 4 dagen.