Klapekster(?) en territoria

Gestart door Sjuul V, december 30, 2011, 19:47:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjuul V

Hallo allen,

Nou heb ik voor de klapekstertellingen wat klapeksters in de kijker gehad. In een gebied (Vlakbroek) heb ik nu 2x een klapekster waargenomen, maar deze verschilt naar mijn inzien van andere klapeksters.

Klapekster van vandaag, uit een ander gebied:



Maar de klapekster die ik heb waargenomen in Vlakbroek lijkt geen tekening op de vleugel te hebben en een smallere oogstreep(?).



Valt dit gewoon onder variatie binnen de soort? Of is dit een verschil tussen juveniel en adult?

Mijn andere vraag betreft de territoria grote en migratie daar tussen. De klapekster op de eerste foto is waargenomen in een gebied wat bestemd is als 'natuurontwikkeling/ compensatie'. Er is een grote plas aangelegd en enkele veldjes zijn ingezaaid met zonnebloemen en andere zijn verruigd. Nou ligt het gebied tegen een industrie gebied wat natuurlijk zorgt voor veel 'ongedierte'. Maar het gebied is in totaliteit 1 tot 1,5 voetbalveld groot en daarna omringd met landbouw. Nou ben ik op beide klapekster tel dagen in het gebied geweest maar toen heb ik niks aangetroffen. Deze week heb ik hem vandaag en woensdag gezien. Migreren de klapeksters dus ook tussen territoria of is het gewoon pech dat ik hem gemist heb?

Zie hier mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/69536?q=&g=0&from=2010-12-30&to=2011-12-30&prov=0&z=0&sp=0&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=20&q=klapekster&from=2010-12-30&g=0&to=2011-12-30&prov=0&z=1&m=K&zeker=O&rows=20&month=0

Groeten,
Sjuul Verhaegh

henkjanvdkolk

Die variatie valt inderdaad binnen de soort: Exemplaren met donkere buik, lichte snavelbasis, dunnere oogstreep (inclusief alle combinaties) komen vaker voor. Zie bijvoorbeeld deze foto van mij: http://waarneming.nl/foto/view/2762829 een exemplaar met een 'vieze' buik.

Klapeksters kunnen flinke afstanden vliegen, ook in landbouwgebieden kunnen Klapeksters prima jagen! Op de Veluwe of Utrechtse Heuvelrug bijvoorbeeld vliegen sommige Klapeksters diverse heideveldjes af die behoorlijke afstanden uit elkaar kunnen liggen.

Ook kunnen Klapeksters zich goed verstoppen, midden in een boom of struik. Dat doen ze bijvoorbeeld soms als ze iets zitten te eten of bij wat slechter weer, of als ze ergens van geschrokken zijn.
Ik heb bijvoorbeeld dit najaar 2x hetzelfde fietsrondje op de Veluwe gemaakt, de eerste keer had ik 9 Klapeksters (mooi weer), de tweede keer maar 4 (somber weer).

Het is vaak ook een zaak van een beetje geluk hebben dat ze mee willen werken. Soms kan je uren zoeken zonder er 1 te vinden, soms hoef je je kijker niet op te tillen en er gaat er eentje op je verrekijker zitten.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk