Hoofdmenu

Status "Vangst"

Gestart door Douwe van der Ploeg, december 16, 2011, 16:54:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Naar aanleiding van http://waarneming.nl/waarneming/view/51440520# vroeg ik me af wat het beleid is aan waarnemingen van muizen die met klapvallen zijn gevangen (die de vangst dus niet overleven). Vallen deze onder "vangst", of onder "vondst dood"?
Douwe van der Ploeg

maurice.lahaye

Leuke vraag, maar ik zou het toch op "vangst" houden. Een vangst duidt erop dat er doelgericht op een individu of soort gevangen is. Een vondst is meer een toevallige waarneming (niet direct gericht op). Overigens zou ik als admin beide 'goed rekenen'.

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Vincent Sanders

Ik heb ze ingevoerd op Vondst(dood). Ze zijn immers dood, en niet gevangen.
Gr,
Vincent Sanders

maurice.lahaye

Ah, ik snap het. Je had toevallig een val staan om de muizen te vinden (niet te vangen, want anders ...), dus dat leidt tot een uiteindelijke dood vondst in een (klap)val  :rolleye: .

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

Jeroen Nagtegaal

Het dood staat tussen haakjes om aan te geven dat het niet bedoeld is voor levende zoogdieren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rob Koelman

Ik snap niet helemaal waarom deze discussie wordt gevoerd, lijkt mij allemaal nogal duidelijk:

Vangst betekent simpelweg dat een dier is gevangen, of dat nou in een klapval, een inloopval / livetrap of wat voor val dan ook is. Zelfs een handvangst van een loslopend dier is een vangst, hoewel dat vaak als aparte categorie wordt gezien.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

De vraag was niet echt gericht om een discussie te ontlokken, maar gewoon uit nieuwsgierigheid of ik hetzelfde idee had als de admins (wat tot nu toe het geval is ;)).
En eventueel argument voor "vondst (dood)" is om te zeggen dat het dier echt is overleden en volgende waarnemingen dus van een ander individu zijn (en er dus meerdere dieren op locatie zijn/waren).
Douwe van der Ploeg

JohanvantBosch

Citaat van: Rob Koelman op december 16, 2011, 22:38:13 PM
Ik snap niet helemaal waarom deze discussie wordt gevoerd, lijkt mij allemaal nogal duidelijk:

Vangst betekent simpelweg dat een dier is gevangen, of dat nou in een klapval, een inloopval / livetrap of wat voor val dan ook is. Zelfs een handvangst van een loslopend dier is een vangst, hoewel dat vaak als aparte categorie wordt gezien.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Het feit dat deze vraag gesteld wordt, betekent volgens mij juist dat het niet duidelijk is. Ikzelf heb bij vangst op dit moment heel erg de associatie 'levend', i.t.t. vondst (dood). Ik kan me ook voorstellen dat dat onderscheid tussen levend en dood wenselijk is. Misschien is het een optie om twee invoermogelijkheden voor vangst toe te voegen, nl:
vangst (levend)
vangst (dood)
Alle muizen die je dan bij wijze van spreken in je boerderij doodt in een val kun je dan ook onder vangst (dood) invoeren. Al heb ik geen idee hoe vaak het voorkomt dat mensen deze optie zouden willen gebruiken....

Rob Koelman

Om waarnemingen op te kunnen nemen in een database is altijd enige vorm van abstrahering noodzakelijk. Anders valt er niet meer te werken met de data. Hierbij gaat altijd tot op zekere hoogte detailinformatie verloren.

Bij de categorie vangst is vooral belangrijk dat enerzijds de locatie van de waarneming ook echt de locatie is waar het dier voorkomt (in tegenstelling tot bijvoorbeeld muizen in braakballen, waarbij de predator de muis ergens in de wijdere omgeving heeft gepakt) en anderzijds dat een dier goed te bekijken is, zodat de kans op een juiste determinatie een stuk groter is dan bij een vluchtige zichtwaarneming. Dat een muis bij vangst in een klapval doodgaat en bij vangst in een inloopval niet is extra informatie, maar deze is van minder belang dan de andere informatie. Je kiest er in dit geval voor om dit niveau van detaillering niet op te nemen in je database.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob