Hoofdmenu

Hoeveel Vossen

Gestart door Norman, december 20, 2011, 14:17:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

Ik ben in discussie over de volgende vraag:

Hoeveel Vossen zijn er in Nederland en hoeveel Vossen zouden er mogen zijn in Nederland?

De volgende reactie krijg ik:

CiteerHet aantal aanwezige vossen in Nederland weet ik niet, maar zoals iedereen heeft geleerd die de jachtopleiding heeft gevolgd: de WHO (wereld gezondheidsorganisatie) vindt deze club een aantal van 2-5 vossen per 1000 ha als maximaal toelaatbaar. Nemen we nu mijn WBE als voorbeeld. De jachtoppervlakte is circa 2.200 ha. Hier zouden dan ongeveer 4-10 vossen maximaal toelaatbaar zijn. Als je nu weet dat er in 2010 al 54 vossen het leven lieten (inclusief valwild), dan kan je een inschatting maken wat er niet gedood is! Sommigen nemen dan een factor 5 tot 8 om het totaal aanwezige vossen aan te duiden. Dit jaar heeft onze secretaris alleen al in de eerste 9 maanden in een gebied van een paar honderd ha al 23 vossen gestrekt. In de duinen tussen Castricum en Bergen zitten ook veel vossen. De PWN-medewerkers schatten dat aantal op 50 ten zuiden van Bakkum en 50 ten noorden van Bakkum. Een jager die aan de duinvoet woont zegt: maak er maar 150 (!!!!) van. Voor alle duidelijkheid: hier wordt dus niets aan bestrijding van de vos gedaan. Sinds 2 jaar worden er alleen vossen geschoten op een bepaald landgoed bij ons in de buurt omdat daar veel weidevogels zitten. Met deze 2 van deze medewerkers heb ik op de jachtopleiding gezeten en ik spreek hen regelmatig.

Iemand ooit gehoord van een quotum gesteld door WHO en welke grondslag ze hiervoor gebruiken?

Overigens is het niet de bedoeling om een discussie te starten over de jacht, maar alleen over de Vos en primair de bovenstaande vragen.

Ik vind niet over aantallen Vossen bij WHO.
Daarnaast ben ik van mening dat de natuur het aantal dieren bepaalt naar draagkracht en kan het aantal Vossen uiterst variabel zijn per gebied.

Alvast bedankt voor de bijdragen.

maurice.lahaye

De site van Jaap Mulder (Nederlands bekendste en beste vossen-onderzoeker) is denk ik meer dan de moeite waard: www.mulder-natuurlijk.nl.

Succes met je zoektocht naar meer informatie.

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Norman

Ik Jaap uiteraard een mailtje gestuurd, maar was wel nieuwsgierig of wrn.nl-ers mij ook verder konden helpen.

Bedankt in ieder geval!  :duim:

grunsven

De vraag "Hoeveel vossen zijn er in Nederland?" snap ik. In principe is daar een antwoord voor maar in praktijk is dat heel lastig te beantwoorde.
"Hoeveel vossen zouden er mogen zijn?" is natuurlijk maar net wie je het vraagt. Kwestie van smaak/wereldbeeld. Een "algemeen geldende regel" als 2-5 per 1000 ha is natuurlijk redelijk onzinnig.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Margreet Kwh

Ik heb niets kunnen vinden over een uitspraak van de World Health Organisation t.a.v. vossen. Wel de volgende informatie:
1.
CiteerHet territorium varieert meestal van 100 tot 400 ha maar kan ook vele malen groter zijn, afhankelijk van leefgebied en voedselaanbod. Dit varieert van 20 ha in stedelijk gebied tot wel 4000 ha in schraal heuvelland (Schotland). Aan de grootte van het territorium is af te lezen hoe 'goed' het leefgebied is: hoe meer voedsel en hoe groter de zekerheid dat voedsel er het hele jaar beschikbaar is, des te kleiner het territorium.
In Nederland is met behulp van zenders vastgesteld dat een vossenfamilie in 'rijke' natuurgebieden, zoals de Veluwezoom en de duinen, 50 tot 150 hectare (0,5 - 1,5 km2) nodig heeft; op de schralere, grotendeels beboste Veluwe zelf is dat ongeveer 250 hectare, terwijl in een meer naar het noorden gelegen landschap (Drenthe) van stukjes bos en heide, afgewisseld met veel akkers en weilanden, de vossenterritoria wel 900 hectare groot kunnen zijn. De territoriumgrens valt vaak samen met een autoweg, spoonlijn, sloot, helling,...
Bron: http://www.zoogdiervereniging.nl/node/280

2. Het vóórkomen van rabies, zoals te vinden in Wikipedia van vandaag: http://en.wikipedia.org/wiki/Prevalence_of_rabies

3. Nog meer informatie over rabies: http://www.thefoxwebsite.org/disease/diseaserabies.html

Daarin citaat:
CiteerFoxes are important vectors of rabies. As a consequence, a lot of research has been devoted to this topic. In the period 2002-2005, 12,548 animal cases of rabies were registered in Europe. For comparison, in the same period, 8 human cases were recorded. In Europe foxes and raccoon dogs (another member of the dog family) are the principle vectors, accounting for 47-58% and 18-24% respectively, of diagnosed cases in initial outbreaks. Domestic animals represented 20% of all rabies cases.

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven